کد خبر 911857
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
FATF نمایه

نمایندگان مجلس معتقدند، برخی دولتمردان به بهانه بررسی CFT با حمله به نهادهای کشور با رمز پولشویی، می‌کوشند به آنها برچسب زده تا منافع حیاتی مردم را با منافع حزبی خود گره بزنند.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف با این اظهارات که در ایران پولشویی گسترده صورت می‌گیرد و نهادهای مختلف در آن دست دارند بزرگترین خدمت را به معاندین نظام کرد در حالی که اگر او حتی از مقدار کمی پولشویی با خبر بوده و اطلاع نداده خیانت کار است و اگر اسامی آنها را در اختیار دارد این آمادگی در رسانه‌ها برای انتشار نام‌ آنها وجود دارد؛ البته استقبال مردم از این کار بیش از هر جا و هر فرد دیگری است. 

بیشتر بخوانید:

دانشگاهیان منتظر پاسخ ظریف درخصوص پولشویی

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ادعای ظریف را تایید نمی‌کنند

هم‌صدایی ظریف و «پومپئو» در اتهام زنی به جمهوری اسلامی

نمایندگان مختلف مجلس گفتند دولتمردان و حامیان رسانه‌ای آنها در بزنگاه‌های تاریخی (مانند بررسیCFT ) می‌کوشند به بهانه‌های مختلف با گره زدن منافع حیاتی مردم به منافع جریانی خود، از آن عبور کنند در حالی که مخالفان آنها معتقدند هر کس در هر جایگاهی که قرار داد باید این اسامی (به شرط حق طلب بودنش)، افشا شده و مردم و جریانات فکری را بدون تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری و با پایان باز به حال خود رها نکند.

در شرایطی که شورای محترم نگهبان با بررسی همه جانبه CFT  و تحمل فشارهای مختلف وارده به این نهاد انقلابی، ایرادهای مختلفی از آن گرفته که البته بسیاری از آنها غیر قابل اصلاح است برنامه‌ها و خواب‌های دولتمردان و برخی مجلسی‌ها به هم ریخته است. 

تعداد دیگری از نمایندگان مردم در خانه ملت معتقدند آیا فقط با تصویب CFT  در مجلس می‌توان با پولشویی مبارزه کرد در حالی که قوانین مختلفی در این خصوص وجود دارد؟ گفتند به نظر می‌رسد که بیش از تصویب قوانین جدید در مجلس، عزم جدی و اهتمام لازم بین مسئولین باید بوجود آید چرا که به اندازه کافی قانون داریم اما مجری قانون و ناظر قانون نه. 

* قوانین مبارزه با پولشویی ایران مترقی‌تر از قوانین دنیاست

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران به هیچ وجه در زمره کشورهای متهم به پولشویی در دنیا نبوده و حتی دشمنان ما هم نتوانستند در این رابطه اسنادی را ارائه دهند. ضمن اینکه اگر هم حتی دشمنان کوچکترین ادله‌ غلط و دروغین در خصوص پولشویی در کشور ما داشتند حتماً هجمه‌هایی را ایجاد می‌کردند.

وی با یادآوری جزئیات قوانین مرتبط با پولشویی،‌ گفت:‌ به هر حال واقعیتی وجود دارد که بر اساس آن قوانین ضدپولشویی ایران هم مقدم بر قوانین مبارزه با پولشویی در دنیا است و هم مترقی‌تر یعنی ما یکسری قوانین در این رابطه داشتیم و داریم.

* انتقاد از دستگاه اجرایی کشور برای عدم اجرای قانون فعلی مبارزه با پولشویی

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظریف برای ادعای خود درخصوص اینکه مخالفان FATF خود مرتکب پولشویی شده‌اند یک مصداق بیاورند و اگر مسؤولان اجرایی هدف‌شان مبارزه با پولشویی است ما قانون کم نداریم و مشکل اجرای قانون است و این خود انگشت اتهام را به سمت مسؤولان اجرایی نشانه می‌رود.

وی افزود: آیا ثمره FATF این است که این آقایان می‌توانند جلوی پولشویی را بگیرند ما مشکلی را که در حوزه پولشویی داریم عدم اراده دستگاه اجرایی در مبارزه با این پدیده است و اگر اراده‌ای برای مبارزه با پولشویی داشته باشند حتما قوانین موجود داخلی می‌تواند در ارتباط با موضوع پولشویی توانایی این را دارد که جلوی این پدیده را بگیرد و ما نقص قانون در این باره نداریم. 

عضو هیات رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس افزود: آنچه که تاکنون مانع اجرای قانون در مبارزه با پولشویی شده عدم اراده کسانی است که مجری قانون هستند چرا که اگر مجری و متولی یک موضوعی کاری را انجام نمی‌دهد حتما او در موضوع پولشویی منافعی دارد که اجازه نمی‌دهد مسائل مربوط به این موضوع ابلاغ شود وگرنه اظهارات آقای ظریف چیزی جز تهمت نیست. 

* کاسبان تحریم زمان برجام؛ شده پولشویی گسترده زمان بررسی CFT

جواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ظریف در دقایق آخر عمر سیاسی خود سعی می‌کند با فرافکنی، مشکلاتی که خودش خلق کرده را به دوش مجموعه‌های دیگر بیندازد.

وی افزود: ظریف اتهامات بزرگی را گردن جمهوری اسلامی ایران و داخل نظام انداخته است در حالی که او بیان نکرده که جان‌کری و عدم عمل به قولش چه وضعی ایجاد کرده و ترامپ چه اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. 

این نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از برجام عبور کرده‌ایم و به CFT رسیده‌ایم خاطرنشان کرد: ظریف و دولتمردان روزگاری بحث از کاسبان تحریم را بیان می‌کردند و این حرف را امروز بازتحلیل کرده و در موضوع پولشویی با لحن دیگری می‌گویند جریاناتی در کشور نمی‌گذارند ایران به CFT ملحق شود.

وی گفت: محمدجواد ظریف بعد از ۵ ماه پس از خروج آمریکا از برجام به جای بیان دستاوردهای برجام و معطلی کشور در این خصوص در حال فرافکنی و فرار از پاسخگویی است و متأسفانه داخل نظام و سیستم‌های مختلف کشورمان و نهادهای بزرگ را  متهم می‌کند.

* ظریف به جای برچسب زدن به جانفشانان کشور استحکامش را در برابر غربی‌ها بالا ببرد

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: اتهامات آقای ظریف به مخالفان و CFT   FATF در ادامه مسیر همان اتهامات آقای روحانی به منتقدان برجام است و بهتر بود آقای ظریف به جای این اظهارات، استحکامش را در مذاکرات نشان می‌داد تا امروز اینگونه نباشد تا ما همه امتیازات را بدهیم و هیچ امتیازی دریافت نکنیم.

وی افزود: انتظار این بود که آقای ظریف به جای اینگونه اظهارات، استحکام خود را در مذاکرات نشان می‌داد که امروز مذاکرات به مرحله‌ای نمی‌رسید که وزیر مورخارجه ما همه امتیازات را بدهد و هیچ امتیازی به دست نیاورد. 

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه دیپلماسی خارجی ما آنقدر هول بود و در مذاکرات عجله داشت، که به تذکرات رهبر انقلاب هم توجه نکرد و از سر عجله، وارد قراردادی شدند که اساس آن قرارداد را طرف مقابل هم قبول ندارد که قراردادی وجود داشته و می‌گوید ما که آن را امضا نکرده‌ایم و در مرحله بعد ما بسیاری از امتیازات را واگذار کردیم و آقای ظریف معتقد است که در مقابل این امتیازات، سایه جنگ از سر کشور برداشته شده است و امروز هم ما بر سر قبری گریه می‌کنیم که معلوم نیست توی آن مرده‌ای باشد یا خیر.

* ظاهرCFT  مبارزه با پولشویی است

بیژن نوباوه، نماینده مجلس نهم با تأکید بر اینکه FATF به معنای واقعی کلمه مبارزه با پولشویی نبوده و این عنوان صرفاً صورت ظاهر آن است، خاطرنشان کرد: علاوه بر FATF، کنوانسیون‌های مربوط به آن مانند CFT و پالرمو هم در ظاهر با عنوان مبارزه با پولشویی، خود را مطرح کردند، البته مبارزه با پولشویی از منویات نظام ما و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و باید پیگیری شود، اما این کنوانسیون‌های بین‌المللی به این بهانه می‌خواهند فرصتی برای خود فراهم کنند تا همه تراکنش‌های مالی داخل کشور ما را رهگیری کنند.

وی تصریح کرد: این‌گونه اظهارنظرها که مخالفان پیوستن به FATF پولشویی‌های ۱۰۰۰ میلیاردی دارند، یک خیانت آشکار و بر ضد منافع ملی است؛ الحمدالله چهره کسانی که این اتهامات را به مخالفان FATF در کشور می‌زنند، در برجام آن‌چنان برای مردم روشن شده است که دهه‌های آینده را باید دوران محاکمه این افراد دانست.

این نماینده سابق مجلس گفت: طرف خارجی کاملا آگاه است که دستگاه دیپلماسی ما از حقیقت این کنوانسیون‌ها بی‌اطلاع است؛ به‌علاوه بسیاری از آقایانی که در مجلس جزو حامیان FATF بودند و ادعا می‌کردند کاملا از مفاد آن باخبر هستند، حتی اصول اولیه آن را هم نمی‌دانستند، همان‌طور که دستگاه دیپلماسی ما هم نسبت به اصول اولیه برجام ناآگاه بود به طوری که آقای ظریف خود اعتراف کرد که درباره قید «ضرورت بازگشت دلار» پس از اجرای برجام، آقای کری وزیر خارجه سابق آمریکا به او گفته است که قید آن در متن برجام کاری بچگانه است،

* قوانین فعلی مبارزه با فساد مصداق جدی نظام برای مبارزه است

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک گفت: قانون مبارزه با پول‌شویی در کشور ما سال‌ها است که تصویب شده است و قانون کامل و جامعی است. ضمن اینکه وظیفه دولت به عنوان مجری قانون این بوده که مصادیق پولشویی را شناسایی کرده و آنها را به دست مراجع قضایی برای مجازات بسپارد و اگر بنابر گفته آقای ظریف هنوز حجم گسترده‌ای از پولشویی به زغم او در کشور وجود دارد این نشان‌دهنده کوتاهی دولت در اجرای قانونی است که برای این منظور تصویب شده است.

این نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: عزم نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با فساد و مبارزه با پولشویی به عنوان یکی از مظاهر و مصادیق فساد جدی است و این را در طی سال‌های گذشته با قانون و اجرای دستورالعمل‌ها نشان داده است.

کریمی خاطرنشان کرد: متأسفانه بکارگیری واژه‌هایی همچون کاسبان تحریم که حامیان دولت در این افراد به مخالفین بحث الحاق ایران به کنوانسیون و FATF می‌دهند به نظر من یک موضع‌گیری مغرضانه است چرا که این‌ها نمی‌توانند در مقابل استدلال‌های منطقی و روشن و شفاف برای عدم پذیرش این کنوانسیون و  عدم الحاق به آن دلیلی داشته باشند به اینگونه موارد روی می‌آورند.

* عملیات روانی دولت هنگام  تعیین تکلیف  CFT 

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اظهارات ظریف و برخی دولتمردان فقط به دنبال ایجاد ترس در فضای عمومی و بین مردم هنگام بررسی برخی پروژه‌هاست، گفت:‌ این عملیات روانی متأسفانه دردستورکار برخی مسئولین قرار گرفته است، چرا که در آستانه تعیین تکلیف CFT و FATF هستیم.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وابسته کردن آب خوردن مردم در آستانه تصویب برجام از سوی دولتمردان، آن را بار روانی ایجاد شده برای ترساندن آنها به منظور تصویب برجام در مجلس دانست و افزود: تمامی این کارها فقط به منظور منحرف کردن مردم از موضوعات اصلی کشور است تا برجام و مسائل مرتبط با آن (FAFT و CFT) را به مردم بقبولانند.

وی خاطرنشان کرد: هنگام بررسی برجام، برخی مسئولین عنوان می‌کردند که خزانه خالی است و حالا هم هنگام بررسی CFT عنوان می‌کنند پولشویی در ایران گسترده است. 

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ظریف در خصوص پولشویی اطلاعاتی دارد،‌ چرا تاکنون آن را به قوه قضائیه ارائه نکرده است؟ و اگر این کار را انجام نداده و در خصوص وظایفش کوتاهی کرده است،‌ نشان‌دهنده آن است که امانتداری لازم را در مسئولیتش انجام نداده است. 

* ادعای پولشویی گسترده در ایران یعنی بازی در زمین دشمن

ا حمد امیرآبادی، نماینده قم و عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظریف بگوید اگر پولشویی انجام می‌شود، کجا انجام می‌شود؟ مگر پولشویی در بانک‌ها انجام نمی‌شود؟! ایشان در هیأت وزیرانی حضور دارد که رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حضور دارند؛ طبق قانون اساسی اعضای هیأت وزیران مسئولیت مشترک دارند و باید پاسخگو باشند.

امیرآبادی ادامه داد: آقای ظریف اگر چنین اطّلاعی داشته، آیا نباید به رئیس‌جمهور یا قوه قضائیه یا مجلس و دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌کرد؟!

وی با اشاره به وجود قوانین مرتبط با پولشویی در کشور و وجود مرکزی برای مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد، گفت: آقای ظریف بگوید پس این مراکز و قوانین چکار می‌کنند؟

امیرآبادی، اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران را تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: این اظهارات، کاملاً به معنای بازی در زمین دشمن است.

* بازی سیاسی دولت با تصویب CFT برای انتخابات بعدی

سیدقاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به دنبال آن است که در دوره دوم ریاست بر صندلی دیپلماسی کشور، کارهایی را با توجه به عدم نتیجه‌گیری برجام انجام دهد، به همین جهت می‌کوشد هرطور که شده FATF یا CFT تصویب شود تا زمینه برای ریاست جمهوری طیف اصلاح‌طلبان در دور بعدی فراهم شود، البته این اقدامات همگی جنبه تبلیغاتی دارد تا واقعیت. 

وی افزود: ظریف می‌کوشد با اظهاراتش در خصوص FATF و CFT، فشار افکارعمومی را بر عقلای قوم و نهادهای انقلابی مانند شورای نگهبان مضاعف کند. 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خاطرنشان کرد: اظهارات ظریف مبنی بر پولشویی در کشورمان ظلم مضاعف و اجحاف به نظام جمهوری اسلامی و موجب تحریک و فشار بیشتر دشمنان بر نظام است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس