اخبارویژه

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس از درخواست جدید اتحادیه اروپایی برای بازگشایی دفتر در تهران خبر داد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

سیاست‌های اقتصادی دولت یک سوم قدرت خرید مردم را کم کرد


یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید سیاست‌های نابخردانه دولت، در حال از بین بردن زیرساخت‌های اقتصادی کشور است.


روزنامه جهان صنعت می‌نویسد: تلاش دولت برای ساماندهی اوضاع نابسامان اقتصادی، نه تنها به باز شدن گره کور سیاست‌های ارزی بازار منجر نشد، که تجربه افزایش چند برابری در قیمت کالاها و خدمات مصرفی را نصیب سفره معیشتی خانوارها کرد، موضوعی که با پایین آوردن قدرت خرید خانوارهای کم‌درآمد جامعه، دهک‌های پایین جامعه را وارد دور جدیدی از بحران تورم کالایی کرد.


نگاهی بر آنچه در طول ماه‌های گذشته بر بازار و اقتصاد گذشت، نشان می‌دهد که سیاستگذار به جای ارائه راهکارهای بلندمدت در جهت حل مسائل در هم آمیخته اقتصادی، تنها به تزریق مسکن‌های موقتی اکتفا کرد تا با حل و فصل کردن کوتاه مدت مشکلات، خود را از ماجراهای در هم تنیده اقتصادی مبرا کند. اما در پیش گرفتن چنین ساز و کاری از سوی دولت نه تنها یاری‌گر حل مشکلات نشد، که پهنه مسائل اقتصادی را گسترده‌تر کرد.


رئیس سازمان برنامه و بودجه در حالی از حل مشکلات اقتصادی سخن می‌گوید که طیف گسترده‌ای از اقشار درآمدی جامعه در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدیده اقتصادی هستند و ساز و کارهای نادرست دولت در قیمت‌گذاری بازار ارز، اقتصاد را وارد دور جدیدی از بحران افزایش قیمت کرده است. بر این اساس اگر عملکرد شاخص‌های اقتصادی را در طول ماه‌های گذشته از نظر بگذرانیم، با طیف وسیعی از آمارهایی مواجه می‌شویم که از ضعف ساختاری دولت حکایت دارد؛ ساختاری که به نظر می‌رسد دولت با سیاست‌های نابخردانه‌اش در حال از بین بردن زیربنای اقتصادی کشور است.


حال سؤال اینجاست که دولت چگونه خواهد توانست با در پیش گرفتن سیاست‌های پوپولیستی و اظهار شرمندگی، عملکرد شاخص‌های اقتصادی را بهبود بخشد و قدرت خرید خانوارها را ترمیم کند؟
آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد قدرت خرید خانوارها در پایان شهریور ماه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، افت 31 درصدی را تجربه کرده است. به بیانی دیگر مردم در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور ماه سال گذشته، 31 درصد بیشتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات مصرفی هزینه کرده‌اند.


باعث و بانی همه مشکلات امروز اقتصادی دولت است؛ دولتی که با سیاست‌های نادرست ارزی‌اش تنها به دنبال دادن مجال به رانت‌خواران و سودجویان ارزی بود. اعطای ارز 4200 تومانی خود یک بخش از ماجراست که با اعطای رانت‌های میلیاردی به یک عده خاص، فرصت بهبود شرایط اقتصادی را از کف دولت ربود. سیاستی که به ظاهر تک نرخی می‌نمود و پشت پرده آن از نرخ‌های متفاوت ارزی در بازار حکایت داشت.



محمد سلامتی: دو دولت روحانی کارنامه موفقی برجای نگذاشت


دبیرکل سازمان منحله مجاهدین انقلاب گفت اصلاح‌طلبان باید بی‌عملی دولت را حل کنند.


محمد سلامتی درباره نا امیدی مردم از دولت روحانی به آرمان گفته است: ماهیت و رویکرد دولت آقای روحانی در چهار سال نخست برای همه مشخص شد و به همین دلیل قابل پیش‌بینی بود که در دولت دوازدهم چه اتفاقی رخ خواهد داد. متأسفانه ضعف مدیریت باعث شد که دولت یازدهم و دوازدهم کارآیی لازم را نداشته باشد و کارنامه موفقی از خود برجای نگذارد.


برخی از دولتمردان در ابتدای شکل‌گیری دولت دوازدهم قول‌هایی برای اصلاح سیاست‌ها و برنامه‌ها می‌دادند. به همین دلیل نیز ما انتظار داشتیم دولت گام‌های جدی برای تحقق مطالبات مردم بردارد. این قول‌ها به شورای عالی سیاستگذاری نیز داده شد و در زمانی که شورای عالی سیاستگذاری به دنبال تصمیم‌گیری درباره معرفی کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری بود دولتمردان قول‌هایی به ما دادند که در تصمیم‌گیری ما برای حمایت از آقای روحانی تأثیر داشت.


وی می‌افزاید: یکی از دغدغه‌های اصلی جریان اصلاحات این بود که آقای روحانی نگاه به داخل داشته باشد و به پتانسیل‌های داخلی توجه بیشتری داشته باشد. با این وجوداین اتفاق در عمل رخ نداد. به همین دلیل نیز وضعیت کنونی جامعه تا حدودی قابل پیش‌بینی بود. البته خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور علیه ایران نیز وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. این در حالی است که به نظر می‌رسید دولت آقای روحانی چنین شرایطی را پیش‌بینی نمی‌کرد و خود را برای این وضعیت آماده نکرده بود.


وی در پاسخ این سؤال «چه شواهد و قرائنی در چهار سال گذشته مشاهده کردید که شرایط امروز برای شما قابل پیش‌بینی بود؟ اگر این شرایط برای شما و اصلاح‌طلبان قابل پیش‌بینی بود چرا دوباره از آقای روحانی حمایت کردید؟» می‌گوید: اصلاح‌طلبان در چهار سال دولت یازدهم نقاط ضعف را به دولت گوشزد می‌کردند و هشدارهای لازم را می‌دادند. این هشدارها از سوی برخی اصولگرایان نیز تا حدودی داده می‌شد. با این وجود دولت وقعی به این هشدارها نمی‌داد و تنها در مقاطعی که به بن‌بست می‌رسید به طور ناقص به سمت عمل به این هشدارها حرکت می‌کرد که خاصیت لازم را نداشت. البته ابتدا استنباط اصلاح‌طلبان این بود که اگر دولت نتوانسته در چهار سال نخست عملکرد قابل قبولی از خود ارائه کند احتمال این وجود خواهد داشت که در چهار سال بعد جبران کند اما این اتفاق هنوز رخ نداده و دولت آقای روحانی در همان مسیر قبلی حرکت می‌کند.


محمد سلامتی در پاسخ این پرسش که ضعف دولت را در اتاق فکر و رویکرد سیاستگذاری می‌بینید یا در اجرای سیاست‌ها؟ گفت: هردو؛ دولت دارای یک اتاق فکر قوی و منسجم نیست. دولت باید در زمینه‌های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یک خط مشی مشخص داشته باشد و این خط مشی را به مردم اعلام کند و براساس این خط مشی از مدیرانی استفاده کند که بتوانند در این مسیر حرکت کنند. اما کمیت دولت در همه این موارد می‌لنگد. اغلب مدیرانی که آقای روحانی انتخاب کرده نگاه به بیرون دارند و پتانسیل‌های داخلی را در اولویت‌های بعدی خود می‌بینند. بدون شک مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم مسئله برجام بود. با این وجود دولت آقای روحانی بیش‌از اندازه به دستاوردهای خارجی برجام خوشبین بودند و به همین دلیل برای شرایط سخت کنونی پیش‌بینی لازم را انجام نداده بودند. این در حالی است که دولت نباید روی برجام بیش از اندازه حساب باز می‌کرد و بلکه باید به پتانسیل‌های داخلی توجه می‌کردند. نکته دیگر اینکه آقای روحانی باید از مدیران خود مطالبه‌گری می‌کرد و مدیران ضعیف را بازخواست می‌کرد که به نظر می‌رسد پشتکار لازم در این زمینه وجود نداشت و در شرایط کنونی نیز ندارد.



موانع بانکی مگر قرار نبود با برجام رفع شود؟!


عضو فراکسیون امید می‌گوید ثمرات برجام را با تعلل‌های چند ساله برباد دادیم.


محمود صادقی درباره  تصویب لایحه CFT به ایلنا گفت: تصویب این لایحه در کنار سه لایحه دیگر گره‌های بانکی ما را باز خواهد کرد.


چهارلایحه مذکور در کنار اقدامات عملی که ایران باید انجام دهد تا استانداردهای لازم را احراز کند، بسیار مفید است.


وی افزود: اگر مجموع این اتفاقات بیفتد؛ گره‌ای که در سیستم بانکی ما وجود داشته و دارد را باز خواهد کرد.


این عضو فراکسیون امید مدعی شد: با دست خودمان، خودمان را دچار تحریم کردیم و این مصداق بارز خودتحریمی است، ثمرات برجام را با همین تعلل‌های چندساله برباد دادیم. برجام قبل از عهدشکنی آمریکا ثمرات زیادی داشت؛ کما این که بسیاری از کشورها به ایران آمدند و شروع به کار کردند اما به دلیل وجود موانع بانکی با محدودیت زیادی روبه‌رو شدند.


این اظهارات در حالی است که به هنگام بزک کردن برجام، کسی نمی‌گفت قرار است غیر از تعهدات برجامی، تعهد دیگری هم بدهیم. موانع بانکی که امروز محمود صادقی به آن اذعان می‌کند، در یک سال اول اجرای برجام انکار می‌شد و بعدها مورد اذعان قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که آقای روحانی در روز اعلام توافق تصریح کرد تمام تحریم‌های مالی و بانکی بالمره در روز اجرای توافق لغو می‌شود.
اما شهریور سال گذشته آقای ظریف در دیدار وزرای خارجه طرف برجام در نیویورک تصریح کرد 20 ماه پس از اجرای برجام حتی نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم.


با این اوصاف باید از نماینده مذکور پرسید چرا برخلاف وعده‌ها، موانع بانکی برطرف نشد و اگر پس از این هم برطرف نشود- که قطعاً نمی‌شود- آنگاه تکلیف ملت با ماله‌کش‌هایی نظیر وی چیست؟!

 

آفتاب یزد؛ سوپرمن اصلاح‌طلبان با ماجرای ارز، مهره سوخته شد


ماجرای «دلار جهانگیری» ممکن است او را به مهره سوخته تبدیل کند.


روزنامه آفتاب یزد نوشت: همه چیز از همان سیاست ارزی دولت در اواخر فروردین ماه سال جاری آغاز شد، سیاستی که طبق معمول نسخه پیچیده شده برخی از نزدیکان دولت از جمله نوبخت و واعظی و تیم اقتصادی دولت مبنی بر ارز تک‌نرخی و 4200 تومانی به خیال خودشان برای برون رفت از مشکلات دولت و به دست‌آوردن دل مردم نسبت به وضعیت اقتصادی بود. اما در واقع این طور نبود و ماجرا به گونه دیگری رقم خورد و منجر به چهار برابر شدن نرخ دلار در بازار آزاد، گرانی و تشدید مشکلات اقتصادی مردم طی چند ماه گذشته شد و در نهایت همه کاسه‌کوزه‌ها بر سر جهانگیری شکست و او قربانی ارز 4200 تومانی شد.


اما این پایان ماجرا نیست. بلکه چهارشنبه هفته گذشته همزمان با سقوط نرخ دلار بازهم نزدیکان روحانی در پاستور جهانگیری را برای ارائه اقدامات ارزی دولت در مجلس پیشقدم ساختند تا به اعتقاد برخی با مقصر جلوه دادن تنها او در وضعیت کنونی زمینه احتمالی را برای کاهش نقش اسحاق جهانگیری در دولت فراهم سازند. از این رو، این اعتقاد وجود دارد در صورتی که دولت طی هفته‌ها و روزهای آتی نتواند راهکار مناسب و مؤثری برای کنترل نوسانات ارزی، نرخ دلار و به طور کل برون رفت از اوضاع کنونی پیدا کند نه تنها جهانگیری به حاشیه رانده خواهد شد، بلکه یک مهره سیاسی سوخته در آینده خواهد بود که اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند روی او حساب ویژه‌ای در انتخابات 1400 باز کنند.


آفتاب یزد در ادامه می‌نویسد: اصلاح‌طلبان در حالی که تصور دیگری از دور دوم دولت روحانی داشتند و انتظارشان بر این بود روحانی قدر فداکاری آنها و در رأس آن اسحاق جهانگیری را بداند برعکس اقدامات و انتخاب‌های روحانی در کابینه، اصلاح‌طلبان را در بهت و ناباوری فرو برد. زیرا این نقشه از پیش تعیین شده برخی از یاران نزدیک روحانی در پاستور بود همان یاران خاکستری قدرت طلبی که با دیدن فداکاری‌ها و ایثارگری جهانگیری در ابهام و سکوت فرو رفتند که مگر می‌شود یک فرد به خاطر دیگری آنهم برای صندلی پاستور از خود بگذرد؟!


زمان به همین منوال می‌گذشت. جهانگیری همچنان در سکوت عمیقی فرو رفته بود. سکوتی که نشان از همان دلخوری بی حد و اندازه‌اش از دست دولت داشت. اما پیشنهاد نرخ ارز 4200 تومانی در ابتدای سال 97 کار خودش را کرد و جهانگیری را در سراشیبی بسیار تندی فرو برد و منجر به تشدید مشکلات اقتصادی، گرانی نرخ دلار و افزایش نارضایتی‌های اقتصادی در میان افکار عمومی شده بود.


کاسه کوزه‌ها بر سر اسحاق شکست و مردم حتی طرفداران جهانگیری نیز او را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مقصر چنین وضعیتی خوانده و با جملاتی آکنده از تمسخر و انباشته از طنز می‌گفتند «این بود دلار 4200 تومانی جهانگیری!» در نهایت با بدتر شدن اوضاع، نزدیکان روحانی و تیم اقتصادی دولت خود را از ماجرا کنار کشید تا آنجا که اکنون افکار عمومی و حتی مجلسی‌ها نیز جهانگیری را مسبب وضعیت کنونی می‌دانند. به هر روی جهانگیری زیرپای دلار 4200 تومانی دولت و تجویز نوبخت و واعظی قربانی شد و نرخ دلار از او اطاعت نکرد و در یک دوره پنج ماه به چهار برابر در بازار آزاد رسید و حتی در ابتدای هفته گذشته با نرخ 19 هزار تومان نیز داد و ستد شد. وضعیتی که بیش از هر چیز به نفع یاران خاکستری تمام شد، اما اسحاق جهانگیری را قربانی این سیاست اشتباه کرد.


یادآور می‌شود نشریات اصلاح‌طلب فروردین سال گذشته از اسحاق جهانگیری، تصویر یک «سوپرمن» را ارائه کرده و از بازگشت قهرمانانه او با «دلار 4200 تومانی» خبر داده بودند، ماجرایی که به واگذاری رانتی18 میلیارد دلار ختم شد.


رهامی: مردم از دولت و اصلاح‌طلبان ناراضی هستند


رئیس اصلاح‌طلب انجمن مدرسین دانشگاه‌ها می‌گوید فکر نمی‌کردیم دولت روحانی تا این حد مردم را ناامید کند.


محسن رهامی در پاسخ به پرسش «آرمان» مبنی بر اینکه آیا زمانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری از آقای روحانی حمایت می‌کردید فکر می‌کردید در سال‌های ابتدایی دولت دوم بدنه جریان اصلاحات و مردم به صورت چشمگیری از دولت آقای روحانی ناامید شوند؟» گفت: خیر، ما چنین فکری نمی‌کردیم. استنباط ما این بود که آقای روحانی در دولت دوم برنامه‌های ناتمام دولت نخست خود را با قدرت بیشتری ادامه می‌دهد و از دستاوردهای دولت یازدهم مانند برجام استفاده مناسب‌تری خواهد کرد. با این وجود با به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از توافق برجام شرایط به شکل دیگری رقم خورد و آقای روحانی نتوانست به خوبی از مواهب برجام برای شکوفایی اقتصاد کشور بهره ببرد. از سوی دیگر در داخل کشور نیز ارز به خوبی مدیریت نشد و از یک طرف افزایش لجام‌گسیخته قیمت ارز و از سوی دیگر مفاسدی که در این زمینه شکل گرفت سبب نارضایتی مردم را فراهم کرد. متاسفانه شرایط به شکلی رقم خورد که ما هرچه از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 فاصله می‌گرفتیم نارضایتی‌ها در بین مردم بیشتر می‌شد. این در حالی است که مردم جریان اصلاحات را حامی دولت آقای روحانی قلمداد می‌کنند و به همان نسبت که از دولت ناراضی هستند از جریان اصلاحات نیز رضایت ندارند.

خراسان

آغاز حسابرسی ویژه از مدیران درباره تضییع بیت المال

یک مقام مسئول نظارتی با ارسال بخشنامه ای در روزهای اخیر به تعدادی از مدیران سازمان ها و ادارات دولتی، از آن ها خواسته است حداکثر ظرف 15 روز، برای ارسال عملکرد دستگاه مربوط در خصوص پنج پرونده مهم از «تضییع بیت المال» طی چهار سال اخیر به همراه ارائه گزارش تحلیلی در خصوص آن اقدام کرده و مهم ترین دلایل موفق نبودن دستگاه دولتی مذکور در خصوص این پرونده را شرح دهند تا در صورت ضعف قوانین و مقررات یا دلایل دیگر، مشکل برطرف شود.

تاکید جالب دولت درباره همکاری با یک کشور

در حالی که هیئت وزیران در یکی از جلسات اخیر خود، به استناد ماده 2 آیین نامه چگونگی تنظیم توافق های بین المللی، مصوب کرده که وزارت اقتصاد با هماهنگی وزارت خارجه برای انجام مذاکره و امضای موقت موافقت نامه تشویق سرمایه گذاری بین ایران و دولت مغولستان را پیگیری کند، در ابلاغیه مذکور تذکر داده شده است که مقام امضا کننده موافقت نامه از طرف دولت جمهوری اسلامی نباید مقامی بالاتر از امضا کننده طرف مقابل باشد.

ایران

روحانی با اصولگرایان دیدار می‌کند

خبر اول اینکه، رئیس جمهوری قرار است با جمعی از فعالان سیاسی اصولگرا دیدار کند. به گزارش «ایران»، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی قرار است هفته آینده با تعدادی از فعالان سیاسی از جناح اصولگرا دیدار و گفت‌وگو کند. روحانی هفته گذشته هم با جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب دیدار و گفت‌وگو کرده بود. رئیس جمهوری البته در ابتدای آغاز به کار دولت دوازدهم با اعضای جامعه روحانیت مبارز از تشکل‌های اصولگرا دیدار کرده بود.
 

ادعای خروج نیروهای ایرانی از سوریه

خبر دیگر اینکه، در چند روز گذشته، خبرها و گزارش‌هایی از سوی برخی رسانه‌های وابسته به نیروهای معارض منتشر شد، مبنی بر اینکه ایران در حال عقب‌نشینی از سوریه و بیرون راندن نیروهایش از سوریه است. به گزارش تابناک، در همین رابطه، پایگاه خبری «syrianobserver» وابسته به معارضان سوری مدعی شد، ایران طرح جدیدی برای حضور در عرصه میدانی سوریه دنبال می‌کند و قرار نیست، کامل از سوریه عقب‌نشینی کند. در ادامه مطلب این پایگاه وابسته به معارضان سوری آمده است: نیروهای ایرانی در حال عقب‌نشینی از برخی مناطق سوریه و جایگزین شدن نیروهای روسی به جای آنها هستند؛ اما این به معنای پایان حضور ایران در سوریه نیست. در یک گام و اقدام شگفت‌آور دو منطقه از سوریه، شاهد عقب‌نشینی نیروهای ایرانی بود و نیروها و تجهیزات روسیه جایگزین این نیروها شدند؛ تحولی که دو کشور بدون سر و صدا و در بحبوحه تحولات دیگر و از جمله جنگ در ادلب به پیش بردند.
 


ایرانی‌ها چقدر طلا در خانه‌هایشان دارند؟

دست آخر اینکه،  محمد کشتی‌آرای، عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش قیمت طلا، میزان ذخایر طلای خانگی در ایران رو به افزایش گذاشته و طبق برآورد ما 200 تن ذخایر خانگی داریم. به گزارش خبرآنلاین، وی افزود:  افزایش بی رویه و شوک قیمتی که به صنعت طلا وارد شده، به پول و سرمایه‌های مردم آسیب می‌رساند در نتیجه مردم نگهداری مصنوعات طلا را نوعی سرمایه‌گذاری برای روزهایی که احتیاج دارند، می‌دانند. در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بازار طلا متنوع شده، به طوری که علاوه بر معاملات طلا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش سکه، یک نوع داد و ستد تجاری جدید هم رایج شده است که ثمره افزایش قیمت ارز است. به گفته کشتی آرای، این داد و ستد تازه خرید و فروش طلای آب شده است و کسانی که می‌خواهند سرمایه‌های خود را حفظ کنند، به این نوع داد و ستد در بازار طلا روی آورده‌اند.

وطن امروز

کار دشمن تحریم  و عملیات روانی است


رئیس قوه‌قضائیه گفت: در طول ۴۰ سال گذشته آمریکایی‌ها و اذناب‌شان هر آنچه داشتند را برای توطئه علیه ایران به کار گرفتند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضایی که روز گذشته برگزار شد، اظهار داشت: امروز کار دشمن تحریم و عملیات روانی است. رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: در طول ۴۰ سال گذشته از زمان پیروزی انقلاب تاکنون، دشمنان جمهوری اسلامی بویژه آمریکایی‌ها و اذناب‌شان هر آنچه داشتند علیه جمهوری اسلامی به کار گرفتند. وی افزود: این کشورها از تحریک اقوام در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران، از جنگ 8 ساله علیه کشور ما، از کودتا، تحریم‌های متمادی و هر آنچه برای آنها مقدور بوده کوتاهی نکردند و امروز می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران قدرتمندتر از همیشه در منطقه حاضر شده و همین موضوع باعث نگرانی آنها شده است. رئیس قوه‌قضائیه گفت: این کشورها با وجود فشارها و عملیات و جنگ روانی که در طول 40 سال گذشته بر ملت ما تحمیل کردند و مدت‌ها وعده می‌دادند تا 3-2 ماه دیگر این نظام متلاشی خواهد شد، می‌بینند که نظام جمهوری اسلامی ایران مقتدرتر از همیشه است.

آغاز جلسات رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در لاهه


جلسات رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری، پیرامون پرونده توقیف 2 میلیارد دلار از اموال مردم ایران توسط واشنگتن، از روز گذشته در لاهه آغاز شد. به گزارش، میزان این جلسه به ارائه استدلال‌های شفاهی نماینده آمریکا اختصاص داشت. نماینده ایران در این دادگاه، دادخواست کشورمان را در پرونده توقیف 2 میلیارد دلاری، در روز چهارشنبه (۱۸مهر) تشریح خواهد کرد. روند رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری پیرامون پرونده توقیف 2 میلیارد دلار از اموال مردم ایران، تا روز جمعه (۲۰مهر) ادامه خواهد داشت.  اول اردیبهشت ۱۳۹۵ برابر با ۲۰ آوریل ۲۰۱۶، دیوان عالی آمریکا با صدور رأیی به دادگاه‌های این کشور اجازه داد در رسیدگی به دادخواهی قربانیان جرائم تروریستی تا سقف ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه ایران را برای پرداخت غرامت استفاده کنند. از این رأی دیوان عالی آمریکا با عنوان راهزنی مدرنِ اموال مردم ایران یاد شد.

درخواست جدید اتحادیه اروپایی از ایران برای تأسیس جاسوسخانه سبز


رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس از درخواست جدید اتحادیه اروپایی برای بازگشایی دفتر در تهران خبر داد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه اخیراً جلسه‌ای با حضور 26 سفیر کشورهای اروپایی در تهران، در این کمیسیون برگزار شد، گفت: در این جلسه سفیر اتریش که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را برعهده دارد و همچنین برخی سفرای کشورهای اروپایی درخواست بازگشایی دفتر این اتحادیه در تهران را مطرح کردند.

وی تصریح کرد: سفرای کشورهای اروپایی اعلام کردند چون اتحادیه اروپایی در کشورهای مختلف سفیر دارد خواستار این هستیم دفتر این اتحادیه در تهران نیز بازگشایی شود. نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس با بیان اینکه این درخواست مسبوق به سابقه است و اروپایی‌ها خواهان بازگشایی دفتر خود در تهران بوده‌اند، افزود: البته در این راه ملاحظاتی وجود دارد که باید رعایت شود. رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دغدغه‌های موجود که بخشی از آنها امنیتی است را به سفرای کشورهای اروپایی منتقل کردیم که باید در قالب یک پروتکل الحاقی آنها را برطرف کرد. فلاحت‌پیشه تصریح کرد: در آن جلسه مقرر شد این درخواست سفرای کشورهای اروپایی به مسؤولان وزارت امور خارجه منتقل شود که این کار هم انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • اکبر IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    4 18
    آقای عزیزدر این زمان دیگر جاسوسی بوسیله افراد صورت نمیگیرد شما هرکجا میخواهید صورت مسئله را پاک کنید تهمت میزنید درحال حاضر جاسوسی بوسیله دستگاههای پیشرفته ونرم افزارهای پیچیده صورت میگیرد که در کوچکترین وسیله جاسازی میشود مثل موبایل و ساعت لباس و غیره
    • هادی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      9 0
      بزرگوار هر جور هم علم پیشرفت کنه جاسوس های سنتی بهتر از جاسوسیه مدرنه .ثانیا ما تو کشور کشته مرده زیاد داریم .شاید کشور.ایکس ،ان مبلغ رو خرج کنه مطلب بگیره ولی بزرگوارهایی هستن که فی سبیل الله دارن واسه اونا خدمت میکنند.
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      5 0
      نادون با این استدلال مسخرت یعنی چیزی بنام جاسوس تو دنیا وجود نداره فقط تجهیزاته . مثل این میمونه بگی ارتشها دیگه نیروی انسانی و نفر نمیخوان چون تجهیزات مدرن هست . چقدر شما اصلاح طلبهای وطن فروش نادونید
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      3 0
      بااين فرمون دولت تخريب واميد،صدرحمت به كاپيتولاسيون شاه!!!!!
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      3 0
      حرف شما درست است. اما امروز دیگر جاسوسی در جمع آوری اطلاعات صرفا نیست. الان وزیر و نماینده مجلس هم ممکن است جاسوس باشد و مطابق دستورات خارجی ها کشور را اداره کند و یا قانون گذاری کند.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    8 0
    جاسوسان اونایی هستند که لایحه ای تصویب میکنن که ما رو دارند میفروشند به خارجیا
  • DE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    1 0
    احتياجي به تأسيس جاسوس خانه نداريم ، م ما كارامدترين جاسوخانه بيگانه است ،
  • نرگس IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    1 0
    خوب این تذکری که درباره امضای موافقتنامه داده شده، درسته. همیشه باید مقام های همتراز یک توافقنامه رو امضا کنند... بیشتر مطالعه داشته باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس