اخبار ویژه روزنامه ها

برخی از روزنامه‌های زنجیره ای و شبه زنجیره ای، پس از بزک آمریکا، تیترهایی با مضمون «هرچه تهران بگوید» از قول موگرینی زده بودند که از اساس دروغ بود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

علوم دریایی را به سفارت در اروپا چه کار؟!

وزارت خارجه پاسخگو باشد که چرا یک فرد بدون سابقه در امور دیپلماسی و دارای تخصص علوم دریایی به عنوان سفیر در یک کشور اروپایی معرفی می‌شود.


سایت «تابناک» با طرح این موضوع نوشت: چند روز پیش بود که انتخاب پروین فرشچی به عنوان سفیر جدید کشورمان در فنلاند، بدون سابقه دیپلماتیک، بدون سابقه مدیریت امور سیاسی و حتی بدون سابقه پژوهشگری در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی، موجی از انتقادها را علیه وزارت امور خارجه برانگیخت.


 موارد متعددی وجود دارد که از این گونه انتصاب‌ها استفاده شده است؛ عموما هم به دلیل فشارهایی که از سمت مقامات بالا به وزارت امور خارجه وارد می‌شود تا فلان نفر را به سفارتی منصوب کنند! عموما، سفرایی که بدون تخصص از بیرون از وزارت خارجه، وارد سفارتخانه‌ها می‌شوند، این مقام را به عنوان‌ تشویق و کادو تحویل گرفته‌اند. بدین ترتیب که وزیر یا رئیس‌ سازمانی، معاونی یا مدیرکلی، پس از پایان دوره مسئولیت داخلی، متمایل می‌شود که چند سالی هم در خارج کشور، شغل پرپول بی‌دردسری داشته باشد.


هدیه دادن مقام سفارت به یکی از وابستگان مقامات بالا، فقط یکی از انگیزه‌های ورود افراد بدون تخصص و بدون تعهد به سفارتخانه‌های ایران است. گاهی دیگر مقامات بالا، می‌خواهند از «شر» یکی از افرادی که دارای رانت هستند و از سمت آن رانت به آنان فشار می‌آورند، راحت شوند، بنابراین برای خواباندن آن «شر»، فرد مورد نظر را به یکی از سفارتخانه‌های ایران به عنوان سفیر منصوب می‌کنند تا از شر رانت بالای سر فرد مورد نظر راحت شوند.


گاهی مقامات بالا، فردی را از کار برکنار می‌کنند، با وجود این، طرد کامل آن فرد هزینه دارد، در چنین مواقعی اولین پیشنهاد به رئیس‌جمهور این است که او را از مقابل چشمانت دور کن! این جمله معنایش این است که وی را به عنوان سفیر به خارج از کشور بفرست!


گاهی هم برخی مقامات که فرزندانشان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، به تدریج دوری‌شان برای والدین سخت و جانکاه می‌شود، هدف هم که خدمت باشد، داخل کشور و خارج کشور چندان تفاوتی ندارد؛ لذا برای نزدیکی به خانواده، سفیر می‌شوند! پس تحصیل فرزندان در کشور مورد نظر هم یکی از دلایل ورود افراد غیرمتخصص به وزارت امور خارجه به عنوان سفیر است!


در دولت جدید، مورد خارق‌العاده دیگری برای انتخاب سفیر هم اضافه شده است. در دولت جدید، وزارتخانه‌ها هر کدام باید سهمی در تحقق وعده‌های انتخاباتی ولو غیرکارشناسی، رئیس‌جمهور بر عهده بگیرند، وزارت امور خارجه هم گویا از این قاعده مستثنا نیست؛ سهم تحقق وعده انتصاب زنان غیرمتخصص در پست‌های دولتی هم گویا به این وزارتخانه سپرده شده است.


هم اکنون مخاطبان محترم، انتصاب سرکار خانم فرشچی را که نه سابقه مدیریت سیاسی و دیپلماتیک، نه سابقه آکادمیک و پژوهشی مرتبط دارد و نه یک توانایی خاص قابل ذکر که بتواند او را شایسته این سمت کند، پیش روی دارند! حالا خود قضاوت کنید چرا وی به وزارت امور خارجه وارد شده و اولین مأموریت او هم پست سفارت در یک کشور اروپایی است؟!

کرباسچی: رویکرد روحانی دولت را در بلاتکلیفی فرو برده است

دبیرکل حزب کارگزاران می‌گوید زمزمه اعمال تغییرات در کابینه و عدم انجام آن، موجب بی‌ثباتی و تزلزل درمیان وزرا و مدیران دولتی شده که نمی‌دانند می‌مانند یا باید بروند.


غلامحسین کرباسچی درباره سخنان روحانی خطاب به اعضای کابینه مبنی بر اینکه ارتباط خود با نخبگان را بیشتر کنند و اتاق‌فکر تشکیل دهند، گفت: اینکه تشکیلات و مجموعه‌های مختلف اتاق‌فکرهایی تشکیل دهند و در حقیقت در برنامه‌ریزی‌های خود از نظرات کارشناسان خارج از مجموعه هم استفاده کنند، قطعاً پیشنهاد راهبردی و خوبی است. اما به نظر من مهم‌تر از آن در شرایط فعلی ما قدرت تصمیم‌گیری و داشتن جرأت برای انجام تصمیمات است. در حقیقت برنامه‌های حاصل از همان اتاق فکرها با شهامت عملیاتی شود. به نظر می‌رسد یکی از مشکلات ما در حال حاضر همین عدم تصمیم‌گیری‌هاست. الان چند وقت است که موضوع ترمیم کابینه مطرح است و به نوعی جامعه و کابینه در حالت صبر و انتظار قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی طبیعی است که اعضای کابینه هم که مطمئن نیستند حضورشان تداوم دارد یا نه، در حالت برزخی قرار می‌گیرند و قطعاً در کیفیت کار خودشان و حتی معاونان‌شان هم تأثیرگذار خواهد بود.


وی افزود: اولویت را ضرورت تصمیم‌گیری می‌دانم. احساس می‌شود برخی وزرا و مدیران ارشد در تصمیم‌گیری‌های خود دچار تردید و اضطراب هستند؛ به هر دلیلی. رئیس‌جمهوری اگر می‌خواهد تغییر و تحولی بدهد یا  استعفای یک وزیری را قبول کند و سرپرست انتخاب کند، باید سریع‌تر تصمیم بگیرد. ما نمی‌توانیم از وزیری که نمی‌داند هست یا نیست و دائماً با حالت تردید و اضطراب روبه‌رو است، توقع کار داشته باشیم. اگر رئیس‌جمهوری بخواهد به عنوان مثال وزیر مسکن را برکنار کند- حالا من نه طرفدار این موضوع هستم و نه مخالف آن و بسته به ارزیابی خود آقای رئیس‌جمهوری است- فوراً تصمیم خود را عملی کند.

یقیناً شما وقتی از وزیر مسکن در حالت تثبیت راضی نیستید، در حالت تردید و بینابینی و اینکه نمی‌دانند تغییر می‌کند یا نه، از عملکرد او ناراضی‌تر خواهید شد.


کرباسچی تصریح کرد: مگر این دولت چقدر وقت دارد؟ نصف عمر دولت دوم هم تمام شد. این حالت صبر و انتظار یعنی چه؟ به همین نسبتی که آقای رئیس‌جمهوری از بالا به سرنوشت یک وزیری حالت تردید دارند، آن وزیر هم در همه کارهای خود این حالت را دارد. کسی در این حالت کاری برای مردم انجام نمی‌دهد. کسی برای مردم تصمیم نمی‌گیرد. حتی نمی‌تواند پاسخ مردم را بدهد. سم مهلک برای اداره کشور همین است. هر تصمیم بدی که گرفته شود، از حالت بی‌تصمیمی قطعاً بهتر است. اقلاً هر وقت جواب تصمیم ‌اشتباه خود را دیدند، می‌توانند او را عوض کنند ولی در حالت بی‌تصمیمی سرگردانی حاکم می‌شود. من نمی‌گویم که وزیران را تغییر دهند یا ندهند. منظورم تثبیت است. اگر قرار نیست تغییر دهند بگویند تا آخر این دولت هیچ کس عوض نمی‌شود همه به‌کار خود بچسبند و اگر هم قرار است تغییر دهند، بالاخره یک روز، دو روز، یک هفته، یک ماه... 6 ماه.


در همین حال روزنامه سازندگی نوشت: این هفته کابینه ترمیم می‌شود و رئیس‌جمهور حسن روحانی، برخی از مدیران ارشد دولت را تغییر خواهد داد. رئیس‌جمهور این هفته همچنین دیداری با اعضای فراکسیون امید دارد و با آنها نیز درخصوص تغییر برخی مدیران و نیز ترمیم بخش‌هایی از ساختار دولت سخن خواهد گفت.


رئیس‌جمهور قرار است در گفت‌وگویی که با مردم دارد نام مدیران ارشد جدید را اعلام کند اما اینکه چه کسانی قرار است تغییر کنند، هیچ کس جز خود رئیس‌جمهور از آن اطلاعی ندارد.


با این حال گمانه‌زنی‌ها بر این است که وزارت‌خانه‌های صنعت، راه، کار، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی احتمالا با تغییراتی در ساختار و مدیریت روبه‌رو خواهند شد. برخی از آنها در لایحه تغییر ساختار دولت به وزارتخانه‌های جدید تقسیم و تبدیل خواهند شد و برخی دیگر نیز ممکن است مدیر ارشد آن دستگاه تغییر کند.

سهم‌خواهی کارگزاران، اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه از تغییرات محتمل کابینه

جدال طیف‌های ائتلافی و سهیم در دولت، انجام تغییرات در بخش اقتصادی کابینه را سخت می‌کند.


سایت تابناک با طرح این موضوع نوشت: بسیاری از مردم، رسانه‌ها، کارشناسان و متولیان امور بر این عقیده هستند که ایجاد تغییرات در بدنه کابینه و بهره‌گیری از چهره‌های توانمندتر می‌تواند راهکاری برای مرتفع کردن بخشی از مشکلات موجود باشد.


در همین زمینه شنیده شده که به دنبال پایان ماموریت 5 ساله «ولی‌الله سیف» رئیس‌کل بانک مرکزی، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور در حال رایزنی و مذاکره با برخی گزینه‌ها برای معرفی آنها به عنوان جانشین سیف است. پس اولین و اولویت‌دارترین تغییر برای دولت، انتخاب رئیس‌کل جدید بانک مرکزی است. پس از سیف از «محمدباقر نوبخت» رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه به عنوان دومین تغییر محتمل در کابینه نام برده می‌شود، اما او اخیرا احتمال چنین تغییری را بعید دانسته است.


نوبخت با توجه به اینکه دبیرکلی حزب اعتدال و توسعه را نیز بر عهده‌ دارد و این حزب پس از تشکیل همواره اصلی‌ترین حامی «حسن روحانی» بوده و اکنون افراد زیادی از آن در دولت مشغول به فعالیت هستند، احتمالا لابی زیادی برای ماندن در جایگاه ریاست سازمان برنامه و بودجه خواهد داشت و از طرفی هم بعید می‌داند که رئیس‌جمهور در نهایت به این راضی شود که دبیرکل اصلی‌ترین حزب حامی‌اش را از ریاست این سازمان کنار بگذارد.


از «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت و «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی به عنوان گزینه‌های بعدی که احتمالا کابینه را ترک خواهند کرد و افراد جدیدی جایگزین آنها خواهند شد، نام برده می‌شود؛ به هر روی تلاش افراد حاضر یا وابسته به تیم اقتصادی دولت، برای عوض کردن جهت تغییرات در دولت از موضوعاتی است که طی روزهای گذشته و پس از مطرح شدن این موضوع با لابی‌های سنگینی مواجه شده و تلاش وافری برای آن صورت گرفته است که نشان می‌دهد نمی‌توان انتظار راحتی از انجام  تغییرات در این بخش را داشت.


در یک بررسی اجمالی به 5 دسته‌بندی در تیم اقتصادی دولت ‌اشاره شده است که هر کدام از آنها وابستگی به یکی از جریانات سیاسی دارد که این جریان‌ها حتما واکنش‌هایی در مقابل تغییرات احتمالی در تیم اقتصادی دولت خواهند داشت و یا برای جلوگیری از آن تلاش خواهند کرد.


در دسته‌بندی اول تیم اقتصادی دولت می‌توان به حضور افراد وابسته به حزب اعتدال و توسعه در دولت ‌اشاره کرد. این تیم را افرادی نظیر «محمدباقر نوبخت» رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه، «اکبر ترکان» رئیس ‌هیئت مدیره شستا و دبیر سابق شورای هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی‌، «مرتضی بانک» مشاور رئیس‌جمهور و رئیس ‌شورای هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، «ولی‌الله سیف» رئیس‌کل بانک مرکزی و افرادی از این دست تشکیل می‌دهند.


تیم دیگری که توانسته‌اند بخشی از مسئولیت‌های اقتصادی در دولت را از آن خود کنند، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی فعلی رئیس‌جمهور و رئیس‌دفتر سابق روحانی، «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت که مسئولیت ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را بر عهده داشت، هستند.


بخشی از مسئولیت‌های اقتصادی در دولت نیز بر عهده چهره‌های نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی است که گفته می‌شود خود را مهیای تغییرات جدید در دولت کرده‌اند تا بتوانند سهم بیشتری از ترکیب اقتصادی دولت بگیرند. چهره‌هایی نظیر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور که گفته می‌شد قرار است مسئولیت تیم اقتصادی کابینه در دولت دوازدهم بر عهده او باشد، اما روحانی در نهایت به چنین تصمیمی نرسیده است، « مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی و «مسعود نیلی» مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور که بسیاری او را مغز متفکر تیم اقتصادی قوه مجریه می‌خوانند. گفته می‌شود به دلیل اختلافاتی با برخی اعضای تیم اقتصادی دولت چندی است از سمت خود استعفاء کرده است، در این دسته‌بندی جای می‌گیرند.


دو تیم نزدیک به اصلاح‌طلبان هم در کابینه حضور دارند که بخشی از آنان در دولت فعلی حضور دارند و بخشی از آنان هم در دولت یازدهم نقش جدی‌تری داشته‌اند و اکنون بیشتر در مقام مشاورت قرار گرفته‌اند. از چهره‌هایی نظیر «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی، «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان اعضای این طیف نام برد.


در جدال برای کسب کرسی بیشتری از کرسی‌های اقتصادی کابینه و همچنین تلاش برای حاکم کردن تفکر خود بر بخش اقتصادی دولت، گروه‌های یاد شده تلاش زیادی برای رقابت با یکدیگر دارند. البته در اوضاع کنونی، بخشی از این جریانات، سهم بیشتری داشته و تلاش دارند، وضعیت موجود را حفظ کرده و مانع از جدایی افراد نزدیک به خود بشوند. برای همین، نمی‌توان انجام تغییرات در بخش اقتصادی دولت را خیلی هم راحت فرض نمود؛ کما اینکه تأخیر فعلی در انجام تغییرات را می‌توان برخاسته از همین دشواری ارزیابی کرد.

از دروغ 80 میلیارد دلار تا تحریف بیانات رهبر انقلاب

برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای و شبه‌زنجیره‌ای رهنمود رهبر انقلاب را تحریف کردند.




رهبر معظم انقلاب، روز شنبه در دیدار وزیر امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی در کشورهای اسلامی فرمودند: «مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند بلکه باید کارهای فراوان لازم را در داخل کشور دنبال کرد.»


روزنامه‌های ایران، اطلاعات، مردم‌سالاری، آفتاب یزد، ابتکار، آرمان، قانون و بهار با تقطیع این عبارت که مقدمه آن برای بیان عبارت اصلی و بعدی بوده، تیتر زدند «مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود»! انگار که اولویت و دغدغه رهبری، مذاکره با اروپایی‌هاست.


اغلب این روزنامه‌ها بارها اخبار مهم را یا سانسور کرده و یا با تحریف 180 درجه‌ای منتشر کرده‌اند؛ چنان‌که اخیرا نیز از قول معاون اتاق بازرگانی مدعی شدند اروپا اعتبار 80 میلیارد دلاری به ایران اختصاص داد. اما وی این دروغ نسبت داده شده به وی را تکذیب کرد.


برخی از همین روزنامه‌ها، پس از بزک آمریکا، تیترهایی با مضمون «هرچه تهران بگوید» از قول موگرینی زده بودند که از اساس دروغ بود.


اقدام نشریات تحریف‌گر شبیه کار فرد مغرضی است که آیات قرآن را با تقطیع می‌خواند. از «لااله الاالله» فقط «لااله» آن را می‌گفت و نتیجه می‌گرفت که طبق قرآن، خدا نیست. و از آیه «لاتقربوا الصلوه و انتم سکاری» (در حال مستی نزدیک نماز نشوید)، نتیجه می‌گرفت که نباید نماز خواند!

خراسان

دستور مهم دولت درباره مطالبات آستان های مقدسه


بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی خطاب به مسئولان اقتصادی کابینه، تاکید شده است مطالبات قانونی دستگاه هایی چون نهادهای عمومی غیر دولتی و آستان های مقدسه که به موجب قوانین و مقررات مربوط، ایجاد شده اند حتما باید به تایید سازمان حسابرسی و با رعایت مقررات و ابلاغیه های وزارت اقتصاد برسند و دریافت تاییدیه سازمان حسابرسی نیز توسط اشخاص متقاضی صورت می گیرد.


کدام اموال دولتی دیگر برچسب نمی خورند؟


طبق بخشنامه روزهای اخیر یک مقام مسئول به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، تاکید شده است با توجه به اختیارات ناشی از تصویب نامه 22 اردیبهشت هیئت وزیران، حداقل بهای تمام شده اموال منقول غیرمصرفی که برچسب اموال به آن ها تعلق می گیرد، مبلغ 375 هزار تومان تعیین شده بنابراین از ابتدای تیر امسال، رعایت نصاب یاد شده برای تهیه و تنظیم حساب مربوط به اموال منقول دستگاه های دولتی ضروری خواهد بود.

ایران

توضیح روابط عمومی مجمع درباره دستِ پایین آیت‌الله جنتی

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور اطلاعیه‌ای، پیرامون تصاویر مربوط به رأی دادن اعضای مجمع در جلسه 30 تیرماه 97 توضیحاتی ارائه کرد. در این اطلاعیه آمده است: «انتشار برخی  تصاویر از جلسه 30 تیرماه 97، موجب گمانه‌زنی اشتباه رسانه‌ها در مورد موافقت و مخالفت اعضای این نهاد با طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها و حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا شده است. لذا به منظور تنویر افکار عمومی به آگاهی عموم مخاطبان ارجمند و مردم عزیز می‌رساند مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز شنبه خود، دو دستور اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان را بررسی کرد. دستور اول مربوط به طرح دوفوریتی مجلس درخصوص تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال ۱۳۹۶ کل کشور تا پایان شهریورماه بود. با توجه به محدودیت زمانی حضور عکاسان و تصویربرداران رسانه‌ها در جلسه، ورود همکاران رسانه‌ای به صحن مقارن با رأی‌گیری از اعضای محترم مجمع در مورد دستور اول بود و هیچ یک از تصاویر منتشر شده مربوط به رأی‌گیری برای اصلاح قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا نیست.»


این توضیحات یک روز بعد از آن منتشر شد که شماری از روزنامه‌های صبح دیروز کشور، عکس صفحه نخست خود را به انتشار تصویری از لحظه رأی دادن اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اختصاص دادند؛ تصویری که دست همه اعضا را بالا نشان می‌دهد به غیر از آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان. اگرچه خبرگزاری‌ها ابتدا عنوان کردند تصاویر مربوط به زمان رأی دادن به موضوع حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا و بازگشت سپنتا نیکنام است اما روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید این رأی‌گیری، درباره موضوع سپنتا نیکنام نیست.  عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در یادداشتی با عنوان «یک رأی، یک خبر و یک عکس البته بی‌ربط!» هم توضیحات مجمع را تکرار کرد. او البته توضیح  نداد علت مخالفت آیت‌الله جنتی با «طرح دوفوریتی مجلس درخصوص تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال ۱۳۹۶» چه بود.

مراسم بزرگداشت حاج سیدحسن حقانیان

مراسم ختم مرحوم سیدحسن حقانیان پدر وحید حقانیان عصر دیروز در مسجد نور میدان فاطمی برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم چهره‌هایی همچون حسین فریدون، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی، قاسم سلیمانی، حجت‌الاسلام علی سعیدی،  مجتبی خامنه‌ای، امیر  موسوی، محمود حجتی، محمدرضا تابش، عبدالله جاسبی، محمدی گلپایگانی، کمال خرازی و جمعی دیگر از چهره‌های سیاسی و مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند.

بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در مجلس مصادیق اقدام تروریستی مشخص شد

برخلاف برخی اظهار نظرها مبنی بر از دستور کار خارج شدن لوایح مرتبط با «اف‌ای‌اتی اف» در مجلس، نمایندگان روز گذشته یکی از این لوایح 4 گانه را مورد بررسی قرار دادند. نمایندگان مجلس در جریان بررسی ماده (۱) لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، خشونتی که بیش از یک سوم دیه کامل به آن تعلق بگیرد را جزو اقدامات تروریستی محسوب کردند. به گزارش خانه ملت، در جریان بررسی لایحه فوق حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در اخطاری گفت: در این لایحه مصادیق به صورت تمثیلی آمده است چراکه گفته است؛ «ارتکاب یا تهدید به ارتکاب هرگونه اقدام خشونت‌آمیز» درواقع براساس آن «شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل» نیز دربر می‌گیرد و اگر کسی در نماز جمعه یا هر تجمع دیگری این شعار را سر دهد، متخلف محسوب خواهد شد. رئیس مجلس با رد اخطار این نماینده، گفت: این ماده شامل «شعار مرگ بر امریکا» نمی‌شود چراکه گفته است؛ ارتکاب یا تهدید به ارتکاب هرگونه اقدام خشونت‌آمیز از قبیل قتل، سوء قصد و... که منجر به آسیب جسمانی شدید و... شود. در ماده یک این لایحه و در تعریف مصادیق اقدام تروریستی آمده است: ارتکاب یا تهدید به ارتکاب هرگونه اقدام خشونت‌آمیز از قبیل قتل، سوء قصد، اقدام خشونت آمیز منجر به آسیب جسمانی شدید که دیه آن بیش از یک سوم دیه کامل باشد، توقیف غیرقانونی و گروگانگیری اشخاص یا اقدام خشونت‌آمیز آگاهانه علیه مردم و شهروندان یا به مخاطره انداختن جان یا آزادی آنها «یا تهدید و برهم زدن صلح و امنیت منطقه‌ای یا بین‌المللی» به قصد تأثیرگذاری بر خط مشی، تصیمات و اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران، سایر کشورها یا سازمان‌های بین‌المللی.

انتقاد ظریف از بحث‌های انحرافی در سیاست خارجی

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پیشنهادات برجامی اروپا گفت، زمانی این راهکارها قابل اعتناست که بتوان آنها را اجرایی کرد. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با جماران همچنین درباره شعار «نه شرقی نه غربی» که بر آن تأکید می‌شود، گفت: «آنچه شعار جمهوری اسلامی و یادگار امام راحل است، این مسأله است که «جمهوری اسلامی» هیچ گونه وابستگی به شرق و غرب را نمی‌پذیرد. اما رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در سخنانی که برای هیأت دولت داشتند، تأکید کردند که ما می‌خواهیم به جز امریکا، با همه دنیا از شرق و غرب ارتباط داشته باشیم. اینکه ما تلاش کنیم با کشورهای متفاوتی نظیر روسیه، چین و اروپا روابط معقول و سازنده‌ای داشته باشیم، به معنای وابستگی نیست. جمهوری اسلامی، سلطه را نفی می‌کند و دنبال سلطه‌گری و سلطه‌پذیری نیست. لذا آنچه در شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» نهفته بوده، استقلال و عدم وابستگی ما بوده است.» وزیر خارجه افزود: «من فکر می‌کنم بحث‌هایی نظیر اینکه می‌توان به یک طرف وابسته بود، انحرافی است. زیرا سیاست ما، همان طور که در قانون اساسی آمده و امام تعیین کردند و رهبر معظم انقلاب روی آن تأکید دارند، سیاست عدم وابستگی به شرق و غرب است.»

اولاد قباد رئیس فراکسیون زنان مجلس شد

فریده اولاد قباد، نماینده تهران با 15 رأی به عنوان رئیس فراکسیون زنان مجلس برای سال سوم مجلس دهم انتخاب شد.


به گزارش ایرنا، انتخابات هیأت رئیسه فراکسیون زنان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال سوم روز  یکشنبه برگزار شد. در این رأی‌گیری فریده اولاد قباد به عنوان رئیس، معصومه آقاپور نماینده شبستر و سمیه محمودی نماینده شهرضا به عنوان نواب رئیس اول و دوم فراکسیون زنان مجلس انتخاب شدند. حمیده زرآبادی نماینده قزوین نیز سخنگوی این فراکسیون شد و زهرا سعیدی نماینده مبارکه و خدیجه ربیعی نماینده بروجن به عنوان دبیران اول و دوم فراکسیون زنان مجلس برای سال سوم برگزیده شدند.


پروانه سلحشوری، نماینده تهران در دو سال گذشته ریاست فراکسیون زنان مجلس را برعهده داشت، وی در انتخابات امروز نامزد نشد. فراکسیون زنان مجلس متشکل از 17 نماینده زن است.

آرمان

تقدیر رضایی از رئیس جمهور

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن نکوهش رفتار نفرت انگیز رئیس جمهور آمریکا، از مواضع اخیر دکتر حسن روحانی تقدیر و حمایت کرد. محسن رضایی در صفحه خود در توئیتر نوشت: ترامپ به نماد نفرت بین‌المللی از چین تا اروپا و کانادا و مکزیک تبدیل شده است. راه مهار ترامپ، برخورد انقلابی و قاطعانه با اوست. مواضع اخیر آقای روحانی در این باره قابل تقدیر است.

وزارت خارجه تنها با ۳ سفیر بازنشسته

روابط عمومی وزارت امور خارجه خبر منتشره در یکی از رسانه ها مبنی بر اینکه در صورت تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، ۷۵ سفیر برکنار می شوند را کاملا بی اساس خواند و اعلام کرد: وزارت امور خارجه تنها ۳ سفیر بازنشسته را به دلیل توانمندی های بالا و در چارچوب قوانین موجود بکارگیری کرده است که در این ۳ مورد هم در صورت تصویب قانون، طبق آن عمل خواهد کرد. همچنین تعداد معدودی از سفرا که پس از پایان ماموریت شان شرایط بازنشستگی را دارا شدند نیز به افتخار بازنشستگی نائل آمدند.

دستگیری ۳۰۰ نفر از مخلان بازار سکه و ارز

جانشین فرمانده نیروی انتظامی از شناسایی و دستگیری حدود 300 نفر از افراد مؤثر در ایجاد اختلال و بی‌نظمی در بازار سکه و ارز خبر داد. سردار اسکندر مومنی بیان کرد: مراقبت و جلوگیری از خروج غیرقانونی سکه، طلا و ارز از مرزهای کشور یکی از اهداف این نشست است. وی اضافه کرد: به طور کامل و با به کارگیری تمام ابزار و ظرفیت ها از خروج غیرقانونی ارز، سکه و طلا جلوگیری می شود. این مقام ارشد انتظامی خطاب به مردم بیان کرد: مطمئنا با کسانی که مبادرت به اقدامات غیرقانونی می کنند، برخورد می شود؛ پلیس، دستگاه قضا و دیگر نهادهای مسئول با اشراف کامل در این حوزه، موارد را دنبال و رسیدگی می کنند.

تبرئه متهمان روز جهانی زن

پرونده بازداشت شدگان تجمع روز جهانی زن مقابل وزارت کار بررسی شدبر اساس گفته های زهرا مینویی وکیل مدافع سه نفر از متهمان، شعبه ۱۱۸۰ کیفری 2 تهران برای این افراد حکم برائت صادر کرده است. به گفته وی اتهام یکی از موکلانش اخلال در نظم عمومی بود و اتهام دو موکل دیگر اخلال در نظم عمومی و برداشتن حجاب بوده است. وکیل مدافع متهمین پرونده تجمع مقابل وزارت کار خبر داد بقیه متهمان نیز یا به اخلال در نظم عمومی یا ارتکاب فعل حرام با برداشتن حجاب یا هر دو این اتهامات، متهم شده بودند. به گفته او هر ۲۱ نفر متهم این پرونده از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند.در اسفندماه ۹۶ تعدادی از فعالان جنبش زنان در اعتراض به نابرابری‌های جنسیتی در عرصه اشتغال در مقابل وزارت کار تجمع کردند که تعدادی از آنها توسط مأمورین نیروی انتظامی بازداشت شدند و چند روزی را در زندان قرچک به سر بردند.

اولادقبا رئیس فراکسیون زنان مجلس

سخنگوی جدید فراکسیون زنان مجلس از انتخاب فریده اولادقباد به ریاست این فراکسیون خبر داد. حمیده زرآبادی ‌ با اعلام خبر برگزاری انتخابات هیات رئیسه فراکسیون زنان گفت:‌ در این انتخابات فریده‌اولاد قباد با کسب ۱۵ رای توانست ریاست فراکسیون زنان را کسب کند. وی افزود: همچنین خانم‌ها آقاپور و محمودی به ترتیب به عنوان نواب رئیس اول و دوم و خانم‌ها سعیدی مبارکه و ربیعی هم به عنوان دبیران فراکسیون انتخاب شدند. زرآبادی ادامه داد: در ابتدای جلسه خانم اولادقباد برنامه‌های خود را برای ادامه روند کار فراکسیون زنان اعلام کرد.

فقدان نظام ارتباطی میان دولت و ملت

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت: فقدان یک نظام ارتباطی مدون میان دولت و ملت مهمترین نقطه ضعفی است که ما در همه دولت‌ها با آن روبرو بوده ایم. علیرضا معزی به افراط و تفریط‌های شکل گرفته در فضای رسانه‌ای از سوی دولت‌ها اشاره کرد و افزود: در دوره سازندگی که تکنوکراتها روی کار آمدند، دو خبرگزاری رسمی دولت و تعداد محدودی از روزنامه‌ها فعالیت می‌کردند؛ به همین دلیل رئیس دولت وقت احساس می‌کند خدمات کارگزاران کامل منتشر نمی‌شود به همین دلیل در شکل ارتباطی خود تغییراتی را ایجاد کرده و دو روزنامه تمام رنگی از سوی ارگان‌های رسمی دولت برای انتشار گفتمان دولت سازندگی را وارد عرصه رسانه‌ها می‌کنند. معزی افزود: افراط در شکل گفتمان و اطلاع رسانی رسمی موجب می‌شود مردم به شکل انفعالی در دوره انتخابات بعدی، به آزادی‌های اجتماعی رای می‌دهند.

تعیین مصداق اقدام تروریستی در مجلس

نمایندگان مجلس ضمن مشخص کردن مصادیق اقدامات تروریستی تصویب کردند: هر گونه عمل خشونت آمیز مصداق اقدام تروریستی محسوب می‌شود. نمایندگان مجلس تصویب کردند: تهیه یا جمع آوری وجوه یا اموال به هر طریق چه دارای منشأ قانونی باشد یا نباشد یا مصرف تمام یا بخشی از منابع مالی حاصله از قبیل قاچاق ارز، جلب کمک‌های مالی و پولی، اعانه، انتقال پول، خرید و فروش اوراق مالی و اعتباری، افتتاح مستقیم یا غیرمستقیم حساب یا تأمین اعتبار یا انجام هرگونه فعالیت اقتصادی اشخاص توسط خود یا دیگری برای انجام اعمال فوق یا جهت ارائه به افراد تروریست یا سازمان‌های تروریستی، تأمین مالی تروریسم است و جرم محسوب می‌شود.

خباز استاندار خراسان شمالی شد

با اعلام و موافقت هیأت دولت محمدرضا خباز به‌عنوان استاندار خراسان شمالی معرفی شد. هادی قوامی نماینده اسفراین نیز با تایید این خبر، انتصاب وی را تبریک گفت. خباز در فروردین سال ۱۳۸۳ که نماینده کاشمر بود و دفاع تمام و کمالی از تقسیم خراسان وتاسیس سه استان خراسان‌شمالی، رضوی و جنوبی داشت. چهار دوره نمایندگی مجلس و استانداری سمنان از جمله رزومه خباز است.

تغییر درتیم اقتصادی با تصمیم رئیس‌جمهور

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: تغییر در تیم اقتصادی دولت با تصمیم رئیس‌جمهور اتفاق می‌افتد. محمد نهاوندیان اظهار داشت: ان شاء‌ا... زمانی که رئیس جمهور در این رابطه تصمیم بگیرد اقدام خواهد شد. وی افزود: در رابطه با سیاست ارزی که گرفته شد از همان آغاز دو نکته مورد تاکید بود، یکی تامین ارز کافی و لازم برای نیازهای زندگی مردم، کالاهای اساسی و ارز تهیه مواد اولیه کارخانجات از محل درآمد نفتی و ارز حاصله از صادرات پتروشیمی و فولاد و از سوی دیگر برای تشویق صادرات غیرنفتی که از تنوع زیادی برخوردار است. نهاوندیان با بیان اینکه در سیاست‌های ارزی حمایت و تشویق صادرکنندگان مورد توجه بوده است، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان آزادی عمل دارند برای استفاده از ارز صادراتی خود، البته ارز حاصل از تولید و صادرات باید در چرخه رشد اقتصاد کشور به کار گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    2 0
    1-یک درصد فکرنکنید آخوندی تعویض شود آخوندی سهمیه است بعضی ها سهمیه دارنظامند ناطق نوری به روحانی گفت من کمک میکنم رییس جمهور بشوید
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    4 0
    تف به شرف شارلاتان های غرب زده ی دروغگو
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
      0 0
      تف به شرف نهاوندیان که مایه سرافکندگی ما اقتصاد دانان است درود بر طیب نیا که مردانه قدرت را طلاق داد درود به شرفت . باید بدانید که 95 درصد کارشناسان علوم اقتصادی مثل طیب نیا هستند به همین خاطر در احزاب سیاسی شرکت نمی کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس