سقوط دلار - نمایه

کارشناسان آمریکایی معتقدند به صفر رساندن نفت ایران کار غیرممکنی است و ادامه تحریم‌ها علیه تهران نیز به سلطه دلار بر تجارت بین‌المللی پایان خواهد داد.

سرویس جهان مشرق - دولت ترامپ پس از خروج از برجام قول داد «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را علیه ایران وضع کند. با گذشت چند ماه از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تندروهایی نظیر جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ دست به دست هم داده‌اند تا اقتصاد ایران را فلج کنند و قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا را به رخ دنیا بکشند. این در حالی است که کارشناسان آمریکایی مکرراً هشدار می‌دهند که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نه تنها توانایی فلج کردن اقتصاد ایران را ندارد، بلکه موجب تضعیف قدرت دلار و انزوای واشینگتن در عرصه بین‌المللی خواهد شد. در گزارش حاضر، به برخی از استدلال‌هایی اشاره خواهد شد که کارشناسان آمریکا (چه منتقد و چه موافق دولت ترامپ) با استفاده از آن‌ها تلاش کرده‌اند واشینگتن را از پافشاری بی‌مورد بر تحریم یک‌جانبه تهران برحذر دارند.

تهدید «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران (فارسی)

در همین‌باره بخوانید:

هیاهوی ترامپ برای هیچ؛ چرا «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران بی‌فایده خواهد بود؟

ایران می‌تواند از فناوری «بلاک‌چین» و «ارز دیجیتال» برای دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده کند

اقتصاد ایران بی‌مشکل نیست، اما با فروپاشی فاصله زیادی دارد

اندیشکده «مرکز بلفر» وابسته به دانشگاه هاروارد در گزارشی تحت عنوان «آیا اقتصاد ایران در حال فروپاشی است؟ [۱] » به قلم یکی از کارشناسان ایرانی خود به نام «آرش پورابراهیمی» می‌نویسد:

پرزیدنت ترامپ منتظر تماس ایرانی‌هاست. وی معتقد است که اقتصاد ایران در حال فروپاشی است و همین مسئله نهایتاً تهران را وادار خواهد کرد تا به جای تلاش برای زنده نگه داشتن برجام، درخواست یک توافق جدید را [از آمریکایی‌ها] بکند [۲] . ظاهراً برخی از مقامات کاخ سفید امیدوارند به زانو درآوردن اقتصاد ایران، هیچ گزینه‌ای غیر از تسلیم و پذیرش هر آن‌چه که آمریکا می‌خواهد (از جمله فهرست بلند ۱۲ خواسته پمپئو [۳] ) را برای ایرانی‌ها باقی نگذارد. این در حالی است که این انتظارات ممکن است محقق نشوند. اقتصاد ایران مطمئناً دارد با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، اما با «فروپاشی» فاصله زیادی دارد.

شروط ۱۲ گانه آمریکا برای ادامه برجام؛ از تعلیق برنامه هسته‌ای تا رها کردن برنامه موشکی (فارسی)

در همین‌باره بخوانید:

چرا ترامپ از مذاکره مستقیم با مقامات ایران سخن می‌گوید؟

چرا با آمریکا مذاکره کردیم و چرا دیگر نمی‌کنیم؟

پورابراهیمی درباره تحریم‌های نفتی ایران هم پیش‌بینی می‌کند:

اقتصاد ایران مطمئناً به شدت تحت تأثیر [تحریم‌های نفتی] قرار خواهد گرفت، اما سؤال، این است: چه‌قدر؟ حوزه نفت ایران، که ۱۳/۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، اولین و مهم‌ترین قربانی خواهد بود. طبق گزارش بانک مرکزی ایران، تهران طی سال گذشته (بین مارس ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸) توانست به طور متوسط ​​۲/۳۲۴ میلیون بشکه در روز نفت صادر کند که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ تا کنون به شمار می‌رود. در طول تحریم‌های پیش از برجام علیه حوزه نفت ایران (که اروپایی‌ها هم بسیار مشتاقانه‌تر [از تحریم‌های جدید] در آن شرکت کردند)، صادرات نفت این کشور حتی تا حوالی ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار بشکه در روز نیز سقوط کرد. با این وجود، به گفته «سید محمدعلی خطیبی» مدیر وقت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، تهران موفق شد تا راه‌هایی را برای بالا کشیدن صادرات نفت خود به بیش از ۱ میلیون بشکه در روز پیدا کند. آمار منتشرشده توسط بانک مرکزی ایران تأیید می‌کند که طی ۳۶ سال گذشته، میانگین صادرات سالانه نفت ایران هرگز به کم‌تر از ۱ میلیون بشکه در روز کاهش نیافته است. بنابراین، رساندن صادرات نفت ایران به صفر [چنان‌که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند] می‌تواند کاری بسیار دشوار باشد.

آمریکا به دنبال تحریم نفت ایران است، در حالی که مشتریان اصلی ایران حاضر به قطع واردات نفت از این کشور نخواهند بود

در همین‌باره بخوانید:

به جای نفت ایران، فروش نفت آمریکا به چین است که به صفر می‌رسد

ترامپ: هسته‌ای بهانه است، فروش نفت نشانه است

سیاست‌های آمریکا درباره جمهوری اسلامی «رؤیای نشئگی» است

اندیشکده بلفر در ادامه مدعی می‌شود:

تحریم‌های جدید آمریکا، کابینه و سایر بخش‌های دولت روحانی را به طور جدی به چالش خواهد کشید؛ چالشی که به نظر می‌رسد دولت روحانی خود را به خوبی برای آن آماده نکرده است. فروش نفت برای ایران دشوار، و دریافت درآمد فروش نفت، از آن هم دشوارتر خواهد بود. بسیاری از کمپانی‌های بین‌المللی (از بخش انرژی گرفته تا خودرو) که همین الآن در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از این کشور خارج خواهند شد؛ و بدیهی است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی جدید در این کشور نیز با موانع سختی مواجه خواهند بود. تحریم‌ها در درازمدت موجب تضعیف اقتصاد ایران و رنج شدید [ایرانی‌ها] خواهند شد. اقتصاد ایران از همین الآن [و قبل از وضع تحریم‌های نفتی] با مشکلات زیادی مواجه شده است.

به‌رغم همه این‌ها، پورابراهیمی با اشاره به این‌که «آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، با روحانی و کابینه‌اش دیدار کرده و آن‌ها را به «ثبات قدم» فراخوانده است» تغییرات در دولت روحانی، از جمله تغییر رئیس بانک مرکزی، را یادآور می‌شود و در نهایت تأکید می‌کند: «این تصور که اقتصاد ایران در کوتاه‌مدت (چندین ماه یا حتی چند سال) سقوط خواهد کرد، کوته‌بینانه و غلط‌انداز است. اقتصاد ایران مطمئناً آسیب خواهد دید، اما می‌تواند زنده بماند.»

توهم دولت‌های متمادی آمریکا درباره شکستن مقاومت ایران با تحریم (فارسی)

آمریکا شریکی در اجرای تحریم‌های ضدایرانی ندارد

«مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون» یکی از دیگر اندیشکده‌های شناخته‌شده آمریکا نیز در گزارشی به قلم «جفری اسکات» با عنوان «بازگشت تحریم‌های آمریکا [۴] » در دیدگاهی مشابه، به مشکلات به وجود آمده برای اقتصاد ایران پس از وضع دور اول تحریم‌ها، از جمله خروج کمپانی‌های بین‌المللی مانند «توتال» فرانسه از این کشور، اشاره می‌کند، اما معتقد است: «آزمون واقعی اقدامات دولت [ترامپ] برای تحت فشار گذاشتن ایران، ۵ نوامبر و زمانی خواهد بود که آمریکا تلاش خود را برای وادار کردن اتحادیه اروپا، چین و هند به کاهش خرید نفت از ایران انجام می‌دهد. به هیچ عنوان مشخص نیست که این کشورها تا چه اندازه می‌توانند و می‌خواهند [با دولت ترامپ] همراهی کنند.» به نظر اسکات، «کمک گرفتن از اروپا، چین و هند [برای تحریم ایران] در شرایط عادی هم چالش‌برانگیز خواهد بود، چه برسد به الآن که کاخ سفید اروپا و چین را به یک جنگ تجاری بزرگ تهدید می‌کند.»

اختلاف نظر اروپا با آمریکا بر سر تحریم ایران (فارسی)

​​ 

این اندیشکده آمریکایی در ادامه گزارش خاطرنشان می‌کند که به گزارش کمپانی آماری «کپلر» فرانسه، «در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸، اتحادیه اروپا، چین و هند (هم مشتریان اصلی نفت ایران و هم اهداف تحریم‌های قریب‌الوقوع آمریکا) حدود ۲/۱ میلیون بشکه در روز (از مجموع روزانه ۲/۴ تا ۲/۶ میلیون بشکه) نفت خام از ایران وارد کرده‌اند. بنابراین با توجه به وابستگی این کشورها به انرژی ایران، قطع کردن کامل صادرات نفت ایران، غیرممکن به نظر می‌رسد. با این وجود، اقدامات دولت [آمریکا] ممکن است منجر به کاهش نیمی از این صادرات نفتی شود که باز هم جای خالی بزرگی در درآمدهای ایران ایجاد خواهد کرد.»

اطلاعاتی درباره صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۷

​ 

مؤسسه پترسون در پاسخ به این سؤال که «آیا اتحادیه اروپا، چین و هند با تحریم‌های نفتی آمریکا همکاری خواهند کرد» می‌نویسد:

تا به امروز، جنگ تجاری ترامپ با این کشورها، به وضوح به تلاش‌های آمریکا در متقاعد کردن آن‌ها به تحریم نفتی ایران لطمه زده است. اتحادیه اروپا پنج سال پیش خرید نفت از ایران را متوقف کرد، اما اکنون تمایلی به انجام دوباره این کار ندارد، چراکه می‌ترسد در صورت توقف صادرات نفت تهران، ایران از توافق هسته‌ای خارج شود. علاوه بر این، تعرفه‌های دولت ترامپ علیه [واردات] فولاد اروپا، و تهدید اِعمال تعرفه بر خودروها و قطعات اروپایی، روابط آمریکا با اتحادیه اروپا را در هاله سنگینی از ابهام فرو برده و متقاعد کردن کشورهای عضو این اتحادیه به هماهنگی با اقدامات آمریکا علیه ایران را دشوار کرده است.

سیاست‌های ترامپ میان آمریکا و اروپا اختلاف ایجاد می‌کند (فارسی)

نویسنده گزارش، متقاعد کردن چین به اجرای تحریم‌های ضدایرانی را با توجه به جنگ بزرگ تجاری واشینگتن علیه پکن، از متقاعد کردن اروپا هم سخت‌تر می‌داند و تصریح می‌کند که گزارش‌ها حکایت از سر باز زدن چین از کاهش واردات نفت از ایران دارد. مؤسسه پترسون درباره هند هم می‌نویسد: ««نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند (یکی دیگر از اهداف تعرفه‌های آمریکا علیه فولاد) طی ماه‌های اخیر، خرید نفت از ایران را بی‌سروصدا افزایش داده است. البته دهلی‌نو [که نیازش به نفت در حال افزایش است [۵] ] ممکن است با کاهش واردات نفت ایران نسبت به سطح افزایش‌یافته کنونی موافقت کند... اما ممکن نیست واردات نفتش از ایران را نسبت به سطح تاریخی خود کم‌تر کند.»

اطلاعاتی درباره صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۷ (فارسی)

چالش‌های پیش‌بینی‌شده و پیش‌بینی‌نشده در تحریم نفتی ایران

جفری اسکات کارشناس اندیشکده پترسون ضمن تأکید بر این‌که دولت ترامپ بر خلاف ادعاهای اولیه مبنی بر «به صفر رساندن» فروش نفت ایران، اکنون به «کاهش» صادرات نفت این کشور رضایت داده است، می‌نویسد:

اگر فرض کنیم که تحریم‌های جدید، صادرات نفت ایران را حدود ۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهد، آن‌گاه افزایش تولید نفت توسط عربستان و استفاده از ذخایر نفتی، در کوتاه‌مدت ممکن است بتواند، هم تأثیرات تحریم‌ها و هم پیامدهای قطع/اختلال تولید نفت در ونزوئلا و کشورهای دیگر را از میان ببرد و از افزایش شدید در قیمت نفت جلوگیری کند. با این وجود، این کار موجب خواهد شد تا بخش عمده ظرفیت اضافی موجود در کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت از میان برود و آسیب‌پذیری در مقابل اختلالات احتمالی و پیش‌بینی‌نشده در عرضه افزایش یابد [۶] .

فروش نفت ایران از ابتدای انقلاب تا کنون (بر حسب میلیون بشکه در روز)

در همین راستا، اخیراً شرکت نفتی سعودی آرامکو [۷] صراحتاً درباره عدم وجود ظرفیت کافی در این کشور برای جبران حذف نفت ایران از بازار هشدار داد [۸] و اندیشکده پترسون نیز چالش‌های پیش‌بینی‌شده دیگری را در این مسیر متصور است:

آن‌چه این ریسک [افزایش آسیب‌پذیری بازار در صورت حذف نفت ایران] را پیچیده‌تر می‌کند، یک اتفاق چشم‌گیر و از همین الآن پیش‌بینی‌شده است که احتمالاً موجب بی‌ثباتی بازار و افزایش قیمت نفت خام و محصولات آن خواهد شد. «سازمان بین‌المللی دریانوردی» مقرراتی را وضع کرده است که (از سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهند شد و) به موجب آن، حجم گوگرد در سوخت‌های دریایی باید کاهش یابد و به ۰/۵ درصد برسد. سوخت دریایی اکنون تقریباً ۶ درصد از تقاضای جهانی برای محصولات نفتی را تشکیل می‌دهد و با توجه به مقررات جدید، حدود ۳ میلیون بشکه در روز باید از سوخت با گوگرد زیاد به سوخت با گوگرد کم تبدیل شود. پالایشگاه‌ها در حال حاضر برای پاسخ‌گویی به این تقاضا، به خوبی مجهز نیستند و به این ترتیب قیمتِ هم نفت خام و هم فرآورده‌های نفتی به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت. «آژانس بین‌المللی انرژی» در آخرین گزارش خود درباره بازار نفت، در پیش‌بینی‌های محافظه‌کارانه، تخمین زده است که بر اثر وضع مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی، قیمت گازوئیل با گوگرد کم، ۳۰ درصد افزایش داشته باشد.

حذف نفت ایران از بازار، اگر هم ممکن باشد، قیمت نفت را افزایش خواهد داد (فارسی)

اندیشکده آمریکایی مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون بر همین اساس به مقامات دولت ترامپ هشدار می‌دهد: «به نظر می‌رسد سیاست آمریکا [در تحریم نفتی ایران] برای چنین احتمالاتی آماده نشده باشد. با توجه به شرایط فعلی بازار نفت، سیاست‌گذاران آمریکایی باید بهتر از این‌ها خود را برای مقابله با این ریسک آماده کنند، چراکه اقدامشان در تشدید تحریم‌ها علیه ایران ممکن است یک شوک جدید نفتی را تسریع کند.»

تحریم‌های ایران، دلار را نابود خواهد کرد

اگرچه دو چالش بالا، یعنی همراه نشدن متحدان سابق واشینگتن با تحریم‌های ضدایرانی و افزایش آسیب‌پذیری بازار نفت در صورت تحریم نفتی ایران، خودبه‌خود تأثیر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه تهران را زیر سؤال می‌برد، اما تمام ماجرا این نیست. بسیاری از کارشناسان آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که تحریم‌های ترامپ علیه ایران در حقیقت نتیجه عکس خواهد داد و به جای اقتصاد ایران، در میان‌مدت یا بلندمدت، قدرت دلار در تعاملات بین‌المللی را از میان خواهد برد. پایگاه اینترنتی «اویل‌پرایس» (به معنای «قیمت نفت») که از منابع خبری و تحلیلی شناخته‌شده درباره تحولات بازار نفت در دنیا به شمار می‌رود، اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «تحریم‌های ایران دارد به دلار آسیب می‌زند [۹] » به قلم «نیک کانینگهام» به همین مسئله پرداخته است.

سیاست‌های ترامپ بیش از آن‌که به ضرر ایران تمام شود، به ضرر خود آمریکا تمام شده است (فارسی)

در همین‌باره بخوانید:

روحانی اگر «میراث دیپلماسی» می‌خواهد به شرق رو کند/ تحریم‌های نفتی بهترین فرصت برای منزوی کردن آمریکاست

کانینگهام که کارشناس مسائل ژئوپلتیک و نفت و گاز است، در ابتدای گزارش خود می‌نویسد: «تحریم‌های دردناک علیه ایران، گسترده وزارت خزانه‌داری آمریکا را نشان داده و بخش اعظم کشورهای دنیا را مجبور به تبعیت [از تحریم‌های ضدایرانی] و کاهش واردات نفت از تهران به‌رغم مخالفت‌های گسترده با این سیاست آمریکا کرده است. با این وجود، ما تازه در چند فصل ابتدایی داستانی هستیم که ممکن است بسیار طولانی باشد و با فرسایش قدرت دلار آمریکا به پایان برسد.»

اویل‌پرایس سپس مقدمه‌وار توضیح می‌دهد:

آمریکا به خاطر نقش دلار در نظام مالی بین‌المللی است که می‌تواند بسیاری از کشورهای دنیا را از خرید نفت ایران منع کند. نفت با دلار خرید و فروش می‌شود، هم‌چنان‌که بخش عمده‌ای از تجارت جهانی بر اساس همین واحد پولی انجام می‌گیرد. دلار در ۸۸ درصد از تبادلات تجاری خارجی نقش دارد [هرچند این سهم طی سال‌های گذشته مرتباً در حال کاهش بوده است [۱۰] ]. به علاوه، شرکت‌های چندملیتی هم به ناچار با واشینگتن روابط تجاری دارند و بنابراین وقتی می‌بینند تجارت با ایران منجر به قطع روابط آن‌ها با نظام مالی و بازار آمریکا خواهد شد، تصمیم‌گیری در این‌باره برایشان دشوار نخواهد بود.

کمپانی‌های بزرگ و چندملیتی هم‌چنان نگران کار در ایران پس از اِعمال مجدد تحریم‌های آمریکا هستند (فارسی)

این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد:

این یعنی حتی اگر دولت‌های اروپایی هم بخواهند مثلاً از واردات نفت ایران حمایت کنند، سلطه نظام مالی آمریکا موجب می‌شود تا این دولت‌ها ابزارهای زیادی برای انجام این کار در اختیار نداشته باشند. سیاستمداران اروپایی با دست‌پاچگی تلاش کرده‌اند تا روابط خود با ایران را حفظ و این کشور را قانع کنند تا به مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پای‌بند بماند (و تهران هم هم‌چنان پای‌بند به این توافق هست [۱۱] )، ولی این به معنای آن نیست که پالایشگاه‌های اروپایی، که شرکت‌هایی خصوصی هستند، با ادامه واردات نفت از ایران، خطر گرفتار شدن در تحریم‌های آمریکا را به جان خواهند خرید. واقعیت این است که این کمپانی‌ها از ماه‌ها پیش خرید نفت از ایران را به طور محسوسی کاهش داده‌اند.

تردید شرکت‌های اروپایی برای ورود به بازار ایران پس از اِعمال مجدد تحریم‌های آمریکا (فارسی)

اروپایی‌ها به دنبال جایگزین کردن دلار با یورو

کانینگهام بعد از مقدمه‌چینی، به نقطه عطف گزارش خود می‌رسد و می‌نویسد: «[به این ترتیب] قدرت دلار هیچ‌گاه بیش از این نبوده است، [دست‌کم این‌گونه] به نظر می‌رسد. با این حال، این پایان داستان نیست. دولت ترامپ، به چند طریق، در حال دامن زدن به تهدیدی روزافزون علیه دلار است؛ هرچند شاید این مسئله در حال حاضر آن‌قدرها واضح نباشد. هرچه باشد، دلار در سال جاری قدرت بیش‌تری پیدا کرده، تولید ناخالص داخلی آمریکا نسبت به دیگر اقتصادهای صنعتی رشد سریع‌تری داشته، و دنیا نیز مجبور شده است تا به تحریم‌های آمریکا علیه فهرست روزافزونی از کشورها و نهادها، از جمله ایران، روسیه و ونزوئلا تن بدهد.»

کدام تحریم‌های آمریکا برگشته‌اند؟ (فارسی)

در همین‌باره بخوانید:

آیا اروپایی‌ها روی دیوار ایران یادگاری می‌نویسند؟/ ترامپ به حکم کدام قانون از برجام خارج می‌شود؟

در ادامه گزارش اویل‌پرایس می‌خوانیم:

با این وجود، سیاست خارجی «اول، آمریکا»، جنگ‌های تجاری، ماهیت ظاهراً دل‌بخواهی تعرفه‌ها، تنش‌های فراآتلانتیکی، و دیگر رقابت‌های ژئوپلتیک، همه و همه عواملی هستند که ممکن است دلار را از اریکه قدرتش به زیر بکشند. در عین حال، برخی کارشناسان بر این باورند که [در میان عوامل احتمالی سقوط دلار] احتمالاً استفاده بیش از حد از تحریم‌ها مهم‌ترین عاملی خواهد بود که ممکن است نهایتاً سلطه دلار را تضعیف کند. در این میان، به طور خاص، تحریم‌ها علیه ایران [به علت گستره بی‌سابقه] می‌تواند به تضعیف قدرت دلار دامن بزند.

روند پایان دادن به سلطه دلار بر مبادلات بین‌المللی آغاز شده است

کانینگهام سپس به اظهارات برخی کارشناسان و متخصصان درباره تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه تهران اشاره می‌کند:

ماه آگوست، «کلسی داونپورت» تحلیلگر «انجمن کنترل تسلیحات»، در گفت‌وگو با واشینگتن‌پست گفت: «آمریکا، در مورد ایران، دارد [با استفاده بیش از حد،] به تحریم‌ها به عنوان یک ابزار اداره جهان، آسیب می‌زند. واشینگتن بسیاری از کشورها را در منگنه گذاشته است [۱۲] «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا، نیز چند روز پیش در یکی از سخنرانی‌هایش گفت که یورو باید به عنوان یک ارز ذخیره‌ای [و بین‌المللی] تقویت گردد تا وابستگی اروپایی‌ها به دلار شکسته شود [۱۳] . یونکر یادآور شد که اتحادیه اروپا ۸۰ درصد از هزینه واردات انرژی خود را به دلار پرداخته است، در حالی که تنها ۲ درصد از این واردات از آمریکا بوده است. در همین راستا، یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا نیز به پولیتیکو می‌گوید: «هیچ منطقی وجود ندارد که بر مبنای آن برای پرداخت هزینه واردات انرژی، به جای یورو، از دلار استفاده شود [۱۴]

اروپایی‌ها فهمیده‌اند که هیچ دلیلی برای استفاده آن‌ها از دلار برای تجارت با کشورهای دیگر وجود ندارد

اویل‌پرایس تصریح می‌کند: «برای مثال، اکثر وارداتی که با دلار انجام می‌شود، از روسیه و کشورهای خاورمیانه می‌آیند. این هم یکی دیگر از نشانه‌های وابستگی ماهیتی نظام مالی بین‌المللی به آمریکاست که وقتی یک شرکت پالایشگر اروپایی می‌خواهد از ایران، عراق یا روسیه نفت وارد کند، باید این کار را با دلار آمریکا انجام دهد و به [تحریم‌ها و] خواسته‌های واشینگتن تن بدهد، در حالی که هیچ نهاد آمریکایی‌ای هیچ دخالتی در این تراکنش مالی ندارد.»

نقش محوری ایران در حذف دلار از تراکنش‌های بین‌المللی

گزارش ادامه می‌دهد:

بدیهی است، تا زمانی که منافع اروپا و آمریکا در راستای یک‌دیگر بودند، این تمهیدات [استفاده از دلار] بدون مشکل ادامه داشت، اما اخیراً منافع این دو در طیفی از مسائل مانند ناتو، توافق اقلیمی پاریس، و مهم‌تر از همه، توافق هسته‌ای ایران، از یک‌دیگر فاصله گرفته است. به نظر می‌رسد خواسته دولت ترامپ از اروپا مبنی بر قطع واردات از ایران، آخرین میخ [به تابوت روابط دوجانبه واشینگتن و بروکسل] بوده است. برخی در بروکسل، اکنون خواهان پایان روابط فراآتلانتیکی شده‌اند. ناتوانی اروپا در بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قدرت دلار را به نمایش گذاشته و باعث شده است تا مقامات اروپایی به دنبال راه‌حل‌هایی [برای دور زدن تحریم‌های واشینگتن] باشند. بعضی از این مقامات طرح تأسیس یک نظام پرداخت بین‌المللی رقیب [با نظام‌های تحت سلطه دلار] را پیش کشیده و برخی نیز پیشنهاد داده‌اند که نفت ایران با یورو خریداری شود. ماه آگوست، اتحادیه اروپا از اعطای یک بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی به ایران خبر داد [۱۵] .

بیانیه مشترک ظریف و موگرینی درباره تسهیل فروش نفت و انجام تراکنش‌های مالی با ایران (فارسی)

نویسنده گزارش در ادامه به نظام پرداخت مستقل برای ایران که مدنظر اروپایی‌هاست هم اشاره می‌کند و البته شانس موفقیت آن را به تنهایی زیاد نمی‌داند:

اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه، آلمان و انگلیس، در آخرین اقدام خود، در حال تلاش برای تأسیس یک کمپانی مالی با «ویژه» است تا به ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و ادامه فروش نفت کمک کند. چنان‌که اشپیگل می‌گوید، این کمپانی با هدف انجام تراکنش‌ها با ایران دور زدن کانال‌های عادی مالی ایجاد خواهد شد [۱۶] ، چراکه نظام‌های انتقال پول کنونی تحت نفوذ و دست‌رسی گسترده آمریکا قرار دارند. با این حال، دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است موجب شود چنین طرحی شکست بخورد یا تأثیر کمی داشته باشد. برای مثال، شرکت‌های خصوصی باید بپذیرند که در این طرح شرکت کنند، در حالی که شواهد تا کنون حکایت از تمایل پالایشگرهای اروپایی به پذیرش این ریسک ندارد. هم‌چنین، تلاش‌ها برای تقویت یورو و رساندن آن به جایگاه دلار نیز فوق‌العاده سخت و پروژه‌ای طولانی‌مدت است.

«قانون انسداد» تحریم‌های آمریکا توسط اتحادیه اروپا تصویب و اجرایی شده است (فارسی)

در همین‌باره بخوانید:

اقتصاد ایران وسط الاکلنگ آمریکا–اروپا/ راه عبور از تحریم‌های واشینگتن چیست؟

البته کانینگهام معتقد است: «در عین حال، افزایش تلاش‌ها در جهت تقویت یورو، یا انجام تراکنش‌های نفتی با این ارز، به علاوه اندکی از طرح‌های دیگر با هدف تضعیف نفوذ واشینگتن در نظام مالی بین‌المللی، می‌تواند با گذر زمان، قدرت دلار را تضعیف کند. در این میان، چین اوایل سال جاری و به دلایل خودش، یک قرارداد نفتی مبتنی بر یوان را در شانگهای منعقد کرد [۱۷] . هدف از انجام این کار، تقویت ارز چین، کاهش ریسک معامله با ارز خارجی، و در سطح گسترده‌تر، دست‌یابی به یک اهرم نفوذ ژئوپلتیک و اقتصادی به قیمت تضعیف قدرت دلار بود.»

اویل‌پرایس گزارش خود را این‌گونه به پایان می‌برد: «دلار هم‌چنان یکه‌تاز میدان قدرت است، اما استفاده بیش از حد دولت ترامپ از تحریم‌ها، که واضح‌ترین نمونه آن، سیاست معافیت صفر در تحریم‌ها علیه ایران است، ممکن است در صورتی که کشورهای بیش‌تری شروع به دور زدن [تحریم‌ها و دلار آمریکا] کنند، با گذر زمان، دلار را تضعیف کند.


[۱] Is Iran's Economy Collapsing? Link

[۲] Trump says Iran will seek fresh deal as looming sanctions weigh on economy Link

[۳] After the Deal: A New Iran Strategy Link

[۴] Iran Sanctions Redux Link

[۵] India’s crude-oil demand to reach ۵۰۰ million tons in ۲۰۴۰ - biggest refiner Link

[۶] Saudi Arabia Ready to ‘Mitigate’ Impact of Iran Oil Sanctions Link

[۷] Oil Prices Feared to Spike as Saudi Arabia Runs Low on Popular Crude – Report Link

[۸] Saudi Arabia Worries Oil Crunch Could Push Up Prices Link

[۹] Iran Sanctions Are Damaging The Dollar Link

[۱۰] Commentary: U.S. isolationism casts cloud over dollar's reserve currency dominance Link

[۱۱] Iran is complying with nuclear deal restrictions: IAEA report Link

[۱۲] Trump administration’s use of sanctions draws concern Link

[۱۳] Juncker vows to turn euro into reserve currency to rival US dollar Link

[۱۴] Juncker: Make euro the global trade currency Link

[۱۵] European Commission adopts support package for Iran, with a focus on the private sector Link

[۱۶] EU will US-Sanktionen gegen Iran umgehen Link

[۱۷] China’s Oil Futures Are Gaining Momentum Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ali IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    55 4
    برادر،به مرگ گرفتن تا به تب راضی بشیم این که آمریکا نمی تواند صادرات نفت ما را صفر بکند همین جریان است.قدرت خرید مردم تا حالا 70 درصد کم شده بخوان بقیه موارد را ...
    • GB ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      21 2
      ان شاءالله انتقام این همه ظلم را خدا خواهد گرفت و ما هم تلافی خواهیم کرد حسابی لعنت بر همه مذکرهای بی شرف آمریکایی
    • GB ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      12 0
      ان شاءالله انتقام این همه ظلم را خدا خواهد گرفت و ما هم تلافی خواهیم کرد حسابی لعنت بر همه مذکرهای بی شرف آمریکایی
    • GB ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      19 1
      تا ابدیت مرگ بر آمریکا هر چی آدم باشرف توی عالم هست این ترانه رو همیشه می گه مرگ بر آمریکا یکی از ترانه هایی که مغز شیطان رو می خوره
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    65 67
    فقط یک ماه تنگه هرمز را ببندید همه چی درست میشه همه شرکت ها برمیگردن
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      44 40
      یعنی با بستن تنگه هرمز همه کشورهای اروپایی و آمریکا میترسن و التماس میکنن به ایران ؟ یعنی واقعا یه همچین افراد با همچین طرز فکر تو ایران هست و یا شوخی میکنی .
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      27 8
      نترس توی ایران هر چی نابود بشه دلار نابود نمیشه
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      25 9
      عزیزم میتونی تنگه رو ببندی ولی اون وقت کل دنیا علیه ما متحد میشن میان راه رو باز میکنن
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      33 11
      این کارها جیگر میخواهد و تفکر انقلابی مثل زمان جنگ . مگر خطرناکترین گردنه ها را عبور نکردیم چون توکل پس الان کشور به خدا بود و سالم بودند
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      5 8
      14:25 خدا شفات بده
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      8 10
      ده دقیقه تو برو ببندش ببین چطور ۸ میلیارد آدم میرزن سرت . بنده خدا با این کار منفورتر از داعش میشیم تو دنیا
  • خودتی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    50 15
    خر فرض کردین مردم رو
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      52 8
      نیاز به فرض کردن نداره. حتما" هستیم که وضعمون اینه
    • فريبرز سپنتا IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      30 16
      خر هستيم وقتي ليست انتخاباتي را بدون بررسي راي ميديم خريته محضه همه ي ملاك ما شده روسري تلگرام ماهواره و ... والله همه ي اينا آزادند خواهشا درست راي بديم همين رييسي با آستان قدس بيشتر از دولت داره كار ميكنه سپاه داره بيشتر از دولت كار ميكنه يادتونه قاليباف را با عبارت سخيف گاز انبري متهم كرديم؟ اون فقط در هر پستي وظيفشو خوب انجام داد ولي ما بهانه كرديم و ... آلت دست انتخابات بازها شديم.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    40 8
    نه اگه ما اونا رو تحریم کنیم اقتصادشون طاقت نمیاره میپاشه .دور از انسانیته
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    15 1
    :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    30 9
    اگر دولت عقلش می کشید با چین با یوان کار یکرد یک سوم نیاز کشور به دلار کم میشد چون 40 درصد به چین وابستگی اقتصادی داریم همه چی درست میشد ولی خب غرب زده ها نمیذارن بقیه هم راضی مملکت فقط باشه ما بخوریم
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      20 2
      100 % موافقم فقط با چین و ترکیه بر اساس ارزهای خودشان معامله کنیم کافیه تا دلار شدیدا قدرتش کم بشه و اگر اتحادیه اروپا هم دوست داشت با یورو اونوقت می بینیم دلار هم میره هم ردیف خیلی از ارزهای دیگه که اهمیت چندانی ندارند
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      15 2
      برای حرف علمی هم منفی میدن اخه کی به شما دلار میده میایید منفی میزنید به قول معروف دوغت بنوش
  • بهزاد DE ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    16 18
    مشرق از تو بعید بود.حتما باید یک حادثه مانند حمله به ایرباس و کشته شدن عده ای پیش بیاد تا با واقعیت روبرو بشیم?
  • احمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    18 2
    به نظر بنده هر بلایی سرمون میاد خود ما هستیم برای یه روغن میریم صف میبندیم عامل تمام عقب ماندگی ما همیین صف های طولانی برای خوراکی هستش ای بابا چرا8سال جنگیدیم ولی از گشنگی نمردیم ..........تا وقتی این صف ها هست عقب مانده ایم از تمام کشورها
  • علی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    9 2
    بسیار عالی بود ،ممنونم مشرق.
  • رستمی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    8 11
    رسوندن صادرات نفت ایران به صفر غیر ممکنه ولی راحت میتونن به 500 هزار بشکه برسونن . تحریم ایران دلار رو نابود میکنه ؟ این جک بود دیگه
  • پاي لنگ IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    12 3
    توي اين آشفته بازار .... يه كمي ايمانم آرزوست
  • لنگ لنگان IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    16 2
    خدا،آنكه آسمانها و زمين را آفريد و هرآنچه در آنست قطع به يقين سالهاست كه خدايي ميكند ... بگذريم كمي ايمان داشته باشيم و كمي باور پيروزي با ماست اگر كمي بندگي كنيم....
  • 黄色い閃光 US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    13 8
    کارشناسان آمریکایی شکر میل کردن با شما که همچین چیزی گفتن
  • مهماندار هواپیما IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    12 2
    تا این دولت هست تحریم ها کار خودشان را می کنند چون دو تابعیتی ها در همه جا نفوذ کرده اند باید انها را خلع سلاح کنیم چون ترامپ تمام امیدش به این دو تابعیتی ها است
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    8 11
    زیر یک میلیون بشکه در روز یعنی صفر
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      7 0
      پس اعتراف کردی یک دهم احمدی نژاد هم عرضه ندارید که بعد تحریم های نفتی با صادرات 800 هزار بشکه ای دلار فقط سه برابر شد نه شش برابر
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      3 0
      ایران کلا دو میلیون بشکه بیشتر صادراتش نبود مگه عربستانه که ده میلیون بشکه صادرات می کرد
  • بنده IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    2 8
    حاصل انقلاب و باور کردن حرف مسولان را میشه در فرهنگ و اعتقاد مردم دید. اونقدری در این چند ماه افراد و حتی خانواده های خریدن و ذخیره کردن احتکار در زمان جنگ رخ نداد. نباید نگران نرخ دلار برای تثبیت بود باید نگران اصل انقلاب بود.دیگه وقتش نرسیده یا باید خیابونا پر از خون بشه باور کنیم راه اشتباهمان را برگردیم اصلاح.
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    8 12
    از زمان اغاز خلقت این خنده دار ترین حرفیه که زده شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خخخخخخخخخخخخخخ
  • محسن IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    8 5
    آره آره شما راس میگین!
  • RO ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    5 3
    تحریم ایران دلار را نابود خواهد کرد خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    4 2
    ززززززررررررررر مفت زدید هااااااا
  • دکتر IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    7 0
    جنازه احمدی نژاد که بعد تحریم های نفتی و کاهش صادرات به 800 هزار بشکه تونست کاری کنه که دلار بیش از سه برابر رشد نکنه به کل هیکل اصلاح طلب های عشق قر کمر می ارزه که دلار رو شش برابر کردن
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    8 1
    خاک تو سرتون یا این اقتصاد اداره کردنتون نه نه کلاه قرمزی متولی اقتصاد کشور بود وضعمون بهتر بود
  • GB ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    1 0
    اون کارشناس امریکایی کمونیسته
  • FR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    2 0
    به نظرم بایدبه سمت یک اقتصاد دانش بنیان «واقعی» حرکت کنیم تا اینقدر وابسته به نفت نباشیم چون ظاهرا از این حرفا به نظر میاد همه ی کشورها ایران رو فقط به خاطرنفتش می خوان، فرض کنید الان این نفت رو نداشتیم، اونوقت تا حالا کاملا به فنا رفته بودیم.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    1 2
    تاحالا که هرجا را تحریم کردند نابود کردندواون حکومتهتمجبورشدندبه مطالبات مردم پاسخگو باشندتازه بااین تفاوت دردیگر کشورها اتحاد وصداقت،شفافیت،اخلاف،درستکاری وبرابری ...حرف اول را زده مثل(کوبا،ونزوئلا،کره شمالی،روسیه،چین....
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    3 2
    کارشناس ایرانی ساکن امریکا این حرف را زده خخخخخخخ داداش بیا ایران زندگی کن رفتی امریکا از اونجا میگی دلار نابود میشه.چرا فرار کردی رفتی امریکا بلاد کفر .
  • سی و هشت ساله IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 2
    احتمالش زیاده ولی استخونهای ما هم این وسط خورد میشه .ما که اصلا درست شدیم همه عمرمون رو توی بلاتکلیفی و اضطراب بگذرونیم
  • سی و هشت ساله IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 1
    احتمالش زیاده ولی استخونهای ما هم این وسط خورد میشه .ما که اصلا درست شدیم همه عمرمون رو توی بلاتکلیفی و اضطراب بگذرونیم
  • بنده IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 0
    حتی برای تحریک یک روانی باید باهاش حرف زد دلیل آورد.ریشه را دریابید مسولان خوابن رسانه دست از سانسور بردارین و انقلابی عمل کنید خفه کردن صدای حقیقت ملت در رسانه ها چیزی جز ریخته شدن خون بیگناهان بیشتر ندارد.تجربه کافی نیست
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    0 1
    مشرق قبول میکنم این تحلیل رو ولی آخه فقیری های مثل له شدن زیر تورم و گرانی و مراسم خاک سپاریشون دو سه روز دکه اس
  • علی SY ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    2 3
    این تیتری که نوشته اید واقعا مضحک است- چرند نوشته - این داره توی همین ایران زندگی میکنه یا از خارح این حرفا را بلغور کرده. والله اگه تو ابران زندگی کنی و گوش و چشمت را هم ببندی و اصلا گذشته را هم بی خیال بشی نمی تونی مثل این خیال پردازی کنی
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    6 1
    من تصمیمات دولت روحانی وحتی دستورایشان رادردستوربه سیف درخصوص سکه وارز بیمورد میدانم واورانماد خوبی ننیدانم . اما درسطح کلان وجهانی ونه فردا امادردرازمدت پاداش تحریم ایران راکاهش قدرت دلار وحتی حذف دلارمیدانم ویابهتربگویم موافق این دیدگاه هستم . اروپا بسوی جایگزینی یورو بجای دلار وهند و چین وهمکاری باروسیه وسرانجام سرکشی جامعه جهانی ازشرق تاغرب را همه وهمه درراستای این هدف میبینم . ازطرفی آمریکا یک تهدید وحشتناک مثل سایه دنبالش میکند . اگرامروز به رییس جمهورآمریکامیخندندیادمان نرودنفرت ازآمرئکا تازمانش ممکن است بااعمالی تروریستی ازطرف وهابیت داعشی القاعده ای ضرباتی سنگین بخوردوابهتش بکلی بشکند ایران اگرچه مردمش چهل سال تحریم راتحمل کردند امایک درس به جهان هم داد وآن همین شرایط امروزاست . رییس جمهوربولیوی آقای اوو مورالس جانانه ازایران درسازمان ملل دفاع کرد چون درعین حال ایران عدالت طلبی وآرامان های بشری رارهبری میکند وامروزکسی منکر نگاه محبت آمیز واحترام استثنایی ولادیمیرپوتین رهبری کاریزماتیک وجهانی رابه مقام معظم رهبری منکرنیست تاثیرعمیق . درعین حال ایران مظلومیت جهانی راهم نمایندگی میکند که قربانی تروریست ودرعین حال متعهدبه کرامت اخلاقی حتی دربرابردشمن است . محبتهای واقعی ملل بسوی ایران است وارسویی مظلومیت ایرانیان باعث شده دنیا صدای اعتراضش را بلندکند وبنابرسنن الهی درچنین شرایطی انشاالله دیریازود فتح وپیروزی ازراه میرسد .
  • AE ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 2
    من خمارم یا تو خمار... مارا که برد خانه
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    0 0
    اگر تحریم همین باشه عالیه
  • US ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 4
    اره بابا با تحریم ایران ددلار نابود میشه ها!! بدبخت انقدر به راحتی توی ایران داره می ره بالا می ترسم از خنده سکته کنه دلار بمیره کجای دنیا این مدلی دلار می ره بالا نابود نکنید این دلار رو
  • احمد IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    3 0
    تا وقتی که آمریکا برای یک عده قبله آمال و رب الارباب باشه اوضاعمون همینیه که هست باور کنیم دیگه نه آمریکا آمریکای سابقه نه ما ایران زمان قاجار وپهلوی هستیم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس