ججنگ جهانی جمعیت

همایش تخصصی «جنگ جهانی جمعیت» سه‌شنبه 22 آبان با حضور حسن عباسی، حسن رحیم‌پور ازغدی، علی‌اکبر محزون و صالح قاسمی در حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار گردید.

به گزارش مشرق، همایش تخصصی «جنگ جهانی جمعیت» سه‌شنبه 22 آبان با حضور حسن عباسی، حسن رحیم‌پور ازغدی، علی‌اکبر محزون و صالح قاسمی در حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار گردید.

دو جنگ جهانی تمام شد؛ اما جنگ‌ها و تعارضات در جهان هنوز تمام نشده‌اند

دکتر علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار ایران، در ابتدای این برنامه گفت: «دو روز پیش سالگرد پایان جنگ جهانی اول بود. جنگی که پایان یافت؛ اما با پایان‌یافتن آن همه چیز تمام نشد. در نقشه‌هایی که تهیه کرده‌اند، قدرت آیندۀ ایران و افول قدرت آمریکا را پیش‌بینی می‌کنند. در شکل‌گیری اتحادیه‌های مهمی مثل اتحادیۀ اروپا، گروه 20 (G 20)، گروه 8 (G 8) و ... مؤلفۀ جمعیت بسیار حائز اهمیت است. تأثیر جمعیت در تولید ناخالص داخلی نیز اهمیت دارد. بیشترشدن تولید نسبت به مصرف یعنی مهم‌تربودن جمعیت مولد و جوان، سود جمعیتی را نشان می‌دهد.»

وی همچنین گفت: «در کتابی که این مؤسسه تحت عنوان «بازگشت تعارضات جهانی» چاپ نموده، گفته شده دو جنگ جهانی تمام شد؛ اما جنگ‌ها و تعارضات در جهان هنوز تمام نشده‌اند. هنگام جداسازی فلسطین از عثمانی، شاخص‌های جمعیتی مطرح شد. اولین بحث این بود که سهم رژیم اسرائیل در این منطقه چقدر است. یاسر عرفات می‌گفت چه نشسته‌اید که با مهاجرپذیری سهم جمعیتی خود را دارند بالا می‌برند. ما هم باید با فرزندآوری سهم خود را افزایش دهیم.»

در نقاط مرکزی کشور نرخ باروری‌مان به حداقل رسیده

علی‌اکبر محزون سپس عنوان کرد: «یکی از دلایلی که می‌توانیم بفهمیم چرا اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید، این است که نرخ باروری و فرزندآوری در فلسطین همچنان بالاتر از سرزمین‌های اشغالی است. جمعیت جوان فلسطینی‌ها نیز بیشتر از صهیونیست‌ها شده است. در سرشماری 95 جمعیت جوان ما نسبت به سال 85 بسیار کاهش پیدا کرده است. از لحاظ جمعیتی رتبۀ سوم در منطقه و نهم در آسیا را داریم. در نقاط مرکزی کشور نرخ باروری‌مان به حداقل رسیده؛ اما در مناطق دیگر همچنان نرخ باروری خوبی داریم.»

نظریۀ جمعیتی در قرآن بر مبنای کیفیت است و نه کمیت

حسن عباسی، رئیس اندیشکدۀ یقین، سخنران بعدی این برنامه بود. وی گفت: «یادی می‌کنم از هولوکاست و کشتار عظیم حدود 10میلیون نفری ایرانیان در جنگ جهانی اول. در چهار سال گذشته نیز در یمن شاهد نسل‌کشی عظیمی بوده‌ایم. دیروز نمایندۀ سازمان ملل اعلام کرد عظیم‌ترین قحطی قرن در یمن در حال رخ‌دادن است. البته این‌ها هزینۀ حرّیت و زیر بار امپریالیسم نرفتن است. سال گذشته ترزا مِی خانمی را به‌عنوان وزیر تنهایی در انگلستان منصوب کرد. مستند زمین 2100، بازۀ زمانی 2009 تا 2100 را از لحاظ جمعیتی بررسی کرده است. در جنگ هیبریدی دو وجه جمعیت از لحاظ کمیت و کیفیت را در نظر می‌گیریم. مسئلۀ من بیشتر کاهش جمعیت از لحاظ کیفی است. نظریۀ جمعیتی در قرآن بر مبنای کیفیت است و نه کمیت. جمعیت از لحاظ کیفیت عنصری از قدرت ملی است.»

رئیس اندیشکدۀ یقین در ادامه گفت: «حدود 16میلیون نفر از جمعیت زمین یهودی هستند؛ اما از لحاظ کیفیت در حدی هستند که هفت‌میلیارد جمعیت جهان را مدیریت می‌کنند. شخصیت‌های علمی، رسانه‌های جهان، قدرت اقتصاد جهان و... عمدتاً در اختیار این‌هاست. مهم‌ترین معارض خود را نیز تفکر شیعه می‌دانند. خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌گوید: بر کسانی که هوای نفس‌شان را الٰه خود گرفته‌اند وکیل نیستی و این‌ها مثل چهارپایان‌اند؛ بلکه بدتر. ممکن است متخصصان تلقی اومانیستی این تحلیل را نپذیرند و کمیت را در تئوری دموگرافی و جمعیت‌شناسی مهم بدانند. اما برای ما تفکر قرآنی ملاک است.»

دوهزارودویست نفر شهدای مدافع حرم جمعیت کیفی حال حاضر کرۀ زمین‌اند

وی در ادامه اظهار داشت: «فهم شهید محسن حججی از هستی و عالم این است که به بچه‌اش می‌نویسد کاری کن خداوند عاشقت بشود، آن وقت تو را خوب می‌خرد. این جملۀ شهید حججی ترجمان آیۀ 111 سورۀ توبه است. منظورم از کیفیت جمعیتی کیفیتی است که خداوند دربارۀ قوم لوط، صالح، نوح و... می‌گوید. در تئوری‌های کمیت‌محور با غربی‌ها موافقیم؛ اما مسئولیتی که انسان انقلابی و مسلمان در 40سالگی دارد این است: رسالت اندیشۀ وحیانی در قرآن. اگر به کیفیت جمعیت توجه کنیم، خروجی عظیمی را شاهد خواهیم بود. دوهزارودویست نفر شهدای مدافع حرم جمعیت کیفی حال حاضر کرۀ زمین‌اند که در هیچ دوره‌ای از پیامبران و امامان وجود نداشته‌اند. در تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی و سایر تفاسیر، ماجرای قوم‌های مختلف قرآن را بخوانید. در مجموعۀ روایات نیز به این موضوع پرداخته شده است.»

هم باید کمیت و هم کیفیت جمعیتمان را بالا ببریم

حسن عباسی افزود: «مستند «4 سوار سرنوشت» را که چند سال پیش ساخته شد نیز ببینید. در آنجا تمدن‌ها را مطالعه می‌کند و می‌گوید که تمدن‌ها چگونه نابود می‌شوند. از سال 1379 تعداد دانشجویان دخترمان متأسفانه بیشتر از پسران شده است. یک عامل اصلی مشکلات جمعیتی و به‌هم‌خوردن توازن برای ازدواج برهم‌خوردن این نسبت است. جنگ جهانی جمعیتی هیبریدی است؛ یعنی ترکیبی است. در این زمینه هم باید کمیت و هم کیفیت جمعیتمان را بالا ببریم. در بخش کیفیت پژوهش‌های کمی داریم و نیاز به کار و تئوری‌پردازی بر مبنای قرآن وجود دارد. طبق قرآن هلاکت نسل از هلاکت حرث ناشی می‌شود.»

در ادامۀ برنامه، مراسم تقدیر از فعالان و خبرنگاران حوزۀ جمعیت برگزار شد.

زینب چخماقی؛ خبرنگار صداوسیما در حوزۀ جمعیت، محمدهادی سلیمی‌زاده؛ سازندۀ مستند راه بی‌بازگشت، حجت‌الاسلام محمدحسین ندیمی؛ مدیر مؤسسۀ اندیشۀ مستور، زهرا چیذری؛ خبرنگار روزنامۀ جوان و پدر شهیدان میرمحکم و خانی از افرادی بودند که تقدیر شدند.

در ادامه نیز از مجموعۀ هفت‌جلدی کتاب‌های «جنگ جهانی جمعیت» رونمایی شد.

ایران پایین‌ترین نرخ باروری را در میان کشورهای اسلامی دارد

صالح قاسمی، پژوهشگر و نویسندۀ مجموعۀ جنگ جهانی جمعیت در ادامۀ برنامه عنوان کرد: «از انتشارات خیزش نو و آقای نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تشکر می‌کنم. در کنار این مجموعه دو سه پروژۀ دیگر نیز در دست انجام داریم. مطالعه‌ای بر روی جمعیت اسرائیل و تحولات جمعیتی یهودیان و مسلمانان انجام شده که بر اساس این مطالعه 20 سال آینده نقطۀ مرگ جمعیت رژیم منحوس اسرائیل است. متأسفانه غفلت نخبگان و مسئولان در این حوزه مشهود است. ایران پایین‌ترین نرخ باروری را در میان کشورهای اسلامی دارد. هفت سال است که کارشناسان جمعیت و رهبری به این مسئله اخطار داده‌اند. چهار سال است که سیاست‌های کلی جمعیت را رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده‌اند. چرا در این چهار سال اتفاقی در کشور نیفتاده است؟ چرا پس از چهار سال رسانۀ ما رفتارهای ضدجمعیتی دارد؟»

چرا در کشور ما بازۀ باروری ایمن 25 تا 35 سال گفته می‌شود؟

این نویسنده گفت: «جناب آقای رئیس‌جمهور! شما مخاطب این نامه هستید. آیا کوچک‌ترین اقدامی انجام داده‌اید؟ قوای مختلف حاضر به گزارش‌دادن در این زمینه نیستند. چرا حوزۀ علمیه برای نظریه‌پردازی و تولید محتوا در این عرصه به درستی ورود نکرده است؟ امیدی به این نهادها نیست؛ بلکه امیدمان باید به جمع‌های نخبگانی باشد. باید به فکر آیندۀ فرزندانمان باشیم. نویسندگان، هنرمندان، خبرنگاران و... می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند. بازۀ باروری ایمن 17 تا 44 سال است؛ اما چرا در کشور ما بازۀ باروری ایمن 25 تا 35 سال گفته می‌شود؟ بر اساس کدام مستند پزشکی؟ امیدوارم نشاط و شادابی و پویایی با حداقل سه تا چهار فرزند به خانوادۀ ایرانی بازگردد و از معضلاتی همچون انقلاب جنسی و انقلاب خانوادگی پیشگیری کنیم.»

در بسیاری از مسائل حساس کشور اعمال حاکمیت نمی‌شود

در انتهای مراسم حسن رحیم‌پورازغدی به سخنرانی پرداخت. وی گفت: «دو مشکل اساسی دربارۀ این قبیل مسائل داریم. یکی اینکه در بسیاری از مسائل حساس کشور اعمال حاکمیت نمی‌شود. پاسخ‌گویی هم وجود ندارد؛ گویی در دوران ماقبل حاکمیت داریم به‌سر می‌بریم. نکتۀ دوم خلأ بزرگ حوزه و دانشگاه در مسائل کشور است. بر سر حکومت خیلی بحث می‌کنیم؛ اما اعمال حاکمیت نمی‌شود. کاری که ما در طول حدود 20 سال برای کاهش جمعیتمان انجام دادیم، اروپا در طول 200 سال انجام داد. در غرب 140 سال طول کشید تا آمار طلاق به این حد رسید. صداوسیما، حوزۀ علمیه و... در این مسائل دچار مشکل‌اند. در دروس خارج فقه به مسائل اساسی پرداخته نمی‌شود. در نتیجه از غرب برای ما سیاست جمعیتی می‌نویسند. 300هزار شهید می‌دهیم و انقلاب می‌کنیم، بعد به غرب می‌گوییم حالا کارهایی را که می‌خواستید برای ما انجام دهید خودمان انجام می‌دهیم. با تعابیری همچون سیاست‌های علمی و سیاست‌های جهانی مشروعیت‌سازی می‌کنیم و خیلی از حرام‌ها را حلال می‌کنیم.»

هنوز آیات مربوط به جمعیت را به درستی بررسی نکرده‌ایم

وی سپس عنوان کرد: «غربی‌ها دارند با استفاده از انرژی ما علیه خود ما عمل می‌کنند. از بودجۀ ما، معلمان ما، رسانه‌های ما و... علیه خود ما استفاده می‌کنند. آن هم بعد از انقلاب! به‌جای متن اسلامی فقط ترجمه می‌کنیم و می‌گویند هر جا خلاف اسلام است، بنویسید حق تحفظ داریم. هنوز آیات مربوط به جمعیت را به درستی بررسی نکرده‌ایم و یک مقالۀ درست فقهی تولید نکرده‌ایم. درست است که از نظر اسلام مسئلۀ فرزندآوری کاملاً شخصی است؛ اما این‌گونه هم نیست که به سایر مسائل در این زمینه اهمیت ندهیم. با کارهایی از این قبیل که طرح موضوع کنیم، یادآوری کنیم و به تعبیری هژمونی رسانه‌ای راه بیندازیم، می‌توانیم تأثیرگذار باشیم.»

حوزه و دانشگاه ما از مسائل جامعه عقب افتاده‌اند

رحیم‌پور ازغدی در ادامه گفت: «باید این دو مسئله را پیگیری کنیم که چرا در برخی مسائل مهم حکومت اعمال حاکمیت نمی‌شود و کسی پاسخگو نیست. دوم اینکه حوزه و دانشگاه ما از مسائل جامعه عقب افتاده‌اند. جامعه رفت؛ اما شما صدها کیلومتر عقب هستید. دشمنان ما برای تمام عرصه‌ها در حال طرح‌دادن هستند و توجیه شبه‌علمی نیز برای آن می‌دهند. دانشگاه‌های ما باید اعتراف کنند که عقب مانده‌اند و اصلاً در مشکلات اجتماعی پاسخگو نیستند. نظریات فقهی باید مرتب تولید شود؛ و الا گفتن اینکه چه کاری حرام است و چه کاری حلال، کار آسانی است. این را که نظام مالی ما ربوی هست همه می‌دانیم؛ اما این نظام ربوی را چه باید بکنیم؟ مسائل جمعیتی‌مان را در چند دهۀ اخیر اصلاً رصد نکرده‌ایم.»

هر انسان به تنهایی هدف خلقت است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اظهار داشت: «خانواده یعنی توزیع عشق، محبت و مسئولیت. انسان این دل‌خوشی را دارد که در خانه چند نفر هستند که به ما فکر می‌کنند. قرآن از فرزند به‌عنوان موهبت یاد می‌کند. چرا بدن مادر حریم دارد و محترم است؟ چون بدن مادر مجرای خلقت و مظهر نام خالقیت خداست. رحیم، رحمت، رحمان، صلۀ رحم و ... مفاهیمی هم‌ریشه هستند که همگی از طرف زن محقق می‌شود. چون زن است که مادر می‌شود. زنی که موقع تولد فرزند از دنیا برود، شهید مرده است. ده‌ها درس خارج فقه و خارج کلام برای این روایات باید بگذاریم؛ در حالی که برخی از این روایات را حتی نشنیده‌ایم. هر انسان به تنهایی هدف خلقت است. اینکه بگوییم خودمان را نمی‌توانیم جمع کنیم، پس بچه نمی‌آوریم، غلط است. قرآن می‌گوید خود تو را خداوند دارد جمع می‌کند.»

به مسئلۀ تولید انسان نباید مثل تولید کالا نگاه کرد

رحیم‌پور ازغدی افزود: «نباید تصور کنیم که خداوند یک انسان را خلق می‌کند؛ اما روزی نمی‌دهد. یعنی خدایی داریم که خالق است؛ اما رازق نیست. درست است که باید کار کنیم برای کسب روزی، در این شکی نیست؛ اما به مسئلۀ تولید انسان نباید مثل تولید کالا نگاه کرد. کسی که تولید فرزند نمی‌کند، بخشی از استعدادهایش ناشکوفا می‌ماند. این مسئله به لحاظ روان‌شناختی مهم و قابل مطالعه است. روزی پیامبر(ص) می‌گوید از گریۀ بچه‌ها دارم از پا درمی‌آیم و جبرئیل به او می‌گوید گریۀ بچه را لا اله الا الله بشنو. این یعنی نگاه توحیدی به کودک و سختی‌های بچه‌داری. گریۀ بچه ذکر تکوینی است. این نوع نگاه اساساً رفتار ما را تغییر می‌دهد. طبق روایات هر فرزند یک گلی است که هدیۀ خداوند به تو است و حالا تو باید از این گل مراقبت کنی.»

جمعیت است که تمدن، ثروت و قدرت می‌آورد

وی همچنین گفت: «زنِ وَلود، یعنی فرزندآور، در اسلام یک ارزش است. تربیت فرزند یعنی مهندسی انسان. اگر انسان درست تربیت شد، خانواده معنادار می‌شود و اگر خانواده معنادار شد، جامعه معنادار می‌شود. در کوه طور حضرت موسی(ع) از خداوند می‌پرسد که چه کنم در محضر تو بالاترین مقام را داشته باشم؟ خداوند فرمود: دوست‌داشتن و مراقبت از حقوق کودکان، به‌ویژه کودکی که سرپرست ندارد. طبق آخرین نظریات، جمعیت است که تمدن، ثروت و قدرت می‌آورد. بین دو کشور پرجمعیت جهان یعنی چین و هند تفاوت چیست؟ چین اقتصاد اول جهان شده است؛ در حالی که سرریز جمعیتشان بسیار بیشتر از ماست. اما مردم هند گرسنه‌اند. مشکل در مدیریت است، نه جمعیت.»

ما کم‌کارترین ملت‌های جهان هستیم

این پژوهشگر در ادامه گفت: «در یکی از کتاب‌هایی که امروز رونمایی شد (یک نان‌آور بیشتر) آماری دیدم مربوط به اسراف در ایران. آن را حتماً ببینید. در عین حال ما کم‌کارترین ملت‌های جهان هستیم. مشکل ما اینجاست. کسانی که به ایران سفر می‌کنند، از مصرف ما تعجب می‌کنند. اگر این‌گونه پیش برویم، نه‌تنها نمی‌توانیم تمدن‌سازی کنیم، بلکه در اقتصاد شکست می‌خوریم. کدام کشور ثروتمند و مقتدر را می‌شناسید که جمعیت کمی داشته باشد؟ امام سجاد(ع) می‌فرمایند برای بچه‌دارشدن این‌گونه دعا کنید: خدایا بر من منت بگذار تا پدر یا مادر شوم. بچه‌ام سالم باشد و عمر مفیدش زیاد باشد و به من کمک کن تا بتوانم این بچه‌ها را در اخلاق و دینشان صالح تربیت کنم و کمک من در دنیا و آخرت باشند. در قرآن می‌گوید زن و فرزند ما قره عین و نور چشممان باشند.»

هر انسانی مصداق عبد صالح نیست

وی در انتها گفت: «در روایت داریم که یکی از دلایل حرام‌شدن زنا و فساد این است که خانواده از بین می‌رود، تربیت فرزندی در کار نخواهد بود و خشونت و قتل بیشتر می‌شود. اولاد و اموال که نعمت الهی محسوب می‌شود، در جایی از قرآن نیز می‌گوید همین اولاد و اموال می‌توانند مایۀ عذاب باشند. ثروت نیز برای برخی نعمت و برای برخی نقمت است. این سوی قضیه هم است؛ اما اصل بر این است که هرچه عبد صالح بیشتر به وجود بیاید بهتر است. هر انسانی مصداق عبد صالح نیست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس