اخبارویژه

یک عضو فراکسیون امید مدعی شد منتقدان FATF حامی قاچاق و پولشویی هستند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

چرا سرنخ نفوذ و خرابکاری FATF در بازار ارز دنبال نمی‌شود؟!


یک عضو فراکسیون امید مدعی شد منتقدان FATF حامی قاچاق و پولشویی هستند.


محمود صادقی ضمن توئیتی در توییتر نوشت: تبلیغات گسترده‌ای که محافل خاص علیه لوایح مبارزه با پولشویی به راه انداخته‌اند به طور ضمنی دلالت بر این دارد که اذعان دارند در سطح گسترده مرتکب قاچاق و پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند و نگرانند با تصویب این لوایح جلوی آن گرفته شود.


او همچنین آثار منفی پولشویی را این گونه برشمرده؛ «کاهش رقابت‌پذیری، اثرات منفی بر نرخ تورم و نرخ بهره، تاثیر در نرخ ارز، کاهش سرمایه‌گذاری مولد، کاهش انتقال مولد و افزایش بیکاری.»
وی درباره آثار مبارزه با پولشویی می‌گوید: «مبارزه موثر و کم‌هزینه با مفاسد اقتصادی، مقابله با جرایم سازمان یافته، شفاف‌سازی و بهبود فضای کسب و کار، تسهیل و تقویت مراودات تجاری بین‌المللی.»
یادآور می‌شود پیش از این روزنامه‌هایی نظیر آفتاب یزد، از محمود صادقی به عنوان «مهره انتحاری» نام برده‌اند بنابراین باید از پدرخوانده‌های اصلاح‌طلبان که صادقی صرفا بازیچه آنهاست پرسید:


 1- مبارزه با پولشویی و جرایم سازمان یافته و تامین مالی تروریسم و... مگر در داخل امکان‌پذیر نیست که حتما باید اطلاعات کشور- از صرافی‌ها و بانک‌ها و همه تراکنش‌های مالی با اطلاعات سری نظامی و امنیتی- را به دشمنان کشور در جنگ اقتصادی داد؟!


2- اعضای فهرست ائتلاف امید که بنابر اذعان برخی اصلاح‌طلبان معترض، هر کدام مجبور به پرداخت‌های چندصد میلیونی تا میلیاردی برای حضور در فهرست انتخاباتی شدند، این پول‌ها را از کجا تامین کرده و به چه کسانی دادند؟!


3- اصلاح‌طلبان مدعیان شفافیت چرا نقض قانون توسط دولت و عدم اجرای ماده 29 قانون پنج ساله درباره انتشار شفاف حقوق و مزایای دریافتی مدیران دولت را مورد اعتراض قرار نمی‌دهند؟ یا چرا پیگیری نمی‌کنند که دریافت‌کنندگان رشوه‌های کلان از شرکت‌های کرسنت و استات اویل و توتال و... چه کسانی هستند؟


4- امثال محمود صادقی چرا در قبال واگذاری رانتی 18 میلیارد دلار به قیمت 4200 تومان(رانت 150 هزار میلیاردی)، رانت گرانفروشی خودرو و رانت واگذاری 7 میلیون سکه خفه‌خون گرفته‌اند و مردم را با سوژه‌هایی مانند FATF دنبال نخود سیاه می‌فرستند؟!


5- محمود صادقی سواد ندارد یا می‌داند و خود را به نادانی زده که برنامه اقدام FATF  دو سال است با تعهد پنهان وزیر اقتصاد وقت اجرایی شده اما به بحران شدید اقتصادی دامن زده است؟ چرا نمی‌گوید آمار صرافی‌ها را به دشمن دادند و موجب گرانی نرخ ارز شدند؟! چرا در همین دوره رکود اقتصادی و تورم و بیکاری و کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاد؟!


6- چرا نمی‌گویند به بهانه شفافیت و مبارزه با پولشویی و... به خودتحریمی و خودزنی اقتصادی در داخل پرداختند و بخشی از تورم فعلی محصول همین خیانت است؟!


7- چرا توضیح نمی‌دهند تکلیف چک برگشت خورده برجام و وعده‌های نسیه آن درباره رونق اقتصادی چه شد تا بعدا رویشان بشود درباره ملحقات FATF وعده‌های سر خرمن بدهند؟!


8- چرا به مردم توضیح نمی‌دهند آمریکا و برخی دیگر از موسسان و گردانندگان FATF، همان طرف‌های جنگ و تروریسم اقتصادی علیه ایران هستند که ایستگاه‌های قاچاق و خروج ارز از ایران را در اسلامبول، دوبی، هرات و اربیل راه انداخته‌اند و یکی از این مراکز با 417 عضو ایرانی و غیر ایرانی در ترکیه توسط نیروهای امنیتی متلاشی شده؟!


گفتنی است اخیرا شبکه آمریکایی - ایرانی قاچاق نیم میلیارد دلار ارز از ایران به ترکیه و آمریکا، توسط نیروهای امنیتی و دادستانی ترکیه متلاشی شد و برخی از این افراد، با یهودیان ایرانی‌تبار در آمریکا از یک سو و برخی عوامل اخلالگر در ایران مرتبط بودند.


با این اوصاف و درحالی‌که آمریکا (رئیس مافیای FATF) علنا مشغول جنگ و تروریسم اقتصادی - ارزی علیه کشورمان است و در این مسیر از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط FATF برای ایجاد مضیقه‌های بیشتر علیه ایران استفاده می‌کند، پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی گاف‌های استاد(!) محمود صادقی در بزک کردن اف‌ای‌تی‌اف را به عنوان نشتی بشکه و سرنخ شبکه نفوذ و خرابکاری جدی بگیرند، احتمالا از این طریق می‌توانند شبکه اصلی را شناسایی کنند.


راغفر: نوسانات نرخ ارز زیر سر خود دولت است


یک کارشناس اقتصادی حامی دولت تصریح کرد بازیگر اصلی نوسانات نرخ ارز، خود دولت و مجلس هستند.


حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا که مدتی است موضع انتقادی درباره سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت می‌گیرد، به خبرگزاری ایلنا درباره کاهش نرخ ارز گفت: بخشی از این کاهش مربوط به هشدار اقتصاددانان است که به صراحت به سران سه قوه اعلام کردند که تحولات اخیر از مرحله بحران عبور کرده و وارد مرحله فاجعه شده است و پیامدهای آن متوجه خود آنها خواهد شد. بخش دیگر آن مربوط به رو شدن دست آقایان در این بازی است که متهم ایجاد آن هستند.


وی ادامه داد: وقتی مشخص شد که این بازی خود دولت و مجلس است، آنها سعی کردند با منحرف کردن افکار عمومی این افزایش را به عوامل خارجی مانند سایت‌های خارجی حواله دهند، مگر این سایت‌ها یک شبه بوجود آمدند؟


وی تصریح کرد: این کاهش و با این سرعت در عرض یک روز نشان‌دهنده وجود عوامل داخلی در پشت این قضایا است و بازیگران اصلی نوسانات اخیر در بالا و پایین بردن آن، عوامل داخلی هستند و سعی می‌کنند با القای شوک به جامعه این طور وانمود کنند که نرخ دلار کاهش یافته است.


این اقتصاددان با رد کاهش نرخ دلار گفت: حتی نرخ دلار ده هزار تومانی را نیز نمی‌توان کاهش نرخ تلقی کرد، چراکه در این صورت نرخ دلار نسبت به سال گذشته تقریبا سه برابر شده است و استفاده از عبارت کاهش نرخ دلار درجهت فریب افکار عمومی است و بهتر است از افزایش سه برابری نرخ دلار استفاده کرد.


راغفر متذکر شد: حتی دلار پنج هزار تومانی نیز تولید را نابود خواهد کرد و پیامد آن نیز گسترش فقر در جامعه است. برخی از مردم نیز بازی آقایان را خوردند و تحت تاثیر این اقدامات مخرب قرار گرفتند و باید پرسید چه کسی مسئول و پاسخگوی این شرایط است.



احمق نباشید! آمریکا نمی‌تواند به ایران در سوریه فشار بیاورد


وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت این تصور که می‌توانیم ایران را در سوریه به کاری مجبور کنیم، احمقانه است.


«چاک هیگل» وزیر دفاع اسبق آمریکا، با انتقاد از مواضع دولت آمریکا در قبال ایران گفت کارت‌های بازی آمریکا در سوریه محدود است.


وی که با پایگاه «دیفنس وان» گفت‌وگو می‌کرد، در انتقاد از اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا که اخیرا گفته نیروهای آمریکایی تا زمان حضور ایرانی‌ها در سوریه‌، در این کشور خواهند ماند، گفت: «ایرانی‌ها آنجا ]در آن منطقه[ زندگی می‌کنند. ایالات متحده آنجا زندگی نمی‌کند. مگر آنکه به نحوی واقعیات ژئوپلتیکی را حذف کنید. موفق باشید! آقای بولتون.»


او که طی سال‌های 2013 تا 2015 وزیردفاع آمریکا بوده، افزود: «ایالات متحده حتی نیمی از سوریه را هم کنترل نمی‌کند. منظورم این است که شما فقط 2000 نیروی آمریکایی را در گوشه شمال شرق سوریه مستقر کرده‌اید. منظورم این است که شما نمی‌توانید با 2000 نیرو ایرانی‌ها را از سوریه بیرون کنید. این کاملا احمقانه است.»


هیگل ادامه داد: «اینکه تصور کنید که می‌توانید با تهدید سوریه‌ای‌ها، روس‌ها یا ایرانی‌ها را به انجام کاری مجبور کنید، کاملا احمقانه است. آنها کارت‌های بسیار بیشتری از ما، در اختیار دارند.»
 

تورم 72 درصدی مسکن و یادداشت وزیر برای زادروز مارکس!


وزیر راه و شهرسازی آسوده‌خاطر از سروسامان حوزه مسئولیتی خود، برای دویستمین زادروز کارل مارکس یادداشت نوشت.


عباس آخوندی در این یادداشت می‌نویسد: «امسال دویستمین زادروز کارل مارکس بود. مجله نگاه نو شماره تابستان خود را با عکس روی جلد به او اختصاص داده بود. در این دو سه روز، هر چه کردم مجله را به زمین بگذارم نشد. مقالات بسیار جالبی در باره اندیشه‌ها، سیر تحول زندگی او و مارکس‌های فراوانی که پس از مرگ وی براساس قرائت‌های مختلفی که از اندیشه‌های او در کشورهای متعدد خلق شدند گردآوری شده بود.


... سهم‌الارث ما از آموزه‌های مارکس، مهندسی اجتماعی با هدف ساختن جامعه‌ای با طراز فکری خودمان، نقض حقوق مالکیت و گاهی حقوق مدنی به نفع حقوق عامه، عبور مکرر از اقتصاد رقابتی و برپا ساختن بساط داغ و درفش قیمت‌گذاری و تعزیر به بهانه شکست بازار، مداخله گسترده دولت در همه چیز به بهانه عدالت اجتماعی و ایجاد رفاه برای مردم و مسائلی از این دست است.»


یادآور می‌شود این وزیر هزار میلیاردی، هرچند وقت علیه مداخله دولت در مدیریت و اقتصاد اظهارنظر می‌کند و این در حالی است که نوع مدیریت شخص وی- ترکیبی از فرافکنی، سوءمدیریتی و مشغله‌های تجاری و اقتصادی شخصی- موجب تورم 72 درصدی (آمار بانک مرکزی) در بخش خرید و اجاره مسکن فقط ظرف یک سال اخیر شده است. او همچنین به خاطر عدم اجرای قانون مصوب سال 94 درباره شفاف‌سازی واحدهای مسکونی خالی و دریافت مالیات بازدارنده از محتکران مسکن، موجب احتکار 2/5 میلیون واحد مسکونی شده است؛ احتکاری که اگر مورد مبارزه قرار می‌گرفت، می‌توانست سهم مهمی در کاهش تورم در بخش مسکن شود.


همچنین با کارشکنی‌های وی علیه مسکن مهر و به رکود کشیده شدن این حوزه، ظرفیت بزرگ تولید مسکن برای میلیون‌ها خانواده کم‌درآمد، ایجاد اشتغال انبوه برای چند میلیون نفر فعال در بخش مسکن و رونق صنایع و تولیدات مرتبط با این بخش، معطل مانده است.

خراسان

مخالفت قاطع دولتی ها با کمک به موسسه "ژن خوب"

در حالی که یکی از مسئولان دولتی با ارسال نامه ای به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری، درخواست کرده بود یکی از املاک متعلق به دولت، به مدت 10 سال در اختیار یک موسسه خیریه قرار بگیرد که تعدادی از موسسان و مدیران اصلی این موسسه، از نزدیکان مسئولان بلندپایه اجرایی هستند، علاوه بر مخالفت کارشناسان دولت با این پیشنهاد، مورد موافقت چهار عضو کابینه که در این زمینه تصمیم گیری می کنند نیز قرار نگرفت.

تذکر لاریجانی به روحانی درباره مجوز به دولت مجارستان

در حالی که هیئت دولت در اسفندماه سال گذشته، مجوزی را برای استملاک ساختمانی توسط دولت مجارستان به عنوان دفتر سفارت و محل سکونت کارکنان آن کشور به جواد ظریف ابلاغ کرده، رئیس مجلس طی روزهای اخیر با ارسال نامه ای به حجت الاسلام روحانی، متذکر شده بر اساس موارد درج شده در آیین نامه استملاک اتباع خارجه، محدوده اختیارات کابینه در حیطه این قانون، صرفا محل سفارتخانه ها یا کنسولگری ها بوده و چون مصوبه فوق، محل سکونت کارکنان را نیز مجاز دانسته، خارج از صلاحیت هیئت وزیران است. 

ایران

پیشنهاد امریکا به ایران برای استفاده از خط تماس نظامی

خبر اول اینکه، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا گفت: ایران می‌تواند از خط تماس نظامی ویژه ممانعت از درگیری پیش از انجام حملات هوایی در سوریه استفاده کند. به گزارش تسنیم، ژنرال «جوزف وتل» افزود:  ما کانال ارتباطی حرفه‌ای و خوش ساختی با روس‌ها داریم که بخوبی کار کرده است و در حالی که در این حریم هوایی بسیار پیچیده (در سوریه) عملیات انجام داده‌ایم، ایمنی نیروهای هر کدام‌مان را حفظ کرده است. بنابراین گمان می‌کنم چیزی در دسترس است که آنها (ایرانی‌ها) همین حالا می‌توانند از آن استفاده کنند. وتل همچنین  گفته که کشورش درصدد درگیری نظامی با ایران نیست.  

گفت‌وگوی مکرون و ترامپ درباره مذاکره با ایران

خبر دیگر اینکه، «دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک منبع مدعی شده رئیس‌ جمهوری فرانسه و همتای امریکایی اش در حاشیه نشست سازمان ملل درباره پیشنهاد امریکا برای مذاکره با ایران گفت‌وگو کرده‌اند. به گزارش تابناک، ایگناتیوس نوشته: یک مقام امریکایی سپتامبر سال 2017 به مکرون گفت که ترامپ آماده دیدار با روحانی است و از رئیس‌ جمهوری فرانسه خواست مقدمات انجام این دیدار را برگزار کند.  طبق ادعای ستون‌نویس واشنگتن‌پست، مکرون در جریان نشست مجمع عمومی از ترامپ پرسیده این بار چه پیامی برای روحانی دارد.  ترامپ گفت: «من آماده‌ام با آنها مذاکره کنم، ولی هنوز خیلی زود است. لازم است آنها زجر بکشند.»  

آلمان درخواست اسرائیل را رد کرد

دست آخر اینکه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز پنجشنبه درخواست رئیس رژیم صهیونیستی برای حمایت از تحریم‌های امریکا علیه ایران و سیاست ضد برجامی واشنگتن را رد کرد. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، مرکل در دیدار «رووین ریولین» رئیس تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی تأکید کرد که موضع آلمان حفظ برجام است. «ریولین» رئیس رژیم اشغالگر قدس دراین دیدار در سخنان توهین آمیز و غیر دیپلماتیک که یک رویه شناخته شده مقامات ارشد رژیم صهیونیستی است، گفت که «دیو ایران را باید گرسنه نگه داشت تا ثبات جهانی تضمین شود.»

آرمان

سرانجام طرح تفکیک وزارتخانه‌ها ؟

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: با نظر روز چهارشنبه مجلس در جلسه غیرعلنی، طرح تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت به‌طور کامل از دستور کار خارج شد. حسینعلی امیری پیرامون مخالفت مجدد مجلس با طرح تفکیک وزارتخانه‌ها اظهار داشت: رئیس‌جمهور منتظر بودند موضوع تفکیک وزارتخانه‌ها که به طرق مختلف از جمله لایحه و طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح است تعیین تکلیف شود که با نظر روز چهارشنبه مجلس در جلسه غیرعلنی و رد طرح تفکیک وزارتخانه های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت به طور کامل از دستور کار خارج شد. وی افزود: بدین ترتیب رئیس جمهور گزینه پیشنهادی برای وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی را در موعد مقرر به مجلس معرفی خواهد کرد.

دیدار اصولگرایان با رئیس دفتر روحانی

دبیر کل حزب جامعه اسلامی مهندسین خبر از دیدار اصولگرایان با رئیس دفتر رئیس‌جمهور داد. محمدرضا باهنر با اشاره به جلسه روزهای اخیر برخی چهره‌های اصولگرا با محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ما ارتباطات دائمی با نمایندگان دولت داریم. وی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس دفتر رئیس جمهور در این جلسه نظر شما را درباره گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های بدون وزیر جویا شد؟ گفت: اینکه ما بگوییم برای معرفی وزیر به دولت جلسه با آقای واعظی را برگزار کردیم، مطلب درستی نیست. ما در این جلسه درباره مسائل جاری مملکت از جمله نوسانات ارزی، تحریم‌ها و دیپلماسی خارجی به بحث‌ و گفت‌وگو پرداختیم. دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که آیا آقای واعظی در این جلسه از اصولگرایان نیز درخواست کمک کرد، تصریح کرد: بالاخره دولت از نظر مشورتی کمک می‌خواهد و ما نیز آماده‌ایم که در این راه به دولت کمک کنیم.

پاسخ سفیر ایران در لاهه به همتای آمریکایی

سفیر ایران در لاهه ادعاهای همتای آمریکایی‌ خود در مورد قرار دیوان بین‌المللی دادگستری را پاسخ داد. علیرضا جهانگیری در توئیتی و در پاسخ به توئیت پیتر هوکسترا، سفیر آمریکا در لاهه نوشت: موضع‌گیری مقامات آمریکایی در قبال قرار دیوان بین‌المللی دادگستری و اقدامات بعدی آنها در مورد عهدنامه مودت باهم نمی‌خواند. سفیر آمریکا در توئیت خود دیوان را «فاقد صلاحیت در این پرونده بی‌مبنا» خوانده و قرار صادره را محدود و ضعیف دانست. توئیتر سفارت آمریکا نیز تصمیم دیوان را یک شکست برای ایران خوانده بود. علیرضا جهانگیری نیز در توئیتی در پاسخ این سوال را مطرح کرد که اگر قرار دیوان یک تصمیم ضعیف و شکستی برای ایران بوده است، چرا برخی مقامات آمریکائی در قبال این تصمیم عصبانی شده و فورا خاتمه عهدنامه مودت که سال‌ها بین دو کشور وجود داشته را اعلام کرده‌اند. این واکنش آمریکا مصداق آن ضرب‌المثل فارسی است که می‌گوید: رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر درون.

به دنبال جنگ با ایران نیستیم

ژنرال «جوزف ووتل» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به خبرنگاران در مقر پنتاگون گفت: «فکر نمی‌کنم که خواهان جنگ با ایران باشیم و اینکه الان تمرکزمان روی این مسأله باشد». اظهارات این ژنرال آمریکایی یک روز پس از سخنان «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور بیان می‌شود که اعلام کرد واشنگتن «پیمان مودت و روابط اقتصادی و کنسولی» بین ایران و آمریکا را فسخ می‌کند. این عهدنامه در سال ۱۹۵۵ بین دو کشور منعقد شده بود. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز هفته پیش گفته بود که نیروهای آمریکایی به حضور خود در سوریه ادامه می‌دهند حتی با وجود اینکه گروه داعش متحمل شکست شده‌ است.

جلسات کمیسیون‌های تخصصی خبرگان در قم

جلسه کمیسیون‌های «سیاسی، اجتماعی و فرهنگی»، «آیین‌نامه داخلی»، «بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت فقیه» و «اقتصادی» مجلس خبرگان رهبری، طی صبح و عصر پنجشنبه ۱۲ مهر در قم برگزار شد. این نخستین جلسه کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری پس از اجلاس شهریورماه این مجلس است که با ترکیب جدید اعضا برگزار شد و در آن رؤسای کمیسیون‌های مزبور انتخاب شدند. بر اساس این گزارش، آیت‌ا... احمد بهشتی و حجت‌الاسلام و المسلمین عبداللهی به ترتیب در ریاست کمیسیون‌های «آیین نامه داخلی» و «سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» ابقاء شدند. همچنین آیت‌ا... موسوی فراز به عنوان رئیس کمیسیون «بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت فقیه» و آیت‌ا... محسن اراکی به عنوان رئیس کمیسیون «اقتصادی» مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند. جلسات سایر کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری طی هفته‌های آتی برگزار خواهد شد.

نامه وزیر کشاورزی به وزیر صنعت

وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا صادرات سیب زمینی و خوراک دام و طیور را هم ممنوع کند. محمود حجتی در نامه‌ای خطاب به محمد شریعتمداری خواستار ممنوعیت صادرات سیب زمینی و خوراک دام و طیور از ۱۵ مهر ماه به بعد شد. در نامه‌ای که وزیر جهاد کشاورزی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته، آمده است: نظر به محدودیت عرضه سیب زمینی در بازار داخل و همچنین ضرورت تأمین خوراک دام و طیور، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا با اعلام قبلی از تاریخ ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۷ صادرات سیب زمینی و همچنین صادرات خوراک دام و طیور ممنوع اعلام شود. وی افزود: لازم به ذکر است به‌رغم ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی از ۲۷ شهریور ماه تاکنون، طبق گزارشات روزانه گمرک، گوجه فرنگی صادر می‌شود.

کمترین فساد متعلق به دوران جنگ است

یک اقتصاددان تصریح کرد: وقتی فرانسه درگیر جنگ جهانی دوم بود کل کارکنان در آغاز جنگ ۷۰۰ هزار نفر بود که این میزان در پایان جنگ به ۲ میلیون نفر یعنی سه برابر زمان آغاز رسیده بود در حالی‌که تعداد کارکنان دولت ایران در آغاز جنگ یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار نفر بود که در پایان این رقم به یک میلیون و چهارصد هزار نفر رسیده بود.در ضمن باید توجه داشت که فرانسه کشور توسعه‌یافته و دارای ترتیبات نهادی بود و نیز سال‌های درگیر جنگ کمتری نسبت به ما را داشت.فرشاد مومنی افزود: این نشان می‌دهد، وقتی با مردم راستگو باشیم چه میزان انرژی آزاد می‌شود که مردم چندین برابر استاندارد و بدون عایدی به کمک دولت می‌آیند و بار هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهند، از همین روی است که کمترین میزان فساد متعلق به این دوران است. وی یادآور شد: مقایسه سرانه مصرف گوشت و مواد لبنی در دوران جنگ با هشت سال پس از آن تکان‌دهنده است.به طوری که سرانه مصرف انواع گوشت در دوران جنگ ۴۴ کیلوگرم از دوره پس از جنگ بیشتر بود. وی افزود: در مقابل از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۳ میزان واردات کالاهای لوکس و تجملی ۵۳ برابر شده است و مردم به خوبی این موارد را با پوست و گوشت خود احساس می‌کردند، بنابراین نمی‌توان این را به جوگیر شدن مردم نسبت داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    6 0
    سدسته قاچاقچیان و پولشویی کنندگان شما اصلاح طلبان و افساد طلبان با نام جدید گروه امید می باشد تا اراذلی مثل شما وجود دارد ملت ایران به دزد و قاچاقچی نیاز ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس