یحیی کمالی پور

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:در بعضی استان‌های کشور بیش از ۱۲هزار اسلحه غیرمجاز در اختیار مردم قرار دارد،اما متاسفانه قوه قضائیه عملکردو ساز و کارمناسبی جهت کنترل ومدیریت آنها انجام نداده است.

به گزارش مشرق، یحیی کمالی پور نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به لایحه اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه گفت: اگر در هر حوزه‌ای خلاء قانونی وجود داشته باشد و باید بررسی و اصلاح شود. در کشور ما برای همه حوزه‌ها به اندازه کافی قانون وجود دارد و متاسفانه با ۴۰ هزار قانون  یکی از متورم‌ترین کشورها در زمینه قانون‌گذاری هستیم، که برخی از آنها اجرایی نمی‌شود و برخی نیز ناقص اجرا می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

جلسه رییس قوه قضاییه درباره قاچاق سلاح

وی افزود: در بعضی از استان‌های کشور بیش از ۱۲ هزار اسلحه غیرمجاز در اختیار مردم قرار دارد، اما متاسفانه قوه قضاییه عملکرد و سازوکار مناسبی جهت کنترل و مدیریت آنها انجام نداده است.

عملکرد ضعیف قوه‌قضاییه در جمع آوری سلاح‌های غیر مجاز 

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از عملکرد قوه قضاییه در جمع آوری سلاح‌های غیر مجاز تصریح کرد: اضافه کردن قانون چاره‌ای برای حل مشکلات این حوزه نیست، هرچند باید در برخی از موارد قوانین جدیدی تصویب کنیم، اما تنها قانون‌گذاری در حوزه جمع آوری سلاح‌های غیرمجاز و قاچاق اسلحه کمک چندانی به ما نخواهد کرد. ما در رابطه با قاچاق اسلحه، حمل و نگهداری، خرید و فروش  سلاح ‌های غیر مجاز به اندازه کافی قانون داریم، اما متاسفانه کارایی و بازدارندگی کافی ندارند. 

 بکارگیری سلاح در مراسم‌ سوگواری و جشن‌ها غیر قانونی است

کمالی‌پور با اشاره به استفاده از سلاح در مراسم‌های مختلف از جمله مراسم سوگواری و جشن‌ها در میان برخی اقوام، بیان کرد: برای برخورد با افرادی که  در هر جایی از اسلحه استفاده کنند قانون وجود دارد اما متاسفانه دستگاه‌های قضایی، نظارتی و اجرایی با مصلحت اندیشی‌های و واسطه‌گری‌ها باعث می‌شوند قوانین کارایی خودشان را از دست بدهند.

وی بیان کرد: در بسیاری از مواقع افراد متخلف و مجرم ظرف مدت کوتاهی آزاد می‌شود و یا در زندان همه اماکنات رفاهی در اختیارش قرار می‌گیرد، اینگونه عملکردها بازدارندگی قوانین را از بین می‌برند و ما ما شاهد تکرر جرم در این حوزه‌ها هستیم. 

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطر نشان کرد: در بسیاری از مواقع افراد متخلف و مجرم بعد از دستگیری ظرف مدت کوتاهی آزاد می‌شود و یا در زندان همه امکانات رفاهی در اختیارش قرار می‌گیرد، اینگونه عملکردها بازدارندگی قوانین را از بین می‌برد و جرم‌ها مجدداً تکرار می‌شوند. هرچند که  قانون مجازات قاچاق اسلحه  نیازمند اصلاح است، اما تنها راه کنترل قاچاق، حمل و نگهداری اسلحه اصلاح قانون نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    2 0
    داشتن سلاح سرد یا گرم جرم است و باید قوه قضائیه نظارت کامل داشته باشد ممکن است این سلاح دست هرکسی باشه و از آن سوء استفاده کند پس براساس قانون داشتن سلاح جرم است و مجازات دارد...
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 0
    تو این شرایط کشور چه خبره که الان از این حرف ها زده میشه
  • حیدری IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 1
    آخر بدبخت بیچاره ! مردم کشور ما از وجود سلاح های غیر مجاز آسیب بیشتری می بیند یا از قیمت های حبابی چند برابر و کمر شکن ارزاق مورد نیاز روزانۀ مردم و بی توجهی و ناکارآمدی نمایندگانی مثل شما!
  • سناتور IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    0 0
    منم اصلحه میخواهم
  • CA ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    2 0
    باید دولت یا نهاد مسؤل در این مورد اطلاعیه ای صادر وپس از تعیین مهلت برای جمع آوری سلاح های غیر مجاز وتحویل آنها ،مجازات شدیدی برای کسانی که سلاح غیر مجاز نگهداری میکنند وضع شود ،
  • ناشناس IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 3
    عجب امار تکان دهنده ای اگرواقعیت داشته باشددست کمی از تگزاس نداریم .قوه قضائیه خیلی ضعیف عمل میکنه.باید قانونی وضع شودکه هرکه سلاح بی مجوز داردتحویل دهددرغیر اینصورت حکم اعدام درنظر بگیرد.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      3 0
      تو خوبه رییس مجلس یا ریس قوه قضاییه نیستی.داشتن اسلحه غیرمجاز یک جرم مستقله که همین الان هم مجازات قانونی خودشو داره.کشیش های قرون وسطی پیش بعضی از مردم ما کم میارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس