کلاه سفیدها

بخشی از فرماندهای اصلی و خانواده دست اول آنها به درخواست خودشان اجازه یافتند وارد منطقه اشغالی جولان شوند که احتمالاً به کشورهای دیگر از جمله اردن و ترکیه منتقل شده‌اند.

سرویس جهان مشرق- اسرائیل تا ژوئیه سال جاری میلادی دست کم ۱۲ گروه شورشی را در مناطق مرزی سوریه با خود پشتیبانی کرده تا از گسترش درگیری‌ها به مرزهای خود یا نزدیکی نیروهای ایرانی به سرزمین‌های اشغالی پیشگیری کند.

این خبر را فارن پالسی در گزارشی منتشر کرده و ادامه داده مصاحبه‌های اختصاصی با بیش از ۱۲ فرمانده نظامی در منطقه، این یافته را تأیید می‌کند. مسلسل، راکت‌انداز و نفربر از مهمترین تجهیزات اعطایی به گروه‌های شورشی بوده است که از منطقه اشغال‌شده جولان به دست شورشیان رسیده است؛ منطقه‌ای که قرار بود کمک‌های بشردوستانه به مردم جنگ‌زده از آن منتقل شود.

فارن‌ پالسی ادامه داده است اسرائیل به هر یک از شورشیان ۷۵ دلار به صورت ماهانه پرداخت کرده تا بتوانند از بازار سیاه سوریه تسلیحات و تجهیزات لازم را خریداری کنند و بعضاً در هنگام پیشروی نیروهای داعشی به سمت اسرائیل از پهپادهای مسلح بهره گرفته است.

این حمایت‌ها موجب شده برخی شورشیان تصور کنند در صورت حمله ارتش سوریه به این مناطق، رژیم صهیونیستی از آنها پشتیبانی خواهد کرد، اما این اتفاق افتاد و اسرائیل واکنشی نشان نداد زیرا هدف اصلی از کمک‌های پیشین مقابله با نزدیکی نیروهای ایرانی یا گسترش آشوب و درگیری به مرزهای اسرائیل بوده است.

در همین زمینه:

سناریوی حامیان گروه‌های تروریستی برای انجام حمله شیمیایی در شمال سوریه

به نظر می‌رسد فعلاً اسرائیل برای تصاحب مناطقی فراتر از جولان در خاک سوریه ریسک نمی‌کند و تلاش می‌کند منافعش را از طریق گروه‌های شبه‌نظامی و همچنین ارتش آمریکا به پیش ببرد. سفیر واشینگتن در بیت المقدس اخیراً اعلام کرده است ممکن است آمریکا جولان را به عنوان خاک اسرائیل به رسمیت بشناسد.

یکی از نیروهای گروه شبه‌نظامی فرسان‌الجولان (گروهی که احتمالاً بیشترین کمک‌ها را از اسرائیل دریافت کرده و حتی واسطه انتقال کمک‌ها به گروه‌های دیگر بوده) به گزارشگر فارن‌ پالسی گفته است "این درسی بود که اسرائیل به ما داد که تنها به منافع خودش فکر می‌کند و کمتر به انسانیت و کمک‌ها به غیرنظامیان می‌اندیشد". این سخنان می‌تواند توجیه کند چرا کمک‌های اسرائیل به گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه کمتر از کشورهایی چون عربستان و ترکیه بوده است.

فارن‌پالسی نوشته است اسرائیل برای پنهان‌ماندن کمک‌هایش تسلیحاتی از کشورهای دیگر را به شورشیان رسانده است، از جمله تسلیحاتی که از آمریکا دریافت کرده و همچنین تسلیحاتی که از کمک‌های ایران به حزب‌الله لبنان ضبط کرده است.

احتمالاً دلیل افزایش کمک‌های اسرائیل به شبه‌نظامیان در سال اخیر، ناتوانی از حل مسأله حضور ایرانیان در سوریه از طریق سیاسی و گفتگو با کرملین بوده است. حالا فارن‌ پالسی مدعی شده دلیل اینکه کمک‌های اسرائیل در ژوئیه سال جاری پایان یافته و در واقع تاریخ مصرف گروه‌های شبه‌نظامی در آن منطقه برای نتانیاهو تمام شده است، دست یافتن به یک توافق سیاسی با روسیه بوده که در ازای همراهی اسرائیل با پیشروی نیروهای سوریه به سمت جنوب، کرملین قول داده که نیروهای ایرانی در ۸۰ کیلومتری مرزهای اسرائیل حضور نیابند. یک فرمانده نظامی در درعا به گزارشگر فارن پالسی گفته است تازه فهمیده که تکیه به اسرائیل اشتباه بوده است.

با این حال اسرائیل کم به این گروه‌ها خدمت نکرده است. معتصم الجولان سخنگوی گروه الجولان سال گذشته گفته بود "اسرائیل در کنار ما قهرمانانه ایستاد و اگر کمکهایش نبود ما زنده نمی‌ماندیم. " سال جاری نیز با نزدیک‌شدن نیروهای سوری بخشی از فرماندهای اصلی و خانواده دست اول آنها به درخواست خودشان اجازه یافتند وارد منطقه اشغالی جولان شوند و به نظر می‌رسد به کشورهای دیگر از جمله اردن و ترکیه منتقل شده‌اند، در حالی که بخشی دیگر ترجیح دادند محاصره شوند و برخی نیروهای دست چندم نیز پنهانی به گروه‌های هوادار رژیم پیوستند.

طبق این گزارش و آنچه خبرگزاری‌ها از ماجرای کلاه‌سفیدها نوشتند، انتقال فرماندهان شبه‌نظامی به اسرائیل در شرایطی طی ژوئیه انجام شده که یک ماه بعد گفته شد حدود ۸۰۰ کلاه سفید با کمک اسرائیل از سوریه تخلیه شده و به اردن منتقل شده‌ تا از آنجا به بریتانیا، آلمان و کانادا فرستاده شوند؛ گروهی که مدعی کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه در شهرهای اشغال‌شده از سوی شورشیان بود اما فعالیت‌های مشکوکش دولت‌های سوریه و روسیه را به این نتیجه رساند که هم‌پیمان دولت‌های غربی بوده و هست. آیا انتقال کلاه‌سفیدها و اصلاً حضورشان در سوریه پوششی برای کمک به نفوذی‌های اسرائیل در سوریه بوده است؟

منابع

https://sputniknews.com/middleeast/201809071067819544-Israel-Islamist-Commanders-Syria-White-Helmets

https://foreignpolicy.com/2018/09/06/in-secret-program-israel-armed-and-funded-rebel-groups-in-southern-syria

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • قریشی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
    5 1
    در بودن صهیونیست جهانی پشت پرده جریانات نحس بشریت هیچ شکی نیست ، در شعور برخی شک داریم که هنوز با وجود اینهمه شواهد صهیونیست ها را برحق و سران صهیونیست امریکائی را ناجیان بشریت می دانند .
  • حسین PL ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
    2 0
    باید یه طوری زدشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس