آتش زدن پرچم آمریکا در یکی از ایالات این کشور

هر چند آمریکا مدعی بود فروش نفت ایران را با تحریم‌های جدید به صفر می‌رساند، اما قرار است به هشت مشتری نفتی ایران معافیت بدهد و برداشتن تحریم سوئیفت را بررسی کند.

به گزارش مشرق، در حالی که تحریم‌های جدید آمریکا علیه فروش نفت کشورمان رسما از ۱۳ آبان آغاز خواهد شد، بلومبرگ به نقل از مقامهای آمریکایی گزارش داد که در آستانه اجرای تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران، واشنگتن با اعطای معافیت به ۸ کشور برای ادامه خرید نفت از ایران موافقت کرده است.

این شبکه خبری به نقل از منابع آگاه گزارش داد هرچند تا کنون تنها نام پنج کشور مطرح است و قرار است لیست کامل این کشورها روز دوشنبه منتشر شود، اما با اعطای معافیت به هشت کشور از جمله کره جنوبی، هند و ژاپن موافقت شده است.

چین، از واردکنندگان بزرگ نفت ایران، اگرچه همچنان در حال رایزنی با مقامات آمریکایی برای دریافت معافیت است اما در این لیست حضور دارد.

همچنین برخی اخبار حاکی از معافیت آنکارا از تحریم نفتی ایران است. خبرگزاری ایسنا به نقل از آناتولی گزارش داد که فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه طی اظهاراتی درباره معافیت این کشور نسبت به تحریم نفتی ایران، گفته است: برخی شنیده‌ها حاکی از این موضوع است اما در این رابطه ابلاغیه کتبی دریافت نکرده‌ایم.

شکست تحریم‌ها
این امتیازدهی در شرایطی است که دولت آمریکا پیش از این تاکید کرده بود که به جز در موارد خیلی استثنایی که مرتبط با مسائل انسان دوستانه باشد هیچ معافیت دیگری در قبال تحریم‌ها علیه ایران صادر نخواهد کرد.
علاوه‌بر این طی روزهای گذشته بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی بر ناتوانی آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تاکید کرده بودند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز ضمن هشدار درباره تبعات افزایش قیمت نفت در صورت حذف نفت ایران از بازارهای بین‌المللی، گفته بود که تهران با هر روش ممکن نفت خود را صادر خواهد کرد و واشنگتن نمی‌تواند مانع از فروش کامل نفت ایران در بازارهای بین‌المللی شود.

در این وضعیت و در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرده بود با آغاز تحریم‌های نفتی جدید علیه ایران، میزان فروش نفت کشورمان را به صفر می‌رساند، برآوردها نشان می‌دهد ایران در یک ماه منتهی به تحریم‌های جدید، ایران بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت فروخته که به معنی شکست تحریم‌های آمریکا است.

عقب‌نشینی در تحریم سوئیفت

ظاهرا عقب‌نشینی‌های آمریکا در برابر ایران، منحصر به امکان فروش نفت نیست. دیروز یک وبگاه خبری تحلیلی آمریکایی هم با بیان اینکه وزیر خارجه ایالات متحده متقاعد شده که اتصال ایران به سوئیفت قطع نشود، تحلیل کرد که واشنگتن قصد دارد امتیازات عمده‌ای به ایران بدهد.

در همین رابطه خبرگزاری فارس به نقل از وبگاه «واشنگتن فری‌بیکن» گزارش داد که مقامات وزارت خارجه آمریکا توانسته‌اند مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور را متقاعد کنند که اجازه دهد ایران به سیستم سوئیفت (سامانه جهانی تعاملات بین بانکی) متصل بماند.

این وبگاه به نقل از چندین مقام دولتی و منابع آگاه در وزارتخانه‌های خزانه‌داری و خارجه آمریکا نوشت که علیرغم تهدیدات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور به اعمال تحریم‌های سخت و جدید علیه ایران، اما واشنگتن در برابر فشارهای متحدان اروپایی و ایران تسلیم شده و قصد عقب‌نشینی از مواضع خود را دارد.

عیارشناسی دیدگاه‌های مقاومت و سازش

کوتاه آمدن آمریکا از ادعای خود برای تحریم جدید نفتی و تحریم سوئیفت در حالی رخ می‌دهد که در سال‌های گذشته دو تحلیل کاملا متفاوت از رفتارشناسی آمریکا در برخورد با تحریم‌ها ارائه شده است.

از یک سو جریان غربگرا، همواره گفته است باید با غربی‌ها در هر شرایطی وارد مذاکره شد و با دادن امتیاز، از آنها امتیاز گرفت. این جریان فکری-سیاسی صراحتا از قابل اعتماد بودن غربی‌ها سخن گفته و آنها را شرکایی قابل اتکا می‌دانند.

در ماجرای برجام همین رویه پیش گرفته شد و تصریح کردند که بسیاری از مشکلات و حتی آب خوردن مردم نیز در پی توافق و مذاکره مستقیم با غربی‌ها حل خواهد شد. ظریف، وزیر خارجه روحانی هم اعلام کرد که امضای مقامات آمریکایی تضمین اجرای این معاهده خواهد بود.

سرانجام پس از دو سال پیگیری شبانه‌روزی دولت روحانی و اجرای تمام تعهدات ایران از جمله دادن امتیازات حیاتی در حوزه صنعت هسته‌ای، در دیماه ۹۴ اجرای برجام کلید خورد و همگان منتظر مشاهده برکات برجام نشستند.

با این وجود آمریکا زیر قولش زد و در اردیبهشت امسال با ناامید کردن طرفداران سازش، نه تنها از برجام خارج شد که با اعلام دور جدید تحریم‌های نفتی علیه کشورمان، تلاش خود را برای فشار به شرکت‌های غربی و شرقی برای همراهی با این کشور و کاهش خرید از ایران آغاز نمود.

پیشنهاد مذاکره از ترس تحریم

اما با وجود تجربه آشکار برجام و دور زدن غربگرایان از سوی آمریکا، جریان سازشکار همچنان کوشید کشور را از تحریم‌های آمریکا بترساند و با تأکید بر تحریم‌های آمریکا، راهکار را مذاکره مستقیم با آمریکا عنوان کنند.

این طیف خرداد امسال با نوشتن نامه‌ای خطاب به مسئولان نظام خواستار بازنگری در تصمیمات اساسی نظام شدند. در این نامه که به امضای جمعی از افراد شاخص احزاب مختلف اصلاح‌طلب و تعدادی از ضدانقلاب و اپوزیسیون رسیده بود، پیشنهاد شد با آمریکا بطور مستقیم مذاکره شود.یکی از امضاکنندگان نامه بعدا در مصاحبه‌ای اظهار کرد که «در نامه‌اشاره شده است که اگر امریکا تضمین دهد بدعهدی نکند و مسئولان بتوانند چنین تضمینی از این کشور اخذ کنند، بدون پیش شرط جدید می‌توان برای حل مسائل با امریکا گفت‌وگو کرد»!‌اشاره به تعهد آمریکا در حالی است که این کشور امضای خود پای تعهدنامه بین‌المللی برجام با حضور پنج کشور مدعی از شرق و غرب را به راحتی زیر پا گذاشت، با این حال جریان غربگرا در اظهاراتی مشکوک باز هم آدرس مذاکره و اعتماد به آمریکا را میدادند. پس از این گراهای مذاکره، آمریکایی‌ها نیز موضوع مذاکره را پیش کشیدند شاید بتوانند کلاه جدیدی بر سر دولت ایران بگذارند.

مخالفت رهبری با مذاکره
اما رهبر انقلاب مرداد ماه در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم صراحتا اعلام کردند « تأکید می‌کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد».

ایشان بر این نکته تأکید کردند که آمریکایی‌ها «پس از مذاکرات نیز به راحتی زیر وعده‌ها می‌زنند و به آنها عمل نمی‌کنند».

رهبر انقلاب که روزهای روشن عبور از تحریم‌های آمریکا را در سایه استقامت می‌دیدند، تصریح کردند: «در پرتو وحدت و همدلی مردم و مسئولان، این مرحله را به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت».

حالا با عقب‌نشینی آمریکایی‌هامعلوم می‌شود که آن حرفها درست بوده و با وحدت می‌توان بر فشار غربی‌ها غلبه و بار دیگر اثبات کرد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
میوه مقاومت
در مقابل جریان غربگرا، برخی دلسوزان انقلاب هستند که از ابتدا اعتقاد داشته‌اند در برابر زیاده‌خواهی غربی‌ها باید مقاومت کرد و در برابر هر گام اعتمادسازی آنها تنها یک گام پیش رفت.

به اعتقاد این طیف، آمریکا با همه ادعایی که دارد در یک نقطه متوقف خواهد شد و نباید از ترس مرگ دست به خودکشی زد. به همین دلیل می‌گفتند اگر در برابر زیاده‌خواهی دولت اوباما استقامت شود، آمریکا کوتاه خواهد آمد.

بعد از امضای برجام، اوباما با تأیید ضمنی این تفکر، رسما اذعان کرد که اگر توافق هسته‌ای صورت نمی گرفت، تحریم‌ها خود به خود فرو می‌پاشید، ولی دیگر کار از کار گذشته بود و دولت ایران تعهدات نقد خود را در برابر وعده‌های نسیه غربی‌ها انجام داده بود.

وضعیت امروز تحریم‌ها به نوعی تأیید دوباره اندیشه‌های جریان دلسوز انقلاب بود که بار دیگر نشان داد آمریکایی‌ها علیرغم همه هیاهویی که برای ترساندن رقبا به پا میکنند، قادر به تحریم همه‌جانبه نیستند.

اوباما روزی ادعا داشت که تحریم‌هایش ایران را فلج خواهد کرد، اما با وجود اثرگذاری آن تحریم‌ها، ایران راه خود را ادامه داد و او پس از امضای برجام اذعان کرد که اگر مقاومت ایران ادامه می‌یافت، سازمان تحریم فرو می‌پاشید.

امروز هم با وجود ادعای ترامپ برای صفر کردن فروش نفت ایران، در آستانه آغاز تحریم‌ها، ایران ۱/۸ میلیون بشکه نفت می‌فروشد و آمریکا دارد به ۸ کشور معافیت می‌دهد و از سوی دیگر امکان استفاده ایران از سوئیفت را بررسی می‌کند.

سؤال این است که چرا جریان غربگرا همواره پیشنهاد مذاکره می‌دهد و آیا نمی‌توانستیم بدون دادن این همه امتیاز و وادادگی، به نقطه امروز برسیم؟
منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ناشناس AE ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    51 15
    لطف کنید از شرق گرا هم بگویید
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      15 26
      شرقگرایی یعنی چه ؟ ارتباط با کشورهای شرقی ؟ تابع آنها شدن و زیر سلطه آنها رفتن ؟ کدام گزینه ؟ اولی که از اول انقلاب بوده ، دومی هم که می بینید جمهوری اسلامی ایران عزتمندانه هیچ تبعیتی نه از شرق و نه از غرب دارد ، البته برخیها ممکن است ضعفهایی در برابر غربی ها نشان دهند که نباید ...
  • بهزاد IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    32 12
    سلام . نمیدونم چرا با تحقیر و فش ناسزا مطلب باید توشته شه .
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      10 8
      آقا بهزاد فحش کجا بود ؟ مرگ سزای ظالمان جهانی نیست ؟! و اما تحقیر : با مستکبران چگونه بایستی برخورد کرد ؟ احترام ؟ بزرگی کردن و تجاوز و فشار حرمت و احترام داره ؟! آمریکا تجسم چیست ؟ این مجسمه سزاوار تخریب است یا کرنش ؟
  • حسن IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    71 23
    همه چی آرومه ماچه قدر خوشبختیم!!!
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      12 16
      آقا حسن مگه توی دنیا آرامش واقعی و صد در صد داریم ؟ اما آرامش می شود داشت آن هم در اوج مصیبت ، میگید نه نگاه کنید به مناجات آقایی که در گودال قتلگاه بعد از آن همه ... چگونه با خدا مناجات می کند ، آری ألا بذکر الله تطمئن القلوب . خداوند همگی را اهل ذکر آرامش بخش واقعیش قرار دهد که بهشت دنیوی در آن است .
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    77 24
    حالا هی بگید تا بزنه جرتون بده
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      12 15
      آقا جان نترس ، اما چرا ، بلی بترسیم از گناهانمان که ما را محتاج بیگانه و دشمن کند ، و درب رحمت الهی را برویمان ببندد ، خداوندا از در تقصیراتمان درگذر ، و خلود در بهشت طاعت مرحمتمان فرما ، روزی امت حزب الله را فزون در فزون موهبت نما .
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      15 32
      وقتی یارو، خدا رو بالای سرش نمی بینه بایدم از هیمنه پوشالی امریکا بترسه. واقعا چه مسلمون های نابی. ادم های ترسو از سایه خودشون هم وحشت دارن.
  • محسن121 IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    20 14
    این که دشمن اصلی مردم ایران آمریکاست شکی نیست ولی توقع به حق مردم از برخی مسولین اینه که یکم به فکر و کنارمردم باشند . مرگ بر آمریکا
  • هادی IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    62 9
    صداش بعدا درمیاد.مشرغ جون
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    78 9
    تحلیلای ابکی نکنین عزیز چون سپاه و حکومت دارن نفت رو زیر پنجاه دلار به مشتریاشون میفروشن و امریکا در جریانه دارن شیر ایران رو میدوشن و حالستون نیست کی هوشیار میشین خدا میدونه
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      45 4
      قطعا نفت زیر قیمت پیش فروش کردن رفته وگرنه برای نفت مفت ایران اینجوری له له نمیزدن
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      10 18
      امار هارا از کجا میارید هرکی برای خودش از روی تلگرام منتقد شده
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      16 29
      گیرم 20 درصد زیر قیمت در عوض اقای خودتونید اگه تدبیر هم داشتید هسته ای هم بود و با قدرت بیشتر میشد 2 درصد زیر قیمت اما در صورت تسلیم جزء کسانی میشوید که هر کوفتی هستند باید هزینه محافظت از خود را به ترامپ بدهند و ترامپ هم به 20 درصد قانع نیست و تمامش را میخواهد بعد هم که تمام شد ذبحتان میکند
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    48 5
    صداشو بعدأ می شنوید
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      25 15
      ید الله فوق أیدیهم ، خداوندا دشمنان بخصوص آمریکا و اعوان و انصارش را به قهرت مبتلا فرما ، دیو خیره سر گیتی را در هم شکن بحق محمد و آله الطاهرین صلواتک علیه و علیهم
  • NL ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    45 25
    اره دیدیم هر غلطی رو خودمون کردیم
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      7 13
      غلطمون از امید و تکیه به اونها بود ، به کسی که شایسته اتکاست بگردیم .
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    34 4
    این معافیت تا دوماه و تنها به میزان رفع نیاز اولیه اون هشت کشوره تا زمانی که جایگزین پیدا کنند برای نفت ایران.پولش هم معلوم نیست کی بتونن بدن.اتفاق خوبی نیست که تو بوق و کرنا کردین
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      5 13
      ما چشم به ضرب الاجلهای اونها نداریم ، بارها در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسیمان عنایات ارحم الراحمین را دیده ایم ، باز هم چشم بدوزیم به گردونه ؟! نه کار دست گرداننده است ، اگر بنده او باشیم که شایستگیش را دارد ، برده ناکسان نخواهیم شد .
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    39 14
    درود بر مردم آمریکا و درود بر منتخیان مردم آمریکا در مجلسین و دولت آمریکا
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      3 14
      لعنت بر دشمنان بشریت که نه آمریکایی از دستشان ایمن است و نه دیگر ملتها
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    27 2
    باشه تو راست میگی
  • امیر IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    43 3
    فعلا که کشور دوست و برادر ترکیه به هواپیماهای ایرانی سوخت نمیده. نوبت روسیه و چین هم میرسه.
  • رضا TR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    22 16
    مقاومت و جهاد در راه خدا ترکیه هیچ زمان دوست ما نبوده و نخواهد بود و در اولین فرصت بیشتر از آمریکا منتظر ضربه زدن به ماست اما امثال شما که برای رقص و شراب و فساد می روید دوست دیده می شه خاک بر نفستان
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      10 1
      مشکل اینه که ما دنبال دوست می گردیم و بقیه دنبال منافع ملی هستند.
    • US ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      7 19
      نکنه از اعضای پ ک ک در ترکیه هستی؟
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      0 3
      ببینم از اعضای داعش و النصره و وحشیهای عرتش عازاد عردوغانی هستی عامریکایی تروریست؟
    • US ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
      0 1
      ارتش ازاد بسیار قابل تحملتر از وحشیهای پ ک ک و پژاکه
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    25 3
    به به... امریکا هیچ غلطی نتونست بکنه. اینکه تونست کاری بکنه مردم که یه روزی قرار بود مسکن حق اولیشون باشه الان غذا هم حقشون نیست.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      3 19
      برگردید به ارمان انقلاب اهداف انقلاب شعار های انقلاب سبک زندگی مومنانه انقلاب مسولین شهادت طلب و خدمتگزارمردمی انقلاب به راه روشن ترسیم شده از جانب مقتدای جان بر کف انقلاب اسلامی تا ببینید که امریکا قطعا هیچ غلطی نمیکند مثل این چهل سال
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    19 1
    کره جنوبی همین چند روز قبل ، یک قرارداد 750 میلیون دلاری رو با ایران به دلیل تحریم بانکی لغو کرد. در ضمن خودتون نوشتید که لغو تحریم سوییفت رو دارن بررسی می کنن.
  • احمدخواجوند DE ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    12 0
    مانمیبینیم ولی شما وظیفه دارید که نبینید
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    21 1
    وضع مردوم نگاه کنید واز فوش دادن بپرهزید فو ش لکه ننگ است برای هر ملتی
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      1 4
      تبری و بیزاری با فحش رو تمیز نمی دی ؟! اول برو یاد بگیر بعدی نهی و منع کن .
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    5 9
    سوال بزرگ : آمریکا عملا یک جنگ اقتصادی تمام عیار را با ایران اعلام و انجام داده است. و حال ما در یک جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم چرا بسیج و سپاه و ارتش اقتصادی هجومی در ایران شکل نمی گیرد ؟ مثل دفاع مقدس . چرا ما نباید به اقتصاد آمریکا و زیرساخت های ان حمله کنیم؟ در حالی که آنها به تمام زیرساخت های اقتصادی ما حمله کرده اند؟ چرا مسئولین فقط شعار می دهند و برخی وا داده اند ؟ به عزت مردن به از این ذلت و خواری است لبیک یا خامنه ای
    • میثم IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      2 13
      دقیقا موافقم ما هم باید حمله همه جانبه رو آغاز کنیم قبل از اینکه دیر بشه و فشار اقتصادی افکار مردم رو تغییر بده. سلاح اصلی ما اعتقاد مردمه.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      16 1
      چشم ما هم فردا عملاً و بصورت کاملا واقعی، آمریکا و ۱۹۰ کشور دیگر را همزمان تحریم می کنیم،و اصلا در هیچ زمینه ای باهاشون رابطه ای نخواهیم داشت.
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      1 11
      ۱۹۰ تا لازم نیست ، اصلا چرا آمریکا اینجا داعس سازی کنه و نیروهای خودش چندان مشکلی نداشته باشند ؟ فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم ، بایستی عملیات معکوس علیه حضور منحوس آمریکایی ها شکل بگیره ، بایستی نفتی که منطقه می رود و خیال آنها را راحت می کند ، نگذاشت دستمایه فشار بر ایران و ملتهایی همچون یمن قرار گیرد
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    17 4
    پول نفت میره تو جیب 10 میلیون کارمند دولت به من شهروند عادی چی می رسه؟
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    20 2
    اینجور تیتر حساس نزنید که منافقان سواستفاده کنند مشکل داریم اما از مسوولین بی کفایت است نه از تحریم هایی که تعلیق نشدند بلکه از خیانتکارانی مثل سیف تیتر بزنید که در کنار دولت ارام گرفته اند
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    16 1
    این تیتر شما کاملا اشتباه و انحرافی است ایت که ما متکی به نفت باشیم و از فروش نفتمان جشن بگیریم بزرگترین اشتباه است اتفاقا از اینکه فروش نفتمان صفر برسد و مسولین نجومی بگیر کمی فعال شوند این جای جشن دارد کاری نکنید که همفکری با اصلاح طلبان داشته باشید
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    38 1
    اره عوضشان خودتان انقدر غلط زیادی و اختلاس کردید که اقتصاد کشور به فنا رفته. من جوان دکترا نمی تونم ازدواج کنم برید بمیرید با این مملکت داریتون
    • DE ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      1 39
      جوان دکتری شما همون وقت که لیسلانس گرفتی بایستی میرفتی سر کار کم دکتر و مهندس بیسواد داریم / صد در صد اگر شما سواد کاری داشتی اصلا میدزدیدنت .مشکل اصلی بسیاری از فارغ التحصیلان ما اینستکه یک مشت تئوری از حفظ کردند وبا خرخونی امتحانات را قبول شدند و فکر میکنند نحبه اند در صورتیکه تحفه هم نیستند فقط میزو صندلی و منشی وتایپست ...چای ریز میخوان تا زیر دوتا ورقه را امضاء کنند. ولی کار صنعتی و عملی صفر.
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      37 0
      در جواب شکم سیر آلمانی سفارت نشین بیکار. ایران صنعت داره و یا رتبه کسب و کار درجه بالا داره تا بتونی برای خودت کار کنی؟
    • GB ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      30 0
      شکم سیر آلمانی من بهت 100 میلیون میدم بیا تولید و استارتاپ رو شروع کن تا سه ماه اینده 200 تومن بدهی بالا نیاری صلوات بفرست
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    26 0
    امریکا اقتصادما را فلج کرده چطوری کاری نکرده است. فقط به 8 کشور برای کوتاه مدت و انهم در صورتیکه خرید نفت را به یک سوم در کوتاه مدت برسانند معافیت داده. تمام فدرتها دنیا حتی چین و هند هم در مقابلش تسلیم شدند
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
      1 0
      در ضمن هم اون کشورها و هم ایران باید بابت این معافیت باج پرداخت کنن
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
    1 0
    اونی که هیچ غلطی نتونسته و نخواهد تونست کنه مردم هستن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس