زائران پیاده‎ حرم رضوی

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) جزئیات کاملی از زائران پیاده امسال مشهدمقدس بیان کرد.

به گزارش مشرق، حسین رضایی اظهار داشت: در 10 روز آخر ماه صفر 435 هزار و 892 زائر پیاده در قالب 4890 کاروان  از 21 استان کشور به مشهد وارد شدند. از این تعداد 37 درصد زن و مابقی مرد هستند که نسبت به سال قبل 8.5 رشد داشته است.

وی بیان کرد: زائران از محورهای نیشابور، تربت حیدریه، فریمان، سرخس، کلات، قوچان و سه محور فرعی جاده قدیم قوچان؛ سیدی و طرقبه و شاندیز به مشهد مشرف شدند. در طول مسیر هزاران خدمتگزار در قالب 319 ایستگاه صلواتی کوچک و بزرگ از مشهد و 11 استان دیگر به زائران پیاده خدمات رفاهی؛ درمانی و اسکان ارائه دادند.

رضایی خاطرنشان کرد: بزرگترین ایستگاه صلواتی در محور نیشابور ایستگاه‌های صلواتی جوادالائمه(ع) و رباط خاکستری و در محور قوچان مکتب آل محمد و الکترود رضا و شاهچراغ شیراز و در محور سرخس میقات الرضا بودند که علاوه بر خدمات ذکر شده با افزایش فضای خواب؛ زائران بیشتری را اسکان دادند.

بیشتر بخوانید:

ارائه خدمات امدادی به ۱۱۲ هزار زائر امام رضا(ع)

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام‌رضا(ع) گفت: توسط واحد اسکان جمعیت 390 محل اسکان با ظرفیت 100 هزار نفر مهیا شد که از این ظرفیت 87855 زائری که پیش‌بینی اسکان نکرده بودند با کمک خدمه حج و زیارت‌؛ خدمه آستان قدس؛ آموزش و پرورش و ستاد گام‌های عاشقی و هیئت جواد الائمه‌(ع) و اقشار مردم و جمعیت خدمتگزار اسکان داده شدند و 2 روز پذیرائی رایگان داشتند.

رضایی ادامه داد: در حوزه خدمات درمانی با ایجاد ستاد هماهنگی بهداشت و درمان زائران پیاده متشکل از همه خدمتگزاران درمانی کشور و جمعیت خدمتگزار به مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جاده‌ها و محل‌های اسکان و ایجاد 21 پایگاه سلامت در سه سطح خدمات درمانی رایگان ارائه و بیش از 5 میلیارد ریال هزینه داروئی داشته است.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام‌رضا(ع) در حوزه خدمات فرهنگی اظهار داشت: با ایجاد قرارگاه فرهنگی به‌مدیریت آستان قدس رضوی، هدایت فرهنگی کاروان‌ها؛ اعزام مبلغ و مبلغه در محورها و محل‌های اسکان پوشش داده شده و محصولات فرهنگی به اقتضای سن زائر تهیه و به زائرین پیاده اهدا شده است.

وی تاکید کرد: بیمه حوادث زائر از خدماتی بود که با سوبسید توسط جمعیت خدمتگزاران برای آسودگی سفر زائران پیش بینی شده بود که هر مدیر کاروان می‌بایست با پرداخت 1300 تومان زائر خود را از مبداء تا مبداء بیمه کند. مسن‌ترین زائر پیاده خانم 87 ساله مادر شهید از کاروان خانواده شهدا و کوچکترین زائر طفل 6 ماهه کاروان رضویان (‌بانوان‌) فرهادگرد فریمان بود.

رضایی بزرگترین کاروان پیاده را کاروان حامیان ولایت و رهپویان حضرت مهدی (عج) دارالقرآن نیشابور با 3000 زائر خانم و کاروان دانشجویان با 1800 زائر و کاروان خانواده شهدا با بیش از 850 زائر ذکر کرد و گفت: کوچکترین کاروان از مهریز یزد با 4 زائر و دو نفر شتر بود که دورترین مسیر را هم همین کاروان طی کرده است.

وی تصریح کرد: جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) با سابقه 17 سال خدمت رسانی و ایحاد 22 واحد؛ امسال بیش از 15 هزار  خدمه را برای خدمت رسانی در همه حوزه‌ها از اول محرم بسیج کرد تا زائران امام مهربانی به راحتی و سلامت مسیر زیارت پیاده را طی کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد کاظم IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
    0 0
    وجود هیئات متعدد، جمعیت چندمیلیونی، پیاده روی ۲۰۰ هزار نفری، وجو دبرادران و علمای اهل سنت در پیاده روی، مواکب بین راه، هیئات عزیزان عراقی وباران رحمت الهی چهره مشهدرا اربعینی کرده بود، خیلی زیبا ومتفاوت، اما بستن مسیرها وسرگردانی مسافران هوایی، عبورومرور صدها هزار زائر در پیاده روهای تنگ وباریک باوجود فعالیت مغازه داران واشغال بخشی از همین مسیر کوچک، عدم هدایت عبورومرور، تنه زدنها، تصادف وتصادم افراد ، معطلی چندساعته در محوطه اطراف حرم وبستن ورودیها صرفا به دلیل برنامه های نمادین وظبط تلویزیونی که یک صدم زوارهم امکان مشاهده یا بهره مندی از آن را نداشتند، سرمای شدید شبانگاهی، باران ، عدم امکان حتی نشستن،در دسترس نبود ن کتب زیارت، پخش بی وقفه واعصاب خراش نوار ظبط شده بوسیله بلندگومبنی بر عدم تجمع زائرین جلوی ورودی صحن ها تا پایان مراسم!!!!! نبود سطل آشغال در مسیر های متتهی به حرم( باوجود نظافت پاکبانان محترم)، ومسائل جانبی مثل مشکل بهداشت فردی در مسیرها، نبود حتی یک برگ دستمال کاغذی در بعضی رستورانها!!!! گرانی بی رویه ولجام گسیخته اقلام پر مصرف، ضعف شدید سیستم بازرسی وکنترل بویژه در اغذیه فروشیها ومیوه فروشیها( نه تنها فقط قیمت بلکه در کیفیت مواد غذایی ومصرفی وبویژه میوه)، برخورد نامهربانانه با زوار خاصه غیر ایرانی ها، کمبود شدید تاکسی ووسائط نقلیه وانتخاب گزینشی مسافر توأم با طمع ورزی، عدم نصب بنر، پلاکارد و حداقل کمبودآنها .مبنی بر خوش آمد گویی یا تکیه بر مشترکات ومقارن با روح وحدت وبرادری ، ودر کل عدم تمهید لازم برای بهره مندی کامل ازاین فرصت ومناسبت وحدت بخش وجهانی، نبود سامانه ای کامل وجامع جهت اسکان واطلاعات لازم، در مقایسه با آنچه در اربعین مشاهده می شود از مواردیست که ضمن لزوم کار فرهنگی وتدبیرو هماهنگی بین دستگاهها وتشکلها، صنوف، هیئات و....در شأن ایران عزیز، مشهد مقدس، وظرفیتهای بالای موجودنیست ،وانعکاس نا مطلوبی را بجا خواهد گذاشت، همتی بلند، ارادتی بیشتر، وتلاشی مضاعف لازم است تا این موهبت، پتانسیل، ظرفیت وفضا به فرصتی بی بدیل ، اثرگذار، بالنده، الهام بخش ، ونمونه ای از فرهنگ، رفتار، وشعور وتوانمندی کشور امام رضاع ومردم کم نظیر ش تبدیل شود، این کاستیهای ناچیز قابل رفع است اگر....//// ٔ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس