کد خبر 887646
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
محمدعلی طهماسبی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دلیل اصلی افزایش قیمت میوه در بازار نظام توزیع است، گفت: میوه‌ای که دو تا ۳ هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود تا به دست مصرف کننده برسد ۸ هزار تومان می‌شود.

به گزارش مشرق، محمدعلی طهماسبی معاون وزیر کشاورزی در امور باغبانی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در واکنش به دلایل افزایش قیمت میوه در بازار مصرف گفت: مشکل افزایش قیمت میوه در روزهای اخیر به دلیل نظام توزیع است.

وی افزود: در خصوص افزایش قیمت میوه باید دو شاخص مهم را در نظر گرفت که قیمت این محصول در باغ و در بازار برای مصرف کننده چقدر است.

معاون وزیر کشاورزی  ادامه داد: میوه‌ای که از باغدار ۲ تا ۳ هزار تومان خریداری می‌شود در بازار مصرف به قیمت ۸ هزار تومان عرضه می‌شود و این تصور نباید ایجاد شود که این مبالغ به جیب تولیدکنندگان می‌رود.

* افزایش قیمت میوه به باغداران ربطی ندارد

طهماسبی با بیان اینکه بخش اصلی افزایش قیمت میوه در بازار مصرف برعهده باغداران نیست، گفت: با وجود اینکه قیمت هزینه‌های کارگری، حمل و نقل و جعبه در ماههای اخیر افزایش یافته است اما کماکان دلیل عمده افزایش قیمت میوه باغداران نیستند بلکه نظام عرضه است.

وی ادامه داد: در سالهای پیک مصارف اینچنینی که تورم نبود نارنگی که بر روی درخت باقی مانده بود و خریداری نداشت در بازار به قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسید.

معاون وزیر کشاورزی  افزود: دلیل افزایش قیمت هندوانه در بازار نیز حمل و نقل بود که مشاهد می‌شود که با رفع این مشکل  قیمت این محصول کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌ةای خود گفت: از سال گذشته برای جلوگیری از آسیب دیدگی محصولات سردرختی موضوع نصب سایه‌بان در باغات در دستور کار قرار گرفته است و باغدارانی که قصد انجام این کار را دارند می‌توانند از دولت تسهیلات ارزانقیمت دریافت کنند.

طهماسبی گفت: این امر علاوه بر اینکه از آفتاب سوختگی درختان میوه جلوگیری به عمل می‌آورد باعث کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در محصولات تولیدی باغداران می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت تولید پسته در کشور گفت: در سال گذشته ۲۸۷ هزار تن از این محصول در کشور تولید شد اما در سالجاری پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید این محصول به ۱۷۰ هزار تن کاهش یابد.

بنابراین گزارش دلیل کاهش تولید پسته در کشورمان تنش‌های آبی در منطقه کرمان است به طوری که رئیس اتحادیه پسته کشور پیش‌بینی کرده که  میزان کاهش تولید پسته در سالجاری ۸۰ درصد کاهش یابد هرچند که برآوردهای مسئولین دولتی حکایت از کاهش ۵۰ درصدی این محصول دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته ۱۶ هزار و ۶۵۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادر شد که با توجه به پسته‌ای که از سال گذشته در انبارها داریم امیدواریم در سال جاری بتوانیم بازارهای صادراتی‌مان را حفظ کنیم.

طهماسبی تاکید کرد که صادرات پسته برای کشورمان بسیار مورد اهمیت است زیرا در کنارصادرات یک محصول کشاورزی فرهنگ نیز صادر می‌شود زیرا مردم دنیا پسته را با نام ایران می‌شناسند.

وی در واکنش به پرسشی درباره احتمال ایجاد ممنوعیت صادرات پسته به دلیل کاهش تولید و جلوگیری از افزایش قیمت این محصول در بازار گفت: صادرکنندگان این محصول ۴۰ تا ۵۰ سال است که بازار صادراتی خود را دارند و در صورت قطع ارسال محصول به این بازارها مشتریانشان از بین می‌روند و باید توجه کرد که پیدا کردن بازار کار دشواری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در سالهای گذشته نیز مشاهده شد که ممنوعیت موقتی صادرات پسته به دلیل بازار داخلی چه مسائلی را موجب شد.

وی همچنین درباره صادرات کیوی گفت: در این محصول ما خودمان در مواقعی که قند میوه هنوز به اندازه کافی تشکیل نشده باشد اجازه صادرات آن را نمی‌دهیم اما در مواردی مشاهده شده است که نماینده مجلسی به بنده زنگ می‌زند و می‌گوید چرا اجازه صادارت نمی‌دهید اما باید توجه داشت که برای حفظ برند و جایگاه محصول صادراتی ایران ما منافع ملی را در نظر می‌گیریم.

طهماسبی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره سرما زدگی محصولاتی سردرختی مانند آلبالو و گیلاس گفت: درسالجاری گیلاس مناطقی مانند پلور و مازندران دچار سرمازدگی شده و زمینه تولید آن کاهش یافته است اما سرمازدگی تاثیر کمتری بر روی آلبالو داشته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس