برجام نمایه

رئیس دفتر وزیر خارجه پیشین آمریکا تصریح کرد که اقدام رئیس‌جمهور این کشور در اردیبهشت‌ سال جاری «نقض» توافق هسته‌ای بوده نه صرف «خروج» از آن.

به گزارش مشرق، یک مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا در سخنانی شامگاه سه‌شنبه تصریح کرد که دولت این کشور توافق هسته‌ای با ایران را نقض کرده و سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور ایالات متحده علیه ایران «تهدیدی واقعی» علیه آمریکا به شمار می‌روند.  

  به نوشته وبگاه شبکه خبری «نیوز مکس» «لاورنس ویلکرسن» که قبلاً رئیس دفتر «کاولین پاول» وزیر خارجه پیشین آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ بوده گفت روش‌هایی که ترامپ با کره شمالی به کار برد و این کشور را پای میز مذاکره آورد، درباره ایران همین نتیجه را در بر نخواهد داشت. 

بیشتر بخوانید:

او گفت: «اگر هدف ترامپ این باشد که ایران را همانند کره شمالی با ستیزه‌جویی و لفاظی بار دیگر برای رسیدن به "توافقی بهتر" پای میز مذاکره بیاورد فکر می‌کنم شکست می‌خورد و من فکر می‌کنم که این خطری واقعی برای ایالات متحده است.»

 ویلکرسن در ادامه تصریح کرد اقدام چند ماه پیش ترامپ درباره برجام، خروج از این توافق هسته‌ای نبوده بلکه «نقض» آن بوده است. 

وی گفت: «فکر می‌کنم توصیف اقدام ترامپ به عنوان خروج از توافق هسته‌ای، حق مطلب را ادا نمی‌کند و ناگفته‌های زیادی باقی می‌گذارد. کاری که ما کردیم، نقض توافق بود. ما یک توافق بین‌المللی که بین ما و متحدانمان و دشمنان کهنه‌مان یعنی چین و روسیه حاصل شده بود را نقض کردیم.»   

او همچنین تصریح کرد با نقض این توافق، این آمریکا است که منزوی شده نه ایران: «نقض آن توافق باعث شده ما طرف منزوی باشیم نه ایران-آن‌طور که ترامپ می‌خواست. این مشکل است.

دونالد ترامپ ، ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت  آمریکا در توافق هسته‌ای پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیر هسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.  

دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام در روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد. او بعد از این اقدام، کارزای همه‌جانبه برای اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران به راه انداخته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    4 0
    خاک بر سرتان با این برجامتان
    • DE ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      0 0
      tondro bi savat

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس