کد خبر 88520
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۲

در حال حاضر بيش از 120 دانشگاه تك جنسيتي مخصوص زنان در ايالت‌هاي مختلف آمريكا وجود دارد. اغلب اين دانشگاه‌ها و كالج‌ها تحت حمايت كليساها و فرقه‌هاي مذهبي مسيحي اداره مي‌شوند و در برخي از موارد شركت‌هاي بزرگ اقتصادي همچون IBM از اين مراكز حمايت مالي مي‌كنند. با اين حال به گزارش خبرگزاري CNN از سال 1995 تا امروز بيش از 10 دانشگاه تك جنسيتي در آمريكا تعطيل يا ادغام جنسيتي شده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از تهران امروز، تفکیک جنسیتی از اول مهرماه در دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود»؛ چند ماه پیش بود كه اين خبر از وزارت علوم به بیرون درز پیدا کرد و کار را به دستور محمود احمدي‌نژاد کشاند. خبرها و دستورهایی که جمع گسترده‌ای از چهره‌های شناخته شده را به جنب و جوش انداخت تا چراغ سبز یا قرمز خود را نشان بدهند.
 
نقش اول همه این ماجراها هم کامران دانشجو وزیر علوم بود كه بالاخره آقای وزیر با نامه احمدی‌نژاد منصرف شد و اعلام کرد که اجرای این طرح منتفی است. پاسخ وزير علوم و معاونانش به مخالفان، اين بود كه اين كار در راستاي طرح اسلامي كردن دانشگاه و عفاف و حجاب انجام مي‌شود.
 
با گذر از اين مرحله و منتفي شدن اجراي آن، وزارت علوم به نتيجه‌اي ديگر رسيده و معاون فرهنگي اين وزارتخانه از ايجاد يك دانشگاه دخترانه دولتي در هر استان تا پايان سال تحصيلي 90-91 خبر مي‌دهد. غلامرضا خواجه سروي مي‌گويد در راستاي اجراي طرح عفاف و حجاب، وزارت علوم از ايجاد دانشگاه‌هاي دخترانه غيرانتفاعي نيز حمايت مي‌كند. از برنامه‌هاي ديگري كه او از آن خبر مي‌دهد، ايجاد پرديس خواهران در كنار پرديس دانشگاه‌هاي بزرگ است.

هيچ اشكالي ندارد

دكتر علی عباسپور تهرانی رئيس كميسيون آموزش مجلس اجراي اين طرح را بهتر از طرح تفكيك جنسيتي مي‌داند: «در یکسری از رشته‌ها بخصوص رشته‌های فنی مهندسی، جمعیت دانشجویی دختر کم است و در بعضی از رشته‌های علوم انسانی هم جمعیت‌ پسرها کمتر است. به همین دلیل عملاً امکان تفکیک جنسیتی وجود ندارد. البته در بعضی‌ از رشته‌های خاص با توجه به ظرفیتشان امکان جدا برگزار کردن کلاس‌ها هست. اگر این امکان وجود داشته باشد، خلاف قانون نیست که مدیران دانشگاه‌ها بعضی از کلاس‌ها را با توجه به حد نصاب رسیدن آنها با تفکیک جنسیتی برگزار کنند.
 
اما امکان پذیر نیست که این تفکیک را در همه رشته‌ها و کلاس‌ها برگزار کرد. در مقاطع بالاتر که درس‌ها تخصصی‌تر می‌شود و تعداد دانشجوها کمتر می‌شود، تفکیک جنسیتی مشکل می‌شود. از لحاظ اجرايی اگر بخواهیم تفکیک جنسیتی انجام بدهیم، باید هزینه زیادی بابت تشکیل گروه‌ها و کلاس‌ها بدهیم که دانشگاه‌های ما توان تامین اعتبار آن و هیات علمی‌ها هم توان اجرای آن را ندارند. با توجه به حضور ما در جامعه‌ای اسلامی، تشکیل دانشگاه‌های تک‌جنسیتی مثل الزهرا علیه‌السلام برای دخترخانم‌ها هیچ اشکالی ندارد. در بعضی از موارد، این امکان وجود دارد ولی ما موردی مثل دانشگاه علوم پزشکی قم را هم داشتیم که اصلاً موفق نبود. عملاً با توجه به مشکلاتی که داشت دانشگاه منحل شد. به هر حال با تاسیس این دانشگاه‌ها می‌توانیم زمینه مناسب‌تری به‌ویژه برای خانم‌ها به وجود بیاوریم اما باز هم تربیت‌ اسلامی توجه بیشتری را می‌طلبد.»
 
نكته‌اي كه عباسپور تاكيد ويژ‌ه‌اي بر آن دارد و ادامه مي‌دهد: « ما باید بتوانیم الزامات و خصوصیات رفتار اخلاقی را در دوران مدرسه برای دانشجویی که دبیرستان را گذرانده و وارد دانشگاه شده منتقل کنیم. باید شخصیتش طوری ساخته شود که با احکام اسلامی، شرعی، عرفی و مذهبی آشنا شده باشد و در حقیقت ضوابط محدوده ارتباط خودش با جنس مخالف را در چارچوب اسلامی بداند. ضمن اینکه بازه زمانی حضور یک دانشجو در دانشگاه خیلی محدود است. دانشجو اوقات دیگرش را در صحن جامعه و بقیه اجتماعات می‌گذراند که تفکیک جنسیتی در آن وجود ندارد. نکته دیگر هم این است که ما در جامعه فعلی‌مان بحث حضور خانم‌های تحصیلکرده در جامعه و میزان بالای قبولی خانم‌ها در دانشگاهها را داریم و وارد عرصه‌های شغلی هم می‌شوند. با توجه به همه این‌ها کار زیربنایی و هنر این است که اخلاق اسلامی را به آنها منتقل کنیم.»

از وضعيت حجاب و عفاف راضي نيستيم

لاله افتخاري عضو ديگر كميسيون آموزش هم درباره اجراي اين طرح و ايجاد دانشگاه‌هاي دخترانه به خبرنگار تهران امروز مي‌گويد: «بعضی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه الزهرا (س) تک جنسیتی هستند.

برخی دیگر هم مثل دانشگاه امام صادق(ع) و بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد هستند که ساختمان و واحد دختران از پسرها جداست. در دیگر دانشگاه‌ها مثل دانشکده علوم حدیث هم گاهی اوقات کلاس‌ها را از هم جدا می‌کنند. این حالت خوبی است که در بعضی از دانشگاه‌های خارجی که اعتقادی هم به عدم اختلاط دخترها و پسرها ندارند، اجرا می‌شود. کیفیت آموزش و بازدهی با این حالت بالاتر می‌رود. البته این کار در برخی رشته‌ها به دلیل تعداد کم دانشجوها امکان پذیر نیست.»
 
افتخاري درباره اجراي طرح عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها هم ادامه مي‌دهد: «هیچ کدام از 25-26 دستگاهی که مرتبط با امر حجاب هستند، هیچ حرکت جدی‌ای مشاهده نکرده‌ایم. وزارت کشور بعد از سوالاتی که ما انجام دادیم، یک اقداماتی کردند، اما هنوز آثار آنها را در دانشگاه‌ها و ادارات و جامعه ندیده‌ایم. یک مقطعی هم ناجا یک اقداماتی انجام داد که الان ادامه ندارد. حلقه‌های دیگر این زنجیره کم‌کاری دارند. دستگاه‌ها به جای کار عملیاتی بیشتر به همایش‌ها بسنده کرده‌اند. این‌ها پاسخگوی نیاز جامعه، مطالبات مردم و آیات الهی نیست. ما بابت این امر خیلی گلایه داریم.»

دانشگاه دخترانه مفيد است

سعدالله نصيري، سخنگوي كميسيون آموزش هم موافقت خودش با اين طرح را اعلام مي‌كند:« اين حرف و طرح وزارت علوم را قبول دارم و اين كار پيشنهادي است كه ما در كميسيون آموزش مطرح كرديم. وقتي صحبت از تفكيك جنسيتي فضا را متشنج مي‌كند و زير ساخت‌هايي را نياز دارد.
 
بحث جداسازي خانم‌ها و آقايان يك موضوع اجباري نيست. الان دانشگاهي مانند دانشگاه الزهرا(س) داريم كه هر كسي دوست داشته باشد مي‌تواند اين دانشگاه را انتخاب و در آن تحصيل كند. هر چند دانشگاه الزهرا(س) قبل از انقلاب تاسيس شده است و اين خوب نيست كه ما بعد از گذشت 32 سال از انقلاب هنوز نتوانسته‌ايم دانشگاه دخترانه ديگري را اضافه كنيم. ايجاد اين دانشگاه بسيار مفيد است چون خانم‌هايي كه علاقه دارند مي‌توانند از امكانات اين دانشگاه‌ها استفاده كنند.» نصيري استقبال از پرديس‌هاي خواهران و دانشگاه‌هاي دخترانه را موفق پيش‌بيني مي‌كند: « ما با اين كار مي‌توانيم به مسير جدا شدن خانم‌ها و آقايان كمك كنيم.
 
اتفاقي كه در دبستان، راهنمايي و دبيرستان ما هم اتفاق مي‌افتد و مي‌تواند در دانشگاه هم ادامه داشته باشد. به عنوان افراد مسلمان بايد همه نوع امكانات را براي تحصيل راحت‌ خانم‌ها مهيا كنيم. ما با استفاده از كلمه تفكيك جنسيتي موافق نيستيم و بايد با ايجاد چنين امكاناتي تحصيل را براي خانم‌هاي علاقه‌مند تسهيل كنيم.»

جو دانشگاه ما سالم است

در حال حاضر فقط دانشگاه الزهراء (س) دانشگاهي ويژه خانم‌هاست. دانشگاهي واقع در دهكده ونك تهران كه در سال 1343 تاسيس شد و آن زمان با 90 دانشجو به صورت مدرسه عالي با نام «مدرسه عالي دختران» فعاليت خودش را شروع کرد و علاوه بر رشته‌هاي مترجمي زبان‌هاي خارجي، منشي‌گري و روانشناسي تدريس رشته‌اي تحت عنوان فنون خانه‌داري را در برنامه فعاليت‌هاي آموزشي خود قرار داد. در سال تحصيلي 55 - 1354 مدرسه عالي دختران تبديل به دانشگاه شد و از سال 1356 در قالب مجموعه اي از 4 دانشكده: علوم پايه، ادبيات و علوم انساني، علوم مديريت و اقتصاد درآمد .پس از پيروزي انقلاب اسلامي با همين تركيب، تحت نام الزهرا(س) فعاليت خود را ادامه داد. در سال 1365 اين چهار دانشكده به دانشكده هاي علوم پايه، علوم اجتماعي و اقتصادي، ادبيات و هنر تغيير يافت. در سال 1373 دانشكده‌هاي علوم تربيتي و روانشناسي، تربيت بدني و علوم ورزشي و فني مهندسي هم به صورت مجزا موجوديت يافتند و در سال 1380 نيز دانشكده الهيات و ادبيات با دريافت موافقت اصولي وزارتخانه، به دو دانشكده ادبيات، زبان‌ها و تاريخ و دانشكده الهيات تبديل شد.

با اين حساب تعداد دانشكده ها به 8 مورد افزايش يافت و الان در دوره کارشناسی و هم کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. حالا اين دانشگاه الگوي موفقي براي ايجاد نمونه‌‌هاي مشابه شده است.
 
زهره لنگرودی، دانشجوی فوق لیسانس میکروبیولوژی و 28 ساله اين دانشگاه درباره تحصيل در اين دانشگاه به تهران امروز مي‌گويد: « از جهت سطح علمی در بعضی از رشته‌های علوم پایه در حد دانشگاه‌های دیگر و بالاتر از برخی از آنهاست. با توجه به جو سالم حاکم بر این دانشگاه، فراگرفتن علم در اولویت قرار دارد. بر خلاف تصور اکثر افراد جامعه نحوه پوشش در این دانشگاه بسیار آزاد است و دانشجو‌ها هم روابط دوستانه و صمیمی با هم دارند. این امر به قدری برای دانشجویان رضایت بخش است که خیلی از دانشجوها موقع انتخاب رشته، دانشگاه الزهرا (س) را ترجیح می‌دهند. به خاطر همين این امر پذیرفته است که دانشگاهی جدید و تک جنسیتی مثل دانشگاه الزهرا(س) ایجاد گردد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس