کد خبر 876738
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
نیروگاه برق

سخنگوی صنعت برق بابیان اینکه خاموشی ها طی ۳ هفته آینده به مرور کاهش و قطع می شود، گفت: طبق پیش بینی ها مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گرمتر اما نگرانی ماعمدتا مربوط به مردادماه است.

به گزارش مشرق، محمودرضا حقی فام سخنگوی صنعت برق در نشست خبری درباره تمهیدات لازم برای ایجاد تعادل در خاموشی برق برای مشترکان پرمصرف توضیح داد: تقسیم بندی های مشخصی برای تشخیص مشترکین پرمصرف در کشور وجود ندارد اما مناطقی که مصرف برق در آنها از حساسیت بیشتری برخوردار است همانند بیمارستان ها، پمپاژهای آب و غیره از سهمیه خاموشی خارج می شود. چرا که در تلاشیم تعادل و عدالت را بین مردم تقسیم کنیم. در این میان آرامش مردم برای ما مهمترین رکن است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته میانگین رشد مصرف برق در کشور ۵ درصد بوده است، گفت: حداکثر توان تولید برق در کشور ۵۲ هزار مگاوات است این در حالی است که در پیک مصرف برق در سال جاری شاهد استفاده برق به رقم ۵۸.۵۱۵ هزار مگاوات بوده ایم.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای مدیریت مصرف ۳ سناریو در نظر گرفته ایم، گفت: میزان رشد مصرف را  ۵ درصد، ۲ درصد و صفر درصد در نظر گرفته ایم که برای هر سه این ارقام برنامه هایی تبیین شده است اما در هر سه مورد از ۶۵۰۰ مگاوات تا ۳۷۰۰ مگاوات کمبود تولید برق داریم.

به گفته حقی فام در ۶ ماهه نخست امسال با رشد ۵ درصد مصرف،  ۶۵ روز بالای ۵۲ هزار مگاوات برق مصرف شده  وهمینطور در حال افزایش است. در این میان بیشترین سهم تولید برای نیروگاه های حرارتی بوده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با بیان اینکه از این هفته بالاترین کسری های تامین برق را شاهد هستیم، اظهارداشت: این میزان به طور کلی ۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات است که بیشترین میزان کمبود را در ساعات بین ۹ تا ۲ بعد از ظهر شاهد هستیم. این در حالی است که رشد مصرف برق در سالجاری تاکنون ۳ درصد بوده است که اگر این میزان به ۵ درصد برسد، شاهد خاموشی های بیشتر و گسترده تری هستیم. در این میان سهم مصرف برق تجهیزات سرمایشی در کشور ۲۱ هزار مگاوات بوده است.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای استفاده از توان نیروگاه های کشور توضیح داد: در سال گذشته مجموع انرژی برنامه ریزی شده از نیروگاه های برق آبی بالغ بر ۱۱۵ هزار مگاوات در ساعت بود که به منظور تداوم انرژی با استفاده از اقدامات جهادی در زمینه مدیریت مصرف و مدیریت بار استراتژی پیک، میزان دریافت انرژی از واحدهای برق آبی ۵۰ درصد کاهش یافت.

این مقام مسئول متوسط درجه حرارت هوای کشور در هفته گذشته را بالاتر از مدت مشابه سال قبل عنوان کرد و افزود: هر یک درجه افزایش دما موجب افزایش مصرف ۱۵۰۰ مگاواتی برق می شود. این در حالی است که طبق پیش بینی های انجام شده مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گرم تر است اما جای نگرانی نیست و امیدواریم محدودیت های کمتری داشته باشیم اما نگرانی ما عمدتاً مربوط به مردادماه و بخشی از شهریورماه است.

وی با تشکر از مشترکین برقی کشور به دلیل همکاری ها و ایجاد محدودیت هایی که در این زمینه بود، اظهارداشت: نمی توانیم ریسک کرده و سطح آب پشت مخازن سدها را برای تولید برق کاهش دهیم اما این به معنی کاهش سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی نیست. سرمایه گذاری در حوزه تولید برق لازم و واجب است اما می توانیم با مدیریت مصرف از بسیاری از هزینه تراشی ها در این زمینه جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که علت خاموشی های نامنظم در تهران خارج از برنامه تعیین شده چیست؟ بیان داشت: ۲ عامل در این بی نظمی موثر است. نخست خطا در پیش بینی مرکز دیسپاچینگ کشور در حوزه ارزیابی مصرف برق که این رقم می تواند بسته به درجه حرارت هوا متغیر باشد. عامل دوم نیز تحت فشار بودن شبکه انتقال و توزیع کشور است که در برخی موارد حتی در صورت وصل برق، به دلایل مختلف شبکه توزیع دچار نقص شده و متاسفانه تعمیر و بازگشت آن به مدار زمان بر است.

حقی فام با اشاره به کابل دزدی ها در دوران خاموشی برق گفت: علت اینکه در شرایط عادی میزان کابل دزدی ها کمتر است، فشار بالای شبکه است. این در حالی است که با خاموشی دسترسی اندکی آسان تر می شود که در این زمینه علاوه بر مردم و تشکیل اکیپ های نظارتی، از مجموعه نیروی انتظامی نیز کمک گرفته ایم.

این مقام مسئول درباره دریافت خسارت مشترکین از مجموعه شرکت توانیر توضیح داد: طبق قانون بودجه وزارت نیرو می تواند هزینه حداقلی را از مشترکین بابت پوشش بیمه ای و جبران خسارت دریافت کند که این رقم برای مشترکین شهری ۱۲۰۰ تومان در سال و ۶۰۰ تومان برای مشترکین روستایی در سال است که پس از انجام امور کارشناسی، خسارات احتمالی پرداخت می شود. در سال ۹۶ یک شرکت بیمه خصوصی عهده دار پوشش بیمه ای این خسارات بود. این در حالی است که برای سال جاری نیز در حال برگزاری مناقصه برای مشخص شدن بیمه گذار هستیم.

به گفته این مقام مسئول: میزان خاموشی ها طی ۳ هفته آینده به مرور کاهش یافته و قطع می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس