کد خبر 893911
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
صندوق پست

دو سال پس از امضای تفاهمنامه با وزارت ارشاد، شرکت ملی پُست تخفیف‌های ۴۰ درصدی خود به ناشران و مدیران مطبوعات را برای ارسال محموله‌های آنها به نقاط مختلف کشور، متوقف کرد.

به گزارش مشرق، بیش از دو سال پیش (اول مردادماه ۹۴) معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز اجرای تفاهمنامه‌ای با شرکت پُست جمهوری اسلامی ایران خبر داد که بر اساس آن کتاب‌های ناشران از آن پس با تخفیف ۴۰ درصدی به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شدند.

متعاقب امضای این تفاهمنامه، شرکت پُست با ارسال نامه‌ای به ادارات کل خود، دستور اِعمال تخفیف ۴۰ درصدی در ارسال کتاب‌های ناشران را ابلاغ کرد و تمامی ناشران، کتاب‌فروشان، موزعان و پخش‌کنندگان کتاب معرفی شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند.

«نیکنام حسینی‌پور» که آن زمان به عنوان مشاور در این معاونت وزارت ارشاد فعالیت می‌کرد، در این باره گفته بود: «در صورت تمایل ناشران و کتاب‌فروشان هزینه‌های پستی آن‌ها پس از انعقاد قرارداد با شرکت پست، به صورت غیرنقدی محاسبه و به صورت ماهانه تسویه می‌شود و دیگر نیازی نیست که ناشر یا کتابفروش، برای هر مرسوله پستی، وجه مربوط به آن را همان زمان پرداخت کند. همچنین مطابق دستورالعمل اجرایی این تفاهمنامه، مبلغی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان برای هر بسته پستی به عنوان بیمه دریافت می‌شود و هر یک از بسته‌ها تا سقف ۵۰۰ هزار تومان بیمه می‌شوند».

مدیرعامل پُست: درصورت نبود منع قانونی، پست برای ادامه تخفیف‌ها آمادگی دارد

دو سال پس از اجرایی شدن مفاد تفاهمنامه یادشده میان وزارت ارشاد و شرکت پُست، حسین نعمتی مدیرعامل شرکت ملی پُست ایران، اردیبهشت ماه امسال در این باره گفت: «تفاهم نامه مشترک از سال گذشته بین موسسه خانه کتاب و شرکت پست به امضا رسید و همچنان محفوظ است».

مدیرعامل پُست در مورد امکان تمدید مهلت این تفاهمنامه میان طرفین هم اعلام کرد: «بعد از جمع بندی کارشناسی و البته درصورت نبود منع قانونی، شرکت پست برای اعمال این تخفیف‌ها آمادگی لازم را دارد».

منتفی شدن امکان انتخاب گزینه‌های مربوط به ارسال کتاب و مطبوعات در سامانه پست

با این وجود طی روزهای اخیر، برخی ناشران عنوان کرده‌اند که در مراجعه به باجه‌های پُستی، به آنها گفته شده که تخفیف‌های ارائه شده به ناشران طی دو سال گذشته، متوقف شده و شرکت پُست از ارائه این خدمات (ارسال کتاب‌های ناشران با تخفیف ۴۰ درصد) به ناشران امتناع می‌کند.

همچنین در حال حاضر، امکان انتخاب دو گزینه «M کیسه» (شامل: روزنامه، نشریات و یا کتاب با وزنی بین ۵ تا ۳۰ کیلوگرم) و همچنین «مطبوع» (شامل مطبوعات و نشریات با حداکثر وزن مجاز ۲ کیلوگرم) و دسترسی به نرخ‌های جدید مرسولات پستی برای این موارد در «سامانه محاسبه نرخ مرسولات پُستی» (وبسایت شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران)، مقدور نیست.

مدیرعامل خانه کتاب: به نظرم تعرفه‌های جدید پُست به ضرر ناشران نیست

«نیکنام حسینی‌پور» که در حال حاضر در جایگاه مدیرعاملی خانه کتاب قرار دارد، در این باره به خبرنگار مهر گفت: مهلت زمانی اعتبار تفاهمنامه یادشده با شرکت پُست اسفندماه ۹۶ به پایان رسیده است و البته ما همان زمان جلساتمان را با شرکت پُست برای تمدید این تفاهمنامه آغاز کرده‌ایم و تاکنون هم بیش از ۱۰ جلسه با آنها داشته‌ایم و مراحل این کار، در حال انجام است؛ هر چند شکل کار ممکن است تغییر کند.

وی جزئیات بیشتری از این تغییرات و تعرفه‌های جدید شرکت پُست برای ارسال مرسوله‌های کتاب ناشران اعلام نکرد و تنها به ذکر این جمله بسنده کرد که «به نظرم تعرفه‌ها، معقول است و نباید به ضرر ناشران باشد».

مدیرعامل خانه کتاب در عین حال عنوان کرد: بر اساس وزن موسولات کتاب، تعرفه‌هایی پیشنهاد شده است که ما هم  پس از مذاکراتی که با شرکت پُست انجام داده‌ایم، جهت اخذ نظر ناشران و فعالان صنف نشر، تعرفه‌های پیشنهادی پُست را به اطلاع اتحادیه ناشران و کتابفروشان رسانده‌ایم.

رئیس اتحادیه ناشران: در مورد پذیرش یا رد تعرفه‌های جدید، هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

در پیگیری این موضوع، خبرنگار مهر موضوع را از رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران جویا شد که با «محمود آموزگار» در این باره گفت: شرکت پُست نرخ‌های جدیدی را برای ارسال کتاب پیشنهاد کرده و به نظر می‌رسد تعرفه‌های جدید، بیشتر از دوره قبل باشد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: بر اساس وزن مرسولات، قیمت‌هایی از طرف شرکت پُست پیشنهاد شده است که ما در حال بررسی این پیشنهادها و مقایسه آنها با تعرفه‌های قبلی هستیم و هنوز در مورد موافقت با این تعرفه‌ها، در اتحادیه به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

آموزگار همچنین اذعان کرد که تخفیف‌هایی هم که در تفاهمنامه یادشده در نظر گرفته شده بود، در همه باجه‌های پُستی اِعمال نمی‌شد و گفت: به نظر می‌رسد در بسته پیشنهادی ارائه شده، این کار (ارسال محموله‌های کتاب ناشران) به بخش خصوصی واگذار شده است که در این صورت نیاز است با کاستن از هزینه‌های جانبی و افزایش خدمات، چابکی بیشتر نقل و انتقال کتاب‌ها در کشور به وجود بیاید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس