مربیان لیگ های معتبر

با نگاهی به وضعت مربیان بومی و غیر بومی در لیگ های معتبر اروپا مشخص می شود که بیشترین مربی بومی در لیگ ایتالیا و کمترین مربی بومی در لیگ برتر انگلیس حضور دارند.

سرویس ورزش مشرق – در سری A ایتالیا 19 مربی از 20 مربی شاغل، بومی و اهل ایتالیا هستند. درس نقطه مقابل این وضعیت در لیگ برتر انگلیس مشاهده می شود، در این لیگ یازده ملیت مختلف رویت می‌شود و بیشترین تعداد مربی غیر بومی مشغول به فعالیت هستند.

در واقع فقط 5 مربی بریتانیایی در لیگ برتر فصل گذشته در خاک کشور خود، هدایتگری در فوتبال باشگاهی را تجربه کرده‌اند. این موضوع با عینک فیفا فقط یک معنا دارد و آن این است که فوتبال باشگاهی لیگ برتر کمترین میزان همکاری با تیم ملی همان کشور را دارد و مشخص است که بیشترین میزان این همکاری در سری A ایتالیا بین باشگاه ها و تیم ملی رویت می شود و مربیان ایتالیایی برای تربیت بازیکنان ایتالیایی بالاترین میزان تلاش پرورش بازیکن بومی را داشته‌اند.

در رتبه دوم مربیان بومی می‌توان به اسپانیا اشاره کرد، جایی که 15 مربی اسپانیایی و 5 مربی آرژانتینی حضور دارند که البته نمی شود همزبانی و ماهیت و فرهنگ مشترک این دو ملیت را نادیده گرفت.

جالب است که در این میان، آنتونیو محمد، مربی و عضو کادر فنی تیم فوتبال باشگاه سلتاویگو تنها مربی است که تجربه بازی در فوتبال باشگاهی اسپانیا را نداشته و سایر مربیان قطعا تجربه بازی در باشگاه های اسپانیایی را داشته اند.

در حالی که اسپانیا، آلمان و فرانسه با نسبتی مشابه از تعداد مربیان داخلی بین 72 تا 80 درصد را در اطلاعات آماری ثبت می‌کنند دو کشور انگلیس و ایتالیا در دو قطب این آمار قرار می گیرند، اولی با بیشترین مربی غیر بومی و دومی با بیشترین مربی بومی.

در لیگ برتر انگلیس یازده ملیت مختلف حضور دارند و اکثریت مربیان (75 درصد)، خارجی هستند. تنها 5 مربی بریتانیایی (چهار انگلیسی و یک ولزی) در لیگ برتر حضور داشته‌اند و در بین 15 مربی خارجی لیگ برتر، 6 مربی از آنها اسپانیایی حرف می‌زنند، چهار اسپانیایی، یک نفر از شیلی (پیگیرینی) و یک نفر از آرژانتین (پوچتینو).

علاوه بر این تعداد، سه پرتغالی، دو آلمانی، یک فرانسوی، یک ایرلندی، یک ایتالیایی و یک صربی در این لیگ فعال هستند.

در کالچو ایتالیا، بیشترین تعداد مربی محلی و بومی روی نیمکت (19 از بیست) حضور دارند و این یک فاکتور بسیار مثبت برای فوتبال ایتالیا محسوب می‌شود، البته فوتبالی که از حضور در جام جهانی باز ماند و باید به این نکته نیز توجه کرد که داشتن مربیان بومی یکی از ده‌ها فاکتور مهم در رشد فوتبال ملی است و احتمالا ایتالیا در سایر فاکتورها دچار مشکل جدی بوده است.

تنها مربی غیر ایتالیایی در سری A ایتالیا که اجازه نداده یک بومی سازی 100 درصدی رخ بدهد، سرمربی اسپانیایی اودینزه خولیو ولاسکوئس است که سابقه مربیگری در آلکورکن، بتیس، مورسیا و ویارئال را در کارنامه خود یدک می‌کشد.

فهرست مربیان پنچ لیگ معتبر اروپایی که ملیتی مغایر با لیگ آن کشور دارند:

در بوندسلیگا 6 ملیت در میان مربیان دیده می‌شود، 13 آلمانی، یک اتریشی، یک مربی اهل کرواسی، مجار، سوئیسی و ترک. در لیگ یک فرانسه یا لوشامپیونه نیز در کنار شانزده مربی فرانسوی، دو پرتغالی، یک آلمانی و یک مربی اهل اروگوئه حضور دارند.

از طرفی در بحث مربیانی که خارج از کشور خود برای یک باشگاه مربیگری می کنند، ایتالیا باز هم در مقام اول است و تنها ساری را در چلسی به عنوان مثال نقش در ویترین خود قرار داده است و اسپانیا از این جهت 5 مربی خود را دور از لالیگا به کشورهای دیگر هدیه داده است.

کشورهای نود و هشت مربی شاغل در لیگ‌های معتبر اروپایی:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس