داروخانه نمایه

رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: تمهیدات لازم برای مقابله با تحریم‌ها و تامین داروی مورد نیاز کشور صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، غلامرضا اصغری در چهاردهمین گردهمایی مدیران نظارت بر مواد غذایی کشور در ارومیه اظهار کرد: هم اکنون کشور در حالت جنگ اقتصادی با دشمنان قرار گرفته و لازمه موفقیت در این شرایط اتخاذ تصمیمات متناسب با جنگ اقتصادی است که این جنگ اقتصادی شرایط سختی برای ایجاد کرده و همه مسئولین باید برای عبور از این بحران تلاش کنند.

بیشتر بخوانید:

وزیر بهداشت: کمبود ۲۵ تا ۳۰ قلم دارو در تمام دنیا طبیعی است

رئیس سازمان غذا و داروی کشور در ادامه اضافه کرد: طی چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های بانکی اعمال شده و بر خلاف اعلام طرف‌های خارجی مبنی بر عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی امکان معاملات و خرید دارو و تجهیزات پزشکی را نداشتیم.

اصغری اعلام کرد: البته برنامه‌ریزی‌هایی شده که از ظرفیت استان‌های مرزی برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی استفاده کرده و در این راستا مسئولین دانشگاه علوم پزشکی، غذا و دارو و سایر مسئولین حوزه بهداشت برای نظارت بر واردات محصولات غذایی و دارویی خارجی از مرز باید اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی در خصوص وظایف معاونت‌های غذا و داروی استان‌ها تاکید کرد: در شرایط فعلی اقتصادی نظارت‌های واحدهای استانی نباید به گونه‌ای باشد که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شود و در صورتیکه تولیدکنندگان خارج از استانداردهای تعریف شده اقدام به تغییر اندازه و تعداد بسته‌بندی کنند، اگر در کیفیت محصول تغییری ایجاد نشود با تولیدکنندگان مدارا شود.

گسترش همکاری‌های منطقه‌ای سبب کاهش عوارض تحریم‌ها می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز در چهاردهمین گردهمایی مدیران نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در ارومیه گفت: استفاده از مزیت مرزی بودن آذربایجان غربی و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای نظیر همکاری دانشگاه علوم پزشکی با دانشگاه ارزروم ترکیه سبب کاهش عوارض ناشی از تحریم‌ها می‌شود.

جواد آقازاده با اشاره به لزوم شناسایی ظرفیت‌های جدید مطرح کرد: آذربایجان غربی در زمینه گیاهان دارویی ظرفیت بزرگی دارد و برای صادرات فراورده‌های دارویی گیاهی با یک گروه فنلاندی و ترکیه‌ای مذاکراتی صورت گرفته و از تمام شرکت‌های تحقیقاتی و دارویی دعوت می‌کنیم در عرصه تولید گیاهان دارویی، فراوری و بسته بندی قابل صادرات به اروپا همکاری کنند.

دکتر آقازاده همچنین گفت: تولید تجهیزات پزشکی و واردات فناوری از کشورهای همسایه یا تولید مشترک با این کشورها جهت گسترش صادرات ظرفیت خوبی برای فعالیت است که در آذربایجان غربی قدم‌های خوبی برداشته شده و آذربایجان غربی در تولید ایمپلنت‌های ارتوپدی و دستکش‌های جراحی جزو استان‌های سرآمد است اما برای توسعه این صنایع نیاز به حمایت مسئولین وزارت بهداشت از جمله سازمان غذا و دارو داریم.

وی افزود: آذربایجان غربی در تولید کنسانتره و آب‌میوه دارای شرکت‌های زیادی است و نقش سازمان غذا و دارو در نظارت و همکاری با این واحدهای صنعتی در توسعه این واحدها و اشتغالزایی مهم است و می‌تواند در افزایش صادرات غیرنفتی کمک زیادی به کشور کند.

سیاست‌های کلی نظارت بر غذا و آشامیدنی بررسی می‌شود

معاون غذا و داروی دانشگاه غلوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی در تشریح برنامه‌های گردهمایی مدیران نظارت بر مواد غذایی کشور اظهار کرد: این گردهمایی به مدت دو روز برگزار می‌شود که در این نشست سیاست‌های سازمان غذا دارو در خصوص ارتقا سلامت غذا و سیاست‌های کلی در بخش غذا و آشامیدنی بررسی می‌شود و همچنین طرح ملی ارتقا سلامت و برنامه کلان کشوری در کاهش بیماری‌های غیرواگیر تشریح خواهد شد.

غفارزاده در ادامه افزود: یکی از وظایف سازمان غذا و دارو نظارت بر فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی به منظور جلوگیری از توزیع کالای قاچاق بوده که آئین‌نامه مبارزه با قاچاق در این گردهمایی بررسی می‌شود، در ادامه برنامه‌های روز اول این گردمایی نظام توزیع و شبکه‌های پخش کالاهای سلامت محور توسط دفتر بازرسی و امرو حقوقی سازمان غذا و دارو تشریح خواهد شد.

تحلیل سند ملی ایمنی و سلامت محصولات غذایی برنامه روز دوم گردهمایی سازمان غذا و دارو است

بر اساس اعلام دبیرخانه گردهمایی مدیران نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور در دومین روز این گردهمایی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تحلیل سند ملی ایمنی و سلامت محصولات غذایی توسط اداره‌کل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی انجام خواهد شد.

ارائه نقطه نظرات دانشگاه‎های علوم پزشکی از طریق سرقطب‌های ۱۰ گانه استان‌ها، تعیین کارگروه‌های استانی و برگزاری کارگاه دستورالعمل برخورد با تخلفات و عدم انطباق‌ها در سطح عرضه و جمع‌آوری دیگر بخش‌های گردهمایی خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس