سرگئی لاوروف نمایه

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تأکید بر اینکه «جبهه‌النصره» تهدیدی برای ثبات در سوریه است، گفت که مسکو، تهران و آنکارا خواستار پایان یافتن بحران سوریه هستند.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته است، هدف نهایی روسیه، ترکیه و ایران در سوریه پایان دادن به بحران و جنگ در سوریه است.

دیپلمات ارشد روسیه در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون روسیه تصریح کرد اگرچه ممکن است اهداف سه کشور تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در کمک به حل بحران سوریه از جنبه‌هایی اختلافاتی داشته باشد اما در نهایت هر سه کشور مصمم هستند تا به درگیری‌ها و جنگ در سوریه پایان داده شود.

بیشتر بخوانید:

لاوروف: دلار ابزار فشار آمریکا است

وی همچنین تأکید کرد که سه کشور روسیه، ایران و ترکیه علاوه بر اتمام جنگ در سوریه، می‌خواهند این مسئله را نیز تضمین کنند که مردم این کشور بدون هیچ مداخله خارجی، خودشان درباره سرنوشت کشورشان تصمیم‌گیری می‌کند.

لاوروف در ادامه گفت، آمریکا این اطمینان را به روسیه داده که تفکیک معارضان مسلح سوری از تروریست‌ها را در سوریه تضمین خواهد کرد.

دیپلمات ارشد روسیه ادامه داد: «شرکای ما از جمله آمریکایی‌ها به ما این اطمینان را داده‌اند که این تفکیک در نهایت محقق خواهد شد.»

وی افزود: «تنها منطقه کاهش تنش باقیمانده در سوریه، «ادلب» است که در حال حاضر دهها هزار نفر از تروریست‌ها در این منطقه مستقر شده‌اند و هدایت این گروه‌ها را جبهه‌النصره بر عهده دارد.»

جبهه‌النصره بزرگترین تهدید برای ثبات سوریه است

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که جبهه‌النصره که در سازمان ملل نیز به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده، بزرگترین تهدید برای برقراری ثبات در سوریه به شمار می‌آید.

لاوروف در ادامه گفت که روسیه و همچنین ایران به درخواست و دعوت مستقیم دمشق وارد سوریه شده‌اند در حالی که تمام طرف‌های دیگر به صورت غیرقانونی در سوریه فعالیت دارند.

وزیر خارجه روسیه پیش از این در سخنرانی خود در موسسه روابط بین‌الملل مسکو تأکید کرده بود که «هیچ جایی برای تروریست‌ها در سوریه نیست و دولت سوریه کاملا حق دارد تا خواستار نابودی تروریست‌ها در خاک این کشور باشد».

استان ادلب که در شمال غربی سوریه و در مرز ترکیه واقع شده است از سال 2015 تحت کنترل نیروهای مورد حمایت ترکیه است. دولت سوریه این عناصر را از شاخه های گروههای تروریستی می‌داند. در حال حاضر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در تدارک آماده سازی و ارسال تجهیزات برای آغاز یک عملیات گسترده به منظور آزادسازی ادلب از چنگ تروریستها هستند. 

ایران، ترکیه و روسیه از پارسال روندی را در شهر آستانه قزاقستان آغاز کردند که هدف آن حل بحران سوریه از طریق حرکت به سمت گفت‌وگوی دولت و معارضین و تدوین قانون اساسی جدید در این کشور، بود. این روند با برقراری آتش‌بس‌های محلی در مناطق مختلف سوریه آغاز شده و اکنون در مسیر حل سیاسی بحران حرکت می‌کند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه فردا جمعه 7 سپتامبر (16 شهریورماه) برای برگزاری نشستی سه‌جانبه با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر می‌کنند. کاخ کرملین اعلام کرده که موضوع اصلی این نشست رایزنی درباره اوضاع «ادلب» سوریه و عملیات نظامی در این منطقه است. کاخ ریاست‌جمهوری روسیه همچنین گفته است که پوتین در این سفر قصد دارد نشست‌های دوجانبه‌ای را با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود برگزار کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس