کد خبر 905063
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
مجلس

فراکسیون فضای مجازی با عضویت بیش از ۷۰ تن از نمایندگان مجلس در پارلمان تشکیل شد.

به گزارش مشرق، احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در حاشیه جلسه علنی امروز(سه‌شنبه، اول آبان) پارلمان در نشست خبری ضمن اعلام موجودیت فراکسیون فضای مجازی، گفت: مجلس از اسفند ماه سال گذشته به صورت ویژه به موضوع فضای مجازی ورود پیدا کرد و با برگزاری جلسه غیرعلنی، 4 ساعته به صورت خاص به حوزه فضای مجازی پرداخت.

بیشتر بخوانید

وی افزود: با توجه به اینکه فضای مجازی تأثیر بسیار مهمی در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و آثار آن را حتی می‌توان در بحران اخیر ارزی مشاهده کرد، مجلس ابتدا تصمیم گرفت، ضمن تشکیل یک کمیسیون ویژه برای حوزه فضای مجازی و همچنین تشکیل کمیته‌ای در ذیل کمیسیون فرهنگی با عنوان کمیته فضای مجازی با تعداد 4 نماینده فعالیت خود را آغاز کند، اما با توجه به اهمیت این فضا، فراکسیونی متشکل از 71 نماینده مجلس با حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف تشکیل شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: پیش از این، مجلس، فراکسیون‌هایی در حوزه رسانه، اطلاع‌رسانی، مطبوعات و روزنامه‌نگاری داشت، اما فراکسیون فضای مجازی یک فراکسیون همه‌جانبه‌نگر به فضای مجازی است و ارتباطات خوبی را با شورای عالی فضای مجازی و همچنین قرارگاه ویژه فضای مجازی در نیروهای مسلح برقرار کرده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: قرار شده فراکسیون فضای مجازی در دو عرصه ورود جدی داشته باشد. اول اینکه در حوزه تقنینی شاهد این هستیم که در اکثر کشورهای دنیا بیش از 15 تا 20 قانون در این حوزه وجود دارد، اما در ایران فقط 4 قانون داریم.

وی تأکید کرد: در مسائل اقتصادی، موضوعاتی مانند وجود هکرها، نفوذ در شبکه‌های بانکی و سرقت‌های اینترنتی وجود دارد که موضوعات حقوقی و تقنینی در این حوزه، کاملا نسبت به سایر حوزه‌ها متفاوت است.

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس در تشریح دلیل تأخیر در اعلام موجودیت فراکسیون فضای مجازی، گفت: قرار بود پیش از این، یک کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس تشکیل شود، اما این کمیسیون تشکیل نشد که در نهایت با همفکری اعضای کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که این فراکسیون را برای ساماندهی در حوزه تقنینی و ارتباط با سایر نهادها و قرارگاه‌های فضای مجازی در کشور تشکیل دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در حال حاضر طرحی در کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ساماندهی و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در دست تدوین است، این طرح در مرحله کارشناسی قرار دارد و پیش‌نویس اولیه آن با دریافت نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان حوزه فضای مجازی در حال تدوین است.

قاضی‌زاده‌ هاشمی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم مصوبه‌ کمیسیون فرهنگی درباره  این طرح را در اسرع وقت به صحن پارلمان ارائه کنیم، زیرا در این حوزه فاقد قانون هستیم و هیچ محل تقنینی برای پیام‌رسان‌های داخلی و پیام‌رسان‌های خارجی وجود ندارد.

وی درباره طرحی درباره واگذاری زیرساخت اینترنت و فضای مجازی به نیروهای مسلح، اظهار داشت: چنین طرحی در حال حاضر در مجلس مطرح نشده، بحثی درباره فضای فرکانسی در کشور مطرح شده که بر این اساس، سیاست‌گذاری به این شکل است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول آن است، اما در فضای اینترنت، طرحی در مجلس مطرح نشده است.

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه فرکانس، بهره‌برداران زیادی در کشور وجود دارد که از جمله، آنها باید به نیروهای مسلح، سازمان صداوسیما و سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد که سهم استفاده و انحصار همه این نهادها و دستگاه‌ها باید رعایت و محفوظ شود، اما بحث واگذاری اینترنت و فضای مجازی به هیچ یک از این نهادها مطرح نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس