کد خبر 895310
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
 نمایشگاه مطبوعات

به دلیل مشکلات اقتصادی رسانه‌ها به ویژه نشریات کاغذی با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال نمایشگاه سراسری مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار نمی‌شود.

به گزارش مشرق، کمتر از دو ماه مانده به موعد همیشگی برپایی نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها (آبان ماه هر سال) خبرها از قطعی شدن عدم برگزاری این نمایشگاه سراسری در سال جاری حکایت دارد.

این در حالی است که همه ساله در این ایام، آئین‌نامه‌های مربوط به نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، منتشر و پیش ثبت‌نام متقاضیان برای حضور در آن آغاز می‌شد. اما اطلاعات ما حاکی است که برگزاری این نمایشگاه در سال جاری منتفی شده است.

«سیدمحمدرضا دربندی» مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی صبح امروز شنبه ۳۱ شهریور در گفتگویی از اعلام جزئیات تصمیم معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره نمایشگاه امسال در هفته جاری خبر داد. وی البته از بیان جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

«محمد سلطانی‌فر» معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد چندی پیش گفته بود: «به دلیل فشارهای اقتصادی که روی مطبوعات مخصوصاً در شهرستان‌ها وجود دارد، یکی از گزینه‌ها درباره نمایشگاه امسال مطبوعات، برگزار نشدن آن است».

البته وی در آن مقطع این را هم گفته بود که «تا این لحظه، هیچگونه تصمیم قطعی در این باره اتخاذ نشده است. اما تکلیف این موضوع تا سه، چهار هفته آینده، مشخصی می‌شود» که این زمان فرارسید و تصمیم قطعی درباره برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات هم اتخاذ شده است.

دلایلی که مسئولان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره طرح این احتمال، عنوان کرده‌اند، عمدتاً ناظر بر مشکلات اقتصادی رسانه‌ها بوده و اینکه «بعضی از رسانه‌ها مایل به برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیستند چرا که آن را در شرایط بد اقتصادی فعلی، هزینه‌ای تحمیل شده بر خود می‌دانند».

با توجه به برآورد حداقل ۵ میلیارد تومانی برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، مسئولان معاونت مطبوعاتی به دنبال جذب اسپانسری برای تامین اعتباری در این حدود بودند و در این میان، البته شهرداری مشهد هم برای تامین و تخصیص نیمی از این مبلغ، یعنی چیزی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان، اعلام آمادگی کرد؛ البته منوط به اینکه نمایشگاه امسال از پایتخت به این شهر خراسان رضوی منتقل شود؛ که این تصمیم در نهایت عملی نشد.

برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سال جاری در حالی منتفی می‌شود که رسانه‌ها، به ویژه نشریات کاغذی، امسال با مشکلات جدی که عمدتاً به مسائل اقتصادی و متاثر از بحران کاغذ بر می‌گردد، روبه‌رو شده‌اند؛ به طوری که در یکی، دو ماه گذشته، دست کم یک روزنامه سراسری (همبستگی) و چندین نشریه مکتوب، انتشار خود را متوقف کرده‌اند؛ ضمن اینکه تعدادی از روزنامه‌ها برای جبران هزینه‌های خود، از تعداد صفحاتشان کم کرده‌اند.

در حالی که نشریات و روزنامه‌های سراسریِ بخش خصوصی هر یک به طریقی با مشکلات مربوط به افزایش سرسام‌آور کاغذ دست به گریبان شده‌اند، روزنامه‌های بزرگ بخش دولتی هم از آسیب‌های این بحران در امان نمانده‌اند و تنش‌های بازار کاغذ، دامنگیر موسسه بزرگ مطبوعاتی از جمله همشهری و اطلاعات را هم گرفته است.

لازم به یادآوری است که نخستین دوره نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۷۲ برگزار شد و تاکنون ۲۳ دوره آن برپا شده است. مروری به تاریخچه برگزاری این رویداد بزرگ رسانه‌ای نشان می‌دهد که پس از هفت دوره برگزاری در کنار نمایشگاه کتاب، نمایشگاه مطبوعات تا حدودی به استقلال نزدیک شد و از دوره هشتم به بعد و تا دوره سیزدهم، در همان محل دائمی نمایشگاه بین المللی در تهران، همه ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد، اما دوره چهاردهم، اولین دوره‌ای بود که نمایشگاه مطبوعات به طور کاملاً مستقل و جدا از برگزاری همزمان با نمایشگاه کتاب، و در فصل پائیز برگزار شد و از دوره پانزدهم، این نمایشگاه به تبعیت از نمایشگاه کتاب، به مصلای تهران انتقال یافت و تا سال گذشته (۱۳۹۶) هم در این مکان برگزار شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس