محمود صادقی

نماینده مردم تهران در مجلس ضمن مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، اظهار کرد: برنامه های وزیر پیشنهادی صمت همان برنامه های وزیر پیشین بوده و این برنامه ها با داده های سال ۹۶ تدوین شده است.

به گزارش مشرق، محمود صادقی در نشست علنی امروز (شنبه، ۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با طرح سوالی عنوان کرد: ترمیم کابینه و تغییر در وزرا با چه هدفی از سوی دولت انجام می گیرد؛ به نظر می رسد هدف از این تغییرات افزایش کارآمدی، ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد و همچنین جلب اعتماد از دست رفته عمومی و بازسازی سرمایه اجتماعی رئیس جمهور با ۲۴ میلیون رأی در سال گذشته انجام شد.

رئیس جمهور پس از انتخابات به تمامی وعده های خود پشت پا زد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این تغییرات در کابینه دولت به این منظور صورت گرفته که افرادی به کار گرفته شوند که به ویژه در شرایط تحریمی با تدبیر خاص مواجه شوند، گفت: البته رئیس جمهور فرمودند"سخنان انتخاباتی نگوییم، این سخنان باشد برای وقت انتخابات" اگر با رویه رئیس جمهور عمل کنیم باید در آستانه انتخابات ده ها وعده بدهیم و پس از انتخابات به همه آن ها پشت پا بزنیم.

بیشتر بخوانید:

یوسف نژاد: وزارتخانه برای وزیر هتل ۵ ستاره نیست

وی با نهی از اینکه نقدهای تند را نباید فقط برای روزهای انتخاباتی گذاشت در خصوص برنامه های وزیر پیشنهادی صمت، گفت: برنامه ریزی ها باید براساس داده های درست وضع موجود و همچنین تحلیل و پیش بینی شاخصه های اقتصادی باشد تا تصمیمات خروجی کیفیت مناسب را داشته باشد اما برنامه های وزیر پیشنهادی صمت مربوط به پیش از سال ۹۷ بوده و به روز نشده است.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: متاسفانه داده های قبلی حتی در شرایط جدید به روز رسانی نشده و رشد تولید ناخالص ملی در حالی منفی یک پیش بینی می کند که وزیر در اظهارات خود افزایش ۳ درصدی را مطرح می کند.

وی ادامه داد: همچنین در برنامه های وزیر پیشنهادی هدفگذاری و نگاه خاصی در صنایع کلیدی به ویژه در بحث صنایع خودروسازی، خودروهای برقی صورت نگرفته است و هیچ برنامه ای برای خودکفایی در دوران تحریم و پساتحریم وجود ندارد.

هیچ برنامه ای برای تاب آوری در برابر تحریم ها وجود ندارد

صادقی با بیان اینکه مشخص نیست دسترسی به نرخ بهره وری ادعاشده در برنامه وزیر پیشنهادی در شرایط افت وحشتناک تولید چگونه قابل انجام خواهد بود، گفت: در این برنامه هیچ طرحی برای مقابله با بحران و تاب آوری در برابر تحریم ها وجود ندارد.  

رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس با بیان اینکه برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی با بودجه های دولت هیچ تطابقی ندارد، افزود: هدفگذاری ها در برنامه ارائه شده بسیار بالاتر از بودجه های سنواتی است و مشخص نیست با چه برنامه ای می خواهیم به این اهداف دست یابیم.

صادقی افزود: برنامه پیشنهادی وزیر صنعت به قدری گسترده است که گویا وزیر پیشنهادی می خواهد تمام مشکلات عالم و آدم را حل کند. با توجه به محدودیت منابع برنامه پیشنهادی باید اولویت بندی می شد اما مشخص نیست مبتنی بر منابع محدود موجود کدام بخش اولویت دارد.

وی با اشاره به خروج سرمایه گذاران و شرکت های مطرح خارجی از کشور در حوزه صنعت، گفت: در این شرایط این سوال مطرح است که سهم بنگاه های متوسط و کوچک برای ایجاد ارزش افزوده چقدر در نظر گرفته شده است. در صنایع الکترونیک به هیچ عنوان برنامه های کمی دیده نمی شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه وزیر پیشنهادی صنعت کلی گویی بوده و هیچ هدف و نقطه گذاری در پایان برنامه مشخص نشده، در شرایط تحریمی باید با تکیه بر توان داخلی تحریم های ظالمانه غرب را دور زد اما برای به کارگیری بخش خصوصی در این حوزه هیچ برنامه ای ارائه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ برنامه ای در راستای اقتصاد مقاومتی و پیروی از این سیاست در برنامه پیشنهادی وزیر صنعت وجود ندارد، گفت: امروز در صنعت وجود انحصاراتی خاص کمتر تولید را شکسته و بخش خصوصی به هیچ عنوان نمی تواند وارد رقابت شود. هیچ برنامه ای برای شکستن این انحصارطلبی ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی که باید در برنامه وزیر پیشنهادی به آن توجه می شود اما هیچ توجهی به آن نشده امرگرایی بخش های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت است که مشخص نیست چه برنامه ای برای ارتقاء انسجام این سه بخش وجود دارد.

صادقی با اشاره به نامه بخشی از اقتصاددانان کشور به رئیس جمهور و تاکید مقام معظم رهبری به نظر کارشناسان، افزود: نابرابری بین دو بخش تجارت و تولید باید از بین برود و بنابر آمارهای موجود نرخ تشکیل سرمایه ناخالص بخش تولید و کشاورزی در مقایسه با خدمات همواره رو به افول بوده است که به ویژه در یک دهه اخیر این نابرابری به وضوح دیده می شود.

رئیس فراکسیون شفاف سازی با بیان اینکه وزارت صنعت در برنامه اعلامی خود هیچ سیاستی برای تغییر وضعیت موجود ندارد، تصریح کرد: مشخص نیست رئیس جمهور برای چه هدفی وزرای خود را تغییر داده است، برنامه های ارائه شده که همان برنامه های وزیر قبلی است با اندکی تغییر و دستکاری، با این برنامه ها هیچ تحولی در بخش صنعت و معدن کشور صورت نخواهد گرفت.

صادقی با اشاره به حواله دادن فسادهای روی داده در واردات خودرو در دوران وزارت شریعتمداری به وزیر پیشین، خطاب به رحمانی اظهار کرد: شما در طول دوران مسئولیت نعمت زاده معاون وزیر و در طول یکسال گذشته قائم مقام آقای شریعتمداری بوده اید که باید پاسخ دهید در آن دوران چه نقشی در مبارزه با فساد داشته اید.

وی با اشاره به عنوان های گسترده شغلی رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صمت، اظهار کرد: با توجه به این مسئولیت های سنگین مدیریتی چگونه فرصت کرده اید سه مقطع تحصیلی را در طول این دوران پرکار بگذرانید و کارشناسی حقوق، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دوره دکتری مدیریت را پشت سر بگذارید؟ که این همه مسئولیت و طی کردن مراحل تحصیلی به هیچ عنوان با هم سنخیت ندارد.

صادقی با اشاره به سخنان امروز ظهر روحانی در مجلس، اظهار کرد: رئیس جمهور عنوان کرد که عده ای از ارز یارانه ای استفاده کردند و به رحمانی گفتم اگر از ابوذر و سلمان نیز در این سمت ها استفاده کرده اید سال دیگر آن ها را عوض کن، آیا آقای روحانی خود به این توصیه ها عمل کرده است که به وزرای خود چنین توصیه هایی می کند.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به فاجعه در حال وقوعی در حوزه صنعت و معدن کشور، اظهار کرد: احداث کارخانه ذوب و پالایش سولقان ورزقان آن هم به بهانه فرمایش مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال فاجعه ای فراتر از دریاچه ارومیه در شمالغرب کشور ایجاد خواهد کرد اما به توصیه کارشناسان هیچ توجهی نمی شود و قصد دارند با ۵ هزار میلیارد تومان هزینه حداکثر برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کنند که این مسئله جای سوال و بررسی جدی دارد.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهروندی IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    0 0
    پرده حیا که دریده شد پوست کلفت میشود شرم باد برشما که مردمک را به بازی گرفته اید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس