کد خبر 911827
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
ظریف نمایه

پس از اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی، بسیاری از دانشجویان از ظریف برای حضور در دانشگاه برای اعلام اسامی متخلفان دعوت کرده‌اند ولی با گذشت چندین روز از این روز تنها با سکوت وزیر خارجه مواجه شده‌اند.

به گزارش مشرق، بعد از اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی در کشور، بسیاری از دانشگاهیان و فعالان و اعضای تشکل‌های دانشجویی به این اظهارات واکنش نشان داده و تاکید کردند اگر این سخنان برای فریب افکار عمومی نیست ظریف باید نام متخلفان در این رابطه را اعلام کند.

بیشتر بخوانید:

اپوزیسیونی در جایگاه وزیر خارجه

SPV کلید می‌خورد یا روی کاغذ می‌ماند؟

شباهت ظریف با شیرزاد؛ FATF هم مثل هسته‌ای شد!

*  اگر ادعای پولشویی ظریف منجر به قطعنامه شورای امنیت علیه ایران شد، تعجب نکنید

 علی خضریان دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در این رابطه گفت: در غائله‌ی هسته‌ای که منجر به تحریم‌های همه‌جانبه شد نیز ابتدا فردی همچون احمد شیرزاد ادعایی غیرمستند را مطرح و در پادگان اشرف ساخته و پرداخته شد. حالا اگر ادعای پولشویی جناب  محمدجواد ظریف نیز منجر به قطعنامه شورای امنیت علیه ایران شد، تعجب نکنید ایشان قهرمان دیپلماسی هستند!

* ظریف اگر سندی دارد متخلفان پولشویی را به قوه قضائیه معرفی کند

سعید تواناراد فعال دانشجویی و دبیر کمپین دانشجویی «نه به fatf»، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه گفت: آقای ظریف می گوید «پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند» اگر واقعا چنین چیزی وجود دارد پس چرا آقای ظریف و دوستانشان که از مقامات دولتی هستند، در این رابطه و ارائه اسناد و مدارک به قوه قضائیه اقدامی نکرده‌اند؟

دبیر سیاسی سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجوی مستقل ادامه داد: مشکل fatf  با قوانین مبارزه با پولشویی آن نیست ولی اگر مشکل پولشویی است همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند می‌توانیم قانون در این رابطه تصویب کنیم کما اینکه این قانون هم وجود دارد ولی اگر دولت نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد با با پیوستن به fatf  این مشکل حل نخواهد شد.

تواناراد یادآور شد: اگر آقای ظریف نام نهادی که پولشویی کرده را می‌داند باید اعلام کند و اگر هم اشتباه کرده باید آن را اصلاح کند. اینکه برای تخریب رقیب از مدار اخلاق خارج شویم در شان یک وزیر و مسئول در جمهوری اسلامی نیست.

تواناراد با بیان اینکه ادعای ظریف خلاف عقل و شرع است، گفت: ظریف اگر سندی دارد باید سریعا متخلفان پولشویی  را به قوه قضائیه معرفی کند یا اینکه مردم را نادان تلقی نکرده و ضمن  توبه کردن دنیا را فدای آخرت خود نکند هر چند با این کار همه آب رفته به جوی باز نخواهد گشت.

* اظهارات نسنجیده مسئولان وزارت‌ خارجه بارها باعث ایجاد هجمه جهانی علیه کشورمان و القای ناامیدی در داخل کشور شده است

بسیج دانشجویی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران هم طی نامه‌ای در واکنش به این موضوع   تاکید کرد: وزارت امور خارجه باید حافظ منافع ملی در سطح بین‌المللی باشد. حال آن که به کرّات شاهد آن بوده‌ایم که حرفی نسنجیده از جانب آن وزارت‌خانه باعث ایجاد هجمه جهانی علیه کشورمان و القای ناامیدی در داخل کشور شده است.

این تشکل دانشجویی همچنین یادآور شد:  از قوه قضائیه خواستاریم که با پیگیری این امر، واقعیت را برای مردم روشن کرده و جلوی تخلفات را بگیرند. در صورتی که حرف وزیر امور خارجه صحت دارد قوه مجریه بازخواست شود؛ چرا که به وظیفه خود در خصوص قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال ۱۳۸۶ عمل نکرده است. در صورت عدم صحت، بی‌شک اظهارات بالاترین مقام دیپلماسی کشور که بازخوردی بین‌المللی دارد و می‌تواند باعث هجمه و وضع تحریم علیه کشورمان شود، اقدامی خلاف مصالح و امنیت ملی است و لزوم برخورد با آن روشن است. 

* درخواست از دادستان کشور برای ورود به ماجرای ادعای ظریف درباره پولشویی

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه هم با اشاره به ادعای وزیر امور خارجه مبنی بر پول شویی‌ در کشور و عدم ارائه مستندات، از دادستان کشور خواست تا به عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود کند.

این تشکل دانشجویی دو فرض که در ادامه آمده را در این خصوص در نظر گرفته است:

فرض اول: اگر فرض کنیم که ادعاهای وزیر امورخارجه در مورد وجود هزاران میلیارد پولشویی در کشور درست باشد اقدام دکتر ظریف و مسئولین مربوطه در خودداری از معرفی این افراد به مردم و خصوصا مراجع قضایی مصداق بارزی از خیانت به منافع ملت و تضییع حقوق عامه است و ضروری است که دادستان به عنوان مدعی العموم به ماجرا ورود کرده و با مسئولینی که با پولشویی مقابله نکرده و یا آن را تا به امروز مخفی نگه داشته اند برخورد کند. زیرا لایحه مبارزه با پولشویی در سال۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و به قانون تبدیل شده بود و بعد از تائید شورای نگهبان، در تاریخ ۱۱ آذرماه ۸۸ آئین‌نامه اجرایی آن نیز تدوین و از سوی دولت وقت ابلاغ شده بود.

فرض دوم: اگر ادعاهای دکتر ظریف در مورد چندین هزار میلیارد پولشویی در کشور کذب باشد این مورد مصداقی از تشویش اذهان عمومی و فراهم کردن خوراک تبلیغات برای رسانه های معاند و ضربه به منافع تمامی ملت ایران است و انتظار می رود که دادستان به عنوان مدعی العموم، مسئله را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهد.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه در خاتمه تاکید کرده است: امید است که بدون توجه به پروپاگاندای برخی رسانه های خاص با پیگیری مجدانه شما شاهد تکرار موارد دیگری از این دست نباشیم و این ادعا به سرنوشت ادعاهایی که در برهه های مختلف مخصوصا زمان های انتخابات مطرح می شود دچار نشود که رسوب این شبهات در اذهان عمومی، ضربه بزرگی به اعتماد مردم به کلیت نظام اسلامی و مسئولین آن خواهد زد.»

* وزیر خارجه اگر درباره پولشویی راست می گوید اسناد آن را به قوه‌ قضاییه بدهد

رضا بداغی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در این رابطه گفت: ادعای وزیر خارجه درباره اینکه مخالفت برخی نهادها با FATF برای حفظ منافع بوده و اینکه نهادهایی در جهت ایجاد فضای مخالفت با لوایح FATF هزینه کرده‌اند، بدون دلیل منطقی است.

این فعال دانشجویی یادآور شد: قانون مبارزه با پولشویی قبلا در ایران تصویب شده و دولت موظف شناسایی مصادیق پولشویی و ارائه‌ آنها به مراجع قضایی است. حال اگر جناب آقای ظریف در مورد این مصادیق اطلاعی دارد بجای آنکه با چنین صحبت‌هایی خوراک رسانه‌های مخالف نظام را جور کند می‌بایست اسناد آن را به دستگاه‌های نظارتی و قوه‌ قضاییه اعلام کند.

* آقای ظریف! اگر حرفهای مستند دارید چرا در لفافه سخن می‌رانید!

شورای خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی طی پیامی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه درباره پولشویی در ایران تاکید کرد: آقای ظریف! مخالفان لوایح FATF را متهم به پولشویی های کلان می‌کنید تا در آن سوی مرزها برایتان سوت و کف بزنند! اگر حرفهای مستند دارید چرا در لفافه سخن می‌رانید که بیگانگان خود به تعبیر آن بپردازند! 

شورای خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاد ادامه داد:‌آقای ظریف! مخالفان لوایح FATF را متهم به پولشویی های کلان می‌کنید تا در آن سوی مرزها برایتان سوت و کف بزنند! اگر حرفهای مستند دارید چرا در لفافه سخن می‌رانید که بیگانگان خود به تعبیر آن بپردازند! خیانت به کشور را چگونه تعریف کرده اید که این چنین سخن راندن را خیانت به حساب نمی آورید! ننگ برجام را گویا از یاد برده اید که برای مشروع ساختن ننگی دیگر؛ مخالفان FATF را متهم به فضاسازی های گران‌قیمت می‌کنید! خودتان پمپؤ را متهم به یک بام و دو هوا می سازید؛ گفتارهای شما تعبیری جز یک بام و دو هوا دارد؟

* ظریف را باید وزیر امور گل به خودی بنامیم/اظهارات اخیر سند بی‌عرضگی کابینه است

روح اله نبیونی مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی هم  گفت: آقای ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای توهین آمیز منتقدان به لایحه استعماری FATF شامل مراجع عظام تقلید، دانشجویان و طلاب متخصص، نمایندگان مجلس و شورای نگهبان را متهم به پولشویی و دریافت مبالغ ده‌ها هزار میلیارد تومانی می‌کند که از قوه قضائیه برخورد قانونی و صریح با وزیر امورخارجه به خاطر این اقدام ضد امنیت ملی را خواستاریم.

نبیونی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی هر چه زودترباید این موضوع را پیگیری کرده و برخورد قانونی کند. از طرفی از دستگاه قضائی تقاضا داریم برخوردی قانونی و صریح با وزیر امور خارجه به دلیل اقدام ضد امنیت ملی داشته باشد.

* دانشگاهیان منتظر اعلام اسامی متخلفان پولشویی از سوی وزیر خارجه هستند

انتقادات به اظهارات وزیر خارجه در فضای مجازی هم همچنان داغ است بسیاری از دانشجویان از ظریف برای حضور در دانشگاه خود برای اعلام اسامی متخلفان پولشویی دعوت کرده‌اند ولی با گذشت چندین روز از این روز تنها با سکوت وزیر خارجه مواجه شده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس