کد خبر 894435
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
سلامت نمایه

باید بدانید که حتی مواد غذایی سالم می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات در بدن گردد. روشی که در آن غذا هضم شده و سپس جذب می‌گردد تا حد زیادی به میکروبیوم‌های هر فردی بستگی دارد.

به گزارش مشرق، زمانی که رژیم غذایی شما سالم و تمیز است، درگیر شدن با باد، نفخ یا سایر مشکلات گوارشی می‌تواند گیج کننده باشد. زمانی که شما از مواد سالم و طبیعی استفاده می‌کنید، چه چیزی باعث ایجاد این مشکلات می‌گردد؟

باید بدانید که حتی مواد غذایی سالم می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات در بدن گردد. روشی که در آن غذا هضم شده و سپس جذب می‌گردد تا حد زیادی به میکروبیوم‌های هر فردی بستگی دارد. این موارد نیز تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارند. برخی از این فاکتورها همچون تغذیه با شیر مادر ، مقدار فیبری که دریافت می‌کنید یا مصرف شکر در رژیم غذایی می‌تواند بر روی این موضوع تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید:

کاهش نیاز به آنتی‌بیوتیک با مصرف پروبیوتیک

نتیجه این است که حتی مواد غذایی سالم نیز می‌تواند در برخی از افراد مشکل زا باشد. در این مقاله قصد داریم برخی از مواد غذایی سالم را معرفی کنیم که ممکن است باعث ایجاد مشکل در بدن برخی از افراد شود.

در ادامه نیز سعی می‌کنیم روش‌هایی را برای بهره مندی از مزایای تغذیه‌ای آن‌ها بیان کنیم:

آرد سبوس دار

حتما شما هم به خوبی می‌دانید که آرد سبوس دار به خاطر داشتن فیبر بالا یک منبع غذایی عالی است. اگرچه این ماده بسیار مغذی است اما در برخی از افراد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. تمامی آردها (حتی آرد سبوس دار)دارای فیبر کافی برای پایدار نگه داشتن سطح قند خون نیستند.

زمانی که آرد را به صورت سریع هضم می‌کنید، قند خون شما افت می‌کند. در این حالت بدن به جای اینکه در حالت هضم یا استراحت قرار گیرد وارد حالت مبارزه یا دفاعی می‌شود. همین امر نیز می‌تواند مشکلات گوارشی برای فرد ایجاد نماید.

در عوض شما می‌توانید به جای مصرف غذاهایی که از آرد تهیه شده‌اند، از حبوبات و غلات به شکل کامل (همچون برنج، کینوا ،ارزن و غیره) استفاده نمایید.

کلم بروکلی، گل کلم،کلم و سایر خانواده کلم‌ها

در حالیکه بیشتر افراد فکر می‌کنند، سبزیجاتی مانند بروکلی منبع بسیار سالمی برای بدن هستند (البته واقعیت نیز چنین است) اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از سبزیجات حاوی نشاسته هستند که ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی گردند.این نشاسته‌ها اسمزی هستند به این معنا که آن‌ها آب را وارد دستگاه گوارش شما خواهند کرد.

برای بیشتر افراد این موضوع باعث ایجاد مشکل نمی‌شود اما در برخی از افراد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی همچون درد، نفخ یا اسهال شود. در عوض شما می‌توانید از سبزیجات و میوه‌هایی استفاده کنید که دارای نشاسته اندکی هستند (همچون فلفل دلمه‌ای، هویج، خربزه، گوجه فرنگی، خیار، موز و مرکبات).

در برخی از موارد افرادی که با خوردن غذاهای نشاسته دار مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنند، ممکن است مشکلات میکروبیومی داشته باشند که در آن باکتری‌های خوب از روده بزرگ به روده کوچک مهاجرت کرده است. رفع این مشکل می‌تواند تحمل شما را برای مصرف غذاهای نشاسته دار افزایش دهد.

غذاهای تخمیری

بله غذاهایی همچون کیم چی و کلم ترش که شما مصرف می‌کنید، سرشار از باکتری‌های خوبی هستند که میکروبیوم شما را تغذیه می‌کنند. با اینحال، غذاهای تخمیری همچنین حاوی هیستامین نیز می‌باشند که می‌تواند در برخی از افرادی که دارای هیستامین اضافی هستند، ایجاد مشکل کند. این مشکل زمانی رخ می دهد که فرد آنزیم مورد نیاز برای شکستن آن را نداشته باشد یا به خاطر رشد بیش از حد برخی از باکتری‌ها، هیستامین بیشتری در بدن وجود داشته باشد.

همانطور که می‌دانید وجود مقادیر زیاد هیستامین می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود البته این مورد در ایجاد اسهال، درد شکمی، نفخ و سوزش سردل نیز نقش دارد.

در عوض شما می توانید حداقل تا زمانی که این موضوع تشخیص داده شده و سپس درمان شود از مکمل‌های پروبیوتیکی استفاده کنید.

سیر و پیاز

تصور درست کردن سبزیجات سرخ شده، نودل و یا گوشت بدون استفاده از سیر و پیاز برای بیشتر افراد ممکن نیست.

این مواد حاوی ترکیبات سولفوری هستند که به فرآیند سم زدایی طبیعی بدن کمک می‌کنند. با اینحال برخی از افراد نمی‌توانند به آسانی سولفور را متابولیز کنند. همین امر موجب می‌شود شما شکم درد و یا نفخ معده داشته باشید. در عوض شما می‌توانید از سبزیجات ارگانیک دیگری استفاده کنید که باعث ایجاد مشکلات گوارشی در شما نشود.

منبع: مجله سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس