اربعین

کشور عراق از نظر حقوقی، قوانین و مقررات متفاوتی با کشور ما دارد و علی‌رغم روابط مثبت دوجانبه لازم است زائران اربعین پیش از سفر این قوانین را مطالعه کنند.

به گزارش مشرق، شرکت در راهپیمایی اربعین و سفر پیاده از نجف تا کربلا، مشتاقان بسیاری دارد و عاشقان حسینی از مدت‌ها قبل برای شرکت در این راهپیمایی خود را آماده می‌کنند و مسائلی همچون افزایش هزینه سفر آنها را از این سفر منصرف نمی‌کند. 

کشور عراق از نظر حقوقی، قوانین و مقررات متفاوتی با کشور ما دارد و علی‌رغم روابط مثبت دوجانبه لازم است زائران اربعین حسینی بخشی از مسائلی که در حوزه حقوقی در این سفر با آن روبه‌رو می‌شوند، پیش از سفر مطالعه کنند.

*ویزای جعلی و حبس ۶ ساله 

عراق قوانین سختگیرانه‌ای در ارتباط با استفاده از ویزای جعلی دارد و افرادی که به این علت در این کشور دستگیر شوند، به پنج تا شش سال حبس محکوم می‌شوند، بنابراین تهیه گذرنامه و ویزای عراق لازم است و بهتر است زائران از صفحه اول گذرنامه و صفحه ویزای خود تصویری در تلفن همراه خود داشته باشند تا در صورت گم شدن گذرنامه به آنها کمک کند. 

زائران باید توجه داشته باشند که مهر ورود و خروج باید حتما در گذرنامه آنها درج شود و اگر به هر دلیل از جمله ازدحام و شلوغی، مهر ورود و خروج وارد گذرنامه نشود، تخلف صورت گرفته و مشکلات عدیده‌ای برای زائران به همراه خواهد داشت. 

حمل مواد مخدر در عراق جرم محسوب شده و برخورد فیزیکی و قضایی با معتادان صورت می‌گیرد. 

زائران گرامی درنظر داشته باشند که از مبدأ تا مقصد و همچنین در مسیر بازگشت، افرادی هستند که از حسن اعتماد زائران سوءاستفاده می‌کنند و با روش‌های گوناگون، برای اخاذی اقدام می‌کنند، بنابراین زائران باید توجه داشته باشند که گرفتار این افراد نشوند، برای مثال؛ بهتر است بانوان از همراه داشتن زیورآلات و طلا و نمایان کردن آنها خودداری کنند. 

همچنین زائران باید به این نکات توجه داشته باشند

- از مناطق نظامی عراق عکسبرداری نکنید

- موکب‌دارانی که درصدد خرید یا تملک مکان برای موکب خود هستند، اگر با حقوقدانان آگاه به قوانین کشور عراق مشورت نکنند، ممکن است کرفتار افراد سودجو شوند.

- قبل از اتمام مدت ویزا نسبت به خروج اقدام کنید زیرا اقامت غیرمجاز مشمول جریمه است، روز اول سی دلار و هر روز اضافه ۱۰ دلار.

*قوانین سختگیرانه راهنمایی و رانندگی در عراق

هرچند براساس تفاهم رسمی بین ایران و عراق، تردد خودروها با پلاک ایرانی در دو شهر کربلا و نجف مجاز است، اما در صورت تخلف، مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی این کشور اعمال قانون می‌شود، بنابراین توجه به مقررات ضروری است؛ از جمله آنکه هرکس بدون داشتن گواهینامه و یا گواهینامه غیرمرتبط با خودرو رانندگی کند به حبس حداقل یک ماه و حداکثر شش ماه محکوم خواهد شد، هر کس بدون رعایت قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی موجب مرگ فردی شود، به حبس از پنج تا هفت سال محکوم شده و باید جریمه نقدی یک تا یک و نیم میلیون دینار بپردازد. 

فردی که مرتکب یکی از تخلفات ذیل شود به پرداخت جریمه معادل ۱۵۰۰ دینار محکوم خواهد شد: 

- عدم استفاده از کمربند ایمنی حین رانندگی

- ترک یا پارک شبانه خودروهای بزرگ شامل خودروهای باری و اتوبوس در کوچه و خیابان‌های مناطق مسکونی

- رانندگی با خودرویی که پلاک آن آسیب دیده است

*مجازات سنگین برای قاچاق سلاح

در کشور عراق هرکس اقدام به قاچاق سلاح جنگی و یا اجزاء و مهمات آن کند به مجازات حبس محکوم می‌شود و هرکس اقدام به قاچاق سلاح جنگی و اجزاء و مهمات آن به قصد اشاعه تروریسم یا اخلال در امنیت عمومی یا حمایت از هرگونه شورش علیه دولت کند، به مجازات اعدام و حبس ابد محکوم می‌شود.

*حبس و جریمه مجازات رشوه در عراق  

چنانچه پرسنل اداری و نظامی در کشور عراق حین خدمت، درخواست هدیه یا مبلغی در ازای انجام وظیفه خود کنند، یا از وظایف شغلی خود امتناع کنند، به حبس و جریمه تا ۵۰۰ دینار محکوم خواهد شد. 

در مقابل، هرکس رشوه دهد یا پیشنهاد رشوه کند، یا برای انجام کاری به پرسنل اداری و قضایی و نظامی وعده رشوه دهد، به مجازات حبس محکوم  می‌شود. 

در صورتی که تقاضای رشوه پس از انجام کار یا عدم انجام کار صورت گیرد، یا پس از نقض وظایف شغلی به قصد رشوه انجام شود، به مجازات حبس به مدت حداکثر هفت سال محکوم می‌شود. 

بروشور کامل حقوق و تکالیف زائران اربعین حسینی که به همت معاونت فرهنگی قوه قضاییه تهیه شده است را اینجا دانلود کنید.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس