کد خبر 898128
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
قاچاق سوخت

مشکل قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان و به تبع آن معضلاتی که برای مردم استان ایجاد شده است همچنان ادامه دارد و مسئولان به جای حل این مشکل، صورت مسئله را پاک کردند.

به گزارش مشرق، موضوع قاچاق سوخت سال هاست که در کشور و به خصوص در استان های مرزی سبب هدر رفت منابع ملی می شود و همچنین مردم مناطق مرزی را نیز با مشکلاتی درگیر کرده است. اما این روزها این مشکل در برخی از استان های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان بسیار بغرنج تر شده زیرا با توجه به تغییرات نرخ ارز و روی آوردن تعداد زیادی از سودجویان به قاچاق سوخت علاوه بر طولانی شدن صف های بنزین، افزایش حوادث جاده ای و ایجاد شغل های کاذب هم موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

به عنوان مثال این روزها با توجه به طولانی شدن بسیار زیاد صف های بنزین قیمت هر گالن ۲۰ لیتری بنزین در شهر زاهدان در اطراف پمپ های بنزین به ۸۰ هزار تومان هم رسید، و یا اینکه در برخی از شبکه ها و فضاهای مجازی نیز برخی اقدام به خرید و فروش کارت بنزین و حتی گالن های بنزین می کنند.

اما در این میان مسئولان به جای حل اصولی موضوع صورت مسئله را پا کردند و با کاهش ۵۰ لیتری سهمیه بنزین سعی کردند تا به نوعی این موضوع را مدیریت کنند که با توجه به اینکه این کار کارشناسی نبود نه تنها مشکل حل نشد بلکه بر مشکلات مردم افزوده شد و بسیاری از شهروندان از این کاهش سهمیه گله مند شدند.

کاهش سهمیه بنزین مشکلات فروانی برای مردم استان ایجاد کرده است

محسن راشدی یکی از شهروندان زاهدانی اظهار داشت: بزرگترین جامعه آماری که معیشت آن ها با سوخت ارتباط تنگاتنگی دارد رانندگان مسافرکش شخصی هستند.

وی افزود: با توجه به وسعت استان سیستان و بلوچستان و همچنین گرمای شدید آن در بسیاری از ماه های سال این کاهش سهمیه بنزین مشکلات فروانی برای مردم استان ایجاد کرده است.

این شهروند زاهدانی گفت: نبود اشتغال مناسب در استان موجب شده تا بسیاری از جوانان از طریق مسافر کشی مایحتاج خانواده خود را تامین کنند که با این کاهش سهمیه برای بسیاری از آن ها مشکلات فروانی به وجود آمده است.

وی خاطر نشان کرد: البته این کاهش سهمیه برای  بسیاری از اقشار دیگر جامعه نیز مشکل ایجاد کرده زیرا با توجه به بعد زیاد فاصله ها در استان همه از آن متضرر می شوند.

اما واکنش مسئولان استان سیستان و بلوچستان پس از کاهش سهمیه بنزین نیز بسیار جالب توجه بود زیرا همه آن ها از جمله استاندار از خود سلب مسئولیت کردند و مسئولان کشوری را مقصر جلوه دادند.

کاهش سهمیه سوخت در سیستان و بلوچستان اتخاذ نشده است

علی اصغر افتاده، مشاور استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه کاهش سهمیه سوخت بنزین از ۲۵۰ به ۲۰۰ لیتر در سطح استان تصمیم گیری نشده است، گفت: این کاهش به دنبال مصوبه ستاد بهینه سازی مصرف سوخت در مرکز کشور انجام شده است.

مشاور استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با یکی از رسانه ها با اشاره به اینکه مسئولان کشوری بایستی شرایط منطقه‌ای و محلی را در حوزه تصمیم گیری‌های کلان رعایت کنند، تصریح کرد: این مصوبه به دلایل متعدد کارشناسی از جمله شرایط اقلیمی و گستردگی و همچنین پراکندگی جغرافیایی جمعیت استان دقیق نیست.

وی با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن کارت‌های هوشمند سوخت میلیاردها تومان هزینه شده است تا از روش‌های سنتی و سلبی پرهیز شود، تاکید کرد: متولیان امر به جای استفاده از روش‌های سنتی بایستی استفاده صحیح و دقیق از فناوری اطلاعات را در دستور کار قرار دهند تا زمینه هرگونه سودجویی و سوء استفاده گرفته شود.

مشاور استاندار در امور اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به تلاش گسترده مسئولان محلی در هفته‌های اخیر در ساماندهی جایگاه‌های سوخت که زمینه رضایت مردم را فراهم کرده بود، افزود: اجرای این مصوبه و کاهش مصرف سوخت بدون هماهنگی با مسئولان استانی نه تنها همه زحمات را به هدر داد بلکه زمینه افزایش نارضایتی را فراهم کرده است.

البته این اظهارات در حالی مطرح شده است که به عقیده بسیاری از مردم دلیل این کاهش سهمیه سوخت گزارش های غیرکارشناسی، اشتباه و خلاف واقع مسئولان استان سیستان و بلوچستان به مرکز بوده است.

اما نکته عجیب تر اینکه در خصوص این موضوع در میان مسئولان استانی و کشوری وحدت رویه ای وجود ندارد و برخی از آن ها از این اقدام دفاع می کنند.

کاهش سهمیه سوخت با هدف آسایش مردم و حذف دلالان بوده است

سید محمد رضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران که چندی پیش به زاهدان سفر کرده بود در گفت وگو با یکی از رسانه های محلی اظهار داشت: کاهش سهمیه کارت های سوخت در استان سیستان وبلوچستان یک موضوع ملی بود که به منظور رصد، کنترل و مدیریت مصرف سوخت انجام شد و بر اساس آن اقدامات اجرایی لازم متعاقباً به مرحله اجرا در می آید.

وی ادامه داد: اقدامی که در این خصوص صورت گرفت با تصمیم و اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح کشور بود و قصد نداشتیم تا به هیچ وجه طرحی را اجرایی کنیم که به مردم این استان لطمه ای وارد شود چون معتقدیم مردم استان سیستان وبلوچستان مردمانی شریف، مظلوم و زحمت کش هستند و تمام توان خود را انجام می گذاریم تا خدشه ای به آسایش آنها وارد نشود.

وی بیان داشت: این طرح قرار است یک ماه به صورت آزمایشی اجرایی شود اما اعتراض برخی ها نسبت به کاهش سهمیه آن هم در سومین روز اجرا حاکی از حضور دلالان و فعالان در حوزه قاچاق سوخت و کارت های مهاجر در این استان است که به فعالیت اقتصادی غیرقانونی شان ضربه وارد می شود.


موسوی خواه خاطر نشان کرد: طی ۴ ماهه گذشته در استان سیستان وبلوچستان شاهد رشد بیش از ۴۰درصدی مصرف سوخت بوده ایم که تنها در شهر زاهدان ۶۴درصد رشد مصرف به ثبت رسیده است.

وی گفت: یکی از معضلاتی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد مشکل کارت های سوخت مهاجر است که بر اساس اقدامات اجرایی صورت گرفته بیش از ۹۰هزار کارت سوخت مهاجر در جنوب استان و ۱۲هزار کارت سوخت نیز در شمال استان شناسایی و مسدود شده که آمار بسیار بالایی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: کاهش سهمیه سوخت با هدف مدیریت مصرف، رساندن سوخت به مصرف کننده واقعی و قطع دست دلالان انجام شد.

اما در این میان علاوه بر همه این مشکلات جو روانی نادرستی که از سوی برخی افراد در استان سیستان و بلوچستان به آن دامن زده می شود نیز در ایجاد این صف های طولانی بی تاثیر نبوده و برخی از افراد مغرض با شایعه پراکنی سعی در ایجاد التهاب در میان مردم هستند که با توجه به تاکید مسئولان خوشبختانه هیچ مشکل خاصی در تامین سوخت در استان وجود ندارد.

مشکلی در تامین سوخت در استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد

علیرضا نورا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تغییرات نرخ ارز باعث روی آوردن برخی سودجویان به قاچاق سوخت  و افزایش حجم قاچاق سوخت در استان شده است.

وی افزود: با توجه به تفاوت قیمت سوخت در دو سوی مرز کارت های سوخت مهاجری که در سطح کشور بلااستفاده اند، توسط تیم های سودجو به استان سیستان و بلوچستان سرازیر شده اند.

وی ادامه داد: هرچند تعداد زیادی از این کارت باطل شده اند اما همچنان با توجه به سود سرشار قاچاق ورود آن ها موجب ایجاد صف های طولانی در جایگاه های عرضه سوخت در استان سیستان و بلوچستان شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر در جایگاه های سوخت خاطر نشان کرد: خوشبختانه در شرایط فعلی با توجه به بازدیدهایی که از انبارهای سوخت داشته ایم در رابطه با تامین فرآورده های نفتی مشکلی در استان وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ذخیره انبارهای سوخت استان سیستان و بلوچستان در شرایط مطلوبی قرار دارد، تصریح کرد: سودجویی باندهای قاچاق سوخت و از سوی دیگر جو روانی ایجاد شده در بین مردم باعث ایجاد صف های طولانی و اذیت شدن شهروندان شده است.

نورا خاطر نشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده از جمله نصب دوربین در جایگاه های عرضه سوخت به شهروندان اطمینانم می دهیم مشکلی در خصوص تامین سوخت در استان وجود ندارد.

در مجموع موضوعی که حائز اهمیت است این است که مسئولان امر باید با تدبیر و تعقل راه حلی برای حل این مشکل پیدا کنند تا هم  برای مردم مشکلی به وجو نیاید و هم از هدر رفت منابع ملی از طریق قلچاق سوخت جلوگیری شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    3 0
    من خودم بخاطر کارم مجبورم هر هفته از ایرانشهر برم زاهدان که با کاهش ۵۰ لیتری مجبورم هفته آخر هر ماه رو بنزین گالنی از کنار خیابان بخرم
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    4 0
    هدف مسوولان آزار و اذیت مردم است
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 0
    کاهش سهمیه سوخت مشکلی در تامیم بنزین مورد نیاز ساکنان ایجاد نکرده مشکلی که ایجاد کره نمی توانند بنزین بیشتری به نرخ ازاد بفروشند. تفاوت فیمت یک 20 لیتری بنزین در این طرف و ان طرف مرز 220 هزار تومان است. در ان طرف مرز لیتری 12000 تومان
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 0
    بی عرضگی مسئولین در این موضوع موجب سو استفاده شده است
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    0 0
    خودمسئولان دستشون توکاره وبهمین دلیل کارت سوختو جمع کردن
  • ناشناس IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 1
    یک چیزی یادتان رفت.در استان سیستان و بلوچستان هنوز هم سهمیه بندی هست.پمپ بنزین ها کارت آزاد ندارند.سهمیه هم ماه جدید کاهش پیدا کرده و شده 200 لیتر.فک کنم ما سر راهی هستیم و جز این خاک حساب نمیشویم.ولی قیامتی هست و شکایتمون رو پیش خدا می بریم.
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    5 0
    بازگشت به طرح های احمدی نژاد تنها راه حل است.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    1 0
    اگر بمالیش خوب میشه
  • خیاوی IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    0 0
    خوب این سیستانی های عزیز که به این دولت رای دادن باید متحمل باشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس