کد خبر 891955
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
مقتدی صدر و هادی العامری

با تغییرات اخیر در نقشه سیاسی عراق، نگاهها به نزدیکی اخیر روابط بین ائتلاف سائرون و ائتلاف الفتح برای تشکیل بزرگترین فراکسیون و معرفی نامزد توافقی برای پست نخست وزیری آینده دوخته شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه عراقی "المدی" در گزارشی درباره تغییر نقشه سیاسی ائتلاف های سیاسی در عراق در سایه تحولات اخیر بصره و درخواست ائتلاف های الفتح و سائرون از حیدر العبادی نخست وزیر و دولت وی به خاطر کوتاهی در رسیدگی به پرونده این استان نوشت: محافل ائتلاف های الفتح و سائرون گروهی از اسامی را بین خودشان برای جانشینی حیدر العبادی در پست نخست وزیری بررسی می کنند تا در نهایت یک نامزد توافقی را برای معرفی به سایر نیروهای پیروز در انتخابات پارلمانی معرفی کنند که این امر همزمان با زمان اعلام ائتلاف بین سائرون و الفتح خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه مشترک الفتح و سائرون درباره عدم نخست وزیری مجدد العبادی

یک منبع پارلمانی آگاه از مذاکرات تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی گفت: تحرکی از سه روز پیش بین ائتلاف های سائرون و الفتح با هدف تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی به راه افتاده است و تلاش ها اکنون برای معرفی نخست وزیر است و به توافقی در ساعات آینده منتهی خواهد شد.

وی افزود: گروهی از اسامی در حال حاضر بین نیروهای شیعه برای انتخاب یکی از آنها به عنوان نامزد توافقی در جریان است.

این منبع درعین حال افزود: ائتلاف النصر به ریاست العبادی نیز موافقت "اصولی خود را در برابر نیروهای شیعه که در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاهها بین سائرون و الفتح برای طرح نامزد توافقی برای جایگزینی حیدر العبادی نخست وزیر کنونی هستند، ابراز داشته است. روند امور همچنان در حال بررسی است و به مراحل نهایی خود نرسیده است.

این منبع تصریح کرد: چند سناریو بین الفتح و سائرون و النصر مطرح است که در ساعات آینده درخصوص تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی و ساختار دولت نهایی خواهد شد. نیروهای شیعه میزان مشکل و تبعات آن را درک کرده و برای مرتب کردن  برگه ای خود به سرعت وارد عمل شده اند.

هدی سجاد نماینده ائتلاف النصر گفت: "تحرکی از چند روز پیش برای نزدیک کردن دیدگاههای فراکسیون های مختلف به منظور حل نهایی مشکل تشکیل دولت به راه افتاده است. مشکل در وجود دخالت های بزرگ در امور عراق است".

وی افزود: امیدواریم که این نزدیکی روابط بین فهرست های مختلف در اسرع وقت به خاطر شرایط دشوار عراق صورت گیرد.

سجاد پیش بینی کرد که به احتمال زیاد "یک دولت توافقی در بردارنده همه طرف های پیروز در انتخابات اخیر پارلمانی تشکیل شود".

در مقابل عدی عواد نماینده ائتلاف الفتح گفت وگوها بین الفتح و سائرون را هنوز پُررنگ ندانست که در سطح تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی برسد و گفت که مذاکرات بین فهرست های مختلف از دو سه روز پیش متوقف شده است.

وی افزود: نیروهای پیروز در انتخابات در آغاز تلاش می کنند که بحران استان بصره را حل کنند و سپس به همه مشکلات و تبعات بزرگترین فراکسیون پارلمانی بپردازند. تحرک کمرنگی بین برخی از فهرست های پیروز در انتخابات درجریان است که هنوز به سطح تشکیل بزرگترین فراکسیون نرسیده است.

در همین راستا، حنین القدو از مسئولان ارشد ائتلاف الفتح گفت که نزدیکی روابط ائتلاف وی با ائتلاف سائرون موضوع تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی را در روزهای آینده نهایی خواهد کرد.

خبرگزاری "کا پرس" به نقل از القدو نوشت: مطابق دیدگاهها بین ائتلاف های سائرون و الفتح درخصوص استعفای حیدر العبادی نخست وزیر و کابینه وزارتی گامی در مسیر نزدیکی بین دو ائتلاف برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی است.

وی افزود: بازگشت ائتلاف و انسجام بین تشکل های شیعه می تواند آینده عراق را ترسیم کند و به شروط تشکل های دیگر برای آنها را پایان دهد. اگر ائتلاف بین سائرون و الفتح صورت گیرد، انتخاب رئیس پارلمان و دو نواب وی در جلسه آینده انجام خواهد شد.

این درحالی است که جریان حکمت ملی به ریاست عمار حکیم نیز روز یکشنبه از دعوت های دوجانبه بین ائتلاف های الفتح و سائرون برای تشکیل بزرگترین فراکسیون و دولت آینده به عنوان کلید حل بحران بصره و کشمکش های سیاسی خبر داد و گفت که گشایش در این بحران به کاهش فشار بر تشکل شیعیان برای پاسخ به خواسته های غیرقانونی منجر خواهد شد.

جلسه ائتلاف اصلاح و آبادانی درخصوص اوضاع بصره و جلسه آتی پارلمان

نمایندگان تشکل های زیر مجموعه ائتلاف اصلاح و اعمار (متشکل از سائرون و النصر و ..) اوضاع بصره و آخرین تحولات سیاسی عراق را در نشست خود در مقر تشکل سائرون بررسی کردند.

در بیانیه این نشست آمده است: نمایندگان اوضاع کلی کشور و بویژه وضعیت بصره و راه حل های مطرح برای رسیدگی به آن و پیگیری اجرای فوری آن را بررسی کردند.

این بیانیه افزود: تکمیل گفت وگوها بین طرف های ائتلاف برای تصمیم گیری های لازم به منظور آمادگی برای جلسه آتی پارلمان و مسئولیت ها و تعهدات بزرگترین فراکسیون در این باره نیز بررسی شد.

براساس این بیانیه، شرکت کنندگان همچنین آخرین تحولات سیاسی را برای آمادگی جهت تشکیل یک دولت ملی قوی برای خدمت رسانی به عراق و ملت آن براساس یک برنامه دولتی متکی به یک فراکسیون پارلمانی منسجم و موثر برای تحقق امیدها و انتظارات مشروع ملت مورد بحث قرار دادند. کار کمیته های برخاسته از ائتلاف اصلاح و آبادانی نیز مورد بحث قرار گرفت.

در همین حال، محمد المیاحی عضو جریان حکمت ملی به شبکه تلویزیونی الفرات گفت: در این نشست موضوع نوشتن برنامه دولتی و اساسنامه داخلی ائتلاف بررسی شد.

وی افزود: موضوع نهایی کردن ریاست پارلمان و گفت وگو با نیروهای کرد و ائتلاف الفتح از دیگر موضوعات مورد بحث بود.

شبکه تلویزیونی الفرات همچنین به نقل از برخی منابع از "مذاکره ائتلاف اصلاح و آبادانی با ائتلاف الفتح و نیروهای کرد برای پیوستن به آن خبر داد".

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 1
    عبادی بای بای. عبادی جان چاه نکن بهر کسی اول خدمت دوم کسی. سال 2014 همین کارها را سر نوری مالکی آوردی و سال 2018 به همان شکل سر تو آمد. هر چقدر که بند باز ماهری باشی باز هم از طناب سیاست خواهی افتاد. به هر حال باید تکلیف خودت را مشخص کنی. یا طرف ناسیونالیست شیعه عراقی هستی یا طرف محور مقاومت یا طرف آمریکا و محور غربی عربی عبری. شتر سواری دولا دولا نمی شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس