سفارت ایران

آیا رواست که پولی که در شرایط تحریم، با «گونی» و «چمدان» وارد می‌شود، دوباره به همین سادگی به خارج فرستاده شود تا صرف حقوق‌های چند هزار دلاری نمایندگان دیپلماتیک شود؟

سرویس سیاست مشرق - در روزگاری به سر می بریم که یکی از مولفه‌های قدرت هر کشور، داشتن دستگاه دیپلماسی کاربلد، کارآمد، چابک و خلاق است.   دستگاه دیپلماسی در تعریف امروز، دیگر صرفا محل اجرای پروتکل‌ها و قراردادهای تشریفاتی و عرف‌های دیپلماتیک نیست، بلکه در کشورهای مهم و تاثیرگذار دنیا، وزارت امور خارجه در شاخه‌های مختلفی فعالیت می کند که امور دیپلماتیک پروتکلی و روتین، شاید بخش کوچکی از ان را تشکیل می دهد. یکی از کارکردهای بسیار مهم دستگاه دیپلماسی در کشورها تاثیرگذار دنیا، بخش اقتصادی است که در بسیاری از موارد، حتی چربش و غلبه بر بخش دیپلماتیک دارد. در کشورهایی مانند جمهوری خلق چین و ژاپن ما به وضوح غلیه این فعالیت اقتصادی وزارت خارجه را در گشایش فرصت‌های تجاری جدید، یافتن بازار، تسهیل فعالیت تاجران کشور متبوع و... و. می بینیم. این امر درباره کشورهای غربی از قبیل ایالات متحده و بریتانیا هم با درجات مختلف صادق است.

مشرق در 7 شهریور، در گزارشی به عملکرد معاونت اقتصادی وزارت خارجه در بحبوحه جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان پرداخت و متاسفانه معلوم شد که حتی بخش اقتصادی در وبسایت‌ نمایندگی‌های دیپلماتیک ما در کشورهای شریک تجاری ایران عمدتا یا «در دست بازسازی» است یا مطالب تاریخ گذشته و غیرمفید دارد. در بخش عملکرد میدانی هم هنوز وزارت خارجه هیچ بیلانی از فعالیت این نمایندگی‌ها برای گشایش فرصت‌های جدید تجاری ارایه نداده‌ است.

گزارش مشرق را این‌جا بخوانید:

غیبت عجیب معاونت اقتصادی وزارت خارجه در جبهه‌ «جنگ اقتصادی» +عکس

این در حالی است که رییس جمهور، در 31 تیرماه سال جاری، در جمع روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور  گفت:

"روز طلایی دیپلماتهاست؛ با تمام شرکتهای کوچک تا بزرگ ارتباط بگیرید. درب‌های ایران به‌روی فناوری و سرمایه باز است؛ سفرا تحرک جدید آغاز کنند. "

لازم به ذکر است که طبق برخی گزارش‌ها جمهوری اسلامی ایران در ۱۰۰ کشور سفیر دارد؛ همچنین ۳۴ کنسولگری نیز به نمایندگی از ایران در خارج از کشور فعالیت می‌کنند.[1]

در نظر بگیرید که در کشوری چون «جمهوری خلق چین»، که بزرگ‌ترین شریک تجاری ماست و دست‌کم تا پیش از خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت همه تحریم‌ها، یک‌سوم تجارت ما با آن انجام می‌گرفت و فارغ از اقتصاد، در زمینه سیاست هم جزو شرکای اصلی ما در حوزه بین‌الملل است، سفارت ما زیر 10 نفر کارمند دارد. این در حالی است که اگر آمار 100 سفارتخانه را معتبر بدانیم، در بخش عمده آن 99 کشور دیگر هم به طور میانگین همین تعداد کارمند دیپلماتیک داریم. این در حالی است که خروجی عملکرد بخش بزرگ این سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک اصولا مشخص نیست.

هیچ بازخورد چشمگیر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به نفع منافع جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف از سوی کارمندان وزارت‌خارجه که حقوق‌های کلان به ارز می گیرند، دیده نمی شود.

حال باید پرسید که آیا انصاف است که پولی که در شرایط تحریم، با «گونی» و «چمدان» (و با خون دل وارد مملکت می شود)، دوباره به همین سادگی به خارج فرستاده شود تا صرف حقوق‌های چند هزار دلاری نمایندگان دیپلماتیک ما شود که هیچ «آورده‌ای» برای منافع کشور ندارند؟ جالب این جاست که بر مبنای برخی گزارش‌ها، به شدت از سوی محافلی در دستگاه دیپلماسی ما، روی بانک مرکزی فشار وارد می شود که در شرایط سخت کنونی (با همه مضایق یک جنگ اقتصادی)، کما فی‌السابق ارز مجموعه‌های دیپلماتیک ما در خارج از کشور تامین شود تا خدای ناکرده آب در دل دیپلمات‌های عزیز تکان نخورد. به هر حال هزینه تحصیل فرزندان در دانشگاه‌های «معتبر» و بزرگ خارجی، شوخی بردار نیست و «جنگ اقتصادی» سرش نمی شود! و البته خرج «اقساط» دلاری خانه و زمین‌های خریداری شده در خارجه هم تسمه از گرده می کشد و اجازه تمرکز بر نبرد در «جبهه دیپلماسی» را نمی دهد.

اگر متوسط دریافتی دیپلمات‌ها را 3000 یورو (در پایین‌ترین تخمین) در نظر بگیریم، با محاسبه نرخ  حواله یورو در سامانه نیما (10 هزار تومان) معادل 30 میلیون تومان و با محاسبه نرخ اسکناس یورو در نیما (15 هزارتومان) معادل 45 میلیون تومان حقوق ماهیانه است. . این در حالی است که این افراد در محل مأموریت خود هیچگونه هزینه جاری روزانه نداشته و کلیه امکانات زندگی آن ها از قبیل مسکن، خودرو و ... توسط دولت جمهوری اسلامی تأمین می شود.

سایت «صراط نیوز»، در 19 تیر 91(یعنی 6 سال پیش)، در گزارشی که هیچ‌گاه تکذیب نشد، نوشت:

" براساس این گزارش، حقوق سفرا بر طبق میزان مخارج کشور مطبوع متغیر است و به گفته سفیر سابق ایران در یکی از کشورهای آسیایی، نقاطی همانند توکیو، نیویورک و لندن درآمد سفیر به هشت هزار یورو نیز می رسد. این سفیر بازنشسته در بخشی از گفتگوی خود با صراط افزود: حقوق سفرا پیش از این به 4 تا 6 هزار یورو می رسید که هم اینک با افزایش قابل قبولی همراه بوده است. وی تصریح کرد: این درآمد نسبت به مخارج آن کشور رقم چندانی نمی شود! این در حالی است که همانطور که در بالا عنوان شد کلیه مخارج این افراد بر عهده وزارت امور خارجه است. "[2]

وقتی صحبت از «خروجی» عملکرد می شود، دقیقا جلوه‌های آن را می توان در بزنگاه های دیپلماتیک دید. آخرین خبر مهم(بسیار مهم) در حوزه دیپلماسی، بازداشت دیپلمات ما در بلژیک و سناریوی زدن اتهام طراحی عملیات تروریستی در مقر منافقین در فرانسه است که برخلاف همه اصول و موازین دیپلماتیک در حوزه بین‌الملل، دیپلمات ما را دستگیر، بازجویی و حتی شکنجه کرده‌اند تا با سناریوسازی، حواس‌ها را از افتضاح سعودی در قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» در استانبول منحرف نمایند. در این فقره، وزارت خارجه ما، سفارتخانه‌های اروپایی جمهوری اسلامی ایران، چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ از آن‌جا که بالاترین حقوق‌ها و بیشترین مزایا متعلق به نمایندگی‌های دیپلماتیک ما در اروپاست، آیا حق نداریم بپرسیم که در چنین شرایطی که اروپایی‌ها رسما و عملا در حال دوختن پاپوش برای جمهوری اسلامی هستند، سفرا و دیپلمات‌های ما(که با ارز چمدانی که وارد مملکت می شود، حقوق می گیرند) چه اقدام عاجل و پیگیرانه‌ای انجام داده‌اند؟

سفارت ایران در فرانسه

در تیرماه سال گذشته، تنها چند ساعت بعد از پایان سفر محمدجواد ظریف به این کشور و ملاقات با مقامات فرانسه(از جمله امانوئل مکرون) همایش سالانه منافقین در «ویلیپنت» پاریس با حضور مزدوران اجاره‌ای(عمدتا از اروپای شرقی) و با پول سعودی برگزار شد ... «کیومرث یزدان‌پناه»، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، همان زمان در یادداشتی، نسبت به انفعال عجیب دستگاه دیپلماسی در برابر خباثت فرانسوی‌ها در میزبانی از تجمع یک گروه تروریستی و ضدایران انتقاد کرد:

"حداقل انتظار این بود که با احضار سفیر فرانسه، از حقوق پایمال شده ایرانیان و این همایش ضد امنیت ملی در پاریس به شدت اعتراض می‌کرد و به صرف یک بیانیه اکتفاء نمی‌کردند. تاسف بارتر اینکه در کنار هتک حرمت بی شرمانه مقامات فرانسوی و برگزاری همایش ننگین منافقین در پاربس، در ایران قرارداد یکسویه و مساله داری با شرکت توتال فرانسه منعقد می نماید.

عدم واکنش به موقع وزارت امورخارجه در قبال این اتفاق تلخ و همچنین توجیه غیر حرفه ای در قبال تمدید دوباره تحریم های اتحادیه اروپا بر ضد ایران جای تاسف فراوان دارد و بطور قطع استمرار این روند خسارت‌های جبران ناپذیری به منافع ملی وارد خواهد ساخت و ملت مظلوم ایران هر روز شاهد خیانتی علیه خود توسط غربی‌های مردود شده خواهد بود. وزارت خارجه فعلی نیاز به خانه تکانی اساسی دارد تا درک درستی نسبت به تهدیدهای دشمنان شناخته شده و فهم منطقی به منافع ملی داشته باشد. "[3]

دیدار ظریف و مکرون، تیرماه 96
گردهمایی منافقین در پاریس با مزدوران اجاره‌ای، تیرماه 96

در تیرماه امسال، سرویس امنیتی هلند با اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی بابت قتل دو تروریست «احمد نیسی» سرکرده سابق جنبش «الاحوازیه» و «علی معتمد» (که همان محمدرضا کلاهی، عامل انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی در 7 تیر 60 بود) که هر دو در 2015 انجام گرفت، در اقدامی عجیب و خلاف عرف دیپلماتیک(قبل از برگزاری هر دادگاهی) سفیر ایران را فراخواند و اتهام قتل این دو تروریست را شفاها به سفیر اعلام کرد و خواستار خروج فوری دو دیپلمات ایران از این کشور شد. نکته قابل تامل و تاسف‌بار آنجاست که سازمان اطلاعات هلند علاوه ‌بر انتساب اتهامات به جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که سفارتخانه و وزارت امور خارجه حق رسانه‌ای شدن این موضوع را ندارند و باید دیپلمات‌های یاد شده را (بدون هیچ‌گونه دلیل و مدرکی) به عنوان «عناصر نامطلوب» معرفی کند تا نام آنها در لیست سیاه سازمان ملل نیز ثبت شود. سازمان اطلاعات و امنیت هلند همچنین تاکید می‌کند وزارت امور خارجه ایران باید از هرگونه واکنش و اقدام متقابلی در این زمینه خودداری کند که سفارت ایران در هلند و وزارت امورخارجه در موضعی حقارت بار و انفعالی دقیقا طبق دستور العمل سازمان اطلاعات و امنیت هلند عمل کرده و از درز هرگونه خبری در این زمینه جلوگیری بعمل می‌آورد! [4]

سفارت ایران در هلند

بیشتر بخوانید:

وزارت خارجه تعصب دیپلماتیک را از غربی‌ها بیاموزد/ ۴ ماه از بازداشت دیپلمات ایرانی گذشت

بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت غیرقانونی دیپلمات ایرانی در اروپا گذشت/ روزه سکوت وزارت‌خارجه ادامه دارد +تصاویر

تنها با درز خبر و تحت فشار رسانه‌ای، وزارت خارجه ایان بعد از یک ماه از اخراج دو دیپلمات ما از خاک هلند(17 خرداد 97) سفیر هلند را احضار کرد و تذکر نسبتا ملایمی درباره لزوم احترام متقابل و همکاری به او داده شد و دیگر هیچ!

در نمونه دیگر از این رخوت، سستی و بی‌عملی وزارت خارجه، در کشور همسایه جمهوری آذربایجان، یکی دو سالی است که اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران، تحریک فتنه‌های قومیتی و توهین آشکار به مقامات ارشد نظام صورت می گیرد، [5] لیکن با وجود حضور گسترده نمایندگی دیپلماتیک و رسانه‌ای ایران در آن کشور(دفتر خبرگزاری ایرنا)، شاهد سکوت در قبال این رفتارهای به شدت مخرّب و دور از اصول حسن همجواری هستیم و بعضا شاهد بودیم که از وزارت‌خارجه نسبت به پوشش این رفتارهای ضدایرانی از سوی دولت و رسانة های جمهوری آذربایجان، اعتراض و تذکر هم به رسانه‌ها صادر شده است! همین سکوت و انفعال موجب جری‌تر شدن مقامات و رسانه‌های جمهوری آذربایجان شده و کار به انتشار مطالب موهن نسبت به ارکان نظام جمهوری اسلامی کشیده است. [6]

الهام علی اف در سفارت ایران در جمهوری آذربایجان

در این مورد بیشتر بخوانید:

استمرار توهین‌ها و مداخله رسانه‌های جمهوری آذربایجان در امور داخلی ایران

تجزیه و تحریک اقوام ایرانی در دستور کار رسانه‌های جمهوری آذربایجان

در حوزه «دیپلماسی عمومی» باز هم شاهد کارنامه لاغر و «فقر دیپلماسی» شدید هستیم. در حالی که شاهد فعالیت شدید و مشکوک دیپلمات‌های ارشد اروپایی(عموما با سوابق امنیتی و اطلاعاتی) در کشور هستیم که نمونه اخیر آن، مسافرت‌های متعدد سفیر آلمان به اقصی نقاط کشور و همسفره و همراه شدن با عشایر ایران در کوه و کمر است، هیچ‌گاه نشنیده‌ایم که دیپلمات‌های ایران(به غیر از نوادری چون شهید غضنفر رکن‌آبادی و چند چهره تابناک دیگر) در کشورهای اروپایی یا آفریقایی، کوچک‌ترین قدمی برای نفوذ فرهنگی در جوامع هدف بردارند و بتوانند اندکی دایره نفوذ قدرت نرم نظام را در آن بلاد گسترش دهند. به بیان دیگر، در حالی که دیپلمات‌های عمدتا «محافظه‌کار» ما عمدتا خود را هزینه پیشبرد مقاصد سیاسی نظام نمی کنند، حاضر به زحمت کشیدن و هزینه دادن برای کار فرهنگی هم نیستند و ما در این حوزه به شدت شاهد غلبه «روحیه کارمندی» هستیم که دستگاه دیپلماسی ما را حجیم، لَخت، راکد و از همه مهم‌تر بدون خلاقیت کرده است.

میشائیل کلود-برشتولد، سفیر آلمان در ایران در حرم رضوی!

سفر آلمان، نمونه عینی «دیپلماسی عمومی» غربی‌ها در ایران
شهید غضنفر رکن‌آبادی، از توانمندترین دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در حوزه «دیپلماسی عمومی»

شاید بهترین تفسیر را درباره دستگاه سیاست خارجی ما(به ویژه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم) را دکتر «سعدالله زارعی» ، استاد دانشگاه علامه و تحلیل‌گر ارشد مسایل منطقه بیان کرده است. زارعی در میزگردی در خبرگزاری فارس(22 خرداد 95) انفعال کلی حاکم بر وزارت خارجه را چنین تبیین کرد:

"‌یک دسته دولت‌هایی هستند که  «منفعل» اند و معتقدند باید در قالب سیاست‌های شناخته شده جهانی حرکت کرد، معتقدند وضعیت و حیثیت داخلی خود را باید با سیستم خارجی تنظیم کرد.

یک دسته هم کشورهای «فعال» هستند. این کشورها فقط کشورهایی نیستند که قدرت به رسمیت شناخته‌ای در محیط بین‌الملل دارند، بلکه به‌طور کلی کشورهایی هستند که برای خود موقعیتی قائلند و آینده‌ای را برای خود ترسیم می‌کنند که براساس آن پیش می‌روند، روحیه انقلابی یا خط‌مشی انقلابی فقط در قالب کشورهای فعال معنا و مفهوم پیدا می‌کند."

زارعی با بیان این که همین مساله، کلید نقد دستگاه سیاست خارجی ماست، گفت:

"بنده فکر می‌کنم ما در سیاست خارجی دچار نوعی تعارض هستیم، یعنی بخشی از نظام با روحیه کشورهای دسته اول حرکت می‌کند و خواستار انطباق سیاست‌های کشور با سیاست‌های جهانی است، هر نوع مقاومتی را در برابر سیاست‌های شناخته شده جهان غلط و مخالف منافع ملی می‌داند، لذا تلاش می‌کند خود را با سیاست‌های کشورهای جهانی انطباق دهد."

و دیگر تحلیل‌گر سیاست خارجی، دکتر محمدصادق کوشکی نیز چندین سال قبل گفته بود که اصولا دستگاه دیپلماسی ما از این رخوت و سکون درنمی‌آید جز این که یک «انقلاب نرم‌افزاری» در آن رخ دهد:

" آن مشکلی که در این وزارتخانه(خارجه) دیده می‌شود، با یک تغییر ساختاری قابل حل نیست چرا که مشکل آنها نرم افزار فکری است و تا وقتی که این طرز تفکر اصلاح نشود مشکلات ادامه خواهند داشت.
...در این وزارتخانه باید انقلاب صادر شود و ارزش‌های امام و رهبری مدنظر قرار گیرد آن‌ها نباید خود را تنها در فضای حاکم بر دیگر وزارتخانه‌های امور خارجه در سایر کشورها بدانند و تنها به اصول حاکم بر روابط بین‌الملل و کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی فکر کنند. این عملکرد برای وزارتخانه یک کشور اسلامی شایسته نیست."[7]


[1] https://www.yjc.ir/fa/news/6507251

[3] https://www.mashreghnews.ir/news/745291

[4] http://kayhan.ir/fa/news/136666

[5] https://www.mashreghnews.ir/news/832616

[6] http://qafqaz.ir/fa/?p=42728

[7] http://koushki.com/?p=1391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • DE ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    13 24
    در آلمان برای یک کارمند ساده فقط 3 هزار یورو ماهیانه حق مسکن پرداخت میشود و چهار هزار یورو حقوق ماهیانه یک کارمند دفتری است سفیر و معاون اول وووو بالای ده هزار یورو در ماه است شما خوابید ..... آنچه گفتم دقیق است
    • سیتیزن یو اس GB ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
      2 25
      دلخوش به برکناری احتمالی بن سلمان نباشید . بن سلمان رو میخوایم بذاریم برای ریاست جمهوری ایرانستان پس از تجاوز نظامی .
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      38 72
      اسم وزارت امور خارجه را عوض كنند. بگذارند "وزارت رفع بهانه از غربيها"
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      5 3
      ]چرند نگو
    • DE ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      2 1
      کذاب آلمان اصلا مامور دفتری ندارد
  • TH ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    20 31
    آدم میمونه چی به شما بگه! کجا هزینه های زندگی به گردن دولته؟ شما حاضرید این رقمهای غیردقیق اعلامی را بگیرید و خانواده تان در معرض انواع آسیب قرار بگیرد؟ آیا فکر می کنید شرح مأموريت واخ فقط اقتصادی است؟ آیا همان حوزه اقتصادى حتما باید در مثلا تارنما بازتاب داده شود؟ خدا ان شاءالله به ما و شما توان تحلیلی دقیقتری مرحمت فرماید!
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      13 13
      شک نکن که هزینه دستشویی رفتن وسینما وباغ وحش رفتن انها هم از دولت یقین داشته باش ضمنا باید ژنت خوب باشه که این مسعولیتها بگیری شما واقعا ادم زودباوری هستید اره من شک ندارم هزینه رنگ موی خودهم از دولت میگیرن حساب کتاب که نباشه میشه علی برکت الله
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      13 11
      ماشالا انقدر بیکارید که به این زودی برای مشرق کامنت گذاشته اید آقای دیپلمات خودم شاهد بودم که بعد از هر مراسم یا مهمانی در سفارت آقای سفیر الباقی مواد غذایی را در فریزر رزیدانس ذخیره می کرد و به اندازه دو سه ماه مشغول لمباندن بودند! این بچه های شما که هار شده اند فکر می کنید چه جوری اینطور پروار شده اندو به بساط انقلاب و نظام جفتک می اندازند؟! جز اینه که مفت خواری را از باباهای بی دینشون یاد گرفته اند؟!
    • میهن MY ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      15 4
      پاسخ ۸.۳۹....شما که تا حالا پاتو از دهاتت بیرون نزاشتی هنوز نمی دونی این همکار عزیزمان از تایلند چهار ساعت اختلاف زمانی با تهران داره و ظهرش صبح شماست
    • NL ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      1 4
      تو که پاتو بیرون گذاشتی هنوز نفهمیدی بیکاری ربطی به اختلاف ساعت نداره ؟؟
    • TH ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      عزیزجان اولا اگر ما مفروض بگیریم فرمایش جنابعالی قرین به صحت باشد، آیا اینکه سفیر مد نظر شما اسراف نکرده امر مذمومی است؟ دوما به حمدالله الرحمن هنوز حیوان هاری فرزندان ما را گاز نگرفته که به هاری دچار شوند. سوما دعا بفرمایید همه بی دینان مانند شما مستبصر شوند. با تشکر از احتمالا همکار عزیزی که اظهار لطف کردند، خدمت آن بزرگواری که پایشان را. خارج از کشور گذاشته اند عرض میکنم اتفاقا نه من که هیچ دیپلماتی بیمار نیست چرا که باید اتفاقا حتی در خارج ساعت اداری از اخبار داخل و محل ماموریت مطلع باشیم تا عندالزوم عکس العمل نشان دهیم. سرکار/جناب گرامی خوب است کمی با دقت بیشتر ارائه نظر فرمایید. خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر فرماید!
  • محمد IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    26 7
    چرا نمیخوایید باور کنید کار دست نفوذی ها و عاشقان مکتب کدخدا افتاده دیگه کاری نمیشه کرد
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    17 4
    ببینید، باید مدیران در رده های بالا عوض شوند تا سیستم تمایل به تغییر پیدا کنه. وقتی سیستم متمایل به حفظ فرآیندهای قبل است هیچ جهش رو به جلویی را شاهد نخواهیم بود. تمام دنیا سرانشان در حال تغییر نسل هستند.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    7 17
    ديگه داري بيش از حد فضولي مي كني.بعدا پشيمون مي شي
    • علی SY ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      7 4
      ساکت شو
  • ناشناس IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    8 2
    ای بابا
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    36 78
    بود يا نبود افراد فعلي دروزارت امور خارجه يكسان است.
    • نادر IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      3 7
      وزارت یک کارتل و یک تراست است. وزارت جای زدو بند
  • رضا AT ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    26 54
    تمام هم و غم این عزیران خدوم و خانواده های همراه شان تمدید مدت ماموریت و مفری برای اقامت بعد از پایان ماموریت که ۹۰درصد این عزیزان به گواه سی سال اشنایی و تجربه کاری با سفارت دارم
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    21 12
    وقتی کارآزموده جبهه نرفته وزیر شود ، خروجی اش همین است .
    • وطن MY ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      14 3
      ایشون ذخیره الهی برای این انقلابند اگر جبهه رفته بودند ممکن بود شهید شوند که خدا امر بزرگتری که خدمت است را برای ایشان مسألت فرمودند
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    20 5
    اولا عکس مربوط به سفارت ایران در لندن است نه پاریس دوما به هیچ دیپلمات ایرانی ارزی بابت خودرو و هزینه جاری زندگی پرداخت نمی شود. سوما میانگین هزینه ای که بابت یک دیپلمات ایرانی در خارج صرف می شود شامل کرایه منزل حقوق بیمه تحصیل فرزندان و .... بیش از 7000 یورو است نه 3 هزار یورو. رابعا دیپلماتهای وزارت خارجه یا به قول خودشان واخ چون برنامه های بلند مدتی برای ماموریت و احتمالا اقامت در اروپا دارند هرگز به پر و پای غربی ها نمی پیچند خامسا سفره ای باز است و برخی بهتر از ماها متنعم
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
    20 53
    اره وقتی جانبازان وجبهه رفته های تحصیلکرده باسواد توسط افتضاح طلبان منزوی میشوندوخانه نشین فرزندان همین اسهال طلبان یااقتضاح طلبان در رشته های پرهزینه پزشکی و،،..درکشورهایی که پدرانشان دیپلمات هستندباهزینه های تحصیلی سرسام اور ازجیب این ملت مظلوم به تحصیل وعیش ونوش مشغولند این یک حقیقت است که فرزندان دیپلماتهای این دولت که با رانت وتوصیه دیپلمات این کشوروان کشورشده اند دریک ماه دراین شرایط وانفسای اقتصادی چقدرخرج وهزینه دارند که باکمال میل دولت محترم به موقع خودپرداخت میکند تا اب درشکم این اقازاده ها تکان نخورد،خداگواه است اطلاع دقیق دارم هزینه تحصیلی قانونی فرزندان جانباز دردانشگاههای داخل بنیاد ودولت به بهانه نداشتن وکمبودبودجه پرداخت نمیکند ازسایت محترم مشرق استدعا دارم این حقیقت رابه خاطرخداوند وانسانیت سانسورنفرماید یاحق
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    15 2
    لعنت خداورسول مطهرش برهرکسیکه دراین کشور درصدد ضربه زدن به این انقلاب است خدایا رسوایشان نما
  • میثم IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    2 5
    جز اینکه همه دنیا با ما دشمن هستند و هیچ متحدی نداریم و باعث نزدیکی کشورهای عربی و اسرائیل شدیم.
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    6 2
    علی برکت الله
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    11 4
    خدا کنه فقط زلزله مهیب نیاد تو این مملکت . این از خدا بیخبرها از ملت نمیترسن که دارن اینطور یغماگری میکنن از خدا چطور ؟
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    11 21
    برید ببینید خیلی از سفراء و دیپلمات های بدون کوچکترین کارائی دارند حقوق های چند هزار دلاری چند هزار یوروئی می گیرند و هیچ خیری هم برای مملکت ندارند مثلا بروید ببینید آقای . در تونس از سفارت بیرون می آید که بخواهد کارائی داشته باشد مفت و مسلم دارند حقوق مفت میگیرند
  • IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    7 3
    عصاره وزارت خارجه = درو کردن ارز! تنها در سفارت ده بالا هفده تاجیک مشغول کار هستند!؟
  • حسین RU ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    19 2
    سلام بر شما موضوع مطلب خوب است ولی ارقام عنوان شده کاملا غلط و اشتباه است. سفارت چین حداقل 35 نفر کارمند رسمی دارد سفارت روسیه 32 نفر حداقل مینیمم حقوق دریافتی بدون مسکن 5500 یورو تا 7500 حقوق سفیر در این درکشور متفاوت است تا 36000 یورو کارمند محلی تا 3600 یورو از 2000 بازده در روسیه صفر است نیست وضعی بد تر است بازده منفی است انگلیس بزرگترین دشمن روسیه است, روسها هم این رو میدونن, حال سفیر ما سنگ روسیه را به سبنه میزند در حالیکه دختر و همسر خودش در لندن به سر میبرند. آیا روسها احمقند و این مطلب را نمی دانند? زندگی برای خانواده دیپلماتها سخت هست ولی در صورتی که کار کنند. ضمنا در روسیه حقوقشان بیشتر است به دلیل سختی آب و هوا. ما ضعفمان یکی دوتا نیست, ضعف ما وجود سیستم کثیف در وزارت خارجه است. لطمه ای که وزارت خارجه به کشور و مردم زده و میزند به مراتب سنگینتر از خود دولت و دیگر کشورهای خارجی است. در امان خدا
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    17 4
    قریب به ۳۰ سال است که به دلیل شغلی با واخ در ارتباطم. واقعا دیپلماتهای ما ماموریت تموم میکنند و به ماموریت دیگر میروند و دلار و یورو را عشق است. واقعا بود و نبود سفارتخانه ابی برای مملکت و نظام گرم نمیکند. افراد به شدت محافظه کار و نابلد. چرا که ورودی واخ بیشتر رابطه ای و افراد با وابستگی نسبی و سببی هست تا تخصص در حوزه سیاست و دیپلماسی و از همه مهمتر دغدغه انقلاب را هم ندارند
  • میهن MY ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    14 14
    مشرق دیگه داری پاتو از گلیمت درازتر میکنی دیپلماتها آبروی نظامند اگر تو ولایت غریب پراید سوار بشیم خوبه؟ درضمن دیپلماتها نون تخصصشان را می خورند نه نان شبه ناک رانتی شما دلواپسانی که هنوزپشت لباتون هم سبز نشده درضمن برای سوزش بیشتر شما به غیر از حقوق سه هزار یورویی وام خودرو ازدم قسط هم این عزیزان دریافت میکنند آب را بریز اونجا که میسوزه ولی تا جهنم شما چندصباحی بیشتر نمونده ...الی اسفلسالفین
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      18 8
      جناب میهن که ظاهرا دیپلماتی ، شبه ناک نه؛ شبهه ناک؛ اسفل السافلین درست است نه آنطور که تو نوشتی وای به حال مملکت ما که دیپلماتهایش املاء زبان مادری را هم بلد نیستند،
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      9 1
      اینا مردان میدان حرف و سخنرانی هستند، مرد املاء کجاست؟
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    1 1
    نجومی خواران چه می شود؟؟؟
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    1 1
    چرا باید ارزی که با چمدان وارد میشود
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    9 6
    با این گزارش مشخص شد چقدر شما کوته بین هستید که تا نوک دماغتون بیشتر نمی تونید ببینید. کل بودجه ای که وزارت امور خارجه در 40 سال گذشته گرفته از مجموع پولهایی که موسسه ثامن بین آقازاده ها توزیع کرده و پس نداده اند کمتر است......
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      0 6
      کوته بین شمایی که متر گرفتی دستت و مجوز نقد رو موسسه ی ثامن میدونی!
  • علی SY ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    8 9
    آقا جان فقط وزارت خارجه ای ها نیستند که حقوق نجومی میگیرند
  • رضا IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    14 5
    تمام انتقادات بالا درست است چون که تمام این حقوق های بالا را برای هیچ می گیرند و این حق تمام ملت ایران است و برید ببینید که از سفیر تا رده های پایین سفارت خانه ها برای یک روز اضافه ماندن در ماموریت به هر دری می زنند بعد می خواهید اینها به فکر ملت داخل کشور باشن زهی خیال باطل امیدوارم که این پول ها برکت داشته باشد برای خانواده هایشان
  • مرید IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    14 9
    به خدا تمام این مبالغ نجومی حرام است اگر اینجور نبود اینقدر در وزرات خارجه به هم دیگه ظلم نمی کردند تا از این امتیاز به نفع خود بهره ببرند در وزارت خارجه برای یک روز ماموریت از هیچ ترفند و تهمت و زیر اب زنی دریغ نمی شود اگر می خواهید صحت حرف بنده ثابت شود دولت اعلام کند که حقوق ریالی به مامورین شاغل در خارج پرداخت می شود بعد ببینید که کدام این خدمتگزاران به نظام اسلامی پیش قدم خواهند شد. خدا عاقبت همه ما رو بخیر کند.
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    7 6
    ولله اين ديپلمات هاي بيخاصيت وزارت خارجه جز به منافع شخصي شان نمي انديشند ماهيانه 6000يورو حقوق مي گيرند .در اين شرايط بحران اقتصادي چه لزومي دارد در كشورهايي كه نه مراوده تجاري و نه سياسي و نه فرهنگي داريم سفارت داشته باشيم آن هم با 7 يا 8 ديپلمات ما با كشورهايي مثل گابن و ميانمار و بوليوي و .. چكار داريم. چرا دفاتر نمايندگي ها و تعداد ديپلمات هاي اعزامي بيكار مگس پران را كم نمي كنند؟
  • آرش کمانگیر IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    92 11
    به نام خدا . سلام . مزید استحضار عزیزانی که بدون داشتن اطلاع کافی در مورد دیپلماتهای وزارت امور خارجه اظهار نظر میکنند عرض میکنم که به گواهی سازمانهای ذیربط کشورمان ؛ کارمندان وزارت امور خارجه با سواد ترین کارمندان دولت هستند و از ملاکهای اعزام هر کارشناس به خارج از کشور داشتن حداقل لیسانس و آشنائی کافی با یک زبان خارجی است , بگذریم که تعداد کارشناسان آشنا به بیش از دو زبان خارجی با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری هم در این وزارتخانه کم نیست . حقوق دیپلماتهای کشورمان در خارج از کشور حتی از دیپلماتهای هم سطح خود از کشورهای به شدت فقیری که ممکن است در نظر هرکدام از خوانندگان این سطور خطور کند بسیار کمتر است . سازمان ملل متحد برای کارکنان نمایندگیهای سیاسی در تمام کشورهای جهان حقوق و مزایائی را هرساله تعیین و اعلام میدارد که حقوق دیپلماتهای ایرانی همیشه از آن بسیار کمتر بوده و هست . پیشنهاد میکنم در هنگام اعلام نظر شرط انصاف را رعایت فرمائید . پایدار باشید.
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    10 9
    وزارت خارجه کلا هزار نفر در خارج از ایران دارد اگر به طو رمتوسط 5000 دلار خرج هری در ماه شد می شود ماهی 5 میلیون دلار. این رقم در قبال کاری که انجام یم شود بسیار ناچیز است. ضمن اینکه دیپلمات کشوری مانند ایران بودن بسیار دشوار است هر روز درمعرض اتهام و سختی و اخراج و برهم خوردن روابط و ... هستی. دفاع از ایران و منافع ان کاری بسیار حساس و دشوار است. خانواده ها بسیار آسیب می بینند از میان همه کشورها تنها بیست سی تا اروپایی و مرفه هستند بقیه مانند آفریقا و آمریکای لاتین و ... شما از حداقل خدمات بهداشتی برخوردار نیستی . در معرض انواع بیماری ها قرار داری . فرض کنید بچه شما کلاس 5 ابتدایی است می بری با خودت کنیا اونج از راه دور فارسی می خونه دوباره میاری ایران هیچ مدرسه ای قبولش نمی کنه چون چند سال از همکلاسیهایش عقب است دوباره وسط سال تحصیلی می بری لهستان از اونجا هنوز درسهایش تمام نشده بر می گرده ایران بعد از دو سال میری دمشق یا اوگاندا. به نظر شما وضع تحصیل این بچه چه خواهد شد. خانواده هایی که درغربت هستند و تنهایی باید در کشوری مانند نامیبیا سر کنند که تنها در کل این کشور 5 نفر فارسی حرف می زنند. در غربت هستی خبر می آید که مادرت از دنیا رفت و تو همیشه دیر می رسی.
  • محمد ZA ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    7 1
    قومی متفکرند اندر ره دین، قومی به گمان فتاده در راه یقین، ترسم زفلک بانگ بر آید روزی، کای بی خبران راه نه آن است و نه این
  • سید حمید GN ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    بسمه تعالی همیشه یکطرفه به قاضی رفتن و راضی بازگشتن، امری سهل است. من خدمتگزار جمهوری اسلامی ایران در یکی از کشورهای آفریقایی هستم. از 3سال پیش بیشترین اقدامات ما در رابطه با موضوع اقتصادی است و وزیر محترم این مسوولیت را برعهده ما گزارده است. در زمان مرخصی درمرکز فقط به امور اداری ملاقات با شرکت های خصوصی اعم از فعال، نیمه فعال و حتی غیر فعال اقتصادی جهت بازاریابی در کشور هدف می پردازیم. تکلیف شده است کاری که قبلا ممنوع بوده ایم یعنی حضور در شرکت های خصوصی و فعالیت های همه جانبه، مورد تاکید وزیر قرار گرفته است. از بی انصافی مطالبی که غیر کارشناسی و فوقا به آن اشاره شده است، به خدای متعال و انصاف پناه ببریم. با تعداد کارکنان معدود و محدودیت های قابل توجه، در جهت خط الرسم ولایت فقیه، قانون اساسی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم متمدن و با فرهنگ همچنان در تلاشیم و امیدواریم دوستان از خط انصاف کمتر خارج شوند. و من الله توفیق. خدمتگزار نظام و مردم در یکی از سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران در غرب آفریقا
  • کیوان US ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    13 4
    با احترامی که به اقای ظریف دارم ولی سیاست خارجیمون بسیار ضعیف عمل این چند ساله
  • US ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    11 16
    این متن خستگی را به تن من گذاشت و نویسنده اش را حواله به روز قیامت می دهم. با کمال میل حاضرم تمام دارایی ام از این حقوق های به اصطلاح نجومی که می فرمایید را با یک کارمند با شرایط مشابه خودم در وزارت نیرو، بانک مرکزی، وزارت نفت، سپاه پاسداران، قوه قضاییه، مجلس، دانشگاه، وزارت بهداشت و ... عوض کنم. مابقی رنج های ناشی از این زندگی کولی وار هم به کنار.
  • NL ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    0 1
    شفافیت رای و حقوق و دارایی واسه همین روزا خوبه که تا قیامت مردم معطل نباشند. انصاف میگه از ابتدا افراد خسته نباید مسئولیت قبول کنند. عقل هم میگه وسط کار کنار کشیدن فرار بی مواخذه از ناتوانیست.
  • NL ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    0 2
    لطفا شما که خیلی سریع برا حقوقتون پاسخ میدید همینجا به سرعت پاسخ تناقض رانت های اهدایی و تاثیر جهش دلار رو سرمایه مردم عادی رو هم بدید. ما که سرمایمون تو کشور قفل شده و سرمایه خودمون رو نیاز داریم چه کنیم ؟؟؟
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    5 3
    آقای سقیر کشور فقیر افریقایی روی سخن بیشتر با لندن نشین ها و آمان و فرانسه نشین هاست انجا که شما هستی کار اقتصادی نمی توان انجام دا به خودت نگیر
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    2 5
    خیلی به این اراجیف که نویسنده نوشته توجه نکنید. جواب ابلهان خاموشی است
  • وجود DE ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    1 3
    یک نفر گفته: "در آلمان برای یک کارمند ساده فقط 3 هزار یورو ماهیانه حق مسکن پرداخت میشود و چهار هزار یورو حقوق ماهیانه یک کارمند دفتری است سفیر و معاون اول وووو بالای ده هزار یورو در ماه است شما خوابید ..... آنچه گفتم دقیق است" این یک دروغ بزرگ است که این کامنت نویس های طرفدار غرب می نویسند. در آلمان بخش بزرگی از جامعه با درآمدی زیر 1200 یورو در ماه زندگی می کنند. که هم باید با آن اجاره مسکن بدهند و هم خرج های دیگر زندگی. حتی حقوق های پایین تر هم وجود درد. بیکارها هم حقوق بیکاری می گیرند. که 700 تا 800 یورو است. هم شامل اجاره خانه و هم شامل مخارج دیگر. در آن جا هم البته طبقه ای از مرفهین با حقوق های 3000 یا 4000 یورویی وجود دارد. و البته یک قشری از نجومی بگیران
  • ینده خدا SY ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    3 1
    خدا شاهد است نویسنده این پاراگراف تقوا ندارد"این در حالی است که این افراد در محل مأموریت خود هیچگونه هزینه جاری روزانه نداشته و کلیه امکانات زندگی آن ها از قبیل مسکن، خودرو و ... توسط دولت جمهوری اسلامی تأمین می شود"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس