کد خبر 907614
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
حشدالشعبی

ما را به مهمانخانۀ خودش که یک اتاق سه در ده دوازده متر است راهنمایی می‌کند. کیپ تا کیپ زائرانی از ایران، عراق و سعودی نشسته‌اند. چای عراقی برایمان می‌آورند.

حسینیه مشرق - در حاشیۀ شهر نجف همچنان رفتیم و کوچه‌پس‌کوچه‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم تا این که رفیق همراهمان می‌گوید باید منزلش در همین کوچه باشد. با آنکه سه چهار سال است در ایام اربعین یکی دو شب مهمان «شیخ هسیم» می‌شود، بازهم در پیدا کردن مسیر مشکل دارد. شاید هم موکب‌های مسیر و درهای گشودۀ منازلی که همه را به مهمانی دعوت می‌کنند و یا هم‌همۀ نواهایی که از هر کوی و برزنی به عرش می‌رسد و یا پرچم‌های رنگارنگی که بر دروپیکر منازل در اهتزاز است، سبب شده تا دوستمان مسیر را فراموش کند.

در این قسمت از شهر اکثر منازل با بلوک ساخته‌شده و نهایتاً سیمانی به روی آن کشیده‌اند. منازل کوچک است و در عوض دل‌ها بزرگ.

با کوبیدن در، شیخ هسیم به استقبالمان می‌آید. گرم و صمیمی ما را در بغلش جا می‌دهد. آن‌چنان خوشحال شده و خوشامد می‌گوید که غرق در حیرت می‌شوی. وی قدی بلند، هیکلی ورزیده، صورتی بشاش، دستاری بر سر و دشداشۀ مشکی بر تن دارد.

ما را به مهمانخانۀ خودش که یک اتاق سه در ده دوازده متر است راهنمایی می‌کند. کیپ تا کیپ زائرانی از ایران، عراق و سعودی نشسته‌اند. چای عراقی برایمان می‌آورند. مشتاقانه از آن استفاده می‌کنیم. کمی بعد هم چای لیمو می‌آورند و چنان خوش‌طعم است که لیوانی دیگر تقاضا می‌کنم.

در انتهای این اتاق قفسۀ کتاب‌های شیخ هسیم قرار دارد. دورۀ چند جلدی کتاب‌های فقه، اصول و روایت گویای آن است که شیخ هسیم در حوزۀ علوم دینی نیز فعال است.

پس از خواندن نماز و صرف شام از شیخ هسیم درخواست می‌کنم تا به چند سؤالم پاسخ دهد. با روی باز می‌پذیرد. از برادری روحانی که قبل از ورود ما مهمان شیخ شده بود، نیز درخواست کردم مترجم من و او باشد تا بهتر منظور هم را متوجه شویم. از شیخ هسیم و برادر مترجم درخواست کردم به حیاط برویم و در جوار تک‌درخت نخل آن، بساط مصاحبه را پهن کنیم. مطالب زیر قسمتی از مباحثی است که در آن شب مبارک و در آن منزل بین ما ردوبدل شد:

خودتان را معرفی کنید؟

شیخ هسیم انصاری النجفی الغروی هستم و 45 سال دارم. طلبۀ حوزۀ علمیۀ نجف اشرف هستم و برخی ایام در شهر کوت نماز جمعه می‌خوانم. مسئولیت تشریفات شهدای حشدالشعبی نجف هم با من است.

خانوادۀ شما چند نفر است؟

شش دختر و یک پسر دارم.

نام فرزندانت را به ترتیب بفرمایید؟

زینب، اثنان، هاجر، حسین، نرجس، زهرا، کوثر.

چند سال است که در ایام اربعین مهمان می‌پذیرید و چند نفر؟

9 سال که در این ایام افتخار خدمت به زوار نصیبمان می‌شود. ما برای بیست تا بیست‌وپنج نفر برای هر وعده طعام تدارک می‌بینیم. در این امر برادرانم نیز کمک می‌کنند. همه در تهیۀ مواد خوراکی و هم در پخت‌وپز و پذیرایی.

همسر و فرزندانت از چندین روز مهمانداری خسته و ناراحت نمی‌شوند؟

آن‌ها نیز افتخار می‌کنند که خادم زوار باشند. در این راه هیچ خسته نمی‌شوند و می‌دانند که هزینه‌هایش را خداوند جبران می‌کند. حتی دو سه سال که تا چند روز به اربعین آهی در بساط نداشتیم، خداوند یک‌باره مشکل را برطرف کرد.

زوار ایرانی را چگونه یافته‌اید؟

تمیز و مرتب، امانت‌دار و صادق و اهل برپایی نماز جماعت.

تاکنون به ایران آمده‌اید؟

دو بار در سمیناری یکی‌دوروزه در قم دعوت بودم که در هر نوبت برای زیارت به مشهدالرضا(ع) نیز مشرف شدم.

شما در زمان صدام مجاهد بودید؟

بله. در پانزدهم شعبان سال ۱۴۱۱ق ( ۱۳۶۹ش) انتفاضۀ شعبانیه از شهر بصره آغاز شد. مردم به ساختمان حزب بعث و سپس به زندان شهر حمله کرده، آنجا را تصرف کردند. شعبان ۱۵ روز طول کشید. نیروهای رژیم صدام برای مقابله با این قیام، دست به سرکوب گسترده زدند. چند صد هزار نفر شهید شدند و تعداد کثیری آواره شدند. در این سرکوب سازمان مجاهدین خلق ایران هم به یاری صدام شتافت. آن‌ها در سرکوب مردم بصره نقش داشتند.

روز شانزدهم شعبان، تحرکات مردمی در نجف و در نزدیکی حرم امام علی(ع) آغاز شد. از هر دو طرف تعدادی کشته و مجروح شدند. این درگیری‌ها تا ظهر ۱۷ شعبان ادامه داشت. در این زمان، گروه‌های مردمی پیروز شده و بر مراکز شهر پرچم‌های سبز برافراشتند. شهرها یکی پس از دیگری سقوط می‌کرد و در نهایت بیشتر استان‌ها به دست مردم افتاد.

پس از سرکوب مردم، نیروهای حزب بعث پیوسته به منازل مردم یورش برده و آن‌ها را به اتهام مشارکت در انتفاضه دستگیر می‌کردند. برای همین نیروهای بعثی چندبار به منزل ما ریختند. به آن‌ها خبر داده بودند که عضو گروهی جهادی هستم، ولی اطلاعات دقیق نداشتند. برای همین دو ماه در بصره و یک ماه و نیم در بغداد زندانی بودم.

شیخ هسیم پس از مصاحبه برای خواب ما را به منزل همسایه‌اش راهنمایی کرد. زیرا دیگر در منزل خودش جای خوابی باقی نمانده بود. وقتی در بستر قرار گرفتم، به ایثار، جوانمردی و ولایتمداری شیخ هسیم غبطه خوردم. وی با آن زندگی‌ ساده درراه ولایت چنین هزینه می‌کند. اسباب و اثاثیه منزل وی ساده‌تر و مختصرتر از چیز بود که به ذهنم می‌توانست بگذرد.

دیده بودم که با کشیدن یک سیم در حیاط شیخ باز می‌شود و حمام هم در حیاط وجود دارد. ساعت 2 نیمه‌شب برای غسل زیارت به منزل شیخ هسیم رفتم. به‌محض باز شدن در مثل برق‌گرفته‌ها شدم؛ شیخ هسیم، پسر و برادرش در فضای باز در زیر درخت نخل خوابیده بودند!

صبح پس از بازگشت از زیارت حرم حضرت علی(ع) و صبحانه با شیخ هسیم باز هم گفت‌وگو کردیم. در معرفی بیشتر همراهان با زبان عربی و اشاره به شیخ گفتم، که روحانی همراه ما در زمان شاه پنج سال در زندان طاغوت بوده و برای همین جانباز شده و باید از ویلچر استفاده کند. این سخن آن‌چنان وی را به وجد و احترام آورد که بلافاصله انگشتر درّ یمانی خویش را از دستش خارج کرد و به دوست همراه ما هدیه داد.

* گزارش و مصاحبه از: محمد مهدی عبدالله زاده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسین خدادادی DE ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    نشکر للعراق واقعا باید گفت که حب الحسین یجمعنا
    • فرشید IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      11 0
      احسنت.خداوند عجربده انشاالله
    • علی IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      0 0
      عجر غلط است . اجر درست است . حالا ببینم آیا ناظر سایت این متن را منتشر می کند یا پاسخ می دهد غیرقابل انتشار است .
  • دامغاني مقيم تهران IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    44 4
    عالي بود.
  • فتحعلیشاه ناچار AE ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    17 90
    این بدبختا کم مشکل دارن حالا این همه آدمم میرن میریزن سرشون. طرف تو نون خودش مونده شبی بیست نفر پا میشن میرن خونش...
    • RO ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
      80 11
      شما خودتو اذیت نکن سطح این مطالب یه قدری برای شما بالاست
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
      51 7
      از خدا بخواه حتما شفات بده ، عامو
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
      53 12
      خودش التماس می کند که این زوار به خانه اش بروند. آری. سطح این مطلب برای دنیا پرستانی مانند تو خیلی بالا است. با مدعی نگویید اسرار عشق و مستی. بگذار تا بمیرد در درد خود پرستی.
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      9 0
      دیگری می بخشد این اقادل درد گرفته
  • سپهر AE ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    52 10
    فک کنم تو این سی و اندی سال هیچوقت معنی از خود گذشتگی رو به این واضحی که امسال دیدم نتونستم درک کنم. مردم پرمهر عراق مارو حسابی شرمنده مهمان نوازیشون کردن
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    7 11
    نام فرزندانت را به ترتیب بفرمایید؟ زینب، اثنان، هاجر، حسین، نرجس، زهرا، کوثر.
  • مهدی علوی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    41 5
    از صمیم دل ئ با تمام وجود مردم عراق مردم ایران را تحویل گرفتند. خداوند به جهت این همه لطف و محبت به آنان پادش دهد. خیلی از مواقع چای عراقی، قهوۀ تلخ و آب را از آنان گرفته و استفاده می‌کردم تا آنها را خوشحال کرده باشم. دعوت مستمر آنان از زوار دلیلی بر آن بود که آنان به جهت حب ولایت ما را از خودشان و خودشان را از ما می‌دانند. بدون هیچ آشنایی قبلی ما را به منلشان می‌پذیرند و تمام امکانات راحتی را در اختیارمان قرار می دهند. من هم دیده ام که حتی جای خواب خودشان را به مهمانان می دهند. درود بر دو ملت ایران و عراق و این دوستی مستدام باد.
    • ناشناس IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      2 1
      شما در جنگ تشریف نداشتید خیلی ما رو تحویل گرفتند هنوز دارم با زخم ترکش خمپاره 120 در پایم زندگی می کنم . علی برکاته االه
  • محمد IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    42 10
    حالا اگر از برخی از ما اسم فرزندانمان را بپرسند چه خواهیم گفت؟ آزیتا، دینا، سلانا و اسم‌های عج وجقی که در قوطی هیچ عطاری پیدا نخواهد شد.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    18 5
    کاش تصاویری هم از اثاثیه خانه این عراقی می گذاشتید
  • AT ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    29 7
    سلام بسیار عالی ما هم و سال گذشته که لایق بودیم در پیاده روی اربعین شرکت کنیم یکی دو مورد از این مهمان نوازی را مشاهده کردیم انشاا.این وحدت وانسجام زمینه ساز ظهور آقا باشد
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    53 6
    من دیشب از اربعین برگشتم واقعا لطف و کرم و اخلاص مردم عراق وصف نشدنی است
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    10 3
    فکر کنم نویسنده مطلب آقا شکرالله خودمان باشه.دامغانی است و آن روحانی هم آقای معلی باشه
  • US ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    21 4
    انسانهاى بزرگ روح بلند دارند خداوند به اين شيخ محترم و خانواده اش سلامتى بده انشاء الله، مهمان زوار امام حسين (ع) لياقت ميخواد كه اين خانواده دارد
  • علی رضا مشتهر GR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    30 2
    به نظر من گزارش مصاحبه حاضر حاوی پیام های متعددی است : - تلاش بی وقفه امریکا برای فاصله انداختن بین دو ملت مسلمان ایران و عراق ، بی ثمر بوده و نتیجه معکوس داشته است - نیروهای حشد الشعبی که متاثر از بسیج و بسیجیان کشور عزیزمان ایران است ، در تشدید پبوند دو ملت بسیار موثر بوده و هستند - تلاش بی ثمر چند ماه گذشته برخی دولتمردان عراق برای تضعیف جایگاه حشدالشعبی ، نشان از واهمه امریکائیها از اثربخشی این نیروی بزرگ مردمی در امنیت عراق و اتحاد دو ملت ایران و عراق دارد که اظهارات این فرد فقط بخشی از نمود عینی آن است - هر چه دشمن برای کاهش اعتقادات شیعی در عراق هزینه کرده اند ، بر شدت این اعتقادات و عمیق تر شدن آن افزوده اند - عشق اهل ببت حد و مرز ندارد و هیچ مشکلی نمی تواند مانع آن باشد
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    28 3
    حب الحسین علیه السلام یجمعنا
  • RO ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    16 31
    میدونم مشرق منتشرنمیکنه ولی حرف دلم را مینویسم.اولا این رسم بسیارزشت ما ایرانی هاست که شب ووقت وبی وقت خراب میشیم روسر صاحبخانه ومیگیم خودش دوست داره این ایثارگراست ول کنید این حرفها را بنده خدا خودش وبچه اش رفته روزمین زیرنخلها خوابیده انوقت اون میهمان پر رو دراتاق وبعد ساعت ۲ نیمه شب میخوادغسل زیارت کند این غسل مستحبی تو که قبول هم نیست تمام اهل خانواده را زابراه کردی ازطرفی حالاعراقیها برادرشدن و......من خودم پنج سال داوطلبانه زمان جنگ درجبهه بودم به ماگفته بودن وباورمان شده بود هرکس عراقیها رابکشد یکراست به بهشت میره وای وای وای امروز اونها شیعه هستن وبرادرما همین هسیم زمان جنگ چهار یا پنج ساله بوده الان ۴۵ ساله است منکه گیچ ومنگ شده ام بهترین بیمارستان را درعراق با پول ایران میسازیم راه ساختمان و....اره اینها شیعه هستن وبرادرما ولی مسعولین عراق برای ویزا دادن ایرانی برای زیارت چقدرماراتحقیرمیکنن و کلفت بارمان میکنن دولتش هم که گفته ما نمیتوانیم برای خوشایند ایران ازتحریمهای حضرت امریکا چشم بپوشیم واقعا ما ملت عزتمند ومقتدری هستیم مشرق اگرباب میلت نباشه حقیقت رافکرنکنم سانسورکنی
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      4 1
      از خدا شفای بیماران روانی را خواستارم.شما تا نری اونجا واون فضا رودرک نکنی این چیزارو متوجه نمیشی.کسایی که تو ارتش عراق باایران میجنگیدن بعثی بودن
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    9 8
    موفق باشيد:-) قلم شيوايي داريد
    • RO ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
      1 1
      ممنون شمافکروذهن منور وچشمان زیبایی دارید که زیبا میبینید.
  • معلم IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    3 1
    زیارت قبول، از قلم روانتون لذت بردم و با شما به خانه شیخ هسیم سفر کردم و جز زیبایی ندیدم.
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    4 1
    والله که در این 5 سال که به زیارت اربعین می روم چیزهایی دیدم که با عقل جور در نمی آید ..... 20 میلیون آدم نه گرسنه می مانند و نه تشنه و نه بی جا و مکان . اینها امداد خداست و لطفی است که خداوند به امام حسین و ائمه داده است .... مردم عراق با دل و جان زوار را به خانه هایشان می برن و اگر نروی بسیار ناراحت می شوند . در یک مورد پسر صاحبخانه تا 5 کیلومتر با موتور دنبال ما بود و غروب شد و مجبور شدیم برویم خانه شان . بسیار خوشحال شدند......... اینها به این شعار اعتقاد دارند که خدمت به زوار امام حسین شرف ماست......... شاید بعضی ها معنی حرف را نفهمند ولی واقعا از عمق جان به این حرف اعتقاد دارند. البته یک ضر ب المثل عربی است که از قدیم ماندگار است . ما با دید ایرانی خود را مزاحم می دانیم. ولی فکر و ذکر آنها چیز دیگری است ........... ضرب المثل معروف .. سخاوت از عجم بعید است .
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    1 0
    باسلام بحث بحث زیارت اعتاب مقدسه و مراقد ومشاهد مشرفه ائمه علیهم السلام است این اولا در ثانی ملت عراق با خلوص نیت و عرض ارادت به ساحت ائمه بخصوص حضرت اباعبدالله میزبان همه زوار اربعین امام حسین بوده هستند وخواهند بود واین را برای خود بالاترین افتخار می دانند و ثالثا دفاع مقدس همانگونه که از اسمش مشخص اس دفاع ملت ایران از کیان وآب وخاک در مقابل تهاجم حزب بعث بوده است نه جنگ ملت ایران با ملت عراق . بعضی کج فهم ها که تاب وتحمل اتحاد دو ملت برادر وشیعه ایران وعراق را ندارند هر از چندگاهی به بهانه های واهی در صدد ایجاد اختلاف بود و هستند وخواهند بود ولی به فضل الهی راه به جایی نخواهند برد .حب الحسین یجمعنا
  • amin IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    3 0
    سلام خوندن این گزارشها حسرتم رو بیشتر میکنه که چرا من مزه این حس و احساس رو نچشیم. همیشه کمبودهایی هم وجود داره اما حرکت رو جلو ادامه داره ممنون
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    1 0
    السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و علی انصار الحسین یا لیتنا کنا معکم بنده هم شیرینی ارادتمندی خالصانه ملت شریف عراق برادران عزیز عراقی را نسبت به زوار اباعبدالله الحسین را تجربه کردم حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    2 0
    اگر مدافعین حرم نبودند راهپیمایی اربعین نبود .سلام بر شهدای مدافع حرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس