کد خبر 891526
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
فیلم/ تخریب وحشیانه کنسولگری ایران در بصره!

عواملی که اعتراضات خیابانی شماری ازمردم بصره را صحنه‌گردانی و مهندسی کرده،با حمله به کنسولگری ایران در این شهر پرده جدیدی ازسناریوی ایجادشکاف میان دو کشور دوست ومتحد ایران و عراق را به اجرا درآوردند.

به گزارش مشرق، روزهای گذشته بصره شاهد اتفاقاتی مشابه اتفاقات سال ۱۳۹۳ در شهرهای غربی و شمالی مثل «رمادی»، «فلوجه»، «تکریت» و «موصل» بود. ابتدا شماری از مردم که به نحوه خدمت‌رسانی دولت، معترض هستند، به خیابان‌ها آمدند و سپس، عوامل داعش و بعثی تحت پوشش تظاهرکنندگان، به مراکز دولتی و نیروهای امنیتی حمله کرده و به اعتراض‌ها سمت و سوی ضد ایرانی دادند.

بیشتر بخوانید:

ارتباط برخی از عناصر نفوذی در بصره با کنسولگری آمریکا

معصوم حمله به کنسولگری ایران را محکوم کرد


مشابه این اتفاقات از سه‌شنبه هفته گذشته تاکنون در شهر شیعه‌نشین دو میلیون نفری بصره در حال رخ دادن است و عوامل میدانی و محرک آن، تروریست‌ها و بعثی‌های شکست خورده سعودی‌ها و آمریکا هستند.


اما، اتفاقات بصره جمعه‌شب با حمله شماری از افراد تحریک شده به کنسولگری ایران و آتش زدن آن، وارد مرحله تازه و احتمالاً نهایی خود شد و به نظر می‌رسد که تروریست‌ها و عوامل میدانی آمریکا، رژیم آل‌سعود و رژیم صهیونیستی، به طور ناشیانه و ناخواسته، پرده آخر سناریوی ایجاد شکاف میان دو کشور را به اجرا درآوردند. ناشیانه بدین خاطر که عوامل پشت پرده اتفاقات بصره، خیلی زود، «رو» بازی کردند و این اقدام زودهنگام، دست آنها را برای ملت دولت و گروه‌های سیاسی عراق، «رو» کرد.


بدین ترتیب که در پی حمله به کنسولگری ایران و آتش‌زدن آن، که احضار سفیر عراق در کشورمان و اعتراض مقامات وزارت خارجه ایران به عراق را در پی داشته است، مقامات بغداد را نیز به اقدامات جدی‌تر علیه خشونت‌طلبان در بصره واداشت؛ به طوری که «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، به نیروهای امنیتی دستور «قاطع» داد که با اغتشاش‌گران برخورد کنند. به گزارش ایسنا، عبادی دیروز گفت، «اقدامات خرابکارانه در بصره، دارای منشأ سیاسی است.» نخست‌وزیر عراق همچنین، نسبت به تبدیل شدن اختلافات در بصره، به درگیری‌های مسلحانه هشدار داد.


همین دستور قاطع که خواسته سایر مقامات عراقی مردم و مرجعیت نیز هست، باعث جدایی میان معترضانی که مطالبات منطقی دارند و آنهایی که نفوذی هستند، شده، و بساط توطئه‌گران و فتنه در بصره نیز برچیده خواهد شد.


دیروز خبرگزاری صدا و سیما نیز خبری را از بصره مخابره کرده که نشان می‌دهد، احتمال بروز شکاف و شفاف شدن مرز میان مردم معترض و نفوذی‌های بعثی و داعشی، کاملاً جدی است. بنابراین گزارش، «کمیته هماهنگی تظاهرات بصره» دیروز اعلام کرد: «خرابکاری‌ها در این شهر، کار مشترک داعش و بعثی‌ها بوده است.»


۴ پرده یک سناریو


کشور عراق که مدت کمی است از فتنه داعش خلاص شده، در ماه‌های گذشته با ماجراهای داخلی مکرر و هدفمندی مواجه بوده است که همگی آنها، پرده‌های یک سناریو هستند؛ ایجاد شکاف میان دو کشور دوست و متحد ایران و عراق، که همان ایجاد شکاف در محور مقاومت است.


پرده نخست توسط آمریکا در مناطق غربی و شمالی عراق به اجرا درآمد؛ به گفته منابع عراقی، آمریکا در استان الانبار تلاش کرد که میان سران عشایر اهل سنت و نیروهای بسیج مردمی شکاف ایجاد کند.


 واشنگتن علاوه بر مورد فوق، از جریان‌های سنی عراق هم خواست علیه بسیج مردمی و حضور این نهاد در ترکیب نیروهای مسلح عراق، موضع بگیرند. کاملاً واضح است که آمریکا بسیج مردمی عراق را بخشی از محور مقاومت می‌داند و می‌خواهد آن را از صحنه عراق حذف کند و به اصطلاح، از این طریق، به ایران ضربه بزند و میان کشورمان و عراق، شکاف اندازد.


پرده دوم سناریوی ایجاد شکاف میان دو کشور، ماجرای توهین به زائران ایرانی و عراقی بود که در داخل کشور، روزنامه‌های شهروند و شرق آن را کلید زدند و به زائران عراقی مشهد مقدس، تهمت زدند و در خارج نیز روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» قرینه همین سیاست کثیف را به اجرا درآورده و تلاش کرده بود عراقی‌ها را نسبت به زائران ایرانی اماکن مقدسه عراق، تحریک کند.


پرده سوم این ماجرا، دامن زدن به شکاف میان دو ملت و به حاشیه بردن دین و مذهب مشترک است؛ چراکه دین اسلام و مذهب شیعه، به جای اینکه عامل شکاف باشد، عامل پیوند میان دو ملت ایران و عراق است. شعارهایی که درحمایت از «صدام» ملعون در عراق و رضاخان در ایران (چند ماه قبل) ازطرف شماری از افراد نفوذی داده می‌شد، برگردان همین پرده سوم است و نشان می‌دهد هر دو از یک جا خط می‌گیرند. در این میان، متاسفانه برخی هم که از عمق ماجرا خبر ندارند، هم ممکن است در زمین صحنه‌گردانان پشت پرده بازی کنند، مثل یک نماینده مجلس کشورمان که در پی حمله به کنسولگری ایران در بصره، خواستار قطع هرگونه کمک به عراق شد! بدون اینکه متوجه باشد، هدف از این فتنه‌ها، همین «قطع» شدن روابط بین دو کشور است.


ادلب و اربعین


اما، اینکه ما در جبهه ضدمقاومت، شاهد نوعی دستپاچگی هستیم، به خاطر اتفاقی است که ممکن است بساط آمریکا و همه رژیم‌های مرتجع و وابسته منطقه را برای همیشه برچیند و این اتفاق، چیزی جز آزاد شدن استان «ادلب» سوریه از اشغال تروریست‌ها نیست.


طی روزهای اخیر آمریکا، اروپا و سازمان ملل تا توانسته‌اند به ارتش سوریه درمورد آغاز عملیات «ادلب» هشدار داده‌اند و این هشدارها کم و بیش ادامه دارد.


با این حال، تصمیم دولت دمشق و محور مقاومت، هیچ تغییری نکرده است و براساس خبرهای موثق، این عملیات به زودی آغاز می‌شود و نتایج نشست بسیار مهم جمعه گذشته روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران هم، انجام عملیات «ادلب» را قطعی کرده است.


ماجرای بصره و توطئه‌های آمریکا، رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی در عراق، نوعی سنگ‌اندازی در مسیر اجرای عملیات آزادسازی ادلب نیز محسوب می‌شود. آنها احتمالا با این فتنه به دنبال تحت فشار گذاشتن ایران و حشدالشعبی در ماجرای عملیات سرنوشت‌ساز ادلب هستند.


مورد دیگری که انگیزه محور ضدمقاومت و عوامل داخلی آنها در عراق را برای ایجاد فتنه و شکاف میان این کشور و ایران، تحریک می‌کند، برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین در عراق است؛ این راهپیمایی که بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین راهپیمایی در کل جهان محسوب می‌شود و هر سال تکرار می‌شود، همه نقشه‌های منطقه‌ای آمریکا مثل ایران‌هراسی و ایجاد شکاف میان عرب و عجم را نقش بر آب می‌کند و به همان میزان نیز باعث انسجام بیشتر و عمیق‌تر میان دو ملت ایران و عراق و کل محور مقاومت می‌گردد.


بنابراین، طبیعی است که راهپیمایی اربعین، جلوی تعبیر خواب آمریکا درخصوص تسلط بر منطقه و منابع نفتی و گازی آن را می‌گیرد. فتنه «بصره» راهپیمایی معجزه‌گونه اربعین را نیز نشانه رفته است.


با توجه به این شرایط، باید جلوی عملی شدن سناریوی آمریکا را گرفت و مقابل هر حرکتی که به فتنه آمریکایی ایجاد شکاف میان ایران و عراق، دامن می‌زند، ایستاد. البته، باید متوجه این نکته نیز باشیم که اقدامات عجولانه و آشکار ضدایرانی آمریکا در منطقه، نشانه ضعف واشنگتن و متحدان منطقه‌ای‌اش نیز هست.


درمجموع، خوشبختانه آمریکا با ایران کاملا رو بازی می‌کند و آخرین شاهد آن، اظهارات «اسکات بنت» افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا است؛ وی دیروز به خبرگزاری تسنیم گفت، حمله به کنسولگری ایران در بصره، کار مزدوران سعودی و اسرائیلی، با هدف ایجاد اختلاف میان ایران و عراق است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس