کد خبر 874665
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
تظاهرات عراق

اعتراضات در عراق امروز نیز در استان‌های جنوبی ادامه یافته و حداقل چهار نفر مجروح شده‌اند. نخست‌وزیر جلسه فوق‌العاده تشکیل داده و نیروهای امنیتی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

به گزارش مشرق، تظاهرات یک هفته اخیر در چند استان جنوبی عراق که در اعتراض به ضعف خدمات‌رسانی دولت، بیکاری و قطعی آب و برق و فساد اداری-دولتی آغاز شده، امروز نیز ادامه یافت.

تجمع مقابل چاه نفتی «مجنون»

در شهر ناصریه مرکز استان ذی‌قار، معترضان از ساعت نه صبح اعتراضات را شروع کرده و به سمت ساختمان استانداری پیش رفتند. به گفته منابع خبری، شعارهای مردم در مخالفت با دولت و مطالبه افزایش سطح خدمات از جمله آب و برق بود. نیروهای امنیتی نیز دور تا دور ساختمان را احاطه کرده و مانع از نزدیک شدن معترضان به ساختمان استانداری شدند.

در استان بصره، صدها تن در کنار چاه نفتی «مجنون» و بسیاری نیز در ورودی گذرگاه مرزی «سفوان» در مرز با کویت تجمع کردند و خواستار افزایش بودجه عمومی و بهبود سطح خدمات شدند.

با این حال به گفته منابعی در وزارت نفت عراق، با وجود گسترش اعتراضات در استان‌های جنوبی، تولید نفت در استان بصره هیچ تغییری نکرده است.

جلسه اضطراری نخست‌وزیر و آماده‌باش نیروهای عراقی

با ادامه یافتن ناآرامی‌ در استان‌های جنوبی، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، عصر امروز یکشنبه با وزرای کابینه و فرماندهان نیروهای امنیتی تشکیل جلسه داد.

وزارت کشور عراق نیز ظهر امروز با تشکیل جلسه دستورالعمل‌های امنیتی برای محافظت ار مؤسسات دولتی صادر کرد. طبق دستورالعمل صادر شده، تمامی نیروها در همه بخش‌ها باید در حالت آماده‌باش باشند.

از جمله تصمیمات وزیر کشور عراق، برکناری سرهنگ «ماجد حاکم کاظم» رئیس پلیس نجف اشرف و تعیین ژنرال «علاء غریب» به جای وی بود.

در شهر بصره اعتراضات به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از مقابل ساختمان استانداری و در حالی که آن‌ها تلاش داشتند وارد ساختمان شوند، اقدام به شلیک هوایی کردند. در درگیری میان معترضان و پلیس چهار تن زخمی شدند.

برخی منابع عراقی از کشته شدن چهار تن در بصره خبر داده‌اند، اما منابع رسمی تا کنون این خبر را تأیید نکرده‌اند.

توقف پروازها به فرودگاه نجف

با وجود پایان غائله فرودگاه نجف و بازگشت امنیت، برخی خطوط هوایی کشورهای همسایه عراق اعلام کرده‌اند که برای مدتی پروازهای خود به مقصد نجف اشرف را لغو کرده‌اند.

شرکت خطوط هوایی پادشاهی اردن اعلام کرده‌ که پروازهای امان به نجف از امروز (یکشنبه) تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

شرکت خطوط هوایی «فلای دبی» نیز به مدت یک هفته پروازهای خود به مقصد نجف را لغو کرد.

روز گذشته نیز کویت چنین تصمیمی گرفت و اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی پروازی به سمت نجف صورت نخواهد گرفت.

آتش‌زدن ساختمان شورای استانداری «المثنی»

به نوشته پایگاه خبری شبکه رووداو، صبح امروز در استان المثنی در جنوب عراق هم صدها نفر به ساختمان‌های دولتی حمله کردند. طی درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی چندین تن کشته و زخمی شدند.

یک منبع دولتی در این خصوص به رووداو گفته است که تظاهرات‌کنندگان به سمت ساختمان استانداری، دادگستری، مقر احزاب «الدعوه»، «الفضیله» و «بدر» و همچنین ساختمان رادیو و تلویزیون محلی بمب‌های آتش‌زا پرتاب کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس