کد خبر 908034
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
ترامپ نمایه

یک روزنامه آلمانی در مطلبی به بررسی دشواری های زیادی که آمریکا برای انزوای اقتصادی ایران در پیش دارد پرداخته و هدف نهایی این کشور را تضعیف و براندازی نظام جمهوری اسلامی دانست.

به گزارش مشرق، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی به مسئله اجرایی شدن تحریم های جدید نفتی علیه ایران از طرف آمریکا در روز دوشنبه پرداخته و این پرسش را مطرح کرد که آیا جمهوری اسلامی ایران در برابر این فشارهای آمریکا سر خم می کند؟

به نوشته این روزنامه آلمانی چند روز قبل از آغاز دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران تهران خود را آماده برای مبارزه نشان می دهد. احسان جهانگیری، معاون رئیس جمهور ایران  در این باره اظهار داشته است که واشنگتن نمی تواند صادرات نفت ایران را به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

چرا ترامپ مشتریان نفت ایران را از تحریم‌ها معاف کرد؟

"تاگس اشپیگل" در ادامه این مطلب نوشت: با توجه به قیمت روزافزون نفت در ماه های گذشته جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پول زیادی را از این راه بدست می آورد و این دقیقا عکس آن چیزی است که ترامپ می خواهد به آن برسد. رئیس جمهور آمریکا تلاش زیادی کرده است تا یک جبهه تحریمی علیه صنعت نفت ایران را بسازد. در این میان شریک و متحد وی عربستان سعودی در این راستا برخی مشکلات را برای آمریکا ایجاد کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در ماه می ترامپ به شراکت خود در توافق هسته ای با ایران خاتمه داد.  به زعم آمریکا تحریم های جدید که اولین مرحله آن در ماه آگوست اجرایی شده است باید جمهوری اسلامی ایران را به مذاکرات درباره یک توافق سختگیرانه تر و جدید وادارد.

ترامپ هم زمان می خواهد سیاست های به زعم خود ستیزه جویانه ایران در خاورمیانه را پایان دهد. برنامه های موشکی ایران هم یک خطر بالقوه برای نیروهای آمریکایی و متحدان وی در خلیج فارس محسوب می شود.

ترامپ همچنین این طور استدلال می کند که توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ منعقد شده است به دلیل کاهش تحریم هایی که در آن پیش بینی شده است منابع درآمدی جدیدی برای ایران ایجاد می کند بدون اینکه تهران را به اندازه کافی متعهد به اقدامات لازم کند. شرکت هایی که نخواهند خود را به این اقدامات تحریمی جدید آمریکا علیه ایران بپیوندند از بازارهای آمریکایی محروم می شوند.

"تاگس اشپیگل"، در بخش دیگری از این مطلب آورده است: البته برای رئیس جمهور آمریکا تنها مسئله سلاح های اتمی و خطرات منطقه ای آن از طریق سیاست ایران مطرح نیست. ترامپ می خواهد با این اقدات خود نظام ایران را تضعیف کرده و حتی الامکان آن را براندازد. اما اتحادیه اروپا بر خلاف آمریکا می خواهد با وجود ضعف های این توافق تا جایی که امکان دارد آن را نجات دهد.

در ادامه آمده است: ایران با حدود ۱۵۰ میلیارد بشکه ۱۰ درصد ذخایر نفت دنیا را دارا است. صادرات نفت چهار پنجم صادرات این کشور را شامل می شود. پس جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آسیب پذیر است. بنابراین آمریکا می خواهد از روز دوشنبه صادرات این ماه خام در ایران را هدف قرار دهد. واشنگتن از همه خریداران نفت ایران درخواست کرده است که واردات نفت از ایران را متوقف کنند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به کاهش صادرات نفت ایران بعد از اعلان ترامپ برای در پیش گرفتن تحریم های جدید علیه تهران نوشت: اینکه آیا ایران از سیستم مبادلات بین المللی سوئیفت حذف می شود هنوز مشخص نیست.

این روزنامه آلمانی در ادامه این مطلب نوشت: با وجود آمادگی های طولانی مدت و هشدارهای پیاپی ترامپ دولت وی هنوز برای انزوای اقتصادی ایران پیشرفت های خوبی نداشته است. اتحادیه اروپا می خواهد با قواعدی ویژه شرایطی را ایجاد کند که مناسبات تجاری با تهران کاملا از بین نرفته و توافق اتمی با این کشور حفظ شود.

با این حال برخی شرکت ها مناسبات تجاری خود با تهران را به حال تعلیق درآورده اند.

اما در زمینه نفتی اوضاع برای "دونالد ترامپ" خوب پیش نمی رود. سه تا از مهم ترین خریداران نفت ایران یعنی چین، هند و ترکیه نمی خواهند واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند. چین به تنهایی روزانه تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت را از ایران وارد می کند که همراه با واردات نفت از ترکیه و هند این میزان فروش نفت صنعت نفت این کشور را تضمین می کند.

این سه کشور از آمریکا قائل شدن استثنائاتی را در زمینه مبادلات نفتی با ایران خواستار شده اند تا بتوانند بدون احساس خطری از طرف آمریکا همچنان به خریدهای نفتی خود از ایران ادامه دهند. به گزارش رسانه ها واشنگتن قبل از شروع دور جدید تحریم ها علیه تهران اعلام کرده است که هشت خریدار نفتی ایران از جمله هند، کره جنوبی و ژاپن در این تحریم ها استثناء بوده و می توانند به واردت نفت از ایران ادامه دهند.

علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین المللی بحران در واشنگتن در این باره گفته است که در موفقیت آمریکا برای در پیش گرفتن سیاست مهار و تضعیف ایران تردید دارد. همسایه های تهران برای این کشور مهم هستند. اینکه بخواهیم کشوری با ۱۵ ساحل و مرزهای دریایی را محاصره و منزوی کنیم کار بسیار دشواری است.

بخصوص تهران از این مسئله سود می برد که قیمت نفت از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ از ۶۰ دلار به ۷۵ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده است. این وضعیت سبب می شود که با وجود کاهش فروش نفت اما پول زیادی به صندوق ذخایر ارزی ایران اضافه شود.

در ادامه این مطلب آمده است: آمریکا در پیشبرد سیاست های خود در قبال ایران  درهفته های اخیر و در جریان بحث های پیش آمده درباره قتل "جمال خاشقجیروزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری ترکیه  شکست دیگری را تجربه کرد. این جنایت وحشتناک در کنسولگری عربستان به شدت به اعتبار آل سعود لطمه زد آن هم دقیقا در همان ماهی که آمریکا و متحدانش می خواستند شدیدا ایران را تحت فشار قرار دهند. وزیر دفاع آمریکا این طور اظهار داشته است که این قتل پایداری منطقه را تضعیف می کند.

تاگس اشپیگل در ادامه نوشت: این جای بحث ندارد که تحریم های پیش رو ایران را تحت فشار قرار می دهد. هزینه ها افزایش پیدا کرده و ارز این کشور ارزش خود را از دست می دهد. اوضاع می تواند بدتر شود. با این همه ایران آماده نیست مجددا درباره توافق هسته ای غرب مذاکره کند.

همچنین ایران به هیچ عنوان نمی خواهد از رویکرد سیاست خارجی خود فاصله بگیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    0 6
    امروز مردم به آمریکاییها بخصوص ترامپ حالی کردند ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس