افشای ارتباط عربستان با القاعده در یمن

طبق گزارش تحقیقی آسوشیتدپرس، عربستان و امارات با تروریست‌ها در یمن ارتباط دارند، به آنها پول می‌دهند و واشنگتن از این موضوعات مطلع است اما به دلیل مقابله با ایران، به ریاض و ابوظبی کمک هم می‌کند.

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی در گزارشی مفصل از ارتباط‌ گسترده عربستان سعودی و امارات عربی متحده با سازمان تروریستی القاعده در یمن پرده برداشت و نوشت که آمریکا نیز از این ارتباط‌ها مطلع است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «ائتلاف [عربی] به رهبری عربستان سعودی و مورد حمایت آمریکا در دو سال اخیر بارها و بارها ادعا کرده که پیروزی‌های قاطعانه‌ای علیه نیروهای القاعده در یمن به دست آورده است اما این افراد پیروز فاش نکرده‌اند که بسیاری از این پیروزی‌ها بدون حتی شلیک یک گلوله حاصل شده است».

بیشتر بخوانید:

افشای تصاویر اتاق عملیات ائتلاف سعودی +عکس

در این گزارش آمده که «نتیجه یک تحقیق توسط خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که دلیل این موضوع آن است که ائتلاف (سعودی) توافق‌های محرمانه با جنگجویان القاعده بسته و به برخی از آنها برای خروج از شهرهای مهم پول و اجازه می‌دهند که با سلاح، مهمات و پولشان عقب‌نشینی کنند. صدها تن از آنها هم جذب خود ائتلاف شدند. اعضای مهم شرکت‌کننده در این توافق‌های محرمانه گفتند که آمریکا درباره این قرار و مدارها مطلع بوده و هرگونه حملات پهپادی به این اعضای القاعده را معلق کرد».

«مایکل هورتون» عضو اندیشکده «بنیاد جیمزتاون» که اخبار مربوط به تروریسم را دنبال می‌کند، در این باره اظهارنظر قابل تاملی کرد.

او گفت: «عناصری از ارتش آمریکا کاملا مطلع هستند آنچه آمریکا در یمن انجام می‌دهد، دارد به القاعده کمک می‌کند اما از نظر آمریکا، حمایت از مقابله امارات و عربستان سعودی با آنچه توسعه‌طلبی ایران خوانده می‌شود، بر مقابله با القاعده و حتی با ثبات کردن یمن اولویت دارد».

یافته‌های آسوشیتدپرس بر اساس گزارش‌ها و مصاحبه‌ها با ده‌ها مقام شامل مقام یمنی، فرماندهان محلی، سران قبایل و چهار عضو القاعده یمن یافته‌های تحقیقی خود را منتشر کرد؛ بسیاری از این منابه به دلیل نگرانی از جانشان به شرط عدم افضای نام و هویتشان با این رسانه صحبت کردند.

بنا بر این تحقیق، شبه‌نظامیان عضو ائتلاف سعودی و اماراتی، «فعالانه مشغول به جذب» اعضای القاعده یا کسانی هستند که تا همین اواخر عضو القاعده بودند و این نیروها را «جنگجویانی منحصر به فرد و استثنایی» می‌دانند.

یک «فرمانده یمنی» سال گذشته و در حالی که در لیست تروریستی آمریکا در ارتباط با القاعده قرار داشت، در حال دریافت پول از امارات بوده است.

یک فرمانده دیگر که دستیار نردیکش یکی از چهره‌های شناخته شده القاعده است، اخیرا ۱۲ میلیون دلار برای جنگیدن در کنار «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و متواری یمن دریافت کرد.

هورتون معتقد است که بخش اعظم جنگ ادعایی امارات علیه القاعده، تنها یک «نمایش خنده‌دار» است. او افزود: «اکنون عملا غیرممکن است که فهمید چه کسی عضو القاعده هست یا نیست چرا که توافق‌ها و ائتلاف‌های بسیاری بین آنها انجام شده است».

«کاتلین زیمرمن» محقق ارشد آمریکایی در «بنیاد اینترپرایز» می‌گوید: «قطعا آمریکا در یمن در موقعیت دشواری است. اصلا منطقی نیست که آمریکا القاعده را تهدید بداند اما در یمن با آنها منافع مشترک داشته باشیم و در برخی مواقع اینطور به نظر می‌رسد که ما سعی می‌کنیم توجهی به آنها نکنیم».

القاعده در یمن اعلام کرده که اعضایش در حال بیشتر شدن است و تخمین زده می‌شود بین شش تا هشت هزار عضو داشته باشد.

ارتباطات امارات

در گزارش آسوشیتدپرس، به توافق امارات با القاعده برای خروج تروریست‌ها از «الصعید» در استان «شبوه» اشاره شده است؛ توافقی که در آن به القاعده پول هم پرداخت شد.

در گزارش آمده است: «نیروهای اماراتی و متحدان شبه نظامی یمنی آن در ماه فوریه با خوشحالی در مقابل دوربین‌ها خبر از پیروزی خودشان و تسلط بر الصعید دادند جایی که نزدیک به سه سال در اختیار نیروهای القاعده قرار داشت. یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن در این باره اعلام کرده بود که این پیروزی توانایی شبکه تروریستی القاعده را مختل خواهد کرد».

آسوشیتدپرس ادامه داد: «به گفته یک میانجیگر قبیله‌ای که واسطه توافق بین امارات و القاعده برای خروج آنها از الصعید بوده، هفته‌ها قبل از ورود (نظامیان اماراتی و یمنی‌های متحد آنها)، کاروانی از خودروهای مسلح به سلاح‌های سنگین به همراه ستیزه‌جویان القاعده بدون هر گونه آسیبی از الصعید خارج شدند».

این واسطه توافق بین القاعده و امارات گفته که به رغم حضور گسترده کاروان تروریست‌های القاعده، در «الصعید»، پهپادهای آمریکا هیچ حمله‌ای به آنها نکردند.

«عواد الدهبول» مسئول امنیتی استان شبوه هم درباره خروج القاعده از الصعید گفت که بر اساس توافق صورت گرفته بین امارات و القاعده، به تروریست‌ها برای خروج از این منطقه پول داده شد.

دو مقام یمنی و یک واسطه توافق بین امارات و القاعده، موضوع پرداخت پول به تروریست‌های القاعده را تایید کردند.

الدهبول گفت که به حدود ۲۰۰ عضو القاعده پول پرداخت شد اما او نگفت که دقیقا چه مقدار پول به آنها داده شد.

وی البته گفت که در حضور اماراتی‌ها، مبلغ ۱۰۰ هزار ریال سعودی (۲۶ هزار دلار) به یک فرمانده القاعده داده شد.

به گفته منابع مطلع، در توافق صورت گرفته بین امارات و القاعده قرار شد که هزاران نفر از جنگجویان محلی القاعده تحت نیرویی موسوم به «نیروی نخبگان و زبدگان شبوه» که تحت حمایت مالی امارات قرار دارند، در بیایند.

«فرید الاولقی» رهبر یکی از قبیله‌های هوادار امارات و موسس «نیروی نخبگان و زبدگان شبوه» اما این خبر را تکذیب کرد.

در ادامه گزارش آمده است: «آسوشیتدپرس مطلع شد که توافق‌هایی (بین ائتلاف سعودی و اماراتی با القاعده) که در دولت‌های اوباما و ترامپ صورت گرفته، سبب شده که ستیزه‌جویان از چندین شهر و شهرک تحت تسلط خودشان خارج شوند. به دنبال توافق بهار ۲۰۱۶، هزاران جنگجوی القاعده از مکلا پنجمین شهر بزرگ خارج شدند».

بر اساس این توافق‌ها، نیروهای القاعده اجازه می‌یافتند که تسلیحات و پول‌های غارت شده از شهری که آن را در اختیار داشتند، با خود ببرند و برای عبور آنها از شهر هم یک مسیر امن» در نظر گرفته می‌شد.

بر اساس برخی تخمین‌ها، القاعده از شهرهای یمن توانستند ۱۰۰ میلیون دلار به غارت ببرند.

یک رهبر قبیله‌ای در یمن درباره توافق‌ها بین ائتلاف سعودی- اماراتی با القاعده برای خروج از شهرها گفت که «جنگنده‌های ائتلاف و پهپادهای آمریکا فقط نظاره‌گر (خروج القاعده از مسیر امن) بودند و من در عجب بودم که چرا به کاروان (القاعده) حمله نمی‌کنند».

در ادامه این گزارش، نکاتی درباره روابط نزدیک نیروهای عبدربه منصور هادی با القاعده در یمن اشاره شده است.

آسوشیتدپرس درباره این ارتباط گفته که الگوی روابط نیروهای هادی با القاعده را پیش از او، «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور اسبق یمن چیده بود.

این رسانه آمریکایی نوشت: «او (علی عبدالله صالح) میلیاردها دلار از آمریکا کمک مالی برای مقابله با القاعده پس از حملات 11 سپتامبر دریافت کرده بود اما نیروهای القاعده را برای جنگیدن با رقبای خودش جذب می‌کرد و به کار می‌برد. علی محسن الاحمر معاون رئیس‌جمهور هادی هم که برای دهه‌ها یک شخصیت نظامی بوده، متهم به جذب و استخدام جهادگرایان بوده است».

آسوشیتدپرس افزود: «با توجه به همین فضا است که باید از این موضوع که ستیزه‌جویان (القاعده) در جنگ با حوثی‌ها حضور نداشته باشند، شگفت زده شد چرا که القاعده تندروهای سنی هستند که به دنبال شکست شورشیان شیعه هستند».

به گفته «خالد باترفی» یکی از سران القاعده، اعضای این سازمان تروریستی تقریبا در همه خطوط مقدم در حال جنگ با «شورشیان شیعه» هستند.

او همچنین گفت که القاعده به منظور کمک به جنگ علیه انصارالله، از حملات خود علیه نیروهای وابسته به هادی و امارات کاسته است.

بنا بر برخی گزارش‌ها، نیروهای القاعده حتی برای کمک به شکست انصارالله در جبهه‌هایی از قبیل جبهه «الحدیده»، به دیگر مخالفان انصارلله یمن پیوسته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس