کد خبر 893834
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
نوانکو کانو

مهاجم نیجریه‌ای سابق آرسنال در گفت‌وگویی با نشریه «گاردین» توضیح می‌دهدکه جان ۵۴۲ نفر را نجات داده و به این کار هم ادامه خواهد داد.

به گزارش مشرق، نوانکو کانو، مهاجم نیجریه‌ای سابق آرسنال در گفت‌وگویی با نشریه «گاردین» از اینکه چگونه مشکل قلبش برای او الهام‌بخش ایجاد یک بنیاد بود و چرا باشگاه‌ها باید روی سلامت بازیکن‌های‌شان بیشتر نظارت داشته باشند، صحبت می‌کند.

داستان نوانکو و دختربچه
کانو فریاد زدن، سردرگم بودن و احساس ناامیدی کردن را به یاد می‌آورد. یک زن دخترش که به شدت بیمار بود را پیش او آورده بود. احساس می‌کرد او هیچ جایی برای رفتن ندارد و حالا برای نجات زندگی فرزندش التماس می‌کند. پس از آن دختربچه غش کرد. کانو درباره آن لحظه می‌گوید: «مجبور شدیم او را برداریم و به بیمارستان برویم. خدا را شکر، او فوت نکرد.» سال ۲۰۰۰ بود و کانو تازه بنیاد قلب خودش را بعد از اینکه در سال ۱۹۹۶ به دلیل مشکل قلبی که داشت در معرض مرگ قرار گرفت، راه‌اندازی کرده بود. مادر دختربچه تبلیغ آن را دیده بود و به دنبال فوتبالیست مورد نظرش تا هتل محل اقامت تیم ملی نیجریه، جایی که برای حضور در جام ملت‌های آفریقا اردو زده بودند، رفت. کانو درباره آن روز بیان می‌کند: «مادر می‌خواست دخترش را برای کمک به من نشان دهد. وقتی من را در هتل دید، داد و فریاد زد و ناگهان دختر غش کرد. بعد از آن در بیمارستان به مادرش قول دادم اولین بچه‌ای که بر روی آن کار خواهیم کرد دخترش خواهد بود.» آن دختر «انیتون» نام داشت و بین اولین بچه‌هایی بود که از نیجریه برای انجام عمل جراحی به بنیاد قلب کانو در لندن فرستاده شد. «برای یک دختربچه در آن سن که نمی‌تواند بازی کند، انرژی و حرکتی ندارد، لبخند نمی‌زند و چشمان آبی دارد. واقعاً در وضعیت بسیار بدی رنج می‌برند و آدم به خودش می‌گوید اگر هیچ‌کس برای کمک به آن‌ها نرود، می‌میرند. بعد از اینکه همه بچه‌ها عمل جراحی را پشت سر گذاشتند برای ملاقات‌شان رفتم، لبخند می‌زدند، می‌پریدند و می‌خواستند با من بازی کنند. وقتی به مادرها نگاه می‌کنید خوشحالی‌شان را می‌بینید. از آن روز به خودم گفتم این کاری است که باید انجام دهیم و بیشتر روی آن کار کنیم.» داستان انیتون زیبا ادامه پیدا کرد، او از دانشگاه لاگوس فارغ‌التحصیل شده و کانو هزینه‌های دانشگاه او را هم بر عهده گرفت.

احیای زندگی ۵۴۲ نفر
اما بنیاد قلب کانو زندگی‌های بسیار دیگری از مناطق فقیرنشین در آفریقا را نجات داده و ستاره سابق آرسنال و تیم ملی نیجریه به آن افتخار می‌کند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «ما ۵۴۲ نفر را نجات دادیم و به این کار ادامه خواهیم داد. این هفته ۴ بیمار به سودان رفتند و عمل آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. ۶ نفر دیگر هم به زودی تحت عمل جراحی قرار خواهند گرفت.» نوانکو کانو درباره وظایف بنیادش هم می‌گوید: «ما با بیمارستان‌ها همکاری می‌کنیم، بررسی‌ها را انجام می‌دهیم، با والدین صحبت می‌کنیم، آن‌ها را آموزش می‌دهیم و در عین حال بچه‌ها را برای عمل جراحی به سایر کشورها می‌فرستیم. هدف این بنیاد ساختن بیمارستان‌های قلب در آفریقاست که از نیجریه آغاز شده و این کار را ساده‌تر خواهد کرد. به‌عنوان یک فوتبالیست شما جام‌ها را می‌برید که خیلی خوب است، اما این ارزش بیشتری دارد.»

تأثیر بر زندگی مردم
نوانکو کانو این روزها در «هرتفوردشایر» لندن با همسر و سه فرزندش زندگی می‌کند. او می‌گوید بعد از بازنشستگی‌اش در سال ۲۰۱۲ تصمیم به استراحت نگرفته و به خودش نگفته حالا وقت تعطیلات است. کانو ۴۲ ساله که سفیر فدراسیون فوتبال نیجریه هم هست و به عنوان سفیر فیفا هم فعالیت می‌کند در این‌باره گفت: «به من اسطوره می‌گویند و مردم من را یکی از آن‌ها می‌بینند، اما به همین دلیل است که فکر نمی‌کنم مجبور باشم در خانه خودم را پنهان کنم و فقط به تعطیلات فکر کنم. من کسی هستم که می‌خواهد بر زندگی مردم تأثیر بگذارد.»


آزمون مرگ و زندگی
وقتی در ۲۰ سالگی بعد از درخشش در آژاکس راهی اینترمیلان شد، بعد از انجام تست‌های پزشکی متوجه شدند او مشکل قلبی دارد. روزهای جهنمی که در ایتالیا سپری کرد و باید فوراً تحت عمل جراحی قرار می‌گرفت. نوانکو کانو درباره آن دوران و شایعه‌هایی که در رسانه‌های ایتالیایی منتشر شد هم می‌گوید: «گزارش دادند من مشکل قلبی دارم و دیگر نمی‌توانم فوتبال بازی کنم.» کانو خوش‌شانس بود که مشکل دریچه آئورت را زود متوجه شد و درمانش را در کلیولند آمریکا ادامه داد. پزشک‌هایی در انگلیس و هلند به او توصیه کرده بودند که نباید فوتبال بازی کند، اما در آمریکا عملیات اصلاح آسیب انجام شد و ستاره نیجریه‌ای هم به فوتبال برگشت. آن زمان قهرمان ۳ فصل لیگ هلند با آژاکس و قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده بود. به نیجریه هم کمک کرد مدال طلای المپیک ۱۹۹۶ در رشته فوتبال را بگیرد. بعد از آن هم همراه آرسنال قهرمان لیگ برتر انگلیس و جام‌حذفی شد. ۸۶ مرتبه پیراهن نیجریه را پوشید و ۲ مرتبه هم بهترین بازیکن سال آفریقا لقب گرفت. «اتفاق‌هایی که بعد از پیوستنم به اینتر رخ داد باعث شد قوی‌تر شوم. هیچ آزمونی بزرگتر از این نیست که بین مرگ و زندگی قرار بگیرید. بنابراین اگر از آن بیرون بیاید می‌توانید هر کاری را انجام دهید. این مسئله من را به سمتی برد که هر کاری می‌توانم انجام دهم.» کانو از روزهای سخت می‌گوید و ادامه می‌دهد: «همچنین دید من نسبت به جهان را تغییر داد. برای مثال اگر در بیمارستان نباشید واقعاً نمی‌فهمید چه چیزی آنجا در جریان است. من درد را به عنوان یک بزرگسال می‌شناسم، بنابراین تصور کنید برای بچه‌ها چگونه است. برای آن‌ها درد کشیدن سخت است.»

شاید من هم می‌مردم
کانو سال ۲۰۱۴ نیاز به ترمیم دریچه آئورت پیدا کرد و عمل جراحی دوم را انجام داد. او درباره مشکل قلب بین ورزشکاران هم می‌گوید: «ما افرادی مثل مارک ویوین‌فو داریم که ممکن است هنگام بازی کردن فوت کنند. بسیاری دیگر هستند مثل شیخ تیوته. باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها باید برای چکاپ بازیکن‌ها جدی باشند. چه کسی می‌داند شاید من یکی از آن‌هایی بودم که هنگام بازی کردن می‌میرد اگر مشکل من هنگام تست پزشکی باشگاه اینترمیلان پیدا نمی‌شد.»

منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس