فقر و گرسنگی در یمن

سلبریتی و مجری‌هایی که می‌گویند: ایران آفریقاست و مردم شاد نیستند!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*****

سلبریتی و مجری‌هایی که می‌گویند: ایران آفریقاست و مردم شاد نیستند!

حجم سیاه‌نمایی از مشکلات عادی کشور به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و عملا تبدیل به یک بلبشو شده است.

«حمید فرّخ‌نژاد»، بازیگر سینمای کشورمان به تازگی در یک پست اینستاگرامی در کنایه به صحبت‌های علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تیم ملی فرانسه [۱]، نوشت:

«جناب آقای دکتر مطهری درست می‌فرمایید، یک مدیریت درست می‌تونه از آفریقایی‌های محروم، قهرمان جهان بسازه، همانگونه یک مدیریت غلط می‌تونه ایران ثروتمند رو تبدیل به آفریقا کنه، احسنت احسنت.»[۲]

در همین حال، مجری برنامه تلویزیونی «مسابقه جدول» نیز حین پخش این برنامه در بعد از ظهر پنجشنبه گذشته، طی اظهاراتی از این گفت که: «مردم شاد نیستند»!

*بلبشوی اشاره شده جز با نظارت ویژه‌های نهادهای مسئول کشور و جز با الصاق پیوست امنیتی و قضایی حل نخواهد شد.

این فضا سبب‌ساز ایجاد «اعتراض ظالمانه» به نظام اسلامی می‌شود و می‌رود تا حتی از رخدادهای طبیعی مثل خشکسالی و سیل و گرمای تابستان هم، دست به ساخت عاملی برای نارضایتی عمومی بزند.

مقوله‌ای که البته به تازگی مورد اشاره مقامات کشور نیز قرار گرفته است. کما اینکه عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران چندی قبل در سخنانی تصریح کرد: این که عده‌ای بخواهند مسائل اجتماعی، برخی امور مثل زلزله و بحران کم آبی و مشکلات اقتصادی را با مسائل اعتراضی گره بزنند و سعی کنند از هر حادثه‌ای یک نماد اعتراض بسازند، با اشکال مواجه است و دادستانی تهران در موارد لازم اقدام خواهد کرد.[۳]

درباره بلبشوی مورد اشاره و بزرگنمایی از مشکلات کشور بایستی خاطرنشان کرد که این مسئله از چند سال قبل مورد رصد برخی محافل تحلیلی قرار گرفته و هشدارهای مهمی درباره آن داده شد.

هشدارهایی که در سیر کلی خود تصریح داشتند این مسئله می‌رود تا یک اغتشاش عظیم خیابانی را به بهانه اقتصادی و با عناصر تقویت‌کننده‌ای مثل سیاه‌نمایی‌های اشاره شده، علیه نظام اسلامی شکل دهد.

پس از شکل‌گیری اغتشاشات دیماه ۹۶ دو مسئله درباره با هشدار مذکور محرز شد:

نخست اینکه تحلیل ارائه شده صحیح بوده و ابعاد دیگری هم دارد و دوم اینکه با آمار ارائه شده از سوی مقامات کشور مبنی بر اینکه ۶۰ درصد حاضران در اغتشاشات دیماه شاغل بوده‌اند، هیچیک از دستگیرشدگان جزو قشر فقیر جامعه نبوده‌اند و ۷۰ درصد شعارها نیز شعارهای سیاسی بوده است؛ مشخص شد که ماهیت اعتراض یک اعتراض ظالمانه و براندازانه بوده است و اکثریت مردم اگرچه با آن همراه نبوده‌اند.

لازم به اشاره است که سیاه‌نمایی‌هایی که هم‌اکنون گرفتار آن هستیم همزمان با اوج گرفتن شاخص‌های پیشرفت کشور، بیشتر رخ‌نمون شده‌اند و این مسئله جای تأملات جدی دارد.

در واقع اگرچه ایرادتی به مدیریت اجرایی دولت در اوضاع کشور وارد است و ایران اسلامی نیز مثل تمام حکومت‌های جهان با مشکلاتی روزمرّه مواجهه دارد اما در روی دیگر ماجرا حقایق جالبی وجود دارد:

اقتصاد جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون به گواه صندوق بین‌المللی پول در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد. [۴]

میزان بدهی‌های خارجی کشور به نسبت GDP (تولید ناخالص ملی) ۴۰ درصد است در حالی که این نسبت برای کشوری مثل ژاپن ۲۱۰ درصد است. [۵]

ضریب جینی یا شاخص نابرابری درآمدی در ایران بنا به گزارش سازمان ملل، هم‌اکنون در رتبه‌ای بهتر از آمریکا و چین و روسیه قرار دارد. [۶]

و نرخ بیکاری ۱۲ درصدی ایران نیز نه تنها فقط ۷ درصد نسبت به استاندارد جهانی بیکاری بیشتر است بلکه نسبت به بیکاری ۲۱ درصدی کشور اروپایی اسپانیا [۷] در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد و از طرفی همین نرخ بیکاری نیز - که طی ۸ سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته - به گواه ۱۰۰ هزار شغل بلامتقاضی وزارت کار که به کارجویان پیشنهاد شده [۸] هرگز یک نرخ بحرانی نیست و کارجویان از آنجا که عمدتاً به نان شب محتاج نیستند، ترجیح به انتخاب شغل مورد علاقه دارند.

این آمار در کنار واقعیت‌های موجود، به وضوح هرچه تمام‌تر اثبات می‌کند طرح مقولاتی مثل گرسنگی، آفریقا بودن، میان‌پایه بودن و بحران اقتصادی داشتن، در حالت خوشبینانه ناشی از کم‌اطلاعی است.

درباره ادعای بدون سند و مدرک شاد نبودن مردم ایران نیز که این روزها در اظهارات برخی دیده می‌شود لازم به اشاره است که اگرچه این مقوله یک مقوله اسمتزاجی و ادراکی است و در مقابل نیز عده‌ای می‌توانند مدعی شاد بودن کثیری از مردم ایران باشند! اما نشانه‌هایی که از مقولات مرتبط با شادی و امید به زندگی وجود دارد، خبر از آن می‌دهد که مردم ایران فقط در ذهن برخی سلبریتی‌ها و افرادی با تحلیل غلط، شادمان نیستند!

کما اینکه میزان فروش سینمای ایران در بهار گذشته به نسبت مشابه سال قبل نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است، بازار کنسرت‌ها در ایران به نحو خیره‌کننده‌ای داغ است، سفرهای خارجی ایرانی‌ها ازدیاد چشمگیری یافته و هم‌اکنون کمتر ایرانی وجود دارد که سفر خارجی (اعم از توریستی یا زیارتی) نرفته باشد، مراکز تفریحی عمده در ایران در ایام تعطیلات جای خالی برای اسکان ندارند و حجم عظیم سفرهای داخلی بویژه در ایام تعطیلات نیز رفته‌رفته در حال تبدیل شدن به یک مشکل است.

این مقولات به سادگی اثبات می‌کند که اگر هم نشانه‌ و مقیاسی برای شادی یا ناشادی مردم ایران وجود داشته باشد، نتایج آن اثبات کننده رضایت عمومی ایرانی‌هاست.

گفتنیست، به گواه آمار بانک جهانی، سن امید به زندگی در ایران ۷۶ سال است که این رقم در صعود چشمگیری هم به سر می‌برد. (سن امید به زندگی هم‌اکنون در آمریکا ۷۹ سال و در روسیه ۷۲ سال است) [۹]

نشریه اکونومیست هم در گزارش ۲ سال قبل خود اعلام کرد مردم ایران در شاخص امید به زندگی در جایگاه پنجم جهان قرار دارند. [۱۰]

***

شکایت دادستان کشور از یک مقام امنیتی در پرونده «۲ تن سکه»

چندی قبل بود که سرتیپ دوم حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران از دستگیری فردی موسوم به «سلطان سکه» خبر داد و به رسانه‌ها اینطور گفت که فرد یاد شده «۲ تن سکه» را از سطح بازار جمع‌آوری کرده است. [۱۱]

این خبر در سطح افکار عمومی و رسانه‌ها با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد و کسانی از آن بعنوان مستمسکی برای ادعای «شیوع فساد» استفاده کردند.

اما متأسفانه اظهارات این مقام پلیس، تماماً منطبق با واقعیت نبود و اساسا پای «۲ تن سکه» هم در میان نیست.

«حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری»، دادستان کل کشور به تازگی در این باره گفته است:

در بحث ۲ تن سکه نیز باید بگویم زمانی که رئیس پلیس تهران این مسئله را مطرح کرد و وقتی از تلویزیون شنیدم تعجب کردم. حساب کردیم این ۲ تن چه تعداد و قیمت می‌شود؟ فردا پیگیری کردیم که این ۲ تن را که ضبط کردید کجاست؟ شما به عنوان نیروی انتظامی ضابط ما هستید. گفتند هنوز نگرفتیم! (گفتیم) پس آنچه اعلام کردید چیست؟ گفتند ما اسناد و مدارک را دیدیم، این فرد از سه سال قبل که سکه خرید و فروش کرده –که- می‌شود ۲ تن!

وی تصریح می‌کند:

ما گفتیم این چه خبری است که دادید و گفتند تصحیح می‌کنیم. شب دوباره این خبر اعلام شد –که- این یک فرد دلال است که در بازار سکه خرید و فروش می‌کرد. چند روز گذشته دوباره خبر دادند که رئیس پلیس تهران گفته که این فرد محکوم به اعدام شده است. دوباره زنگ زدیم که کجا محکوم به اعدام شده، حکم او اعدام ندارد. گفتند ببخشید اشتباه شده است.  من علیه این فرد که دوبار تخلف کرده به دادسرای نظامی شکایت خواهم کرد.[۱۲]

*اینکه یک مقام امنیتی با محاسبات ذهنی خود به این نتیجه برسد که «۲ تن سکه» در بازار کشور توسط یک نفر جابه‌جا شده و با این خبر اشتباه سبب تشویش اذهان عمومی شود، جای عبرت‌های بسیاری دارد...

یقینا افکار عمومی و رسانه‌ها منتظرند تا فرجام شکایت دادستان کل کشور از این مقام امنیتی مشخص شود.

گفتنیست، پروژه مفسدنمایی از نظام اسلامی چند سالیست که مورد هشدار عددی از خواص کشور نیز قرار گرفته است.

تأکیدات مفسدنمایان اما در حالیست که جسد امیرمنصور آریا بر سر دار و به زندان رفتن بابک زنجانی و شهرام جزایری به روشنی نشان می‌دهد که عزم نظام اسلامی مبارزه جدی و بی‌امان با فساد است و در این راه نباید با کسی مداهنه شود.

لازم به توضیح است که مقام معظم رهبری، چند سال قبل در هشدار به پروژه «مفسدنمایی از نظام اسلامی» فرمودند:

«ما گفتیم با فساد مبارزه میکنیم - این یک نقطه روشن در نظام است - اما عدّه‌ای میخواهند این را به نقطه تاریک تبدیل کنند و بگویند فساد همه جا را گرفته است. نه آقا! فساد همه جا را نگرفته است. باید با فسادِ کم هم - هر جا بود - مبارزه کرد. ممکن است روزنامه‌ای بردارد یک مورد فساد را درشت کند؛ مگر همه جا فساد هست؟ فساد در گوشه‌هایی وجود دارد. انسانها لغزش دارند و دچار گناه میشوند؛ باید با این گناه مبارزه کرد. ما وقتی گناهکاریم که با فساد - ولو کمِ آن - مبارزه نکنیم؛ چون گسترش پیدا خواهد کرد. مبارزه با فساد لازم است؛ اما ناامید کردن مردم که بگوییم فساد همه جا را گرفته، یک خطای واضح و ناشی از نادانی و فریب‌خوردگیِ کسانی است که آدم میداند خودشان آدمهای مغرضی نیستند؛ مغرضان که جای خود دارند.»[۱۳]

***

ابطحی: اگر زنان به ورزشگاه بروند کمتر گناه می‌کنند

«محمدعلی ابطحی»، فعال اصلاح‌طلب و معاون رئیس دولت اصلاحات، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد پیرامون ماجرای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفته است:

«اینکه این حق را از دختران بگیرند که ورزشی که مورد علاقه‌شان هست را نتوانند ببینند، کار زشتی است و درست نیست. ما باید همه تلاش‌مان را بکنیم که چه بخواهیم همراه دختران‌مان برویم و چه دختران‌مان به تنهایی به ورزشگاه بروند، این امکان در جامعه برایشان وجود داشته باشد و تفاوتی بین دختران و پسران در جامعه وجود نداشته باشد. اگر آن اختلافات وجود نداشته باشد، عملا عصیان حتی دینی و شخصیتی و فردی زنان هم کمتر می‌شود اما ممنوعیت‌های فراوانی که مقابل‌شان قرار می گیرد، به طور طبیعی عصیان بیشتری هم برای‌شان ایجاد می‌کند.»[۱۴]

*ما قضاوت درباره اظهارات ابطحی را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

پیش از این، غلامرضا ظریفیان، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی در اشاره به بانوان گفته بود: مردم ناراضی هستند اما اگر به ورزشگاه بروند، راضی می‌شوند!

اصلاح‌طلبان درباره حل مشکلات اقتصادی کشور نیز راهکارهای جالب‌تری ارائه کرده‌اند.

قبل از ظریفیان، محمدجواد حجتی کرمانی و حسین مرعشی از این گفته بودند که راه حل مشکلات اقتصادی کشور «رفع حصر» است. [۱۵]

***

۱_ mshrgh.ir/۸۷۴۷۷۱

۲_ https://tnews.ir/news/۴e۵۶۱۱۵۲۰۲۷۴۰.html

۳_ https://www.isna.ir/news/۹۷۰۱۲۹۱۱۱۳۲/

۴_ https://www.khabaronline.ir/detail/۷۵۰۱۹۵/multimedia/picture

۵_ http://tn.ai/۱۲۹۷۰۴۲

۶_ http://tn.ai/۱۶۴۵۷۲۰

۷_ http://fa.euronews.com/۲۰۱۶/۰۱/۰۵/seasonal-gift-to-spain-and-germany-s-unemployment-rates

۸_ mehrnews.com/news/۲۹۴۹۸۵۰

۹_ https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.LE۰۰.IN?locations=IR

۱۰_ https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۴۰۶۰۶۰۰۰۵۸۴

۱۱_ http://tn.ai/۱۷۶۷۸۱۸

۱۲_ mshrgh.ir/۸۷۵۷۸۹

۱۳_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۳۱۳۰

۱۴_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۷۴۳۸۳

۱۵_ mshrgh.ir/۸۷۴۷۰۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 18
  • شهرامم IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    25 45
    نباید کسی حرفی بزند؟ چیزی نشده خوب یه حرفی زده اشتباه هم باشه مهم نیست اصلاح میکنه. دیگه مگه چی شده آخه
    • رضا IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      31 10
      من میگم اصلا سلطان سکه را ول کنیم همین رییس پلیس را که خواست با منشاء فساد مبارزه کنه اعدام کنیم
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      37 4
      عده ای بی حیایی را ترویج می کنند . خدا لعنتشان کند
    • محسن121 IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      16 2
      آقای ابطحی التماس دعا، یکم به فکر اقتصاد باش لطفا
  • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    31 8
    کسی که ... حق نداردنسبت به دختران جامعه حرفی بزند
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    32 2
    آقای رحیمی اول باید عذرخواهی کنه.
  • احدی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    72 6
    جناب ابطحی لطفا از خانواده خودتان شروع کنید
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    8 4
    پشیمون شدم نظرمو بنویسم.
  • حامد GB ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    19 13
    حتما حتما منتشر - یا منعکس بشه . برادرانه اگر بخوام در حق تون خیر خواهی کنم : کل مقاله رو حذف کن بره . "اعتراض ظالمانه " ! یه بار دیگه بخون "اعتراض ظالمانه" اگر احترامی برای کسی قائل هستیم به واسطه روضه ی اباعبدالله ریاست جمهوری و اشک های رهبری در ضریح امام هشتم است ... اعتراض تا وقتی مسلحانه نیست ، به امام معصوم هم می شد ، علی ع در بازار قدم می زد که دم دست مردم باشه اعتراض شون رو بگن . آ
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      30 14
      اره خب. از نظر شماها آتیش زدن پرچم کشور اعتراض به حق محسوب میشه!
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      2 3
      خب به امام معصوم اعتراض نابه حق می شد و ایشان منطقی جواب می دادند مجوز هرگونه اعتراضی نیست. شما لیبرالها با داعشی ها و اخباریون بسیار نزدیک هستید در تفسیر متئن دینی و رفتار معصومین و صحابه. اصلا جامعه زمان حضرت امیرالمونین بسیار بسیار مردم آن از مردم همین حالای جمهوری اسلامی پایین تر و بی بصیرت تر بودند. به نظر من همان نگاه که می شود و باید امام و خلیفه ی معصوم را نقد کرد و بی تفاوتی عوام نسبت به این نگاه باعث شهادت امیرالمومنین وصی پیامبر صلی الله علیه اله شد.
    • اسماعیل IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      1 0
      از خدا می شه انتقاد کرد، از معصوم می شه، ولی از برجام و آمریکا نه ممنوعه، می شه بی سواد و..
  • ترسو IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    17 5
    در مورد سکه دو تن درست بوده نفری یک نیم سکه خریده بودند . در زمینه پولشوئی مایع شستشوی مناسب تهیه نکرده بودند .و در مورد رفتن بانوان به ورزشگاهها در زمانی که مسابقه برگزار نمی شود بروند و سکو ها را جارو کنند !!!
  • امیر کبیر IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    33 0
    این مقام امنیتی از رییس جمهور قبلی کره جنوبی بالاتر که نیست ؟ در جنگ اقتصادی نام خائنین را مخفی کردن به زعم مردم خوش نمی شیند
  • minax IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    19 4
    خب دو تن طلارو برداتشند حالا گفتند صاحبش رو سریع اعدام کنید و این اصلا از اول طلا نداشته خخخخخ
  • AE ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    24 12
    این درسته که ایرانیها شاد نیستند . این موضوع هم درسته که سیاستهای غلط نظام عامل مهمی در شاد نبودن ملت است . اما عامل مهمتر ، خود مردمند که نسبت به همدیگر بینهایت نظر تنگ و حسود و بخیلند و چشم دیدن ذره ای شادی و خوشبختی در دیگران را ندارند ! من معتقدم اگر مردم درست بودند ، اگر مردم خوب بودند ، اشکالات نظام چندان تاثیری بر مردم نمی کرد چون بیشترین لطمه ای که آدم در این مملکت می خوره از جانب آدمهای دیگر اجتماع است نه از طرف نظام . با این حساب اگر نظام ما خیلی خیلی بد هم باشد ، به این ملت می آید ! و مصداق خلایق هرچه لایق است .
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      17 2
      موافقم، مردم باید ارتباطات بین خودشون رو اصلاح کنند؛ ما باید همدیگر رو درک کنیم و به هم کمک کنیم تا از پس اوضاع بربیاییم. قدرت داران اگر خودشون و ساختار داخلی خودشون رو اصلاح نکنند سرنوشت تاریخ در انتظارشان خواهد بود و آنان که همیشه میمانند ما مردم و ملت ها هستیم.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    17 13
    خخخخخ گند زدید میخواید با امتیاز دادن برطرف کنید؟ حجاب رو هم چند وقت دیگه آزاد میکنید ولی دیره
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 2
    چرادادستان؟ چرا من؟ چرا ؟
  • اکبر IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    34 3
    فرمایش ایشان درست است اگر زنها به استادیوم بروند کمترگناه میکنند ولی موندم اگه آقازاده ها اختلاس میلیارد میلیاردی نکنند چه آیا گناه کمتری نمیکنند اقایان همیشه وزیر متولد شده بس است دیگر پیغمبرخدا صلوات الله علیه که مور معرفت الهی بود کمتر از 40سال فقط پیغمبر بود شماها چقدر عمر میکنید که فقط 40ساله وزیرید وکیلید مدیرید شما چرا دست یهود را در دین ستیزی از پشت بسنید از کجا سبز شدید و تیشه بریشه اسلام میزنید
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    17 1
    5 سال در افریقا زندگی کرده ام و شادتر از این مردم ندیده ام. به عبارتی مردمی به تمام معنا الکی خوش هستند. در اوج فلاکت خنده و شادی و رضایت در آنها دیده می شود. البته شاید اخلاق بردگی است که آنها را در هر شرایطی به رضایت واداشته است. پس لطفا بیهوده تشبیه نکنید شمایی که هیچ چیز از افریقا نمی دانید چرا توصیف های عجیب و غریب می کنید؟!
  • محمد IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    27 1
    واقعا جالبه این جملتون(حجم سیاه‌نمایی از مشکلات عادی کشور). اینکه در عرض سه ماه توان خریدت به نصف میرسه از نظر شما مشکل عادی هست؟ بی شرف ترین فردی رو که میشناسم هم چنین مشکلی رو عادی نمیدونه. حال دیگه شما کی هستید که به چنین چیزی میگوویید مشکل عادی. راستی معنی شرف و ازادگی رو میدونید چیه؟
  • محمد IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    18 2
    اینکه مسئولی فرموده اند به تعبیرآنها دراغتشاشات 96 بیکاران شرکت نکرده اند این برادر حتما میدانند فقرا آنقدردرفکرسیرکردن شکمشان هستند که ازصبح تاشب باید برای لقمه نانی بدوند وسپس خسته وکوفته به خانه برگردندبااین حساب آیا روحیه وتوان تظاهرات رادارند .متاسفانه جامعه ما درنمودارخواسته های آبراهام مازلو هنوزدرمرحله اول قرار دارد بنابراین شرکت کردن شاغلین وشرکت نکردن بیکاران رادلیل بر طراحی ازپیش تعیین شده اعتراضات ندانید
  • احمد IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    7 0
    نظرما چاپ نمیشه
  • AE ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    14 0
    تودنيا هركسي نتونه مديريت كنه ووضعو بدتر كنه يا خودكشي ميكنه يا حداقل استعفا ميده ميره كنار اينجا برعكس ما كه مدير نديديم اكثرا دزد وغارتگر مثل خاوري وغيره قبل از رفتن همه شان مدير موفق بودن از نظر دولت كسي هم نيست بگه بالا چشت ابرو فقط زورشان به مردم ميرسه ميگن نگو مشكل داريم اخرش كار بجايي ميرسه كه از افريقا بدتر ميشويم
  • AE ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    8 0
    تودنيا هركسي نتونه مديريت كنه ووضعو بدتر كنه يا خودكشي ميكنه يا حداقل استعفا ميده ميره كنار اينجا برعكس ما كه مدير نديديم اكثرا دزد وغارتگر مثل خاوري وغيره قبل از رفتن همه شان مدير موفق بودن از نظر دولت كسي هم نيست بگه بالا چشت ابرو فقط زورشان به مردم ميرسه ميگن نگو مشكل داريم اخرش كار بجايي ميرسه كه از افريقا بدتر ميشويم
  • م ث IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    17 3
    مشرق جان چیزی نمانده تا نوبخت به شما هم بگه ذخیره نظام خیلی سنگ این دولت دزد و خائن را به سینه می زنید آیا چیزی به دست شما هم ماسیده دستانتان را از نو نگاهی بکنید میدانم منتشر نمی کنید نوشتم تا خودتان بخوانید
  • اتش IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    19 1
    اقای مطهری همان طور که به بازیکنان افریقایی می پردازید همان طور هم به مسعولین دو تابعطی اهمیت دهید انها که باتوپ فوتبال بازی میکنند ولی این اقایان باجان مال و ابروی مردم بازی میکنند
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    23 0
    ول کنید توروخدا حالا ما هیچ مشکلی نداریم فقط مونده بریم ورزشگاه ...بس کنید بابا
  • حمید IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    2 12
    کاملا درست گفته هر چند از ایشان خوشم نمی آید
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    7 1
    کم ترایرانی وجوددارد که سفر خارجی نرفته باشد!!!?? به نظرتان , زیادی سفید نمایی نیست?!
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    28 0
    مشکلات این مملکت 1- بی تدبیری مسئولین در بسیاری موارد از جمله برجام و دل بستن به آن ، حراج بیت المال( دادن سکه و ارز به دلالان و...) 2- تبعیض و حقوقهای نجومی و اختلاس آقازاده ها و مرتبطین به آنها 3- عدم رحم مردم به یکدیگر در خرید و فروش ها جنس های اقبل انبار شده به چند برابر به فروش رساندن
  • علی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    19 9
    یه مقدار انصاف و اخلاق داشته باشید! واقعا اینقدر خوابید که نمی دونید قدرت خرید پول ملی از ابتدای سال تا حالا بیشتر از نصف کاهش پیدا کرده!؟ تو این چند ماهه رفتید سر کوچه خرید!؟ قیمت ارز و ماشین و ارزاق عمومی را واقعا نمیدونید!؟ به نظرتون اون ها هم مشکلی ندارند!؟
  • بی دنام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    10 0
    این اقا هم می خواد برای روز مباداد چند تا رای جمع کنه وان اقای که در حالا خورشید 2/5 تن را مطرح کرد ان فقط شنیده یک نمایند باید تحقیق کرده درست حرف بزند
  • بی دنام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 0
    شرایط ثبات و فعالیت بنگاه‌های جدید بیان نشده است
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    9 1
    این ها با ترویج اباحه گری دنبال این هستند که مشکلات جریان پلید خود را بپوشانند و هزینه ی خیانت های خود را نپردازند.(با نحراف افکارعمومی )
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    3 0
    اون چیزی که ازار دهنده است فساد مالی مسیولین و خوش گذرونی و حساب های بانکی آنچنانی آقازاده ها در بلاک کفره ...
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 0
    اون چیزی که ازار دهنده است فساد مالی است
  • علی ام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 10
    این صحبت ها چیه بابا. مهم نیست . بروید کنسرت و شبکه ماهواره ای و ایسنتاگرام و رقص و ...ببنید
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 2
    چرا ح فهایی این سید شوت ابطحی را نشر می دهید .من در ح است ارشاد کارهای او را دیدم ننگ اسلام است
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 0
    ایشان علم امارت دارند
  • عبدالله IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    6 2
    بسم الله الرحمن الرحیم ؛ در آخر الزمان ، علما کم شوند و علمای گمراه کننده زیاد می شوند! چیزی که الان به عینه مشاهده می کنیم!
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    9 0
    اینکه خانم ها ورزش کنند یا اینکه به ورزشگاه بروند دوتا موضوع است واینکه بعضی عرضه حل مشکلات اقتصادی راندارند حاشیه می روند هم ترفندی دیگر
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    9 0
    باسلام
  • ali IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    3 0
    حالا چیزی نشده که یه ذره اختلاس و رانت عیان و سو مدیریت در منابع آب و نیروی برق .....
  • RO ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    4 0
    خانمها معتقدند قبل از رفتن به ورزشگاهها اصلاح طلبان بابت خسارات کلانی که به زیر ساخت های کشور وار نموده اند به مردم پ مراجع ذبصلاخ پاسخگو باشند.
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 1
    سلبریتی هایی با درآمدهای افسانه ای و خوشگذرانی های لاکچری چه میفهمند فقر چیه...اینا همش برای خودنمایی بیشتره و بس....ترابخدا این موجودات رو زیاد جدی نگیرید چون مردم به پوچ بودن همدردیشان پی برده اند
  • NL ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    6 0
    واقعا خیلی کورین یا خودتونو به کوری زدید....قیمت خونه تو تهران بدون هیچ دلیل منطقی تو شیش ماه دو برابر شده حداقل نظام مقدسم فقط نگاه میکنه...
  • سعیدم DE ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    2 0
    غلط کردید به سلطان سكه گير داديد
  • ارش IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    2 0
    اون رییس پلیس باید از کار برکنار شه داستان این می تونه باشه طرف می خریده و می فروخته تو این سالها دیوونه بوده دو تن سکه جمع کنه اینجوری در امدش چی بوده؟ اگه خرید و فروشی بیش ار حد مجاز جرم باشه باید قانون معین کنه . قانون براش تدوین بشه . در مورد شادی درست ما بیشتر ناراحتی و عزا داریم تا شادی بیماری زیاد شده کار در دست یه عده مافیاست که حداقلش اینه پول به عنوان هزینه کاریابی باید بدی وضع مادی مردم خیلی خراب شده خیلی ها دارن از تهران کوچ می کنن به خاطر هزینه های مسکن. همه ما خوابیم و کشتی داره غرق میشه حتی می بینیم هم بی خیالیم . دولت بارها سکه پیش فروش می کنه و قیمت کاذب تو بازار بوجود میاره دلار و مخصوصا طلا یه ارزشی دارن ولی سکه یه خورده طلا توشه و به قیمتهای غیر واقعی و کاذب به فروش میره مثل سهامی که در بورس یه میلیارد ارزششه دو میلیارد معامله میشه بقیه اش باد هوا معامله میشه مسکن تو رکود بود برج میساختن خب معلوم بود تو تامین هزینه هاش کم میارن پس قیمتها رو کاذب بالا بردن فرا چی میشه بازار تقاضای سکه و مسکنه اشباعه مردم هم پولی برای خرید ندارن پس صاحبان سکه و مسکن به زمین می خورن این یه واقعیته معامله دو دو تا چهار تاست و مجبور چوب حراج به اموالشون بزنن. قضییه مسکن و وام امریکا یادتون نیست تازه اون که به پای این قضایای ما نمی رسید. تو سراشیبی افتادیم سراشیبی سقوط . هنوز خیلی ها خوابن
  • داریوش IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    4 1
    گفته شده "۶۰ درصد حاضران در اغتشاشات دیماه شاغل بوده‌اند" پس یعنی 40 درصد حاضران بی کاربودند وانوقت چطور هیچ فقیری بین اینها نبوده؟ خیلی ها که شغل با در آمد پایین دارند، با فقر دست و پنجه نرم میکنند جای سواله چطور میشه کسی که بی کار باشه و فقیر هم نباشه .
    • SE ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      1 2
      شغلی به نام بچه مایه داری. خیال کرده اید آنهایی که بالاشهر دور دور می کنند شاغل هستند؟
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 2
    اصلا تماشای بدن نامحرم بر زنان گناه است طبق نظر همه مراجع. حالا اینکه یک آخوند در ختی طلبه پایه یک هم سواد ندارد بحث دیگری است
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 0
    کابینه ا...ها همه رو ناشاد کرده
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    9 1
    اقای ابطحی شما در این چند سال خدمتتان چکار کردیداینان چکار کردنند گرانی را روی هم انباشته کردیدحال دنبال میدان فوتبال می گردید
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 0
    خدا عالم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس