روزنامه

فعال اصلاح‌طلب با ذکر مثال توهین آمیز سگ و گربه، تاکید دارد که می‌بایست با «آزادسازی قیمت‌ها» و گران کردن قیمت بنزین و برق، مصرف را کاهش دهیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** عبدی: گوشت کیلویی هزار تومان باشد، به سگ و گربه هم گوشت ران خواهند داد!

«عباس عبدی» در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

«روزهای گذشته هنگام افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعتراض کرد که: "در کجای دنیا سراغ دارید که یک کشور ۸۰ میلیونی روزانه ۸۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشد، این‌ها سرمایه کشور هستند که باید با سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کشور مورد استفاده قرار بگیرند" و البته کسی هم از ایشان نپرسید که کجای دنیا بنزین را لیتری هزار تومان (حدود ۱۲ سنت) می‌دهند که در ایران به این قیمت می‌فروشند؟ خوب این یک معادله ساده است که قیمت تعیین‌کننده مصرف است. اگر گوشت کیلویی هزار تومان باشد، احتمالاً مصرف آن در ایران صد برابر میزان فعلی می‌شود. نمی‌شود که ارزان داد و گفت مصرف نکنید. اگر گوشت کیلویی هزار تومان باشد، به سگ و گربه کوچه هم گوشت ران خواهند داد! بنزین هم همین طور است. تا هنگامی که قیمت بنزین هزار تومان است و قیمت برق نیز کمتر از ۱۰ درصد متوسط جهانی است، چرا مردم بیشتر و بیشتر مصرف نکنند؟».

عبدی با ذکر مثال توهین آمیز سگ و گربه، تاکید دارد که می‌بایست با «آزادسازی قیمت‌ها» و گران کردن قیمت بنزین و برق، مصرف را کاهش دهیم.

این در حالی است که سیاست اشتباه «آزادسازی قیمت‌ها» در دولت سازندگی اجرا شد و نتایج ناگواری را در پی داشت. در آن مقطع، این رویکرد اشتباه به تورم ۴۹ درصدی منتهی شد و اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف را در پی داشت.

در حقیقت  در دهه ۷۰ یکباره شاهد شکل گیری طبقه مرفه بودیم که توانستند با استفاده از دستاوردهای سیاست آزادسازی قیمت‌ها و خصوصی سازی فاصله خود را با دیگر بخش‌های جامعه دوچندان کنند. این روند، عاملی بود برای اعتراضات مردمی. در حقیقت، رویکرد غلط «آزادسازی قیمت‌ها» نه تنها به کاهش مصرف منجر نشد، بلکه شکاف طبقاتی را عمیق‌تر کرد.

در اوایل دهه هفتاد قیمت بنزین پنج تومانی با افزایش دو برابری در سال ۷۴ به ۱۰ تومان رسید؛ اتفاقی که با افزایش نرخ ارز از ۱۵۰ به ۴۰۰ تومان همراه شد. در ادامه، کاهش ارزش پول ملی موجب افزایش تورم و بیکاری شد. از این رو بر اقشار کم‌درآمد و حقوق‌بگیر فشار  اقتصادی وارد شد و قدرت خرید مردم کاهش یافت... تورم در سال ۷۴ و پایان دولت سازندگی به ۴۹ درصد نزدیک شد و همین مسئله موجب شکست برنامه‌های آزادسازی قیمت‌ها گردید.

** اقدامات اقتصادی دولت نتیجه‌ای در وضعیت معیشتی مردم نداشت

روزنامه شرق در سرمقاله امروز نوشت:

«دولت روحانی اگر چه در صحنه اجرائی کشور دستاوردهایی داشت، اما این دستاوردها چندان نتیجه محسوسی در وضعیت معیشتی مردم نداشتند تا آنان را امیدوار کنند تمام‌قد پشت رئیس‌جمهورشان بایستند».

متاسفانه دولت آقای روحانی در وزارت خارجه و وزارت خارجه در برجام خلاصه شده است. به همین منظور در ۵ سال اخیر دولت تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشت.

یکروز تاکید شد که اروپا آقااجازه و آمریکا کدخداست و باید با کدخدا بست، روز دیگر اعلام شد که آمریکا مزاحم است و اروپا مستقل و باید با اروپا بست. این تغییر رویکرد در حالی بود که در سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا و شرکای اروپایی‌اش هیچ تغییری رخ نداده بود.

در حال حاضر نیز علیرغم اذعان دولتمردان به دستاورد تقریباً هیچِ برجام، همچنان «اجرای برجام به هر قیمت» در دستور کار دولت قرار دارد!

** اعتراض به رفتار دوگانه دولت درباره ترمیم کابینه

«غلامحسین کرباسچی» در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«یکی از مشکلات ما در حال حاضر همین عدم تصمیم‌گیری‌هاست. الان چند وقت است که موضوع‌ترمیم کابینه مطرح است و به نوعی جامعه و کابینه در حالت صبر و انتظار قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی طبیعی است که اعضای کابینه هم که مطئمن نیستند حضورشان تداوم دارد یا نه، در حالت برزخی قرار می‌گیرند و قطعاً در کیفیت کار خودشان و حتی معاونان‌شان هم تأثیرگذار خواهد بود...احساس می‌شود برخی وزرا و مدیران ارشد در تصمیم‌گیری‌های خود دچار تردید و اضطراب هستند؛ به هر دلیلی. رئیس جمهوری اگر می‌خواهد تغییر و تحولی بدهد یا  استعفای یک وزیری را قبول کند و سرپرست انتخاب کند، باید سریع‌تر تصمیم بگیرد. ما نمی‌توانیم از وزیری که نمی‌داند هست یا نیست و دائماً با حالت تردید و اضطراب روبه‌رو است، توقع کار داشته باشیم...مگر این دولت چقدر وقت دارد؟ نصف عمر دولت دوم هم تمام شد. این حالت صبر و انتظار یعنی چه؟ به همین نسبتی که آقای رئیس جمهوری از بالا به سرنوشت یک وزیری حالت تردید دارند، آن وزیر هم در همه کارهای خود این حالت را دارد. کسی در این حالت کاری برای مردم انجام نمی‌دهد. کسی برای مردم تصمیم نمی‌گیرد. حتی نمی‌تواند پاسخ مردم را بدهد. سم مهلک برای اداره کشور همین است».

چندی پیش «عبدالله ناصری» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «رئیس‌جمهور با انتقاد از وزرا و ناامید و پاشنه ور نکشیده معرفی کردن آنها نمی‌تواند از مسئولیت خود شانه خالی کند...اگر هر کاستی‌ای وجود دارد، متوجه دولت و شخص رئیس‌جمهور است. اگر دولت پیر شده، چرا پیر شده؟ و اگر لنگان لنگان است، چرا اینچنین است؟ با انتصابات و انتخاب‌های آقای روحانی این فضا ایجاد شده است، لذا هیچ‌کس این توجیهات را از آقای روحانی قبول نمی‌کند».

روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «تا این جای کار همه مایل به تغییر کابینه هستند اما رویکرد دوگانه حسن روحانی، رییس‌جمهور در این خصوص مساله را قدری مبهم می‌کند. واضح است که آقای روحانی از عملکرد تیم خود راضی نیست چراکه اگر بود آنها را به دو گروه "ناامید" و "امیدوار" تقسیم‌بندی نمی‌کرد. اگر کابینه فعلی توانسته بود رییس خود را راضی کند از آنان که "با یک اخم یا یک نامه می‌ترسند"، گلایه نمی‌کرد. او می‌خواست پاشنه ورکشیده‌ها را دور هم جمع کند اما خروجی کار نشان می‌دهد که موفق نشده است. خودش هم خوب می‌داند که موفق نبوده و قصد ایجاد تغییرات دارد؛ اما نه آن تغییراتی که مورد نظر سیاسیون و نمایندگان مجلس است. روحانی هنوز هم در مقابل تغییر وزرا مقاومت می‌کند».

** ابَربدهکار بانکی برای شفافیت، دلواپس شد!

روزنامه قانون در مطلبی نوشت:

«شفافیت یعنی اینکه ما مقررات FATF را بپذیریم. در حال حاضر بخشی از سیستم بانکی پولشویی می‌کند؛ یعنی پول‌های کثیف وارد اقتصاد می‌شود. پول‌هایی که از رشوه، فساد، کار چاق کنی و مواد مخدر نشأت می‌گیرند».

گفتنی است در روزهای گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به شورای نگهبان ایراداتی جدی به "FATF" وارد کرده است. این ایرادات تقریباً نشان می‌دهد که هم شورای نگهبان و هم مجمع تشخیص با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی مخالفند.

لازم به ذکر است که کنوانسیون پالرمو و سایر بندهای مورد درخواست گروه FATF در جهت شناسایی دقیق فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد که در مرحله بعد مورد هدف تحریم و فشار دشمن قرار گیرند.

یکی از اقداماتی که کارگروه اقدام مالی یا همان FATF انجام داده این است که دولت جمهوری اسلامی ایران را در لیست کشورهای پرخطر قرار داده است و این یعنی اینکه از نظر این مؤسسه، دولت اقدام به پولشویی و تأمین مالی تروریزم می‌کند، این در شرایطی است که تعریف جمهوری اسلامی ایران از تروریسم و مصادیق آن با کشورهای دیگر، به‌خصوص آمریکا و برخی کشورهایی که آشکارا از گروه‌های تروریستی، از جمله داعش، القاعده، طالبان و ... حمایت می‌کنند، متفاوت است و این می‌تواند خطراتی برای کشور در پی داشته باشد.

نکته قابل توجه اینجاست مالک، مدیرعامل و رئیس شورای سیاست‌گذاری روزنامه قانون که همزمان رئیس هیئت مدیره شرکت پدیده تجارت سیوان (از ابربدهکاران بانک سرمایه) نیز هست، چندی پیش ممنوع الخرج شد.

چندی پیش مأمور وصول مطالبات بانک سرمایه درباره نیکوئی، مالک روزنامه قانون گفته بود: «آقای نیکویی روزنامه قانون که دم از قانون و قانونمداری میزند، از شرکت ما ۸۰ میلیارد تومان گرفته است. من میگویم اصل پول را برگردان، به من می‌گوید ادبیات نظام جمهوری اسلامی را بلد نیستی! تو نمی‌توانی با این وضعیت ادامه بدهی، راحت به من می‌گوید تو ادبیات جمهوری اسلامی را بلد نیستی، بچه‌ای، بچه سالی!».

بدهکاران بانکی شیوه نوینی برای پولشویی پیدا کرده‌اند و آن هم تأسیس روزنامه است؛ این موضوع در جریان اصلاحات با روزنامه قانون کلید خورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    23 25
    تهران باید فقط برای پولدارها باشه. بی پولها بفرمایید بیرون
    • حسین PL ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      51 1
      سگ ذات اینها و گربه صفت و ویژگی اخلاقی اینهاست. معمولا افراد دیگران را با خود مقایسه میکنند و الان معلوم کردند که خودشون چه موجوداتی هستند.
    • US ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
      0 3
      تهران از صفحه ی روزگار محو خواهد شد
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    31 1
    بله گوشت 1000 باشه اینطوره اما لااقل یه عده رانت غذای سگ و گربه نمی‌گیرن!
  • احمد IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    34 0
    بنزین سهمیه بندی بود که این طوری حیف و میل نشه. برو ببین کی سهمیه بندی رو حذف کرد به اسم تک نرخی کردن به بنزین که نتیجه اش شد مصرف 80 میلیون لیتری.
    • AE ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      0 1
      بنزین سهمیه ایش هم فرقی نمی‌کرد. متاسفانه فرهنگ سازی نشده. ملت فقط ماشین دارن نه فرهنگ استفاده ضروری و استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و نه رانندگی
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    10 31
    صحبتهای عبدی صحیح است - پول نفت را بدهند گوشت وارد کنند 1- تولید داخلی را نابود کنند 2- ارزانی نابرار نفت درمقابل گوشت و گوشت را اسراف کنند - مگر غیر ازاین است. - نگاه نکنید که چه کسی می گوید ببینید چه می گوید ؛ کاملا صحیح گفته است.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    39 0
    آقای ... که حرف مفت میزنی مردم خودروهای قرن 20 سوار میشوند انتظار داری مصرف بالا نباشد؟ پژویی که مصرف آن 9تا 13 لیتر است در جهان مصرف خودرو چقدر است؟ اول زیر ساخت درست شود حمل و نقل عمومی درست شود آنگاه مگر مردم مانند شما مدیران بی لیاقت نادان هستن که تک سرنشین سوار شوند؟
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    44 0
    اقای عبدی شما انقدر خوردید که نفس حرف زدن را ندارید ان فقیری به نان شب مانده را درک نمی کنید شما راحت طلبان بی درد هستید
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    28 0
    راحت طلبان بی درد
    • سید AT ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
      13 0
      یا همان اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    22 5
    اصلاح طلبان بی ادب
    • سید AT ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
      7 0
      و تهوع آور
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    32 0
    اینا میگن باید مردم زیر چرخ توسعه له بشن و فقط مرفهین زنده باشن
  • محسن GB ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    21 13
    مثالِ سگ و گربه کجایش «توهین آمیز» است؟ من توهینی نمی بینم.
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      1 0
      عزیز من ادبیات رسانه و رسمی با صحبت معمول بین بابات و شما فرق داره
    • NL ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
      1 0
      نه بین خودشون بود ، با شما نیستند
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    33 0
    اقای عبدی شما با کدام علم اقتصادی نرخ بنزین را در کشوری که مردمش به ریال درآمد دارند را به دلار محاسبه میکنی. بله در کشوری که پایه حقوق کارگرش 150 دلار است باید هم نرخ بنزین 12 سنت باشد. هروقت پایه حقوق 6000 دلار شد آنوقت بیا نرخ بنزین هم به دلار حساب کن.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    21 0
    لطفا وقتی صحبت از قیمت پایین بنزین از قیمت های جهانی می کنیددرهمین راستا دستمزدهای کارمندوکارگررانیز بادستمزدهای دلاری مطابقت کنید.
  • DE ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    3 13
    مشرق با این تیتر دیگه دیگه به اصلاح طلبان بدبین شدم..خخ
  • تمشکال IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    16 0
    متاسفانه این مفسدین اقتصادی در (پناه قانون و عدم نظارت ) به اینجا رسیده اند که جلوتر از ترامپ به نظام کشور خسارت وارد کرده اند . اگر نظارت و قانون کارآمد بود که وضع این نمی شد حالا هرجای اقتصاد ما درد می کند .دایه های مهربانتر از مادر می خواهند از جیب مردم مرهم بیاورند !
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    5 8
    باید اصلاح طلبا رو از کشور بیرون کنیم
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    22 0
    فعلا که ما داریم گوشت سگ و گربه رو دارند تو کالباس میدن ما میخوریم
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    13 0
    شما که ۱۰۰۰ کیلو گوشت رو از حسابت بخری متوجه کم شدن ماندش نمیشی این ماییم که با نیم کیلو گوشت باید تا آخر ماه سر کنیم
  • مهماندار هواپیما IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    6 7
    اقای عبدی گوشت بشه هزار تومن مطمئن باش ما به شما بجای گوشت ران اشغال گوشت میدهیم
  • خرمی IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    8 1
    از در امد بگو همش از ارزونی بنزین نکو بابا جان .
  • علی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    20 0
    با سلام به این اقای عبدی بگویید درامد سرانه یک ایرانی که بنزین را با دلار هشت هزارتومانی دوازده سنت میخرد چند دلار است یک ایرانی برای خرید صد لیتر بنزین باید چند درصد درامد سرانه اش را بدهد و همان کشوری که شما میفرمایید مثل امریکا برای خرید صد لیتر بنزین باید چند درصد درامدشان رابدهن مردم را چی فرض کردید بس است دیگه با دلار محاسبه کردن
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 2
    چقدر همه احساس دانایی میکنند این روزا، شما باید حداقل فوق لیسانس اقتصاد کلان داشته باشید تا در این زمینه ها اظهار نظر کنید،به این سادگی نیست که بنزین گران کنی، مصرف بیاد پایین و رستگار بشیم!!!
  • AE ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    11 1
    مفت خور بی ادب
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    14 1
    حال ادم از این افتضاح طلب به هم می خورد مشرق این مرده ها را بزرگ نکن
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    20 0
    به بچه های بیکار ما کاربدهند البته با نه با حقوق 20 میلیونی امثال عبدی بلکه باحقوق یک میلیونی فقرا ما گوشت هزاری نمی خواهیم
  • 01 IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    4 14
    من قول میدم اگه گوشت 100 تومن هم بشه به این اصلاح طلب جماعت گوشت ندم. حالا خیالت راحت شد عبدی اصلاح طلب دیگه مشکلی با ارزونی ندارید؟
  • حامد IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    17 0
    اگر عده ای در جامعه اسراف می کنند دلیل نمی شه بقیه مردم رو مجازات کرد. وقتی به جای فرهنگ دینی فرهنگ غربی، مصرف گرایی و فاسد را ترویج می کنند اسراف چیز عجیبی نیست.
  • ناشناس IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    2 0
    ای خاک برسر این بظاهر روشنفکر کور صفت اگه امار دارید مضرف بنزین بالاست بخاطر بیکاری واون کادگر وکارمند و تولید کننده ورشکسته ومغازه داره که بخاطر مخارج زندگی مجبور مسافر کشی کنه مگر چشم کورتون نمیبینه که بخطر یک مسافر چندتا ماشین پشت سر هم وامیستن خدایا یه کار بکن از دست این مفت خور ها نجاتمون بده
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    0 0
    اقایان تورا روح رسول الله حرف بی ربط نزنیم توکشور فلانی بنزین اینقدر گوشت اینقدر یارو مثل ما نیست بیکاری پیش کش یارو حقوق با هزینه رو دو دو تا چهارتاکرده کارهاشون حداقل دیمی نیست مصرف هم عادت باید فرهنگ سازی بشه
  • کمیل IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 0
    به یاد جمله ی معروف احمد شیرزاد نماینده اصلاح طلب مجلس ششم افتادم که فرموده بودند اگر مرگ موش هم رایگان باشد مردم صف می کشند . این هم از همون موش های هرزه و طاعونی است که رشته های ایمانی و اخلاقی و فرهنگی و ملی و اقتصادی ما را جویدند و جویدند و جویدند و الان دارند هرزگی و بی بند و باری و فساد و فساد و فساد استفراغ می کنند .
  • DE ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    2 0
    آقای عبدی بجای عذر خواهی از مردم بخاطر گذشته شرم آورتان ، گرانی ها را توجیه می کنید و دولت را تشویق .؟؟؟آن یکی زیبا کلام که می گوید لازم باشد بر علیه مردم مسلح میشود تو هم دست نوازش به سر این دولت بی کفایت مردم ستیز میکشی ؟؟ شما روشنفکرهای قلابی قلم فروش ، تعیین تکلیف نکنید برای مردم . برو آقا کشکت را بساب !
  • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    0 0
    کامنت گذاشتم مستدل هم بود توهین هم داخلش نبود چرا گذاشته نشد در پاسخ به سخنان عبدی ؟
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    1 0
    اصلاح طلبان بی عرضه و پرمدعا
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    3 0
    مرگ بر فتنه گر، چه در حصر، چه در قصر
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    0 0
    بدهی 80 میلیاردی!!!!!!!! آقا ما 2 تا قسطمون عقب می افته، هفت جد و آبادمونو میارن جلو چشممون
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    2 0
    مرفهان بی درد و بی عقل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس