سخنرانی اردوغان در خصوص قتل خاشقجی

یک روزنامه آمریکایی با بیان اینکه دستورکار مخفی درپس حمایت رئیس‌جمهور ترکیه از تحقیقات درباره پرونده روزنامه‌نگار مقتول سعودی نهفته است، مدعی شد که وی به دنبال امتیازگیری از آمریکا است.

به گزارش مشرق، روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی به بررسی سخنرانی روز سه‌شنبه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره روزنامه‌نگار مقتول سعودی در کنسولگری استانبول پرداخته و نوشت که در ورای جست‌وجوی اردوغان برای حقیقت این جنایت، دستورکار گسترده‌تری نهفته است.

در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه اردوغان بعد از چند روز انتظار، همان حرف‌هایی که همه درباره قتل خاشقچی می‌دانستند را تکرار کرد، آمده است: «تحلیلگران می‌گویند با توجه به لحن غیرهمیشگی دیپلمتیک اردوغان، او یا دعوتی برای مذاکره (به سعودی‌ها) داد یا واقعا در حال افزایش فشار بر رژیم سعودی بود».

بیشتر بخوانید:

اردوغان پیشنهاد مالی اغواکننده سعودی را رد کرد

اولین واکنش رسمی سعودی‌ها به سخنان اردوغان

اردوغان با خانواده خاشقچی تماس گرفت

واشنگتن پست با بیان اینکه سوای از درست بودن هر مورد، اردوغان همان اردوغان است، نوشت: «او مردی غیرقابل پیش‌بینی است... که از جنایت وحشیانه‌ای که در وطنش رخ داده ناراحت است. از ابتدای مفقود شدن خاشقچی، آنکارا استراتژی درز قطره‌چکانی اطلاعات به رسانه‌ها را استفاده کرد تا از مدفون شدن پرونده توسط ریاض یا واشنگتن ممانعت کند. سخنرانی سه‌شنبه درباره عقب‌نشینی از ماجرای خاشقچی نبود بلکه با هدف فشار بر سعودی‌ها برای امتیاز دادن بیشتر بود».

این روزنامه با بیان اینکه توضیحات رژیم سعودی هیچکسی را قانع نکرده، توضیح داد: «تا اینجای کار ما به خوبی می‌دانیم که چه کسی دستور این قتل را صادر کرده و افراد چه کسی با یک اره استخوان‌بُر وارد استانبول شدند... رئیس‌جمهور ترکیه از بردن نام محمد بن‌ سلمان ولی‌عهد سعودی در سخنرانی خود اجتناب کرده و وظیفه تحقیقات بیشتر را بر دوش شاه سعودی گذاشت».

نویسنده این یادداشت با اشاره به مصاحبه‌هایی که با مقامات ترکیه‌ای داشته، نوشت که آنها گمان می‌کنند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، از بن‌سلمان حمایت خواهد کرد. اردوغان قطعا می‌خواهد آزادی عمل را از او بگیرد ولی می‌داند که آنکارا آنقدر قوی نیست که او را از ولی‌عهدی کنار بزند.

واشنگتن پست سپس به تحلیل دعوت مخفی اردوغان از سعودی‌ها برای مذاکره پرداخته و افزود: «مقامات ترکیه در گفت‌وگوهای خصوصی به من گفته‌اند که فایل صوتی وهمناکی از جنایت دارند ولی اردوغان هیچ اشاره‌ای به آن نکرد. این برگ برنده اوست... مذاکره اصلی بین آنکارا و واشنگتن است. ترکیه می‌خواهد ایالات متحده همکاری‌اش با کُردهای سوریه را کاهش دهد و از تحریم‌های نفتی و گازی علیه ایران معاف شود».

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. این در حالی است که در تمام این مدت سعودی‌ها نه تنها منکر مرگ وی می‌شدند بلکه اصرار می‌کردند خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

در بیانیه دیوان سلطنتی سعودی ادعا شده که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، با عده‌ای که قصد «ترغیب کردن» وی برای «بازگشت» به ریاض را داشتند، درگیر شده و نهایتا در پی یک «اشتباه» مرده است.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور دو بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شدند. پلیس ترکیه با ظن اینکه سه خودرو متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شده، دو منطقه (جنگل بلگراد و مزرعه‌ای در شهر یالووا) در نزدیکی شهر استانبول را بازرسی کرد.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا منتشر کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس