کد خبر 879759
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۵
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه بار دیگر موضع «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا برای دیدار «بدون پیش‌شرط» با ایرانی‌ها را رد کرد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه بار دیگر موضع «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا برای دیدار «بدون پیش‌شرط» با ایرانی‌ها را رد کرد.

ترامپ که از زمان ورود به کاخ سفید با اثرپذیری از لابی‌های سعودی-اماراتی-صهیونیستی اتخاذ ضدایرانی‌ترین سیاست‌ها را در دستور کار قرار داده دوشنبه (۸مرداد/ ۳۰ جولای) در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا تلاش کرد تصویر سیاستمداری حامی گفت‌وگو و مذاکره از خودش به نمایش بگذارد. 

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سئوال یک خبرنگار که پرسید آیا حاضر است با «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران دیدار کند گفت که همیشه طرفدار چنین دیدارهایی بوده و حاضر است «بدون پیش‌شرط» این کار را انجام دهد. 

«هیثر ناوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری علی‌رغم بیان این ادعا که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از موضع ترامپ برای گفت‌وگو با ایران حمایت می‌کند گفت: «در صورتی که ایران رفتارش را تغییر دهد حاضر به گفت‌وگو با مقام‌های این کشور هستیم.»

اعلام آمادگی جدید ترامپ برای «گفت‌وگو بدون پیش‌شرط» با مقام‌های ایران در حالی مطرح شد که او اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای حاصل‌شده میان ایران و گروه ۱+۵ که حاصل سال‌ها گفت‌وگو بر سر پرونده هسته‌ای ایران بود پایان داد. 

این توافق تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.  

دونالد ترامپ بعد از پایان دادن به مشارکت آمریکا در روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه کارزای همه‌جانبه برای اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران به راه انداخته است. 

دولت ترامپ به عنوان بخشی از این کارزار، کارگروهی مشترک همراه با رژیم صهیونیستی تشکیل داده که هدف آن تحریک به اغتشاش و ناآرام کردن ایران است.  شواهد متعدد همچنین حاکی است حمایت از تجزیه‌طلبی و ناآرام کردن مرزهای ایران در رأس برنامه‌های ضدایرانی کاخ سفید قرار دارد. 

ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سخت‌گیرانه‌ترین تصمیمات را علیه ایران در دستور کار قرار داده و چندین بار اقدامات یا سخنان توهین‌آمیزی علیه ملت ایران انجام داده است.

او در یکی از نخستین تصمیم‌های خود بعد از ورود به کاخ سفید با صدور یک فرمان، شهروندان ایران و چند کشور مسلمان دیگر را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است. نام عربستان که ۱۵ نفر از شهروندانش جزو عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بودند در فهرست این کشورها نبود.

کاخ سفید همچنین در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه به طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد. چ

ترامپ چندی بعد هم در سخنانی سخیف، مردم ایران را «ملت تروریست» توصیف کرد. توهین‌های ترامپ به همینجا ختم نشد و او در زمان آشوب‌های دی‌ماه سال گذشته هم مردم ایران را «گرسنه غذا» توصیف کرد.

گزارش‌های متعددی که از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید منتشر شده نشان می‌دهند سیاست‌های ضدایرانی او تا اندازه زیادی تحت تأثیر شبکه لابی سعودی-اماراتی-صهیونیستی قرار دارند. 

این افشاگری‌ها نشان می‌دهند قراردادهای تسلیحاتی و امنیتی لابی‌گران با دولت‌های عربستان و امارات نقش مهمی در موج رسانه‌ای ایجاد شده از سوی رسانه‌های آمریکایی، سعودی-اماراتی و صهیونیستی علیه ایران و قطر ایفا کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس