کد خبر 879229
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
مرزبانی

ایران هجدهمین کشور پهناور جهان است اما با این وجود امنیت آن با وجود تمام کاستی‌ها به خوبی انجام شده؛ اما گویا دولت نتوانسته نبض میدان فردوسی که مرجع نرخ گذاری ارز را به دست گیرد.

به گزارش مشرق، شامگاه روز شنبه، سی‌ام تیرماه، سکوت در ارتفاعات مریوان، با صدای شلیک‌های متعددی شکست. مردم روستای«دری روی»  با صدای ناآشنای تفنگ مهاجمین از خواب برخاسته بودند. آن صداهای غریبه جان 19 تن از اهالی این روستا  را گرفته بود.

11 شهید و 8 زخمی حاصل حمله تروریستی عناصر «پژاک» به نیروهای نظامی و محلی این روستای کوچک اما مهم بود.

به گفته حسین خوش‌اقبال، معاون سیاسی و امنیتی کردستان، نیروهای مهاجم ساعت 2 بامداد شنبه به پایگاه بسیج این روستا حمله‌ور شده بودند و طی تبادل آتش صورت گرفته، زاغه مهمات نیروی نظامی روستا منفجر می‌شود و 11 تن از نیروهای سپاه و بسیج روستای به شهادت می‌رسیدند.

با به شهادت رسیدن این یازده تن، جمع شهدای ایران در عملیات خرابکارانه و تروریستی طی یک ماه گذشته به 24 تن رسید. بنا بر آمارهای موجود، در یک ماه گذشته 10 عملیات خرابکارانه و تروریستی در سه استان سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمانشاه به وقوع پیوسته که منجر به شهادت 24 تن از نیروهای نظامی و انتظامی شده است. درواقع در تیرماه نیروهای امنیتی به‌طور میانگین هرروز یک شهید و یا زخمی داشته‌اند که سنگین‌ترین آن‌ها نیز حمله تروریستی به روستای دری روی بشمار می‌رود.

هرچند عملیات تروریستی نگران‌کننده‌ هستند و آمار رو به رشدی را نشان می‌دهند اما در قیاس با وسعت 1 میلیون 648 هزار کیلومتری کشور و حضور ایران در کانون التهابات منطقه و درگیری‌های گاه‌وبیگاه نیروهای نظامی با عناصر تروریستی تعداد شهدا بسیار کم می‌نماید.

مسؤولین نظامی بسیار در تلاش‌اند که در کنار تنش‌های اقتصادی، حوادث امنیتی گریبان گیر مردم نشود. مسئله تنش‌های امنیتی و حملاتی تروریستی بسیار حائز اهمیت است چراکه همیشه ترورها و اقدامات تروریستی یک کاتالیز و برای تسریع روند به استیصال کشاندن حاکمیت‌ها بوده و موجب درماندگی آن‌ها در مقابل مشکلات اجتماعی و صنفی شده است؛ چراکه اقدامات خرابکارانه قدرت تصمیم‌گیری درست را از مقامات سیاسی یک کشور خواهد گرفت.

سیستان و بلوچستان، پاسگاه‌ مرزی|نیروهای‌های مرزبانی وظیفه حراست از یک میلیون و 648 هزار کیلومتر وسعت کشور را بر عهده دارند؛ آنها در یک ماه گذشته برای تامین امنیت کشور 24 شهید داده‌اند

ایران هم چندی است به دلیل التهابات اقتصادی دچار تنش‌های اجتماعی شده است و در برخی از شهرها اعتراضات صنفی برگزار شد. نمونه آن، اعتصاب صنفی کامیون داران به وضعیت معیشتی بود که البته با تدابیری از سوی مسؤولین ذی‌ربط درنهایت مشکلات این صنف حل شد.

ازاین‌رو مسئله حفظ امنیت داخلی و خارجی کشور دارای اهمیتی دوچندان می‌شود تا تنش‌های اقتصادی منجر به از بین رفتن امنیت مردم نشود.

جنگ را به داخل ایران بکش!

مقامات سعودی چند سالی هست که مایل‌اند درگیری‌های پراکنده‌ای را در مرزهای ایران ایجاد کنند و برای این کار از عناصر تروریستی در مرزهای شرقی و غربی ایران بهره گرفته‌اند. بن سلمان، شاهزاده و ولیعهد سعودی چندی پیش با انتشار توییتی از تمایل خود برای گسترش جنگ به داخل مرزهای ایران صحبت به میان آورد، اما درنهایت در مقابله با نیروهای مردمی یمن مستأصل شد و بنا بر آماری که فایشنال تایمز به نقل از یک مقام سعودی منتشر کرد، با صرف 120 میلیارد دلار نتوانست عربستان را پیروز جنگ کند. رسانه‌های سعودی و غربی همیشه در تلاش بوده‌اند که نیروهای مردمی یمن را به ایران نسبت دهند و بارها عنوان کرده‌اند که آموزش و تأمین تجهیزات این نیروها توسط جمهوری اسلامی انجام‌شده است.

البته ادعای درگیری مستقیم عربستان با ایران هیچ‌گاه از سوی مقامات غربی جدی تلقی نشده است. سخنان «کالین پاول» وزیر سابق امور خارجه امریکا در این خصوص مهم و جالب‌توجه است.

در برنامه کارشناسی شبکه سی.ان.ان (CNN) سه کارشناس سعودی ادعا کردند که در ۴ تا ۶ ساعت می‌توانند آسمان و حریم هوایی ایران را تصرف کنند و در اختیار بگیرند. اما «کالین پاول» وزیر خارجه اسبق  امریکا که مهمان و کارشناس این برنامه بود در پاسخ آن‌ها گفته بود «اگر ایران مستقیم با شما وارد جنگ شود شما حتی فرصت پیدا نمی‌کنید که تلفن را بردارید تا از ما تقاضای کمک کنید. بهتر است کمی واقع‌بین باشید و ایران را با یمن و هیچ کشور دیگر مقایسه نکنید؛ حتی ما هم تاکنون چنین ادعایی نکرده‌ایم.»

یک‌میلیون کیلومتر با نظامی‌ها، میدان فردوسی با دولت!

ایران هجدهمین کشور پهناور جهان و پس از عربستان سعودی، دومین کشور پهناور منطقه غرب آسیاست. نیروهای نظامی باوجود تحریم‌های متعددی که از ابتدای انقلاب با آن مواجهه بوده‌اند توانسته‌اند که امنیت کشور را با وسعت بیش از یک‌میلیون کیلومتری حفظ کنند؛ اما این وضعیت در میان دولتمردان شکل دیگری دارد.

تهران، میدان فردوسی|هر دلار این روزها بیش از 10 هزار تومان معامله می‌شود، رسانه‌های دولتی و حامی روحانی گفته بودند که در صورتی که رقبای اصولگرای او در انتخابات پیروز شوند نرخ ارز به بالای 5 هزار تومان خواهد رفت

بنا بر آمار رسمی که بر اساس سرشماری سال 95 منتشرشده ، دولت دارای 2 میلیون و 341 هزار کارمند است و دستمزد آن‌ها با مبنای حقوق 2.5 میلیون تومان در ماه، سالیانه 64 هزار 500 میلیارد تومان هزینه در بردارد. بنا بر آمارها و البته گزارشی که در روزنامه جوان منتشرشده است، هزینه جاری دولت چیزی بین 16 الی 18.5 هزار میلیارد تومان در ماه است؛ که آن را تبدیل به دولتی غیر سیاست‌گذار کرده است.

نیروهای نظامی به‌عنوان نهادهای حاکمیتی کشور باوجود تحریم‌های مختلف بین‌المللی و درگیری‌های گاه‌وبیگاه با عناصر تروریستی داخلی و خارجی، در انجام وظایف محول شده  توانمندتر از سایر دستگاه‌ها جلو رفته‌اند و امروز می‌توان آن‌ها را خودکفاترین عناصر فعال ایران دانست، سیاست خودکفایی که به‌درستی در طول چهل سال گذشته پیگیری شده و امروز هیچ‌یک از تحریم‌های اقتصادی،سیاسی، امنیتی و تجاری خللی به برنامه‌ها آن‌ها وارد نکرده است.

اما دولت، باوجوداینکه ارتباطات، امکانات قدرت عملی بیشتری که دارد عقب‌تر مانده است و به همین دلیل است که وضعیت اقتصاد آشفته است. درواقع امنیت، ماحصل تلاش‌های نیروهای همیشه در تحریم نظامی کشور است که بااین‌وجود توانسته‌اند یک‌میلیون 648 هزار کیلومتری را امن نگه‌دارند و درگیری‌های پراکنده نیز هیچ خللی به توان آن‌ها وارد نکند و حتی امنیت ایران را فراتر از مرزها پیگیری کرده و تهدیدات را خارج از مرز خنثی می‌کنند، اما دولت باوجود 2 میلیون 340 هزارنفری نتوانسته است که میدان فردوسی تهران (مرکز قیمت‌گذاری طلا و دلار) را مدیریت کند و هر روز یک قیمت و یک آمار از آن بیرون می‌آید و با توجه به میزان امکانات و اختیاراتی که دارد انتظارات زیادی از او هست.

به‌بیان‌دیگر امنیت عمومی کشور که توسط سپاه، ارتش و سایر نیروهای انتظامی تأمین‌شده حاصل خون‌های داده‌شده است، از این رو انتظار می‌رود که دولت نیز با تدابیری جدی تر و مدیریت جهادی بتواند امنیت اقتصادی را در کشور تأمین کند، کاری که نیازمند توجه و دقت بیشتر به توان داخلی کشور است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • توحید IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    62 1
    نمی خواهند،نمی توانند،نمی کنند
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      49 2
      بانکها که 180درصد پولهای کشور دستشون برای دولته . نفت هم دست دولته. وزارت صنعت و معدن و تجارت و ایمیدرو هم دست دولته. تامین اجتماعی و شستا با هزاران شرکت دست دولته. بورس دست دولته. دارایی و مالیات دست دولته. فولاد و طلا و .. هم دست دولته . کشتیرانی هم دست دولته. پول گاز و آب و برق و جریمه های رانندگی و جریمه های دیگر هم به خزانه دولت میرود. و..... بگم؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    56 5
    دولت ترکیه چندین بار انتخابات زود هنگام برگزار کرده تا ملت تعینن کنند که ساست دولت خوبه و باید ادامه داشته باشه یا نه . ای کاش توی ایران به جای 4 سال یکبار هر ساله رای گیری میشد . اونوقت کی جرات میکرد به افزایش دلار بی اعتنا باشه
  • مهماندار هواپیما IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    9 0
    این دولت از خداش که فردوسی را مال خود کنه که کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس