کد خبر 874662
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷
اس400

فرمانده نیروی هوایی ناتو گفت که دستیابی ترکیه به سامانه دفاع موشکی «اس-400»، این امکان را به روسیه می‌دهد که از ویژگی‌های جنگنده‌های «اف-۳۵» مطلع شود.

به گزارش مشرق، یک ژنرال نیروی هوایی آمریکا مستقر در اروپا روز یکشنبه گفت برنامه‌های ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» به «دشمنان شناخته شده» ناتو، این امکان را به روسیه می‌دهد که از توانمندی‌های جنگنده‌های رادار گریز «اف-۳۵» شناختی عمیق پیدا کند.

ژنرال «تاد والترز» فرمانده نیروی هوایی ناتو به خبرگزاری «رویترز»  گفت که این مسئله موردی نگرانی کننده است، اما او فعلا برای حفظ ارتباط‌ نظامی مستحکم با اعضای ناتو تلاش می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا: اگر ترکیه پدافند روسی بخرد تحریم می‌شود

ترکیه: به خرید اس.400 اصرار داریم

ژنرال والترز که برای شرکت در نشست سران نیروی هوایی ناتو  و برگزاری یک نمایشگاه هوایی در لندن، پایتخت انگلیس به سر می‌برد، گفت: «هرکاری که اس-۴۰۰ ‌بتواند انجام دهد و این امر منجر به درک بهتر از  قابلیت‌های اف-۳۵ شود، به یقین به نفع ائتلاف نیست.»

با افزایش شمار اف-۳۵های فعال در اروپا و جا افتادن این جنگنده در قاره سبز، مقام‌های آمریکایی و ناتو تمام تلاش خود را می‌کنند که روسیه را از دسترسی به مشخصات و اطلاعات مربوط به این جنگنده دور نگه دارند.

آنطور که یک سخنگوی نیروی هوایی آمریکا گفته، قرار است نروژ، انگلیس و ایتالیا تا خاتمه سال جاری میلادی به ۴۰ فروند جنگنده اف-۳۵ مجهز شوند و سال بعد نیز ۲۴ فروند دیگر از این نوع هواپیما برای آن‌ها ارسال شود. هلند نیز قرار است به دو فروند از این نوع جنگنده مجهز شود.   

به نوشته رویترز، برنامه‌های ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی ساخت روسیه تنش‌هایی را در آمریکا موجب شده و قانونگذاران آمریکایی در پی ممانعت از انتقال جنگنده‌های اف-۳۵ به  این کشور هستند.

بر این اساس، ماه گذشته یک مقام ارشد آمریکا گفت که ترکیه یک متحد مهم ناتو است، اما خرید اف-۳۵ از سوی این کشور خطرناک است و اگر آنکارا در پی دستیابی به سامانه اس-۴۰۰ باشد، تحریم می‌شود.

ماه گذشته از اولین فروند از اف-۳۵های سفارش ترکیه در آمریکا رونمایی شد، اما این هواپیما برای سپری کردن مراحل آموزش خلبان‌ها فعلا در آمریکا مانده است.

ناتو ورود سامانه روسی اس-۴۰۰ به ساختار یکپارچه پدافندی ناتو را تهدیدی برای این ساختار دانسته و ضمنا می‌گوید پرواز اف-۳۵ در نزدیکی این سامانه می‌تواند مشخصات این جنگنده را برای روسیه روشن کرده و خاصیت غافلگیری را از این جنگنده سلب کند. 

ژنرال والترز در ادامه سخنان خود گفت که ناتو از مشخص شدن مقدار، مدت و این که یک جنگنده اف-۳۵ چقدر می‌تواند به سامانه اس-۴۰۰ نزدیک شود، نگران است.

وی گفت با وجود مناقشه پیش آمده درباره اس-۴۰۰، اما روابط ناتو و نیروی هوایی ترکیه همچنان «قرص و محکم» است. والترز افزود: «تاکنون چالش‌های موجود در این زمینه مانع از برقراری ارتباط قوی با نیروی هوایی ترکیه  و اتحاد بزرگی که دو ملت با هم داشته‌اند، نشده است.»

ترکیه اعلام کرده است که قرارداد خرید اس-۴۰۰ نهایی شده و این کشور جولای ۲۰۱۹9 این سامانه دفاع هوایی را از روسیه تحویل می‌گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    3 3
    تركيه احتمالا فشار مياره تا سامانه تاد رو از امريكا بگيره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس