نقدو بررسی رمان آلوت - امیرخداوردی - کراپ‌شده

مهسا محبعلی گفت: در این داستان از زاویه دید یک غربی، با یک نوع رئالیسم جادوییِ شرقی طرف هستیم و این کتاب، یک پیشنهاد خوب برای فضای رمان امروز است.

گروه فرهنگ و هنر مشرق – داستان «آلوت» نوشته امیر خداوردی که به زندگی فردی به نام فخرالدین با افکار تکفیری پرداخته در مکتب تهران نقد و بررسی شد.

امیر خداوردی که طلبه حوزه علمیه قم است در این کتاب توانسته به خوبی با نگاهی نقادانه و دقیق به زندگی یک تکفیری و نوع تفکر او نزدیک شده و با قلم روانش، خواننده را با خود همراه کند.

در این نشست که جمعی از نویسندگان و منتقدان ادبی حضور داشتند، مهسا محبعلی و لادن نیکنام با اجرای عالیه عطایی به ارائه نظرات خود درباره این داستان پرداختند و امیر خداوردی نیز به برخی مطالب مطرح شده از سوی منتقدان و حضار، پاسخ گفت.

لادن نیکنام، شاعر و روزنامه نگار در ابتدای این نشست گفت: آلوت از لحاظ ایده، رمان مهمی است و نویسنده نقطه ملتهبی مثل افراطی گرایی را مد نظر قرار داده و قهرمانی را ساخته است که خواننده بعد از اتمام کتاب می تواند تا مدت ها به آن فکر کند.

وی افزود: رمان آلوت حادثه محور است و هر چند که به شخصیت فخرالدین اشارات دقیقی دارد اما هسته اصلی داستان بر روی تفکر افراطی و حوادث حاشیه ای آن معطوف است.

نیکنام با اشاره به اخباری که هر روز زیر بمباران آن ها قرار داریم، گفت: نویسنده، این اخبار را مبتنی بر حوادث تدوین کرده و داستانش را شکل داده است. البته انتظار من به عنوان مخاطب این است که اجرای داستانی تری به این اخبار می داد و پرداخت بهتری برای داستان در نظر می گرفت. کاش زبان داستان هم تحت تاثیر زبان رسانه و گزارش نبود.

این شاعر و نویسنده ادامه داد: رمان آلوت دارای بار ایدئولوژیک است و شخصیت ها را بر اساس ایدئولوژی شان تصویر کرده است. به نظر من فخرالدین دورتر از نویسنده ایستاده در حالی که اگر من بخواهم برای هیتلر هم بنویسم، گام اول این است که دوستش داشته باشم.

نویسنده کتاب «این خانه پلاک ندارد» گفت: شخصیت های زن در این رمان کم اند و نویسنده از آن ها مثل موانعی عبور کرده است.

نیکنام با اشاره به تعلیق ها و کشش های داستانی آلوت گفت: این داستان چون در جهت اخبار ملتهبی است که هر روز به گوش ما می رسد، می توان آن را به راحتی در دو روز خواند و تمام کرد.

وی افزود: طنز موجود در رمان می توانست بهتر اجرا شود و گاهی اوقات احساس می کردم کاراکتر در حال مسخره شدن است. سهم دیالوگ ها کم است و به نظر من این کاری عمدی بوده چون تفکر انحرافی و تکفیری جایی برای گفتگو نمی گذارد و انسان را به ورطه تک صدایی می اندازد.

نیکنام، جاه طلبی نویسنده آلوت را ستود و تصریح کرد: این داستان بستر خوبی برای تضارب افکار تشیّع و تسنن شکل داده ولی به خوبی به آن پرداخته نمی شود.

در ادامه نشست، نیز مهسا محبعلی به بیان مواردی پرداخت و گفت: در این داستان از زاویه دید یک غربی، با یک نوع رئالیسم جادوییِ شرقی طرف هستیم و این کتاب، یک پیشنهاد خوب برای فضای رمان امروز است.

نویسنده رمان «نگران نباش» افزود: ادبیات امروز به کنج رانده شده و چنین رمان هایی راه برون رفت از این فضا است.

وی به جغرافیای سیاسی ایران و افغانستان در این رمان اشاره کرد و گفت: این جغرافیای خاص در کمتر رمانی تا این حد مورد توجه قرار گرفته است.

محبعلی ادامه داد: تازه در صفحه 41 متوجه می شویم راوی، موجودی انتزاعی به نام آلوت است که درون ذهن فخرالدین قرار دارد. می شود گفت به نحوی «آلوت» شیطان ذهن فخرالدین است. نویسنده عناصر تاریخی را جابجا کرده و جهان را با زاویه دید داعش می بیند.

این نشست با پرسش و پاسخ تعدادی از حضار ادامه یافت و به پایان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مخاطب IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    0 0
    به نظرم نخونیدش..از این مدل اخبارها هر روز میشنویم..من وقت گذاشتم و خوندم ولی خوب نبود..رمان خوب زیاد داریم
  • محمد IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    جالب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس