تحریم‌های آمریکا - نمایه

مجله جاکوبین می‌نویسد: تحریم‌ها نه‌تنها مردم عادی کشورهای هدف را نابود کرده‌اند، بلکه در دستیابی به اهدافشان، یعنی فروپاشی دولت‌ها یا وادار کردن آن‌ها به تغییر رفتارشان، نیز مفتضحانه شکست خورده‌اند.

سرویس جهان مشرق - آمریکا سال‌های سال است به «جنون تحریم» مبتلا شده است: به محض آن‌که با کشوری به مشکل برخورد، دولتش را تحریم می‌کند. سیاست تحریم، اگرچه اولین و رایج‌ترین ابزار مقابله‌ی آمریکا با کشورهای متخاصم بوده، اما طی این سال‌ها تنها به مردم عادی در این کشورها آسیب رسانده است، عمدتاً بدون آن‌که تأثیری بر دولت‌های این کشورها داشته باشد. مجله‌ی آمریکایی «جاکوبین» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «تحریم‌های آمریکا وحشیانه و غیرانسانی هستند. و فایده ندارند.[۱]» به همین مسئله پرداخته است. این گزارش که برگرفته از مقاله‌ی اندیشکده‌ی آمریکایی «مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی» است، تصریح می‌کند که تحریم‌های واشینگتن علیه کشورهای مختلف، بر خلاف ادعاهای تبلیغاتی دولت آمریکا، جایگزینی مسالمت‌آمیز برای جنگ نظامی نیستند، بلکه نوعی دیگر از جنگ و مصداق مجازات دسته‌جمعی هستند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، خلاصه‌ی گزارش مجله‌ی جاکوبین است.

وحشیانه، غیرانسانی، و بی‌فایده: گزارش مجله آمریکایی از تحریم‌های آمریکا +عکس و فیلم

عالان مخالف تحریم، همزمان با برگزاری «نشست قاره‌ی آمریکا» (اجلاس سران کشورهای عضو «سازمان کشورهای آمریکایی») در سال ۲۰۲۲ به میزبانی آمریکا، با بنری که روی آن نوشته شده «همه‌ی تحریم‌ها و محاصره‌های [اقتصادی] آمریکا را تمام کنید» مقابل مرکز اجتماعات شهر «لس‌آنجلس» در ایالت کالیفرنیا تجمع کرده‌اند تا نامه‌ای را در اعتراض به سیاست‌های تحریمی دولت بایدن علیه کشورهای آمریکای لاتین، به دست مقامات آمریکایی برسانند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› سازمان همکاری شانگهای؛ گامی به سوی نظم نوین جهانی و عبور از تحریم

›› اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست و در رأس آن چه کسانی هستند؟

›› دیپلمات سابق آمریکایی: تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نتیجه عکس خواهد داد


تعداد کشورهایی که در حال حاضر در فهرست تحریم دولت آمریکا هستند، آن‌قدر زیاد است که حسابش از دست‌مان در رفته است. بعضی از این کشورها هستند که احتمالاً می‌دانید در این فهرست قرار دارند: مثلاً روسیه، سوریه، ایران، و ونزوئلا. از طرف دیگر، کشورهایی هم هستند که کم‌تر درباره‌ی آن‌ها چیزی می‌شنوید: مثل نیکاراگوئه، یمن، افغانستان، و میانمار. و در آخر، دشمنان رسمی آمریکا هستند که واشینگتن چندین دهه است آن‌ها را تحریم کرده: مثلاً کوبا و کره‌ی شمالی. این تحریم‌ها به عنوان جایگزینی غیرمخرب و حتی انسان‌دوستانه به جای اقدام نظامی به مردم معرفی می‌شوند. این در حالی است که گزارش جدیدی که مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی منتشر کرده[۲]، واقعیت وحشیانه و مخرب رژیم‌های تحریمی و هزینه‌های انسانی آن‌ها را نشان می‌دهد.

وحشیانه، غیرانسانی، و بی‌فایده: گزارش مجله آمریکایی از تحریم‌های آمریکا +عکس و فیلم

جلد گزارش اندیشکده‌ی آمریکایی «مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی» با عنوان «پیامدهای انسانی تحریم‌های اقتصادی». برای مطالعه‌ی متن کامل این گزارش (به زبان انگلیسی) این‌جا کلیک کنید. (+)

گزارش این اندیشکده با تجمیع یافته‌های ده‌ها مطالعه و بررسی تأثیر تحریم‌ها بر سه کشور هدف [ونزوئلا، ایران، و افغانستان] به طور خاص، آن چیزی را اثبات می‌کند که منتقدان سیاست‌های تحریمی مدت‌هاست بر آن تأکید کرده‌اند: تحریم‌ها نوعی مجازات دسته‌جمعی‌اند که هزینه‌هایشان را عمدتاً مردم بی‌گناهی متحمل می‌شوند که حکومت‌شان به دست دولت‌های اغلب غیردموکراتیکی است که مقامات آمریکا می‌خواهند آن‌ها را مجازات کنند. در عمل، تحریم‌ها جایگزینی برای جنگ نیستند، بلکه شکل دیگری از جنگ هستند. گزارش مذکور، تحت عنوان «پیامدهای انسانی تحریم‌های اقتصادی» با تکیه بر سی‌ودو مطالعه درباره‌ی تحریم‌ها و تأثیرات آن‌ها، به این نتیجه می‌رسد که «تحریم‌های اقتصادی، میزان قابل‌توجهی اضطراب در اقتصادهای هدف ایجاد می‌کنند» و «مردمی که اغلب در نتیجه‌ی آن‌ها آسیب می‌بینند، و در برخی موارد کشته می‌شوند، نیز در اتخاذ تصمیمات مربوط به اعمال این تحریم‌ها نقشی ندارند [چراکه تحریم‌ها عمدتاً به تناسب اوضاع داخلی کشورهای وضع‌کننده‌یشان، مثلاً با اهداف تبلیغاتی و انتخاباتی، وضع یا تشدید می‌شوند].

رهبر ایران می‌گوید اتاق جنگ آمریکا علیه ایران، وزارت خزانه‌داری این کشور است.

در همین‌باره بخوانید:

›› به‌رغم تحریم‌ها، حال و روز ایران خوب است

›› آمریکا توانایی ضربه زدن به اقتصاد ایران را ندارد

›› فرصت‌ها و موانع: چگونه از رمزارزها برای دور زدن تحریم استفاده کنیم؟

اندیشکده‌ی مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی با بررسی تحقیقات انجام‌شده روی تحریم‌ها، می‌نویسد اکثر قریب به اتفاق این مطالعه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌ها «اثرات منفی بلندمدت قابل‌توجهی بر شاخص‌های توسعه‌ی انسانی و اقتصادی» می‌گذارند و منجر به افزایش چشم‌گیر همه نوع آمار منفی، از فقر، مرگ‌ومیر، نابرابری درآمدی، و نرخ ابتلا به اچ‌آی‌وی در دوران کودکی گرفته تا حوادث تروریستی بین‌المللی و احتمال سرکوبگری و نقض حقوق بشر توسط دولت‌های تحریم‌شده؛ و حتی اتفاقاً کاهش مؤلفه‌های دموکراسی.

ماجرای دردناک «یسری» دختربچه‌ی یمنی که به خاطر جنگ یک چشمش را از دست داد (حاوی تصاویر دل‌خراش). آمریکا نه‌تنها انصارالله یمن را تحریم کرده، بلکه از جنگی علیه یمنی‌ها حمایت نموده است که جان هزاران شهروند یمنی را گرفته و میلیون‌ها نفر را در معرض مرگ در اثر گرسنگی مفرط قرار داده است.

مطالعات نشان می‌دهند وقتی رژیم‌های تحریمی، هم مبادلات تجاری و هم معاملات مالی یک کشور را هدف قرار می‌دهند، تولید ناخالص داخلی آن کشور بین ۰/۹ تا ۴/۲ درصد کاهش می‌یابد. به علاوه، تولید ناخالص داخلی سرانه (کل تولید اقتصادی هر فرد در یک کشور، به طور متوسط) ممکن است حتی تا ۲۶ درصد نیز کاهش پیدا کند. برای مقایسه و پی بردن به ابعاد این ارقام، در نظر بگیرید که آمریکا در جریان رکود سال ۲۰۰۸ [موسوم به «رکود بزرگ[۳]»]، ۴/۳ درصد کاهش در تولید ناخالص داخلی را تجربه کرد.

فرصت‌ها و موانع: چگونه از رمزارزها برای دور زدن تحریم استفاده کنیم؟ +عکس و فیلم

در نتیجه‌ی استفاده‌ی افراطی دولت آمریکا از ابزار تحریم، بسیاری از کشورهای جهان، حتی اقتصادهای بزرگی مانند چین، به فکر کنار گذاشتن دلار و استفاده از ارزهای مشترک یا ملی در تبادلات خود با کشورهای دیگر، به‌ویژه کشورهای تحت تحریم آمریکا، افتاده‌اند؛ اتفاقی که طی ماه‌های اخیر حتی کارشناسان و مقامات دولتی آمریکا نیز درباره‌ی پیامدهای آن بر تضعیف جایگاه دلار به عنوان ارز مرجع بین‌المللی هشدار داده‌اند. (+)

واقعیت تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا (در قالب کارزار «فشار حداکثری»ای که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ آن را به عنوان راهی برای زدن جرقه‌ی تغییر رژیم در این کشور آغاز کرد[۴]) بسیار تلخ‌تر است. مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی می‌نویسد، تحریم‌های آمریکا باعث شد ونزوئلا دچار «بزرگ‌ترین سقوط اقتصادی خارج از دوران جنگ از سال ۱۹۵۰ تا کنون» شود، چراکه پس از وضع این تحریم‌ها، درآمدهای نفتی این کشور سقوط کرد. لازم به ذکر است که صادرات نفت، ۹۵ درصد از کل صادرات ونزوئلا را طی یک سال منتهی به تحریم تشکیل می‌داد و این کشور برای تأمین غذا و دارو به‌شدت به واردات وابسته است. اندیشکده‌ی مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی پیش از این دریافته بود[۵] که تحریم‌های آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ منجر به مرگ چهل هزار نفر در ونزوئلا شده‌اند[۶].

وحشیانه، غیرانسانی، و بی‌فایده: گزارش مجله آمریکایی از تحریم‌های آمریکا +عکس و فیلم

توئیت سال ۲۰۲۰ «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، پس از رسیدن اولین نفتکش ایرانی حامل سوخت به این کشور آمریکای لاتین: «پایان رمضان [و فرارسیدن عید فطر] با رسیدن کشتی «فورچن» همزمان شده است، نشانه‌ای از همبستگی میان جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا. در دورانی که امپراتوری برتری‌جو[ی آمریکا] در تلاش برای تحمیل حاکمیتش از طریق زور است، فقط اخوتِ ملت‌های آزاده ما را نجات می‌دهد. #ایران‌تشکر» (+)

توضیحاتی درباره‌ی اقدام ایران به ارسال محموله‌های سوختی به ونزوئلا در اواسط سال ۲۰۲۰. این اقدام ایران نقض علنی و عامدانه‌ی تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و نشانه‌ی وحدت این دو کشور بود که سال‌هاست تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

اگرچه تعدادی از کشورهای همسایه‌ی ونزوئلا نیز، که تحت تحریم قرار نگرفته بودند، مانند این کشور از کاهش جهانی قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ رنج بردند، اما اقتصاد آن کشورها در نهایت احیا شد. این در حالی است که ونزوئلا همچنان با سقوط شدید در تولید نفت مواجه بود که به اعتقاد مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی، تنها با یک کشور دیگر قابل‌مقایسه است: یمن، که در آن مقطع، سعودی‌ها با حمایت آمریکا داشتند میدان‌های نفتی‌اش را بمباران می‌کردند. این اندیشکده این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که به عبارت دیگر، «ابعاد سقوط تولید نفت در ونزوئلا آن‌چنان بزرگ است که مانند آن، تنها زمانی مشاهده می‌شود که ارتش یک کشور میادین نفتی یک کشور دیگر را منفجر می‌کند.»

وحشیانه، غیرانسانی، و بی‌فایده: گزارش مجله آمریکایی از تحریم‌های آمریکا +عکس و فیلم

نمایی از نفتکش ایرانی «فورچن» که به‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، سوخت صادراتی ایران را به ونزوئلا آورده و در اسکله‌ی پالایشگاه «ال‌پالیتو» در شهر «پوئرتو کابلو» در ایالت «کارابوبو»ی ونزوئلا پهلو گرفته است. (+)

وحشیانه، غیرانسانی، و بی‌فایده: گزارش مجله آمریکایی از تحریم‌های آمریکا +عکس و فیلم

نمایی نزدیک‌تر از نفتکش ایرانی «فورچن» در حال تخلیه‌ی محموله‌ی سوختش در اسکله‌ی پالایشگاه «ال‌پالیتو» در شهر «پوئرتو کابلو» حدود ۲۱۰ کیلومتری غرب «کاراکاس» پایتخت ونزوئلا (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکا در کارائیب دست از پا خطا کند، در خلیج فارس نقره‌داغ می‌شود

›› مسابقه کودک‌کشی رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با سلاح‌های آمریکا

›› عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

در ایران نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. گزارش اندیشکده‌ی مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی نشان می‌دهد که طی دهه‌های گذشته، فرازونشیب آمار تولید ناخالص داخلی سرانه و صادرات در ایران همبستگی نزدیکی با اعمال تحریم‌های غرب علیه این کشور داشته است: وضع تحریم‌ها پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ در این کشور و همچنین در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ با کاهش تولید ناخالص داخلی سرانه همراه بود، و از سوی دیگر، امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ و برداشته شدن تحریم‌ها، با بهبودی کوتاه‌مدت در این آمار همزمان بوده است. مطالعات انجام‌شده در این حوزه، همان واقعیتی را تصریح می‌کنند که منتقدان تحریم‌ها سال‌هاست می‌گویند: تحریم‌ها به هیچ عنوان خواص [حاکم بر] ایران را هدف قرار نداده‌اند، بلکه مردم عادی این کشور را به سوی فقر سوق داده‌اند و منجر به کمبود مزمن دارو[۷] در ایران شده‌اند[۸].

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، در تاریخ ۲۱ می ۲۰۱۸ [۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷] در اندیشکده‌ی «بنیاد هریتج»، درباره‌ی سیاست ضدایرانی «فشار حداکثری» دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ سیاستی که البته نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید

گزارش سال ۲۰۱۹ سازمان آمریکایی «دیده‌بان حقوق بشر» درباره‌ی تأثیر تحریم‌های آمریکا بر حوزه‌ی دارو و درمان در ایران

در همین‌باره بخوانید:

›› تک‌تک تحریم‌های آمریکا را می‌توان دور زد

›› چگونه تحریم‌ها صادرات نفت را حتی یک قطره کم نمی‌کند؟

›› هیاهو برای هیچ؛ چرا «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران بی‌فایده خواهد بود؟

در مورد افغانستان نیز، اگرچه نبود داده‌های کافی و وقوع اتفاقات و اختلالات متعدد، از جمله جنگ ده‌ساله‌ی شوروی در این کشور، انجام چنین ارزیابی‌ای را دشوارتر می‌کند، اما مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی به نتیجه‌ی مشابهی درباره‌ی فرازونشیب نرخ مرگ‌ومیر کودکان در افغانستان دست پیدا کرده است. این اندیشکده‌ی آمریکایی همچنین می‌نویسد کاهش ۷۶ درصدی درآمد سرانه‌ی واقعی افغانستان بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۰۱ «بی‌شباهت به شماری از بزرگ‌ترین فروپاشی‌های اقتصادی مشاهده‌شده در تاریخ معاصر جهان نیست.» اگرچه طالبان از زمان قدرت گرفتن در این کشور در سال ۲۰۲۱، در این‌باره آمار رسمی منتشر نکرده، اما اقدام آمریکا در تصرف ذخایر فدرال افغانستان جرقه‌ی فاجعه‌ی انسانی تمام‌عیاری[۹] را در این کشور زده که از نظر وحشتی که در دل مردم عادی این کشور انداخته، شانه به شانه‌ی دو دهه اشغالگری آمریکا در افغانستان می‌ساید[۱۰].

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

آشنایان و همسایه‌ها اطراف خودرویی جمع شده‌اند که سال ۲۰۲۱ توسط پهپادهای آمریکایی در افغانستان هدف قرار گرفت؛ ۱۰ عضو یک خانواده، از جمله ۷ کودک، در این حمله کشته شدند. آمریکا نه‌تنها طی بیست سال اشغال نظامی افغانستان، هزاران نفر از مردم این کشور را کشت، بلکه بلافاصله پس از عقب‌نشینی از افغانستان، این کشور را تحریم کرد. (+)

تصاویری که یکی از پهپادهای آمریکایی شرکت‌کننده در یک حمله‌ی هوایی در سال ۲۰۲۱ به «کابل» پایتخت افغانستان، ضبط کرده است. ارتش آمریکا پس از این حمله، اعتراف کرد در شناسایی هدفش دچار اشتباه شده و تمامی قربانیان این حمله، غیرنظامی بوده‌اند.

در همین‌باره بخوانید:

›› خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

›› «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری

›› سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند

همه‌ی آن‌چه که گفته شد از آن‌جایی به طور خاص در حال حاضر اهمیت دارد که استفاده از تحریم‌ها اخیراً رشد انفجاری‌ای داشته است. چنان‌که مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی یادآور می‌شود، اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ کم‌تر از ۴ درصد از کشورهای دنیا تحریم شده بودند؛ این در حالی است که اکنون ۲۷ درصد از کشورهای جهان تحت تحریم قرار دارند، که تقریباً یک‌سوم تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شود. طبق گزارش این اندیشکده‌ی آمریکایی، دولت بایدن به طور گسترده از این سلاح استفاده کرده و سالانه تحریم‌های بیش‌تری را، حتی نسبت به دولت ترامپ، اعمال می‌کند؛ در حالی که خود ترامپ کسی بود که در اشتیاق به استفاده از این سلاح از دولت باراک اوباما بسیار پیشی گرفته بود.

فرصت‌ها و موانع: چگونه از رمزارزها برای دور زدن تحریم استفاده کنیم؟ +عکس و فیلم

ساختمان «پیوست خزانه‌داری» میزبان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی». این دفتر زیرمجموعه‌ی وزارت خزانه‌داری آمریکا و بازوی اصلی این وزارت‌خانه در اجرای تحریم‌های بین‌المللی با استفاده از کنترل دولت آمریکا بر دلار در سراسر جهان است. (+)

مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی در پایان گزارش خود می‌نویسد: «به‌سختی می‌توان سیاست دیگری را پیدا کرد که این همه مدرک درباره‌ی تأثیرات منفی و اغلب کشنده‌اش بر اقشار آسیب‌پذیر وجود داشته باشد، اما همچنان اتخاذ بشود.» تحریم‌ها نه‌تنها مردم کشورهای هدف را نابود کرده‌اند، بلکه یک نگاه بی‌طرفانه به آن‌ها نشان می‌دهد[۱۱] در دستیابی به اهداف اعلام‌شده‌یشان، از جمله فروپاشی دولت‌ها یا وادار نمودن آن‌ها به تغییر سیاست‌هایشان، مفتضحانه شکست خورده‌اند. زمان آن فرا رسیده است که درباره‌ی استفاده‌ی بیش‌ازحد از این سلاح، و فلاکت و رنجی که در سراسر جهان به بار می‌آورد، صحبت کنیم؛ سلاحی که مقامات آمریکایی همچنان از آن استفاده می‌کنند، چون هزینه‌های انسانی و ناکارآمدی‌اش عملاً از چشم مردم آمریکا پنهان شده‌اند. ما به نوبه‌ی خودمان امیدواریم که گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاستی جرقه‌ی بحث در این‌باره را بزند.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«عملیات برای انتصاب یک دولت طرفدار غرب در ایران. مسئول: تأییدشده توسط رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و مدیر اطلاعات مرکزی در تاریخ ۱۱ جولای ۱۹۵۳ [۲۰ تیر ۱۳۳۲ شمسی]. هدف: مصدق، نخست‌وزیر [ایران]، و دولتش. مأموریت‌ها: استفاده از روش‌های قانونی، یا شبه‌قانونی، برای سرنگون کردن دولت مصدق؛ و جایگزینی آن با دولتی طرفدار غرب به رهبری [محمدرضا] شاه و نخست‌وزیری [فضل‌الله] زاهدی. اقدام سی‌آی‌ای: طرح اقدام در چهار مرحله اجرا شد:...»؛ تصویر منتسب به مجوز دولت آمریکا برای اجرای «عملیات آژاکس» و کودتای ۲۸ مرداد در ایران؛ متن کامل‌تر این سند را می‌توانید (به زبان انگلیسی) از این‌جا بخوانید. بسیاری از کشورهایی که امروز تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، طی سال‌های قبل هدف کودتاهای آمریکایی و تلاش‌های واشینگتن برای سرنگونی دولت‌هایشان قرار گرفته‌اند. هر کشوری که این سیاست‌ها در آن ناموفق بوده‌اند و یا مردمش زیر بار سلطه‌ی آمریکایی‌ها نرفته‌اند، با سیاست تحریمی دولت‌های آمریکا، یکی پس از دیگری، مواجه شده است. (+)

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«ز جنبش توده‌ها شاه فراری شده»؛ «مرگ بر شاه خائن»؛ و (متن انگلیسی) «یانکی [آمریکایی] برگرد خانه». عده‌ای در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۳۲، پس از کودتای ۲۸ مرداد، شعارهای ضدشاه را از روی دیوارها در تهران پاک می‌کنند. «فضل‌الله زاهدی» نخست‌وزیری که جایگزین مصدق شد، پس از کودتا دستور داده بود این‌گونه شعارها را از روی دیوار پاک کنند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تحریم ایران دلار را نابود خواهد کرد

›› ایران می‌تواند از «بلاک‌چین» و «ارز دیجیتال» برای دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده کند


[۱] US Sanctions Are Brutal and Inhumane. And They Don’t Work. Link

[۲] The Human Consequences of Economic Sanctions Link

[۳] رکود بزرگ مالی لینک

[۴] How Maduro Beat Sanctions Link

[۵] Economic Sanctions as Collective Punishment: The Case of Venezuela Link

[۶] Sanctions Are Murder Link

[۷] «فشار حداکثری»: آسیب تحریم‌های اقتصادی آمریکا به حق سلامت ایرانیان لینک

[۸] U.S. Sanctions on Iran Are Increasing Coronavirus Deaths. They Need to Be Stopped Now. Link

[۹] Afghanistan still a grave humanitarian crisis, senior aid official says Link

[۱۰] From selling organs to sedating kids: How Afghanistan is ravaged by economic crisis Link

[۱۱] Busted Sanctions Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 3
    حالا که دیدن تحریم هاشون علیه ایران جواب نداده مدتیه به التماس به ایران افتادن. الهی شکر هیچ غلطی نتونستن بکنن
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      1 1
      مرگ بر آمریکا و مرگ بر روسیه متجاوز که باعث و بانی تحریم های ایران شدند
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      1 2
      تا ابوجهل هایی مثل روس گدا ها داشته باشیم وضعیت مملکت بهتر از این نمیشه کسانی که از قتل و عام زن و بچه مردم خوشحال می شوند ، کسانی که حامی متجاوز می‌شوند خدایا ما را چه شد به کجا رفتیم خدایا شکرت
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    14 6
    شیطان بزرگ تمام زورشو زد که ایران را با تحریم هاش فلج کنه ولی خدا را شکر نتونست غلطی کند و مدتیه مجبور به التماس کردن به ایران شده.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      3 3
      سومی مخالفم که بی فایده بوده کمر ما که شکسته
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 1
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      هیچ کدوم از ایران رد نمیشه شرق به غرب از بالا سرمون رد میشه شمال به جنوب از عراق رد میشه میرسه به ترکیه الکی پیام نزار وقتتم هدر نده
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      ترکیه کریدور ۱۷ میلیارد دلاری خودش با عراق رو در حال تکمیل کرده و کشور عربستان و هند هم در حال دور زدن ایران و وصل کردن کشور هاب عربی به یک دیگر هستند
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    7 1
    تحریم دارو از طریق کشورهای مدافع حقوق بشر
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 3
    ناراحتی عبدالخبیث ازسلاح مقاومت
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 3
    هرکس در منطقه می‌خواهد سنگی جابه‌جا کند باید اول از ایران اجازه بگیرد» و «بدون امپراطوری فرانژادی ایران تحقق صلح ناممکن است»
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      2 0
      فعلا کریدور زنگزور رو دریابید که داره اجرایی میشه امام جمعه اردبیل هم مجبور به تایید شد
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 1
      نمونه تایید سخن دوستمون ناله های اردوغان در زنگزور و شمال سوریه است که هیچگاه موفق نشد و نخواهد شد
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      1 0
      ترکیه کریدور ۱۷ میلیارد دلاری خودش با عراق رو در حال تکمیل کرده و کشور عربستان و هند هم در حال دور زدن ایران و وصل کردن کشور هاب عربی به یک دیگر هستند
  • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    مگه از امریکا و اذنابش غیر از عمل وحشیانه هم توقع میره؟
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    قابل توجه مدعیان زن،. زندگی،. آزادی،،، قبل از انقلاب، 60 درصد از مردم در روستاها ساکن بودند که اغلب، حتی،. سواد خواندن و نوشتن نداشتند، از این جمعیت خانمها بیشترین محرومیت  تحصیلی را داشتند. در شهرها هم اغلب  خانمها تحصيلات ابتدایی را می‌گذراندند، چه برسد به دانشگاه و مدیریت های اجتماعی و دولتی،. اما امروز 55 درصد دانشجویان ، کل کشور ، دخترانی هستند که  اغلب از شهرستان ها و روستاها  وارد دانشگاه شدند، و امروز بسیاری از فعالان،. پزشکی،. علمی، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی، بانوان کشور هستند،. این یعنی ،. زن، زندگی، آزادی
    • ممد IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      2 0
      مشکل قیاس امثال شما در اینه که ، 44 سال را فریز کرده در نظر میگیرین.یه کم منطق آماری یاد بگیر.
  • مصطفی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 1
    بهترین راه برای تنبیه آمریکا کاریه که کره شمالی داره انجام میده و اون چیزی نیست جز اینکه دلار تقبلی چاپ می کنه / پول آمریکا رو داخل کشور چاپ می کنیم و میفروشیم
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 0
      خرگوش کی بودی تو
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    تحریم ها بسیار هم موثر بوده است. در جنگ غذا و جمعیت ما شکست فوق العاده سنگینی به واسطه تحریم ها خوردیم
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    ترک فعل ، و غرب باوری  دولت روحانی،. باعث شد،، 8 سال  تمام. بجای کار و تلاش، همه چیز به بهانه واهی انجام  برجام  و به صرف  اعتماد به غرب فریبکار ، تعطیل شود،  از تعطیلی مراکز هسته‌ای تا کارخانجات تولیدی تا بسیاری از کارهای عمرانی ، تنها چیزی که به برکت برجام رونق داشت ، نفوذ جاسوسان سازمان یافته بود ،
  • TR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    نظر من هم همینه و تحریم اصلا اثری نداره . باید بجای تحریم ، با ۵۰۰ تا بمب اتمی ۵۰ مگاتنی به اون کشور حمله کرد و هیچ موجود زنده ای رو در اون کشور زنده نگذاشت و همه رو پودر و خاکستر کرد در یک روز ، به این میگن یک جنگ واقعی !! انشالله و به امید آن روز عزیز
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    با سلام از بابت انعکاس روزآمد مقاله فوق از خبرگزاری مشرق سپاسگزاری مس نماید. در این گزارش چند داده اساسی بچشم می خورد که این دادها را بایستی در متن سیاست ملی در نظر داشته باشیم. اولا تحریم ها ابزار سیاست ورزی نظام سلطه است. ثانیا تحریم ها جنگ اقتصادی است و نه جایگزین جنگ نظامی. ثالثا هدف از تریم ها برای غربی کاملا روشن است‌ تنبیه دسته جمعی و به عبارتی نسل کشی‌ رابعا هیچ راهی برای کنار گذاشتن تحریم ها وجود ندارد بجز قوی شدن. خامسا بی اثر کردن تحریم ها، دور زدن تحریم ها سیاست هایی هستند که در ذیل سیاست قوی تر شدن قابل طرح و تحلیل هستند.
  • جواد IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    خیلی از تحریم های ما به علت ناکارآمد ی وزارت خارجه بوده و خیلی از سختی به واسطه نبود اندیشه در کار مسولین بوده اند. تحریم آمریکا به خودی خود سخت بوده و نبود توان در مسولین آن را فاجعه بار کرد.
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    به امریکاییها بگید اگر این تحریم صد سال هم طول بکشد ما ایستاده ایم و به دولت وتندروها انهای که به سفارت عربستان حمله کردند بگید از محبت کردن نترسید و به لباس شخصی هم بگید شما هم ایرانید مردم ایران یک دنده کج دارند با دنده ایرانیها بازی نکنید ارضا شاه نتوانست جادر زنان غیور ایرانی را بگیرد شما هم حساسیت نشان ندهید اتفاقا به زنان ودختران بی روسری کم نگاه میکنندبه هر سگ چوب تکان نمیدهند بزار ئاق واق کنند بی حجابها
  • سوسان IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    تا وقتی تولید ناخالص داخلی ما فقط نفته هر سگی روی ما پارس میکنه وقتی سنگ رو برداری سگ حسابشو میبره و این نمیشه مگر با اخراج نصف کارمندان و تمام مدیران دولتی و خصوصی سازی تمام اقتصاد
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس