کد خبر 910348
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
آنفولانزا

سازمان محیط زیست می‌گوید برای لغو مجوز شکار به دلیل آنفلوانزا باید دامپزشکی موضوع را به ما اعلام کند اما دامپزشکی می‌گوید از ما خواسته شده در این باره مکاتبه‌ای نکنیم.

به گزارش مشرق، مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در پاسخ به اینکه چرا اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری پس از شناسایی دو کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی هشداری به مسئولان محیط زیست خواهان ممنوعیت شکار و صید پرندگان مهاجر نشده است گفت: از ادارات کل دامپزشکی خواسته شده در رابطه با شکار و صید، مکاتبه‌ای نکنند.

حسینعلی سلطانی افزود: از این ادارات خواسته شده مسئولیت این کار را به ستاد واگذار کنند تا دو سازمان دامپزشکی و محیط زیست به طور مستقیم با هم ارتباط داشته باشند چون ممکن است جزئیات یا دستورالعمل‌هایی باشد که ادارات استانی از آن بی‌خبر باشند و در نظر نگرفتنشان سبب ضایع شدن حق شکارچیان شود.

بیشتر بخوانید:

تصمیم خطرناک سازمان محیط زیست

وی تصریح کرد: وظیفه ما این بود که کانون‌ها را شناسایی و پاکسازی کنیم و این کار را انجام داده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری پیش از این خبر از شناسایی دو کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داده و گفته بود: پس از مشاهده و گزارش علایم بیماران مشکوک به انفلوانزای فوق حاد پرندگان در دو واحد مرغداری، نمونه برداری و آزمایش های لازم صورت گرفت و وجود بیماری در این دو واحد مرغداری از نظر آزمایشگاهی تایید شد. سپس طبق پروتکل و دستورالعمل سازمان دامپزشکی اقدامات آمایشی، قرنطینه ای و اقدامات کنترلی و پیشگیرانه جهت جلوگیری از انتشار و گسترش بیماری انجام شد و تداوم دارد.

وی افزود: تهیه و مصرف تخم مرغ و گوشت طیور که مجاز و مورد تایید دامپزشکی بوده و به صورت کاملاً پخته نیز جلوگیری از تماس پرندگان بومی با پرندگان وحشی و به ویژه پرندگان آبزی و رعایت شرایط بهداشتی برای پرندگان بومی و افراد در تماس با این پرندگان مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری است.

دامپزشکی به ما اعلام کند تا مجوزها را لغو کنیم

ظاهرا هشدار به مردم این روزها، تنها اقدامی است که در راستای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از پرندگان مهاجر به پرندگان بومی و جوامعی انسانی از سازمان دامپزشکی ساخته است. مرداد ماه امسال، مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در توجیه صدور پروانه شکار پرندگان اعلام کرده بودند که در صورت اعلام سازمان دامپزشکی مبنی بر وجود بیماری در مناطق، پروانه‌های صادر شده باطل شود. حالا یک هفته از شناسایی کانون‌های این بیماری در استان چهارمحال و بختیاری گذشته اما شکار و صید ممنوع نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در این باره توضیح می‌دهد: دامپزشکی باید به ما اعلام کند که آنفولانزا وجود دارد یا خیر، مبدأ ما نیستیم. نامه‌ای به مراکز استان‌ها فرستاده شده است مبنی بر این که اگر موردی مشاهده شد به دامپزشکی گزارش داده شود، سازمان دامپزشکی هم به محیط زیست اعلام می‌کند.

شهرام احمدی تاکید می‌کند: سازمان محیط زیست قطعا خواهان سلامتی جامعه است و در صورتی که دامپزشکی اعلام کند بلافاصله صدور پروانه را متوقف می‌کنیم. تشخیص بیماری یک کار تخصصی است و بر این اساس که آیا در استان‌ها کانونی مشاهده شده است، آیا مهار شده است، آیا امکان انتقال و خطر وجود دارد و... تصمیم‌گیری می‌شود، در صورت نیاز به سرعت اعلام می‌کنند و ما هم به عنوان عضو اصلی سلامت جامعه تمکین می‌کنیم.

وی در پاسخ به این که گفته شده دلیل عدم لغو مجوزها، رعایت حق شکارچیان بوده است تصریح می‌کند: مهم‌ترین حق یک شکارچی، حق سلامتی است؛ بنابراین اگر دامپزشکی تشخیص دهد که سلامت شکارچی و مردم در خطر است قطعا اعلام خواهد کرد. نگرانی وجود ندارد، مرکز بهداشت، دامپزشکی، محیط زیست و تمام مراجعی که عضو ستاد آنفولانزا هستند، همگی دوست دار مردم و جزء مردم هستند، آنها کارشناس هستند و می‌دانند که در هر کانونی چگونه بیماری ایجاد شده است، تنها عامل انتقال پرندگان وحشی نیست.

احمدی تاکید می‌کند: سازمان محیط زیست یکی از ارکان سلامت جامعه است و همچون سال‌های گذشته، در صورتی که کوچک‌ترین خطری برای سلامت جامعه، امنیت غذایی، تنوع زیستی وجود داشته باشد، اقدام می‌کند، ضمن این که تعهدات لازم هم از شکارچی‌ها گرفته شده است که در صورتی که کارشناسان اعلام کنند برای محیط زیست آسیب رسان است، آنها هم تمکین کنند و آنها هم این تعهد را پذیرفته‌اند.

وی در پاسخ به این که در صورت اعلام دامپزشکی مجوزها لغو و وجه پرداختی شکارچیان مسترد خواهد شد یا نه گفت: ما اطلاع‌رسانی کردیم و به شکارچیان آگاهی دادیم که در صورت بروز مشکلاتی همچون بیماری پروانه آنها باطل می‌شود و همگی با آگاهی از این مسئله پروانه دریافت کرده‌اند و گمان نمی‌کنم امکان استرداد هزینه وجود داشته باشد. ما برای شکار پرندگان آبزی که مهاجران استان هستند پروانه صادر نکردیم و در خصوص پرندگان خشک زی که بومی هستند. بر اساس کارشناسی‌ها و توان‌سنجی‌هایی که انجام دادیم پروانه صادر شده است و به طور مداوم در زیستگاه‌ها گشت داریم و تا کنون خوشبختانه هیچ مورد مشکوکی هم مشاهده نکردیم.

توافقی برای «حق» شکارچیان و چشم‌پوشی از مخاطرات آنفلوانزای فوق حاد

با آغاز فصل مهاجرت پرندگان زمستان و ورود این میهمانان به تالاب‌های شمالی و جنوبی و کشورمان مدتی است که بر خلاف دو سال گذشته با صدور پروانه شکار و صید پرندگان همراه بوده، به هشدارهای انتقادآمیز متخصصان و دامپزشکان منجر شده. اسماعیل کهرم پرنده‌شناس و پیش‌کسوت حوزه محیط زیست و پیام محبی، عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکی، طی هفته گذشته نسبت به پیامدهای صدور پروانه شکار و صید در فصل مهاجرت پرندگان که منشا انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورها هستند هشدار دادند. کهرم ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را برای بهداشت عمومی جامعه و اقتصاد کشور خطرناک خواند و به «تصمیم خطرناک سازمان محیط زیست» مبنی بر صدور پروانه شکار پرندگان اعتراض کرد.

وی تاکید کرد: از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست سوال می‌کنم بر چه اساس چنین تصمیم خطرناکی گرفته‌اند؟ کسی که این تصمیمات شگفت‌انگیز را اتخاذ می‌کند و به سادگی بهداشت عمومی جامعه و اقتصاد کشور را به مخاطره می‌اندازد مشاور عالی سازمان حفاظت محیط زیست است یا مشاور عالی شکارچیان؟

با این حال، سازمان حفاظت محیط زیست که چند روزی است برای سهولت کار، صدور پروانه شکار و صید را با همکاری دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌دهد، توپ را در زمین سازمان دامپزشکی انداخته و ممنوعیت شکار و صید پرندگان را به هشدار کتبی سازمان دامپزشکی منوط می‌کند.

معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست که در دو سال گذشته به منظور جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، شکار و صید پرندگان را ممنوع اعلام کرده بود در واکنش به گفت‌وگوی اسماعیل کهرم اعلام کرد: امسال نیز طبق توافق به‌عمل‌آمده با مسئولان سازمان دامپزشکی، قرار شد بنا بر تشخیص سازمان دامپزشکی و در صورت نیاز، چنانچه درخواست کتبی از آن سازمان برای اعمال ممنوعیت شکار پرندگان برای هر یک از استان‌ها واصل شود، در اسرع وقت سازمان حفاظت محیط زیست اقدام لازم را جهت ممنوعیت و محدودیت شکار و حتی ابطال پروانه‌های شکار صادره به عمل آورد.

اینکه در «توافق» مذکور میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی چه گذشته پرسشی حائز اهمیت است چرا که رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در اردیبهشت سال جاری، طی گفت‌وگویی با رسانه‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست توصیه کرده بود که ممنوعیت شکار و صید پرندگان را هرچه زودتر اعلام کنند.

این ممنوعیت اما امسال هرگز اعلام نشد و شواهد حکایت از آن دارد که سازمان دامپزشکی پس از «توافق» مذکور در یک عقب‌نشینی تمام‌عیار، در برابر صدور پروانه صید و شکار پرندگان در فصل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سکوت پیشه کرده است. توافقی که برخی فعالان محیط زیست آن را فشار مافیای شکار به مسئولان سازمان دامپزشکی برای سکوت درباره پیامدهای شکار و صید پرندگان مهاجر تعبیر می‌کنند و گمانه‌زنی‌ها درباره فشار شکارچی سرشناس و مشاور عیسی کلانتری را بر سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی برای تسهیل و حمایت هرچه بیشتر از شکار حیات وحش تقویت می‌کند. سازمانی که طی دو سال گذشته، با هشدارهایی به سازمان حفاظت محیط زیست خواهان ممنوعیت شکار و صید پرندگان شده بود اما امسال مواضع متفاوتی اختیار کرده است به گونه‌ای که یک هفته از شناسایی دو کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری گذشته و در حالی که شکار و صید پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال این بیماری در سراسر جهان شناخته می‌شوند شاهد توصیه‌ای از سوی مسئولان دامپزشکی برای ممنوعیت شکار و صید در این استان نیستیم. البته که با توجه به فروش پروانه‌های شکار به متقاضیان، بدهکار شدن سازمان حفاظت محیط زیست به شکارچیان قطعا برای مسئولان این سازمان خوشایند به نظر نمی‌رسد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس