کد خبر 903449
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
رضا صدرالحسینی

کارشناس مسائل غرب آسیاگفت: آمریکایی‌ها بر روی تفرقه، جداسازی و اختلاف بین دو دولت عراق و ایران سرمایه گذاری‌های سنگینی کرده است.

به گزارش مشرق، سیدرضا صدرالحسینی با اشاره به فتنه‌های آمریکا برای برهم زدن روابط ایران و عراق در آستانه برگزاری مراسم اربعین بیان داشت: آمریکایی‌ها دنبال این بودند تا با ایجاد فاصله بین دو ملت ایران و عراق، در روند برگزاری مراسم اربعین مشکل ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اقدامات مسئولان دو کشور و نیز گذشت‌هایی که ایران راجع به برخی حرکات ایذایی که عملیات روانی آمریکایی‌ها برآن معطوف بود، توانست این بحران را مدیریت کند.

تلاش آمریکا و عربستان برای کاهش شرکت کنندگان در مراسم اربعین


صدرالحسینی افزود: آمریکا و عربستان دنبال این بودند تا با استفاده از شرایط به‌وجود آمده در انتخابات عراق و ایجاد فاصله بین دوکشور شرایطی را فراهم کنند تا تعداد شرکت کنندگان در مراسم اربعین کم شود، الحمدلله این اتفاق نیفتاد و عملیات روانی و بخش بزرگی از فعالیت‌های آنها جواب نداد.


همکاری منافقان با  سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی برای برهم زدن روابط ایران و عراق


کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به فتنه‌هایی که اخیرا منافقان با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی برای برهم زدن روابط دو ملت ایران و عراق کلید زده بودند، افزود: دیدارهایی که سران منافقان با روسای سرویس‌های اطلاعاتی عربستان داشتند و همچنین شرکت مسئولان عالی رتبه عربستان در کنفرانس‌های پاریس منافقان و نیز کمک‌های آمریکا و موساد به آنها، گواه بارز این موضوع است.


وی درباره برخی اظهارات ضد ایرانی منتسب به رئیس جمهوری عراق که اخیرا به نقل از فاکس نیوز منتشر می‌شود، نیز گفت: برای پاسخگویی به این سوال باید یک نگاه عمیق به تحولات اخیر سیاسی عراق داشته باشیم، این تحولات شامل انتخابات پارلمانی، انتخاب رئیس جمهور، انتخاب نخست وزیر و فرایند تشکیل دولت است.


 انتخابات اخیر در عراق، یک وزن کشی راهبردی بین سلطه آمریکا و استقلال طلبی مردم عراق بود


صدرالحسینی تاکید کرد: انتخابات اخیر پارلمانی عراق و به‌تبع آن انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر یک وزن کشی راهبردی بین سلطه آمریکا و استقلال طلبی مردم عراق به رهبری مرجعیت شیعه و خط مقاومت اسلامی در این کشور محسوب می‌شود.


این استاد دانشگاه در ادامه افزود: آمریکا با تجمیع تمام توان منطقه‌ای خویش که شامل عربستان، امارات، باقی مانده حزب بعث و لائیک‌های عراق بودند به میدان رقابت سیاسی در عراق وارد شد و در حقیقت آن‌ها از ماه‌ها قبل از انتخاب رئیس جمهور توسط پارلمان، خود را برای یک جدال همه جانبه با ملت عراق آماده و همه امکانات مالی، انسانی، رسانه‌ای و حتی امنیتی و سخت افزاری را به میدان آورده بودند و در لایه‌هایی نیز با تروریسم داخل عراق که همان داعش بود نیز هماهنگی‌هایی کرده بودند.


وی با بیان اینکه در مقابل این صف بندی خلاف مصالح ملت، مردم عراق با استعانت از خداوند متعال و با تجربه‌ای حدود بیست سال، برای مقابله با این صف بندی آماده می‌شدند؛ گفت: ملت عراق از تجربه مقابله با حضور آمریکا، فتوای مرجعیت و جریان‌های مجاهد و مبارز با تروریسم و در نهایت با توسل به ائمه معصومین مقابله خویش را با اقدامات پنهان و آشکار جریان آمریکایی در عراق سامان بخشیدند.


تلاش آمریکایی‌ها در جهت تقابل شیعه و سنی


صدرالحسینی با اشاره به اینکه ابتدا آمریکایی‌ها به دنبال به تعویق انداختن انتخابات به مدت نامعلوم بودند، عنوان کرد: در گام دوم تلاش در جهت تقابل شیعه و سنی را در دستور کار قرار دادند و در نهایت به دنبال شبهه افکنی در نتایج انتخابات بر آمدند؛ بنابراین مقابله با این حرکت پیچیده حساب شده که از همه ابزار ممکن نیز استفاده کرده بودند بسیار دشوار بود.


کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در همه این مراحل ملت عراق به پیروزی رسیدند، اضافه کرد: تنها راه باقی مانده برای جریان آمریکایی در عراق تأثیر گذاری بر روی انتخاب رئیس پارلمان بود که آن هم نیز با درایت جریان‌های ملی - مردمی عراق به نفع ملت به پایان رسید اما، جریان آمریکایی برای به تعویق افتادن انتخاب رئیس جمهور و ایجاد تشنج در کشور عراق به سراغ کردهای این کشور رفت و با همه توان خویش با تهدید و تطمیع به دنبال تأثیر گذاری بر روی این انتخاب بود تا جایی که پس از انتخاب آقای برهم صالح، برت مک گورت نماینده ویژه ترامپ در عراق مجبور به خروج از این کشور شد و بلافاصله بازنشستگی وی صورت گرفت و در این رابطه سفیر آمریکا در عراق طی نامه‌ای به ترامپ با صراحت اعلام کرد نماینده ویژه شما همه آبروی آمریکا را در این کشور از بین برد.


وی تصریح کرد: در این شرایط آمریکایی‌ها فقط می‌توانند رئیس جمهور این کشور را که با رأی نمایندگان مردم و تایید تلویحی مرجعیت انتخاب شده است با وابسته کردن وی به خودشان و جریان لاییک در عراق تخریب کنند و چهره وی را مغشوش کرده و تلاش کنند او را در اذهان ملت عراق آمریکایی، ضد دینی، ضد ایرانی، ضد جریان‌های اصیل عراقی، ضد جریان مقاومت نشان داده تا شاید بتوانند جایگاه وی را از آن چه که هست تقلیل داده و فضایی برای او فراهم کنند که جریان اصیل اسلامی – ملی در عراق از او دور شود.


چرا عملیات روانی علیه شخصیت آقای برهم صالح در ایران نیز بازتاب فراوانی پیدا کرده است


صدرالحسینی در ادامه افزود:، اما سوال مهم این است به چه دلیل این عملیات روانی علیه شخصیت آقای برهم صالح در ایران نیز بازتاب فراوانی پیدا کرده است و با فاصله اندکی از جریان سازی رسانه‌ای در محیط ملی عراق محیط منطقه‌ای و بین المللی در فضای مجازی کشورمان نیز با شدت هرچه تمام‌تر بازتاب پیدا می‌کند؟ تا جایی که این احتمال وجود دارد که برای تخریب شخصیت مستقل او شایعاتی در خصوص ارتباط وی با جریانات صهیونیستی و رژیم کودک کش اسرائیل نیز در فضای داخلی ایجاد شود.

آمریکایی‌هاروی تفرقه، جداسازی و اختلاف بین دو دولت عراق و ایران سرمایه گذاری‌های سنگینی کرده اند


وی بیان کرد: در پاسخ به این سوال باید گفت، آمریکایی‌ها بر روی تفرقه، جداسازی و اختلاف بین دو دولت عراق و ایران سرمایه گذاری‌های سنگینی کرده و فرآیند سیاسی موجود در عراق به ضرر این سرمایه گذاری سنگین تمام شده است و در حقیقت چاره‌ای جز تشدید عملیات روانی بر روی اذهان ملت ایران ندارند.


کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه آنان به دنبال مأیوس کردن ملت ایران برای اتحاد هستند، عنوان کرد: آنان تلاش دارند این چنین قلمداد کنند که تلاش ایران برای اتحاد دو کشور توسعه متوازن و در نهایت مقابله دو کشور با جریان آمریکایی در منطقه شکست خورده و بی‌ثمر بوده است، به همین دلیل تلاش آنان به موازات اقداماتی که در عراق انجام می‌دهند در ایران نیز ادامه دارد و تصور دارند می‌توانند بر روی عزم و اراده ملت و دولت ایران تأثیر گذاشته و تداوم جریان وحدت گرای منطقه را به بن بست برسانند.


آمریکا دنبال تاثیر بر راهپیمایی عظیم و موثر اربعین و کاهش تراز بازرگانی ایران و عراق است


صدرالحسینی تاکید کرد: البته آنان به دنبال اهداف کوتاه مدت دیگری از جمله تأثیر بر روی گردشگری دو کشور، راهپیمایی عظیم و موثر اربعین و کاهش تراز بازرگانی نیز هستند.


افزایش بصیرت دو ملت  ایران و عراق برای مقابله با ترفندهای مزورانه آمریکا موثر است


استاد دانشگاه بیان کرد: با نگاهی به روند تعاملات مثبت دو ملت و دولت ایران عراق و همچنین فرآیند انتخابات اخیر می‌توان این نتیجه را گرفت که روند همکاری و تعامل دو کشور ایران و عرق در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، امنیتی، آموزشی و رسانه‌ای رو به گسترش چشمگیری خواهد بود و افزایش تراز بازرگانی و تعاملات اقتصادی دو کشور در شش ماهه سال جاری که بیش از ۳۰درصد افزایش یافته کاملا این ادعا را به اثبات رسانده و در نتیجه با افزایش بصیرت و هوشیاری دو ملت برای مقابله با ترفندهای مزورانه آمریکا وحدت دو کشور افزایش می‌باید.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بینام RO ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
    12 26
    اقای صدرالدین حسینی من باور ندارم که گفته شما درست باشه بلکه وضعیت اقتصادی حرف اول میزنه مردم توان اقتصادی شون ازبین رفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس