کد خبر 887675
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
ظریف در برنامه حالا خورشید

باید به آقای ظریف بگوییم بر اساس اعتماد شما به رؤسای جمهور آمریکا، اوباما اعلام کرد اگر برجام نبود، تحریم‌ها به سرعت از هم فرو می‌پاشید و مردم ایران طعم دلار ۱۲ هزار تومانی را نمی‌چشیدند.

سرویس سیاست مشرق - محمد جواد ظریف در برنامه "حالا خورشید" در شبکه سوم سیما، ادعاهایی درباره نتایج برجام و مذاکرات داشت که نیازمند تبیین و روشنگری بیشتر است.

وی درباره نتیجه برجام و نبود برجام مدعی شد:

"اگر برجامی نبود احتمالاً قیمت دلار، امروز، قیمت ۴ سال قبل بود و مجری برنامه گفت: شاید ۱۰ هزار تومان. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار کرد:‌ من اقتصاد دان نیستم بگویید اقتصاددانان پاسخ شما را بدهند در سال ۹۲ فروش نفت ما زیر یک میلیون بشکه بود و روند سقوط قیمت نفت آغاز شده بود. در آن شرایط سیاست آمریکایی‌ها این بود که فروش نفت ایران را به زیر صفر برسانند. نمی‌توانستند الان هم نمی‌توانند. این‌ها چیزهایی است که برجام متوقف کرده. درواقع برجام مانع اجماع بین‌المللی علیه ایران شد."

ظریف در قسمت دیگری از اظهاراتش گفت:

"ترامپ می‌گوید برجام یک کلاه بزرگ بر سر آمریکا بود. در حالی که ترامپ این حرف را می‌زد عده‌ای از دوستان می‌گفتند که آمریکا از برجام  خارج نمی‌شود چون به نفع آمریکاست ولی ما دیدیم که خارج شد."

اظهارنظر فوق درباره ادعای ترامپ نشان می‌دهد که ظریف همچنان به آمریکا و رؤسای جمهور آمریکا عتماد دارد و اظهارات آن‌ها را قبول می‌کند، لذا بر اساس اعتماد تیم مذاکره کننده و شخص آقای ظریف که روزگاری امضا و قول جان کری را تضمین می‌دانستند، پاسخ خواهیم داد.

واقعاً اگر برجام نبود چه اتفاقی برای مردم و ایران می‌افتاد؟ برای پاسخ باید به اظهارات اوباما و جان کری رجوع کنیم.

اوباما: تحریم‌ها به سرعت از هم فرو می‌پاشید

باراک اوباما در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز درباره توافق هسته‌ای گفت: 

"آنچه من تلاش کرده‌ام برای مردم، از جمله بنیامین نتانیاهو توضیح دهم، این است که بدون یک توافق، توانایی ما برای برپا نگه داشتن این تحریم‌ها حتمی نبود. در نظر داشته باشید که فقط ایران نبود که برای تحریم‌ها هزینه می‌پرداخت، بلکه چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و تقریباً هر کشور واردکننده نفت در سراسر جهان، پس از ساز و کار تحریم، خود را در موقعیتی یافته بود که ادامه یافتن این تحریم‌ها برای آنان میلیاردها دلار هزینه دربر داشت.

اوباما افزود: به نحوی آمریکا کمترین هزینه را برای حفظ تحریم‌ها می‌پرداخت، زیرا ما از همان ابتدا با ایران تجارت نمی‌کردیم. آن‌ها از خودگذشتگی قابل توجهی کردند، به این دلیل که دولت من، دیپلمات‌های ما و بارها من شخصاً قادر بودیم آنان را متقاعد کنیم که تنها راه حل و فصل مشکل هسته‌ای، تشدید این تحریم‌هاست.

اگر آنها می‌دیدند  ما از ساز و کاری قانونی و مؤثر برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای فاصله می‌گیریم؛ اگر آنان می‌دیدند که تلاش‌های دیپلماتیک ما صادقانه نیست، یا ما تلاش داریم، نه فقط برنامه هسته‌ای، بلکه هر اختلاف سیاسی که ممکن است با ایران داشته باشیم را در این مذاکرات بگنجانیم، آنگاه واقعاً تحریم‌ها به سرعت از هم فرو می‌پاشید بنابراین شاید ایران در آن صورت ۱۵۰ میلیارد دلار کسب نمی‌کرد، اما بخش عمده‌ای از آن را می‌گرفت، زیرا ما قادر نبودیم حمایت  متحدان خود را از تحریم‌ها حفظ کنیم."

کری: تحریم‌ها فرو می‌پاشید

اما یک  روز قبل از اوباما، یعنی در روز سه‌شنبه و ساعاتی بعد از اعلام توافق طرفین بر سر جمع‌بندی برجام، این جان‌ کری بود که همین اظهارنظر اوباما را تکرار کرد تا نشان دهد این موضوع یعنی فروپاشی تحریم‌ها در صورت شکست مذاکرات، یک دیدگاه مشترک و فراگیر در دولت آمریکا بوده است. جان کری به شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌نیوز» گفت:

"اگر توافق نمی‌کردیم، چین، روسیه و دیگران با ایران تجارت می‌کردند زیرا آن هنگام، (نظام) تحریم‌ها از هم می‌پاشید.» جان کری از مخالفان داخلی توافق با ایران هم انتقاد کرده و گفته «آنچه منتقدان این برنامه (مذاکره با ایران) هیچ‌گاه ارائه ندادند، یک گزینه واقع‌گرایانه بود."

همین دو نمونه از اظهارات مقامات آمریکایی درباره موفقیت برجام برای ادامه یافتن تحریم‌ها نشان می‌دهد که ظریف با مردم صادقانه صحبت نمی‌کند و آنچه که خودش دوست دارد بر زبان جاری می کند نه آنچه که واقعیت است.

سؤال این است که اگر آقای ظریف به اظهارات ترامپ اعتماد دارد و روزگاری قول و امضای جان کری را تضمین می داند، چرا به اظهارات اوباما و همچنین کری اشاره‌ای نمی کند و نمی‌گوید اگر دولت یازدهم به مقاومت علیه تحریم‌های آمریکا ادامه می‌داد، ساختار تحریم‌ها متلاشی می‌شد؟ معلوم نیست چرا ظریف اظهارات خلاف واقع را در ذهن افکار عمومی‌ می‌کارد در حالی که مردم فهمیدند که اظهارات تیم مذاکره کننده و همچنین روسای آن‌ها درباره اینکه اگر برجام نبود، جنگ می‌شد، دروغ بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • دیپلمات غیر انقلابی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    56 8
    ظریف مشخصه که هنوز قبول نکرده همه خودش و هم مردم قهوه ای کرده تو ماجرای برجام حالا تا تهش داره سینه خیز حرکت می کنه و میگه برجام خوب بود و شما بدید
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      8 50
      پاسخ به سوال تیتر مشرق : اگه برجام نبود دلار به جای ده هزار تومان ، صدهزار تومان میشد.
    • به IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵ IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      29 2
      کنتور که نمی اندازد. بگو یک میلیون تومان بود. خیلی ساده است هر بلایی خواستید سر مردم آوردید و بعد راحت می گویید بروید شکر کنید که اگر ما نبودیم وضع بدتر بود!
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      9 2
      از قیمت یونجه خبر داری البته حیف از آن که تو می خوری پاسخ شما از طرف مشرقی ها است
    • دروغگویان کاسب برجام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      11 2
      فعلا که در پسابرجام دلار سر به فلک کشیده! این از سیب و گلابی های ننگنامه برجام است!
  • 551953 IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    4 12
    یعنی واقعا اینایی که نوشتی باور داری؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    28 3
    طبق اقرار خود ظریف که کلیپ ان در شبکه های اجتماعی است, صلاح طالبها بخاطر بقای در قدرت تن به پذیرش برجام دادند
  • محسن IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    7 0
    اگر به دلایلی که شما می گویید، تحریمها از هم می پاشید، قاعدتا تحریمهای جدید هم باید به سرعت از هم بپاشد زیرا آن دلایل و عوامل همچنان باقی است. اما آیا خودتان واقعا معتقدید این گونه خواهد شد؟
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    13 1
    چی دارن که بگن ؟! افتضاحی به نام برجام رو نمیدونن چطور جمع کنن! دارن از این شاخه به اون شاخه میپرن! بیچاره مردم ساده دل کشور من که برای یه نگاه کردن و مذاکره اوباما و ترامپ رای به دولتی دادن که مسئول این آشفته بازاره و فکر میکردن اگه اوباما روی خوش نشون بده همه چی حله ، غافل از اینکه سگ زرد برادر شغاله
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    8 1
    بی عرضه گی شماها مارو بدبخت کرد
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    13 1
    من فقط موندم اون همه سکه و نشان شجاعت که به تیم مذاکره کننده جایزه دادن واسه دقیقا چه دستاوردی بود؟!!!
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    9 1
    اگر برجام نبود قطعا دلار الان حدود حداکثر پنج هزار تومان بود
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      3 0
      مدرکت چیه عزیزم؟
  • DE ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    13 1
    اگر برجام نبود؛ دلار ۱۲ هزارتومانی هم نبود! بلکه دلار زیر آخرین قیمت های سابق خود بود زیرا اگر برجام نبود 5 سال تولید کشور به امید الطاف کدخدا نخوابیده بود و چرخه اقتصاد دلار را کنترل میکرد.البته موضوع بسیار ظریف است و حتی هر ظریفی نمیتواند آنرا درک کند.
  • سید رضا IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    8 0
    واقعا چه گناهی از این مردم سر زد ، که نعمت برجام ! از آنها گرفته شد ؟!!!
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    9 5
    آقای ظریف خیلی رو دارید شما!!تو مثلا مسلمونی که توی روز روشن دروغ میگی به مردم
  • سید رضا IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    6 1
    غم انگیزی قصه ی برجام در این است که ؛ یک مشت آدم ساده اندیش ! نمی خواهند باور کنند که ؛ غربیها در برجام ؛ فقط دنبال برد خود بوده و هستند ! نه برد ، برد طرفین ! و باقی ماجرا دراین قصه ؛ سرکاری و اراجیف است !!
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    4 9
    اگر برجام نبود نفت در برابر غذا بود . نرمش قهرمانانه قبل از برجام بود
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    7 1
    آقای ظریف شما وزیر امور خارجه هستید یا وزیر خارجی هستید. اینکه برجام عوایدی برا یمردم داشتهاست بله از جمله تزلزل در وضعیت اقتصادی کشور، اینکهآمریکااز برجام خارج برای ایجاد رعب در مسئولان دولت برای امتیازگیری بیشتر است و الا آمریکا یک ریال هم خسارت ندیده و همه میلیاردها دلار حسارت تخریبات و توقفهای در پرتاب ماهواره و ... است که دولت محترم به کشور تحمیل کردند. شما آقای ظریف وزیر سازمان گردشگری شوید موفق تر خواهید بود.
  • US ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    6 2
    قبل از برجام دلار ٣٠٠٠ تومان بود بعد از برجام دلار ١٠٠٠٠ تومان شد بدليل اينكه آقاي مهندس نعمت زاده وزير محترم صنعت ٢٥ ميليون تومان وأم داد مردم برن ماشين بخرند و مردم ماشين ٨٠٠٠ دلاري را به ٢٥ ميليون تومان خريدند يعني دلار ٣٠٠٠ تومان بود ولي حالا ماشين ٨٠٠٠ دلاري شده ٧١ ميليون تومان يعني دلار شده ٩٠٠٠ تومان چرا حرفهاي بي دليل ميزني و جو مملكت را خراب ميكني و با عث بالا رفتن دلار ميشوي اگر برجام نبود دلار همان ٣٠٠٠ تومان بود دليل ديگر اينكه زمان جنگ هم هزينه جنگ بود و هم خريد تجهيزات ولي دلار گران نشد بعد از امضاء قطنامه دلار ٣٠ تومان شد و بسياري از تاجرها ورشكست شدند و اجناس مغازه ها را به حراج گذاشتند بعد دولت جهت جلوگيري از ورشكستگي تاجرها قيمت دلار را به ٧٠ تومان تثبيت كرد
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    12 1
    اگر کاسبان و مسببان جنایت برجام محاکمه می شدند اینجور بلبل زبانی نمی کردند
  • DE ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    2 1
    اگر برجام نبود دلار فوقش ٧هزار تومان ميشد
  • معرفت IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    مثل اینکه قرصاتو نخوری خالو (خ=ه)
  • US ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    7 0
    آقای ظریف شما اگر اقتصاد دان نیستید، بیجا کردید که گفتید تنها راه گشایش اقتصادی کشور در گرو برجامه. بیجا هم میکنید که میگید اگه برجام نبود همین دلار 12000 تومن هم نبود، بیشتر بود.
  • DE ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 2
    حالا که برجام نیست اگه شما مشرقی ها مثل همیشه زرت و پرت نمیکنید بکنیدش ۱۰۰۰ تومن مرد نیستید
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    1 0
    اینها با لگد دشمن هم بیدار نمیشن.
  • شریف زاده IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    اصلا چه با برجام چه بی برجام مگر درکشور کارمثبتی صورت می گیرد. که شما دنبال بالا بودن و یا پائین بودن دلار حرف می زنید. آقایان با یک دستور تلفنی دلار می کشن بالا و سپس به ریش من و شما می خندند. و بدبخت تر از همه جماعتی هم صف می کشند و طمع خرید دلار را می کنند و این عزیز دردونه هم عشوه می آید و بالاتر می رود. همین
  • l IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 2
    انصاف داشته باشید .بخدا زمان مذاکرات وقتی میرفتم بازار حتی دسفروشها منتظر نتیجه مذاکرات ایران وامریکا بودند وقتی چانه میزدم میگفت بخر اگر مذاکره نتیجه ندهد همین جنس را باید چند برابر بخری .حالا میگید برجام باعث گرانی شده ؟اکثر نظرات ازطرف بالا ازطرف خودسایت نوشته شده والا مردم میفهمند برجام نبود گرانیها صد برابر بودالان
  • علی IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 1
    الان فقط امریکا ازبرجام خارج شده دلار 100000 شده اگر برجام نبود وان اجماع جهانی تحریم علیه ما باقی میماند الان دلار 50000بود قابل انکار نیست خودتان راگول نزنید
  • علی IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 1
    مشرق چاپ کن لله الان فقط امریکا تنها از برجام خارج شده گرانی بیداد کرده دلار 10000شده اگر دوباره همه کشورها به ان قعنامه های شورا امنیت عمل وایران راتحریم کنند دلار پایین میاد یا بالا .چرا دروغ میگید برجام دلار راگران کرده دوما چرا تا امریکا در برجام بود دلار گران نشد وحالا که خارج شده گران شد
  • محمد IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 1
    چراقبل از خروج امریکا ازبرجام دلار ثابت بود ؟ بعداز خروج امریکا ازبرجام گران و10000تا12000شده؟
  • 0 IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    1 0
    خودتان راگول بزنید نظرات بالا کار یک نفره که مخالف دولته والا خیلی هامیدانند برجام نبود مردم ازبابت گرانی ها قیام میکردنددلیلش هم شادی مردم بعد ازبرجامه
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    5 0
    برجام بهانه است اگر مدیر فاسد نبود، دلار چند بود اگر دختر وزیر کاسب نبود دلار چند بود اگر وزیر وارد کننده ... نبود، دلار چند بود اگر داداش بانک نداشت، دلار چند بود اگر آقازاده تبعه آمریکا نبود، دلار چند بود اگر اعتماد مردم سلب نشده بود، دلار چند بود اگر ......، دلار چند بود
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    2 0
    دلار 20 هزار توماني تا آبان ماه مشت محكمي بر دهان تو و رئيس ات خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس