کد خبر 902356
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
طبابت

در حالی که اخیرا بسیاری از پزشکان و اعضای کادر بهداشت و درمان کشور به دلیل تاخیر در حقوق با مشکلات جدی مواجه‌اند مدیران سازمانی که قرار بوده مطالبات آنها را پیگیر باشند حقوق‌هایی نجومی دریافت می‌کنند.

به گزارش مشرق، سازمان نظام پزشکی یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین سازمان کشور است که بیش از ۶۲ سال قدمت دارد. تعیین تعرفه خدمات تشخیصی درمانی در بخش خصوصی، صدور پروانه مطب شاغلین بخش خصوصی، رسیدگی انتظامی به تخلفات حرفه‌ای شاغلین حرف پزشکی از طریق هیاتهای انتظامی، ثبت نام و صدور گواهی عضویت، تعیین ضوابط و نظارت بر تبلیغات پزشکی از جمله برنامه های این سازمان است.

 نظام پزشکی از زمان تشکیل تاکنون با موضوعات و دغدغه‌های فراوانی مواجه بوده و مدیران زیادی به خود دیده است. مدیرانی که امروز بر اساس گفته پزشکان نسبت به گذشته منفعل شده و نارضایتی‌های این قشر از جامعه را به همراه داشته است از طرفی مشکلات مالی و اقتصادی گریبان بسیاری از پزشکان به ویژه پزشکان عمومی را گرفته و مطالبات و معوقات آنها زیاد است.

بیشتر بخوانید:

مدیرکل‌ها باید آخرین نفر حقوق بگیرند!

در این میان انتشار فیش حقوقی ۲۱ میلیونی یکی از معاونان این سازمان در فضای مجازی گلایه مندی مردم و انتقاد بسیاری از پزشکان را به همراه داشته است. حقوق‌هایی که با حق عضویت پزشکان در این سازمان تامین می‌شود و ده‌ها برابر حقوق یک پزشک معمولی است. 

البته مسئولان ارشد این سازمان علیرغم انتشار فیش حقوقی، آن را نجومی نمی‌دانند و معتقدند؛ دریافت چنین حقوق هایی برای کسانی که  شغلی پر استرس دارند و باید پاسخگوی حجم زیادی از مطالبات باشند، زیاد نیست.

از طرفی طی هفته‌های اخیر، تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس و نحوه اجرای این قانون در سازمان‌های مختلفی مورد بحث بوده و بسیاری را با اما و اگرهای فراوان مواجه کرده است. سازمان نظام پزشکی هم که رئیس و تعدادی از معاونان آن در سن بازنشستگی هستند و برخی حقوق‌های کلان دریافت می‌کنند از این قاعده مستثنی نبوده است.

چند روز قبل، بازرسان سازمان نظام پزشکی با استناد به این قانون و البته مصوبات جلسات شورایعالی در بهمن ماه ۱۳۹۶، خواستار لغو قرارداد و تسویه حساب با مدیران بازنشسته توسط مسئولین این سازمان شدند.

منع بکارگیری بازنشستگان در قانون سازمان نظام پزشکی نیست

 محمد جهانگیری، معاون سازمان نظام پزشکی در ارتباط با  قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، اظهارداشت: مسئله منع بکارگیری بازنشستگان در قانون سازمان نظام پزشکی نیامده و به عنوان مثال دکتر فاضل به‌عنوان رئیس بازنشسته نظام پزشکی، به صورت افتخاری در این سازمان فعالیت می کند و چیزی بعنوان دستمزد نمی گیرد و باید وجود ایشان در سازمان را قدر دانست.

وی افزود: رئیس کل و هیأت مدیره‌ها تنها در صورتی که پست اجرایی داشته باشند دستمزد خواهند داشت.نظام پزشکی یک NGO است و رئیس آن از طریق انتخابات مجمع عمومی برگزیده شده است از طرفی نیز استفاده از وجود بزرگان در جامعه پزشکی بسیار غنیمت است و باید از تجربیات ایشان در این عرصه بهره‌مند شد.  ما وجود بزرگان را در پزشکی قدر می‌دانیم و این مسأله در همه دنیا و حوزه‌های کارشناسی محترم است.

فعالین حوزه پر استرس نیازمند حقوق بیشترند

اما محسن مصلحی، دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی، در ارتباط با قانون منع بکارگیری بازنشستگان، اظهار داشت: در سازمان نظام پزشکی در مبحث قوانین مصوبات شورای عالی سازمان نظام پزشکی ملاک است که در این مورد شورای عالی منع بکارگیری بازنشستگان در سازمان را تصویب کرده است و در واقع بکارگیری بازنشستگان در نظام پزشکی ممنوع است.

وی افزود: برخی از همکاران ما عضو سازمان نظام پزشکی هستند و کارشناس افتخاری در هیأت انتظامی و  دادسرا به شمار می‌روند که نیاز به تجربه و تخصص آنها وجود دارد و این افراد، قانون مشمول آنها نمی‌شود.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد:  جانبازان و اسرا نیز طبق قانون ایثارگران بوده و یکی از معاونین ما که آقای جهانگیری است،‌به دلیل آزاده و جانباز بودنشان مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمی‌شود.

 وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی از معاونین این سازان حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند، گفت: اینکه یک پزشک یا غیرپزشک از 7 صبح تا 11 شب با شغل پرمسئولیت فعالیت کند و کار درمانی هم انجام ندهد چقدر باید حقوق بگیرد؟! کدام همکاران منتقد حاضرند در سازمانی با شغل پر استرس کار کنند و طبابت هم نکنند و در عین حال نیز پاسخگوی بسیاری از مطالبات همکاران باشند؟ 

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت: بر اساس برخی از صحبت‌های مطرح شده حدود 50 نفر در کل کشور در سازمان نظام پزشکی مشمول این مصوبه شورای عالی می‌شوند و تنها 10 نفر از این افراد در سازمان مرکزی و تهران هستند البته قبل از این نیز با اعلام قانون منع بکارگیری بازنشستگان بسیاری خودشان رفته‌اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مصلحی با تأکید بر اینکه جهت اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در سازمان نظام پزشکی مسر هستیم، خاطرنشان کرد: در مورد دکتر فاضل ایشان از آنجایی که رئیس کل سازمان هستند و در مجمع با رأی انتخاب شده‌اند قانون مشمول ایشان نمی‌شود و جزء مصوبه شورای عالی قلمداد نخواهد شد، ولی افرادی که طی حکم اداری در ساختار اجرایی منتصب می‌شوند اعم از معاون، مدیر یا کارمند قانون برای آنها اجرا خواهد شد.

برخورد قانونی با دریافت‌کنندگان حقوق نامتعارف

عزت‌الله گلعلیزاده، نائب رئیس شورایعالی نظام پزشکی در ارتباط با بازنشستگی و فیش‌های نجومی در این سازمان گفت: سازمان نظام پزشکی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیست ولی خود شورای عالی نظام پزشکی قبل از مصوبه اخیر مجلس، مصوبه ای داشت که بکارگیری بازنشستگان را در این سازمان ممنوع کرده است. بنده آمار دقیقی ندارم اما در سازمان مرکزی نظام پزشکی ۵ تا ۶ نفر بازنشسته هستند. در دوره اخیر نظام پزشکی، دو معاون از سازمان نظام پزشکی حقوق دریافت می کنند.

وی اظهارداشت: فیشی که منتشر شده، مربوط به یکی از معاونان بود که بخشی از مبلغ آن مربوط به اضافه کار بوده است که باید بررسی شود این مبلغ اضافه کاری مربوط به چه میزان کارکرد و چند ماه است. البته باید گفت که این موضوع فضاسازی شده و می خواهند بگویند نظام پزشکی حقوق بالایی پرداخت می کند اما این گونه نیست.

گلعلیزاده خاطرنشان کرد:شورای عالی نظام پزشکی نیز بر حسب وظیفه نظارتی، درخواست ارائه اطلاعات پرداختی همه مدیران سازمان را صادر کرده است. براساس مصوبه شورای عالی نظام پزشکی در سال ۸۴ مبنای پرداخت حقوق مسئولان سازمان بر اساس هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران است که تاکنون در سازمان نظام پزشکی به مراتب کمتر بوده است.

نائب رئیس شورایعالی نظام پزشکی گفت: بدیهی است در صورت پرداخت هرگونه حقوق نامتعارف به طور قطع بازرسان سازمان وظیفه دارند که موضوع را گزارش کنند و وظیفه شورای عالی نظام پزشکی نیز پیگیری، نظارت و برخورد قانونی خواهد بود.

بازرسان و دلسوزان به میدان می‌آیند؟

 دریافت این مبالغ نجومی در شرایطی اتفاق می‌افتد که بسیاری از اعضای جامعه پزشکی و پزشکان ماه هاست که دستمزد خود را به صورت کامل دریافت نکرده و اساسا این دریافتی  برای بسیاری از این افراد از پزشکان عمومی دست نیافتنی است.

حالا باید دید بازرسان و دلسوزان سازمان نظام پزشکی خواهند توانست قوانین مصوب مجلس و البته مصوب خودشان در شورایعالی را در این سازمان اجرا کنند یا همچنان منابع نظام پزشکی صرف پرداخت حقوق های نجومی به بازنشستگان سازمانی خواهد شد که به عقیده اکثر اعضا، با جایگاه واقعی خود فرسنگ ها فاصله دارد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ک IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    69 0
    جیب هایی به بلندی قله اورست و شکم های به بزرگی ایانوس اطلس و خدایی که مال فقراست
    • 42 FR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      15 0
      پزشکاشون که خیلی بیشتر از اینا در میارن . پزشک متخصص داریم ماهی 1/5 میلیارد هم راحت در میاره.
  • محمد IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    21 0
    یه پدربیامرزی برای من وخانواده 4نفره ام که درخانه 65متری مستاجریم یارانه 45500تومنی کذاشته بود که خدانشناسی آنراقطع کردلعن ونفرین من وبچه هایم تاقیامت بدرقه اش است اما کسانی هستند که ازبیت المال هرچه می برند سیری ندارند کمی به آتش جهنم فکرکنید گشنگی مردم رامجسم کنید لباسهای پاره پاره بچه های مردم راببینید بیکاری هاراببینید خجالت بکشیدازخدا ازمردم ازشهدا .ای بی غیرتها بی دینها بی....
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    25 1
    این مدیرانی که بخاطر استرس حقوق نجومی مطالبه میکنن از بیت المال برن کنار ...بزارن کسانی که با حقوق کمتر حاضر به خدمت هستن بیان رو کار مطمئن باشن کارشون بهتر از قبل هم پیشس خواهد رفت
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      8 0
      احسنت
  • محموداعرابی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    27 0
    همه اش حدود 1500 دلار میگیره. پول یه سفر اروپاش هم درنمیاد. این مسئولین ما واقعا مظلوم واقع شدن. ما مردم از مسئولین عذر میخواهیم. مسئولین شرمنده ایم.
  • میانالی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    25 0
    از دماغش بیرون بیاد انشالا
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    9 0
    اضافه کاری همش10 میلیون تومان میگیره .اینها هم تا چیزی بگی مگن به حرفه مقدس پزشکان توهین شده یا ما پول کمی میگیریم
  • علی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    7 0
    از گلویشان به حق صاحب عصر و زمان پایین نرود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس