کد خبر 889179
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
آزاده علی اکبر مصطفوی

نتیجه افراط در توجه به مستحبات و تفریط در تشخیص واجبات کشور باعث شده عده‌ای از گذشته پرافتخار خود غافل باشند. آیا انقلاب ما آن‌قدر که بر مردم جهان اثر گذاشته بر خود ما هم اثر داشته؟

شاه‌کلید

به گزارش مشرق، سردار سیدعلی‌اکبر مصطفوی، آزاده ممتاز که 10 سال از سالهای طلایی عمرش را در زندان های حزب بعث عراق گذراند ولی مردانه پای عقاید و آرمان هایش ایستاد، این روزها نیز دست به قلم دارد و درباره مسائل روز، می نویسد. وی در تازه ترین مقاله خود نوشته است:

انقلاب اسلامی دستاوردهای ارزشمند و فراوانی در زمینه‌های مختلف داشته است. البته به جز نظام آموزش و پرورش که کم‌تر به آن توجه شده. آموزش و پرورش به‌خصوص از نظر تربیت اخلاقی، معنوی و عدالت دستاورد قابل قبولی نداشته است. در حالی که بر اساس دیدگاه قرآن تنها یک راهکار برای استحکام زیرساخت‌های جامعه اسلامی وجود دارد و آن هم تغییر و تحول اساسی در آموزش و پرورش است: وَ الْبَلَدُ الطّیبُ یخْرُجُنَبَاتُهُ بِأذنِ ربّهِ والّذی خَبُثَ لَایخْرُجَ اِلّا نَکداً*.

این بلد طیب، در اصل اذهان پاک کودکان جامعه است که ‌چون زمین بکر و حاصلخیز می‌ماند. اگر روی آن خوب ارزیابی و کشت شود مسلما برداشت خوب خواهد بود، اما اگر خوب کار نشود زیرساخت‌ها با مشکل مواجه خواهند شد. آموزش و پرورش بنیان و منشا زیرساخت‌های جامعه از نظر علمی، معنوی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، ورزشی، محیط زیست، بهداشت و درمان و... است. در واقع اگر این بخش به وظیفه خود در سطوح خُرد به‌خوبی عمل کند، اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و دیگر نهادها و سازمان‌ها می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. در غیر این صورت سایر تلاش‌ها حاصل خوبی نخواهند داشت. بسیاری از کشورهای پیشرفته که مسلمان هم نیستند، برای زیرساخت‌های کشورشان به برنامه‌ریزی‌های صحیح علمی و قانونمند و هزینه‌های فراوان خصوصا در نظام آموزش و پرورش به عنوان شاه‌کلید زیرساخت‌های کشور، توجه خاص دارند.

اکنون سوال این‌جاست که با توجه به هزینه‌های هنگفت برای برگزاری مجالس کشورهای اسلامی و مسابقات حفظ قرآن و قرائت چنین آیاتی، نتیجه و حاصل این تلاش‌ها در مورد رشد اخلاق و ایجاد وحدت و همدلی در جوامع اسلامی به‌خصوص ایران چه بوده؟ این در حالی است که در دوران پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، جامعه عامل به احکام قرآن بود، نه حافظ قرآن. انس با قرآن و عمل به مستحبات مهم است، اما تدبیر در آیات و عمل به احکام آن اهم است. حال، نتیجه افراط در توجه به مستحبات و تفریط در تشخیص واجبات کشور باعث شده عده‌ای از گذشته پرافتخار خود غافل باشند. آیا انقلاب ما آن‌قدر که بر مردم جهان اثر گذاشته بر خود ما هم اثر داشته؟ بر اساس دیدگاه قرآن، هر هزینه‌ای که برای آموزش و پرورش صورت گیرد، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری پرسود برای تامین زیرساخت‌های کشور است.

سردار علی اکبر مصطفوی در زمانی که محافظ حضرت امام بود

وقتی هنوز دغدغه اول وزیر آموزش ‌و ‌پرورش مسئله مالی معلمان است و معلمان نیز برای تامین معیشت خود و خانواده، بعد از کار در مدرسه با بدنی خسته و کوبیده به جای این که به مطالعه، استراحت و خانواده برسند ناگزیر مشغول به کار دیگری می‌شوند، چه انتظاری برای برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح علمی و معنوی کودکان و نوجوانان وجود دارد؟ تازه، معلمان پس از بازنشستگی نیز برای امرار معاش با همان مشکلات مواجه هستند. لذا با این وضعیت نباید انتظار خدمت دلسوزانه داشت.

البته نباید غافل بود که در این میان معلمانی هم هستند که افکارشان با نظام مقدس جمهوری اسلامی، یا با این باور که شغل‌شان شغل انبیاست کاملا مغایرت دارد. این‌گونه افراد برای کودکان جامعه مفید نیستند بلکه برای افکار آنان مسموم‌کننده و مضرند. بخشی از رفتار و کردار نامناسب نوجوانان-چه در مدارس و چه در جامعه- نشات گرفته از اندیشه و عملکرد انحرافی همین معلمان است.

وقتی که یکی از وزیران سابق آموزش ‌و ‌پرورش اعتراف می‌کند بخشی از دانش‌آموزان معتاد به مواد مخدر هستند، این مسئله برای جامعه اسلامی یک فاجعه است. برای این که کودکان جامعه با چنین مشکلاتی مواجه نباشند چاره‌ای نیست جز این که معلمان از میان بهترین‌های جامعه از نظر تعهد، شایستگی، عشق به خدمت و عشق به هویت اسلامی و ایرانی گزینش شوند و بعد از گزینش، مشغول کسب علم روز به عنوان یک ضرورت باشند.

موضوع بعدی که در نظام مقدس ما باید با جدیت تمام به آن توجه شود ترویج فرهنگ جهاد و شهادت است. موضوعی که بخش مهمی از زیرساخت‌های کشور محسوب می‌شود. ترویج فرهنگ جهاد و شهادت تنها با شعار دادن و یاد شهدا میسر نیست. البته یاد شهدا مهم است، اما راه و عمل به پیام شهدا مهم‌تر است. اگر امام تنها به یاد شهدای کربلا اکتفا کرده بودند، هنوز هم سلطنت در ایران پابرجا بود. ایشان به شعار ظلم‌ستیزی و ذلت‌ناپذیری که در راس پیام شهدا قرار داشت عمل کردند تا این که به یاری خدا و همت مردم و پیوستن ارتش به ملت توانستند رژیم 2500 ساله سلطنتی را سرنگون کنند.

شایان ذکر است که ملت ایران به دستاوردهای گرانبهای انقلاب به‌خصوص در مورد اقتدار نظامی و برقراری امنیت و آرامش که در کشور حاکم است افتخار می‌کند. با تمام این تفاصیل، دستاوردهای کشور باید با آرمان‌های امام(ره) و اهداف شهدا منطبق بوده و سازگاری داشته باشند. آرمان‌هایی که در راس آن‌ها رعایت عدالت و اجرای قانون اساسی قرار دارد. اگر قانون و عدالت رعایت شود، دست و پای قانون‌شکنان غارت‌گر جمع می‌شود و مردم به نظام خوش‌بین‌تر می‌شوند. ظلم‌ستیزی ما نباید منحصر به آمریکا باشد بلکه با زالوصفتانِ قانون‌شکن هم باید با جدیت مبارزه کرد.ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی درست مشکلات حل خواهد شد، خصوصا با نظارت بهترین‌ها.

* و زمین پاک، گیاهش به اذن پروردگارش (از خاک) بیرون می‌آید و از آن که ناپاک است جز گیاهکی بی‌مقدار بیرون نمی‌آید.(اعراف/58)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس