کد خبر 874579
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
ناشنوایی

با پیشرفت فناوری های نوین، مرزهای ناتوانی برای افراد کم توان و مبتلا به بیماری هایی مانند ناشنوایی شکسته شده است. هر روز فناوری هایی برای کمک به عادی شدن زندگی آنها عرضه می شود.

به گزارش مشرق به نقل از دیجیتال ترند، با پیشرفت فناوری های مختلف، ابزارهای کمکی برای ناشنوایان فقط به سمعک های ساده محدود نمی شود.  محققان پروژه های تحقیقاتی مختلفی با هدف کمک به ناشنوایان انجام داده اند. از دست هوشمندی که محاورات را به زبان اشاره ترجمه می کند تا دستکش هوشمندی که زبان اشاره را به زبان گفتاری ترجمه می کند و سمعکی که می تواند امواج مغز را بخواند.

ببینید:

عکس/ عمل جراحی کاشت «حلزون»

در همین راستا در زیر برخی از پروژه های تحقیقاتی جالبی که در این اواخر برای کمک به افراد ناشنوا انجام شده را بررسی می کنیم:

 پروژه ASLAN

آواز خواندن سرگرم کننده است اما اگر شنونده متوجه آن نشود، کار کمی مشکل و البته کسل کننده می شود. در همین راستا طی سال های اخیر  محققان در دانشگاه آنترپ بلژیک مشغول اجرای پروژه های رباتیک مختلف هستند. آنها با کمک پرینتر سه بعدی یک بازوی رباتیک ساخته اند که می تواند کلمات نوشته شده و اصوات را به زبان اشاره ترجمه کند. این دستگاه با استفاده از یک دوربین کلمات را تشخیص می دهد و با کمک حرکات دست حرف به حرف ترجمه می کند. البته این پروژه  اکنون قابل اجرا نیست.

 دوربین هایی که کلمات را ترجمه می کنند

یک ربات که کلمات را به زبان اشاره ترجمه می کند، بسیار جالب است اما برای انجام محاوره نیاز به فناوری است که بتواند زبان اشاره را به صوت یا متن و بالعکس تبدیل کند. درهمین راستا یک استارت اپ در آمریکا به نام Kin Trans دوربینی سه بعدی و میکروفونی همراه آن ساخته که تعیین می کنند چه چیزی گفته می شود و سپس آن را به سرعت و با دقت برای طرف دیگر محاوره ترجمه می کند. به گفته سازندگان ، این سیستم می تواند هزاران واژه را به زبان اشاره بادقت ۹۸ درصد بشناسد. همچنین به چند زبان نیز مسلط است.

 دستکش هوشمند و ارزان زبان اشاره را ترجمه می کند

محققان دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا یک دستکش هوشمند ارزان قیمت ابداع کرده اند که می تواند به طور خودکار  زبان اشاره آمریکایی را به متن دیجیتالی ترجمه کند که روی نمایشگر یا تلفن هوشمند ظاهر می شود.  برای استفاده از دستکش، کاربر باید حروف را با زبان اشاره نشان دهد. این کلمات به دلیل واریانس در مقاومت الکتریکی  شناسایی می شوند. اجزای این دستکش هوشمند با کمتر از ۱۰۰ دلار ساخته می شوند.

فناوری تبدیل صوت به متن 

با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه شناسایی کلمات شده، فناوری تبدیل کلمات به متن  هر روز ارتقا می یابد. اما این فناوری همیشه برای شرایطی مناسب نیست که چند نفر مشغول صحبت هستند.  در همین راستا کارآفرینان هلندی یک فناوری جدید به نام SpeakSee را در وب سایت ایندیگوگو ارائه کرده اند. این گجت با استفاده از  میکروفون هایی که به لباس متصل می شود و فناوری ارسال اشعه صدای هر فرد را از پس زمینه جدا و ایزوله می کند. در نتیجه  محاوره را به یک متن نوشتاری تبدیل می کند که در آن حرف های افراد مختلف در رنگ هایی متمایز نشان داده می شوند. این متون در تبلت یا موبایل هوشمند نشان داده می شوند.

 سمعکی با قابلیت خوانش امواج مغز

محققان دانشگاه مهندسی و علوم کاربردی کلمبیا مشغول ساخت یک سمعک جدید هستند که به کاربر خود در شرایطی مانند اتاق شلوغ کمک می کند. این دستگاه با رصد امواج مغز کار می کند و سپس با استفاده از یک شبکه عمیق عصبی سخنانی را ردیابی می کند که شنونده روی آنها تمرکز می کند. این پروژه هنوز در مرحله تحقیقات است.

سمعک های خورشیدی

همانطور که نام این گجت نشان می دهد این سمعک با نور خورشید کار می کند و عمر باتری های آن دو تا سه سال است. بهای این سمعک ها نیز بسیار ارزانتر از نمونه های معمولی است.

شنیدن از طریق پوست

یک پروژه تحقیقاتی جدید در کالج پزشکی Baylor در تگزاس قصد دارد به افراد ناشنوا کمک کند از طریق پوست خود بشنوند. درهمین راستا دستگاهی ساخته شده که با کمک موبایل کاربر، اصوات را جمع آوری و به ارتعاشات خاصی ترجمه می کند که کاربر روی پوست خود احساس می کند.  محققان امیدوارند کاربر با گذشت زمان پردازش این اطلاعات را بیاموزد. البته این تحقیق هنوز ادامه دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس