کد خبر 888857
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
پرسپولیس

کارشناس فوتبال کشورمان دلیل اصلی افت نمایندگان ایران در رقابت‌های آسیایی را چرخش مدام بازیکنان بین تیم‌های باشگاهی می‌داند.

به گزارش مشرق، تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در دور رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به ترتیب مقابل السد و الدحیل قطر شکست خوردند و در آستانه حذف از این مسابقات قرار گرفتند. اتفاقی که به خصوص شکست خانگی شاگردان شفر باعث ناراحتی عده زیادی از طرفداران فوتبال شد.

** لیگ‌مان را برای مصرف داخلی اداره می‌کنیم و زمان بازی‌های بین‌المللی به مشکل می‌خوریم
جلال چراغپور درباره دلایل شکست دو نماینده کشورمان اظهار داشت: چیزی که برای تیم‌های ما در حال رقم خوردن است، وضعیتی است که خودمان آن را درست کرده‌ایم. این موضوع از جایی شروع می‌شود که ما لیگ‌مان را فقط به عنوان مصرف داخلی اداره می‌کنیم و هر زمانی که می‌خواهیم از آن مصرف خارجی کنیم، به مشکل می‌خوریم.  منظورم این است که ما لیگی درست کرده‌ایم که در داخل کشور در هر بازی‌ آن 20 تا 80 هزار نفر به ورزشگاه می‌آیند و به شدت هم این مسابقات را تحت پوشش رادیو و تلویزیون قرار می‌دهیم،‌ کارشناس می‌آوریم، مجری اضافه می‌کنیم و قیمت بازیکنان را روز به روز بالاتر می‌بریم. یک محفل داخلی برای خودمان درست کرده‌ایم،‌ اما زمانی که باید برویم و بیرون این محفل بازی کنیم، متوجه می‌شویم چقدر اشکال داریم.

وی افزود: حالا این بازی‌های خارج از محفل خودمانی، دو بار برای فوتبال ما اتفاق می‌افتد. اول زمانی است که می‌خواهیم تیم ملی را بسازیم،‌ در این موقع متوجه می‌شویم فقط 40 تا 50 درصد از تیم ملی ما داخلی هستند و بقیه را از فوتبال خارج می‌آوریم. همین کاری که کارلوس کی‌روش و قبل از آن انجام می‌شد. بار دوم هم زمانی است که می‌خواهیم در لیگ قهرمانان آسیا بازی کنیم. جایی که قرار است باشگاه‌های داخلی ما به مصاف تیم‌های سایر کشورها بروند. اینجاست که متوجه می‌شویم چرا با وجود اینکه تیم ما به جام جهانی صعود می‌کند، لیگ ما هفتمین لیگ آسیا محسوب می‌شود!

** چرخش بازیکنان در تیم‌ها بلای جان فوتبال ما شده است/ فوتبال ما به حدی از تخصص خالی شده که برانکو و شفر هم نمی‌توانند کنترلش کنند
کارشناس فوتبال کشورمان در ادامه تصریح کرد: اولین آفتی که به جان تیم‌های باشگاهی ما افتاده و باعث تضعیف آن‌ها هم شده است،‌ بحث چرخش بازیکنان در تیم‌هاست. این چرخش بلای جان فوتبال شده است و کسی هم این کارها را انجام نمی‌دهد به جز ایجنت‌ها و عدم سواد فوتبالی مدیران باشگاه‌ها که همیشه فکر می‌کنند مرغ همسایه غاز است و چشم‌شان به بازیکنان سایر تیم‌هاست. در واقع فوتبال ما آنچنان از تخصص خارج شده که حتی مربیانی مانند شفر و برانکو که بلد فوتبال هستند هم نمی‌توانند این همه چرخش را کنترل کنند.

** مگر می‌شود هر نیم‌فصل یک تیم درست کرد؟
چراغپور در ادامه با بیان اینکه شما سیستمی که استقلال مقابل السد بازی کرد را نگاه کنید، گفت: چند بازیکن آن ش برای سال گذشته بود،؟ اصلاً چند بازیکن آن برای نیم‌فصل اول سال قبل بود؟ مگر می‌شود هر نیم‌فصل یک تیم درست کرد و بعد از آن هم با تیمی که ژاوی در آن سه سال است بازی می‌کند و دست نخورده، فوتبال بازی کرد؟ تمام این اتفاقات برای این چرخش بازیکنان در تیم‌های ماست و تا زمانی که این اتفاق می‌افتد، نمی‌شود هیچ چیز را کنترل کرد. الان هم من به عنوان یک کارشناس نمی‌توانم بگویم اشکال کجاست. من می‌بینم که پرسپولیس گسسته فوتبال بازی می‌کند. گسسته یعنی فوتبالی که بازیکن نمی‌تواند به پست کنار خود وصل شود و فقط تک پست فوتبال بازی می‌کند. من می‌بینم که این گسستگی در پرسپولیس وجود دارد و این هم به خاطر تغییر بازیکن است.

وی ادامه داد: در استقلال هم می‌بینیم که گسستگی تا حدی در تیم ایجاد شده که خود مربی هم سورپرایز است و نمی‌داند از کجا ضربه می‌خورد. تیم‌های ما گسستگی دارند،  تیم‌های عربی انسجام. تیم الدحیل که پرسپولیس را برد، برتری خاصی نداشت، اما نقطه قوت آن انسجام تیمی‌اش بود. حاصل تناقص انسجام و گسستگی تیم‌های پرسپولیس و الدحیل هم 11 فرصت گلزنی بود که تیم قطری خلق کرد و پرسپولیس فقط سه موقعیت داشت. ما الان در رقابت‌های آسیایی جنگ انسجام‌ داریم با گسستگی. البته در کیفیت‌ها هم در حال عقب افتادن هستیم، چون وقتی عجله داریم تا گسستگی خود را جبران کنیم، اشتباهات‌مان هم بالا می‌رود.

** یک نفر در فدراسیون باید برای محتوای فوتبال فکری بکند
کارشناس فوتبال کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با تسنیم در واکنش به این سوال که برای جبران این فاصله و عقب نماندن بیشتر تیم‌های ایرانی از سطح اول آسیا چه باید کرد، گفت: این سوال باید در فدراسیون و اتاق فکر فوتبال مطرح شود. فدراسیون نباید فقط عامل برگزاری بازی، آوردن مربی و تشکیل اردوها باشد. یک نفر هم باید به محتوای فوتبال هم فکر کند. ما در فدراسیون‌مان جایی نداریم که به درون فوتبال فکر کند و فقط به کمیت‌های فوتبال فکر می‌کنیم. شاید در یک کلام هم فدراسیون بگوید کیفیت به من چه! من مربی می‌آورم که کیفیت را پیدا کند!

چراغپور افزود:  الان تیم امید ما در کمال ناباوری از مسابقات آسیایی حذف شد. دلیل آوردند که ما این تیم را برای دو سال دیگر می‌خواهیم آماده کنیم. من یک سوال دارم، اگر در تمام تورنمنت‌ها همین اول راه حذف شوید که دیگر آماده نمی‌شوید. باید تناسبی بین آماده سازی و استراتژی وجود داشته باشد. شما که نمی‌توانید تیم را اینقدر ضعیف کنید و بگویید ما این را برای 10 سال دیگر آماده می‌کنیم. در این صورت شما اصلا رشدی نمی‌کنید، فقط همین اول راه حذف می‌شوید. متأسفانه کیفیت‌سنجی در فوتبال ما وجود ندارد. لیگ ما نیاز به کمیته‌ای به نام حفظ کیفیت دارد تا هر بازیکنی را نتوانند به فوتبال ما بیاورند.

کارشناس فوتبال کشورمان در پایان تصریح کرد:  برخی از کسانی که در فوتبال ما بازی می‌کنند،‌ آفت لیگ شده‌اند. من چند مثال می‌زنم، ما به محض اینکه در پست هافبک دفاعی بازیکنی نمی‌توانیم تولید کنیم، می‌رویم و مگنو باتیستا را می‌آوریم، یا در پست مهاجم شیمبا را می‌آوریم که الان 10 سال در فوتبال ما بازی می‌کند. بعد از آن هم زمانی که خودمان می‌خواهیم تیم ملی درست کنیم،‌ باید دو دستی به سرمان بزنیم یا اینکه سردار آزمون را از آن طرف دنیا بیاوریم. پس ما نیاز به کسی داریم که در لیگ‌مان حفظ کیفیت کند. فدراسیون فوتبال باید کمیته‌ای تشکیل دهد به نام حفظ کیفیت لیگ و در این کمیته قوانینی مقرر کند تا اجازه ورود هر بازیکنی به لیگ‌مان را ندهد. الان در دنیا برای میوه‌های خود هم مسئول حفظ کیفیت دارند. به نظرم ساختار فدراسیون یک دپارتمان به نام کیفیت کم دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس