کد خبر 905361
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
فردی که با لباس خاشقچی از کنسولگری خارج شد

مقامات ترکیه‌ای با ارائه آخرین جزئیات از تحقیقات حول پرونده روزنامه‌نگار مقتول سعودی، اعلام کردند که رئیس سیا فایل صوتی قتل خاشقچی را شنیده و دو چمدان هم از خودروی رها شده‌ی کنسولگری پیدا کرده‌اند.

به گزارش مشرق، مقامات امنیتی و اطلاعاتی ترکیه تمام مدارکی که از تحقیقات حول پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول به دست آورده‌اند را در اختیار رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا «سیا» قرار دادند.

به نوشته روزنامه «صاباح» چاپ ترکیه، این مدارک شامل تمام فیلم‌های به دست آمده از دوربین‌های مداربسته، فایل‌های صوتی و یافته‌ها از کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول در استانبول، در اختیار «جینا هاسپل» رئیس سیا قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

دستور کار مخفی اردوغان در تحقیقات از قتل «خاشقچی» چیست؟

عکس/ ترس محافظان شاه سعودی از پسر جمال خاشقجی

سی‌ان‌ان: ترامپ احساس می‌کند سعودی‌ها به او خیانت کرده‌اند

چهار منبع آگاه می‌گویند که هاسپل خود از مقامات ترکیه درخواست کرده که فایل صوتی زمان شکنجه و کشته‌شدن خاشقچی را بشنود و دیگر مدارک به‌دست آمده در تحقیقات، را نیز مشاهده کند. آنکارا نیز با این درخواست وی موافقت کرد.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقامات غربی نوشت که علی‌رغم عدم تایید وجود فایل صوتی شنود کنسولگری توسط ترکیه‌ای‌ها، هاسپل آن را شنیده است. وی همچنین قصدی برای سفر به ریاض ندارد.

رئیس سیا روز دوشنبه برای بررسی ابعاد پرونده قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول راهی ترکیه شد.

از طرفی بعد از تلاش‌های آنکارا، تیم تحقیقاتی دادستانی و پلیس ترکیه توانستند از خودروی دیپلماتیک متعلق به کنسولگری سعودی که در پارکینگ خصوصی در استانبول رها شده بود، بازرسی به‌عمل آورده و مدارکی را پیدا کنند.

شبکه «سی. ان. ان. ترک» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که تیم تحقیقاتی ترکیه از این خودرو، دو چمدان محرمانه و تعدادی اقلام دیگر پیدا کرده است. این منابع اما نگفتند داخل این چمدان‌ها چه چیزی بود.

بر این اساس، تفتیش خودروهای رها شده در پارکینگ استانبول فعلا متوقف گردیده و قرار است از روز چهارشنبه مجددا ادامه یابد.

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. این در حالی است که در تمام این مدت سعودی‌ها نه تنها منکر مرگ وی می‌شدند بلکه اصرار می‌کردند خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

در بیانیه دیوان سلطنتی سعودی ادعا شده که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، با عده‌ای که قصد «ترغیب کردن» وی برای «بازگشت» به ریاض را داشتند، درگیر شده و نهایتا در پی یک «اشتباه» مرده است.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور دو بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شدند. پلیس ترکیه با ظن اینکه سه خودرو متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شده، دو منطقه (جنگل بلگراد و مزرعه‌ای در شهر یالووا) در نزدیکی شهر استانبول را بازرسی کرد.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا منتشر کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس