کابینه

انتقاد مشاور روحانی از وزیر روحانی؛ ترکان از ناسالم بودن جریان اعطای ارز دولتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

«محو خاتمی» ایده حجاریان برای ریکاوری اصلاحات

«سعید حجاریان» به تازگی طرحی با عنوان «تشکیل هسته سخت اصلاحات» را مطرح کرده است.

طرحی با این محتوا که تعدادی افراد بعنوان هسته مرکزی اصلاح‌طلبان شناخته شوند و به تعیین سیر خطوط کلی این جریان خاص سیاسی بپردازند.

این طرح اما در مقابل یک تردید محرز قرار دارد و آن اینکه نقش لیدر منزوی جریان چپ در این میان چیست و با وجود او که بعنوان «پرچمدار اصلاح‌طلبان» شناخته می‌شود؛ جای هسته سخت اصلاحات در کجاست؟!

«علی شکوری‌راد»، از فعالان اصلاح‌طلب در واکنش به این مسئله با بیان اینکه منشا عملیاتی شدن این ایده باید آقای خاتمی باشد، به روزنامه اعتماد گفته است:

ما با آسیب سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان مواجه هستیم. ایده آقای حجاریان نمی خواهد فقط  اصلاح طلبان را منسجم کند، بلکه می‌خواهد اعتماد مردم را به اصلاح طلبان بازگرداند و سرمایه اجتماعی را احیا کند. از این نظر ایده خوبی است.

او همچنین می‌گوید:

امروز نقش هسته سخت اصلاحات را عملا شخص آقای خاتمی به عهده دارد. به عبارت دیگر هسته سخت اصلاحات متجلی در شخص آقای خاتمی است. نیروها هرچه به لحاظ معیار و نه فقط رابطه، به ایشان نزدیک تر باشند، نیروهای خالص اصلاح طلبی هستند. حرف آقای حجاریان این است که فرد باید در نهاد ادغام شود تا آن نهاد که پایایی بیشتری می تواند داشته باشد تقویت شود.[1]

*برخی محافل اصلاح‌طلب معتقدند روند فعالیت‌های سیاسی این جریان سیاسی قفل شده است.

آنها معتقدند این مسئله به هر دلیلی که حادث شده باشد اما بیش از این قابل تحمل نیست و باید حل شود.

از طرفی روند 17 ساله شکست اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌های کشور به نحوی که هیچ رئیس‌مجلس و رئیس جمهوری در این مدت از اصلاح‌طلبان نبوده است نیز عمق فاجعه و ضرورت حل مسئله را بیشتر هویدا می‌کند.

به نظر می‌رسد راه حل حجاریان که زمانی هم اظهار کرده بود اصلاحات به خون نیاز دارد! برای این مسئله؛ درانداختن طرحی نو است که در آن نقش خاتمی بعنوان یک چهره بی‌اراده، فاقد جسارت‌های لازم اصلاح‌طلبی و عاملیت قفل فعالیت‌های اصلاح‌طلبان، محو و یا حتی حذف شود.

در این باره انگاره‌های دیگری هم وجود دارد که تأملات مخاطبان و اقتراح سیاسیون می‌تواند به آشکار شدن آنها بیانجامد.

گفتنیست، در فتنه سال 88، طرح ترور محمد خاتمی توسط دستگاه امنیتی کشور کشف و خنثی شد.

این مسئله هیچگاه افشا نشد که عاملان و طراحان این ترور چه کسانی بوده‌اند؟!

***

رقصنده‌هایی که دستگیر و آقازاده‌هایی که اعدام شدند

پس از دستگیری چند رقصنده اینستاگرامی و پخش میزانی از اعترافات آنها در یک مستند در رسانه ملی؛ چند نفر از فعالین سیاسی، سلبریتی‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی انتقاداتی را به پخش اعترافات این افراد مطرح کرده‌اند.

در همین زمینه بیشتر بخوانید:

نکاتی درباره پخش اعترافات مائده هژبری و مجرمان اینستاگرامی +فیلم

انتقاداتی بعضا تند با مضامینی مثل «کاش مفسدین و اختلاس‌گرها هم رقص بلد بودند»! «چرا اعترافات این افراد، قبل از برگزاری دادگاه پخش شد»، «در مملکتی که درگیر بحران است دستگیری چند رقصنده ضرورتی نداشت»، «بروند با فسادهای بزرگتر مبارزه کنند»، «نشان دادن تصویر و اعترافات این افراد کار درستی نبود»، «کاش تصاویر گریه و اعترافات یک آقازاده رانتخوار را هم در تلویزیون تا پخش کنند» و غیره.

درباره این انتقادات اما گفتنی‌هایی وجود دارد...

*انتقادات و کنایه‌های مذکور در حالی بیان شده‌اند که اگر حقایقی دیگر هم در کنار آنها مطرح شود؛ آنگاه قضیه صورتی واقعی‌تر می‌یابد و مشخص می‌شود که برخورد با رقصنده‌های اینستاگرامی و پخش اعترافات آنها درست بود یا خیر؟!

حقایق اشاره شده‌ای که فقدان آنها در میان انتقادات مذکور احساس می‌شود، از این قرارند:

همه فیلم‌هایی که از مفسدین مالی و سیاسی پخش شد/ وقتی از پسر مرحوم هاشمی تا معاون احمدی‌نژاد درگیر زندان هستند

یکم: جمهوری اسلامی نشان داده است که در برخورد با فساد متجاهرانه یا آشکار، تعارف ندارد و با هر موردی از آن اعم از اخلاقی یا مالی به قدر توان و اجازه مصلحت برخورد می‌کند.

افکار عمومی به خوبی به یاد دارند که اعترافات کسانی مثل متهمان و جاسوسان امنیتی، مفسدین اقتصادی در قضیه فساد 3 هزار میلیاردی، شهرام جزایری، مه آفرید خسروی، کرباسچی، الویری، مواردی مثل کنفرانس برلین و... جملگی در تلویزیون پخش شدند.

مردم ایران همچنین می‌دانند که امروز مهدی هاشمی پسر مرحوم هاشمی و 3 معاون محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق بنا به جرائم مالی و امنیتی که داشته اند درگیر زندان هستند، مه‌آفرید خسروی به دار آویخته شده، بابک زنجانی در زندان است، شهرام جزایری پس از تحمل حبس طویل‌المدت خود آزاد شد، شهردار اسبق تهران به دلیل جرایم مالی به دادگاه احضار و فرایند دادرسی علنی وی از تلویزیون پخش شد و غیره.

آیا رواست که منتقدین پخش اعترافات یک مجرم متجاهر، به این مقولات محرز هیچ اشاره‌ای نداشته باشند؟!

«مجازات مرگ» در انتظار آقازاده‌هایی که جرم‌های بزرگ داشتند

دوم: بحث برخورد قضایی و امنیتی در جمهوری اسلامی با مفسدین مالی و آقازاده‌ها حتی فراتر از این هم رفته است و نه تنها مجازات برخورد (مثل پرونده مهدی هاشمی) که «مجازات مرگ» نیز دامن برخی آقازاده‌ها را گرفته است.

تاریخ می‌داند که چگونه فرزندان کسانی مثل آیت‌الله جنتی، آیت‌الله گیلانی و حجت‌الاسلامی حسنی به دلیل درآمدن در جرگه منافقین، به مجازات مرگ رسیدند و یا در صحنه درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند.

برخورد قضایی ولو با وزیر مسندنشین

سوم: مردم ایران در هفته‌های گذشته به وضوح دیدند و شنیدند که ویلای غیر مجاز یکی از وزرای پرنفوذ کابینه رئیس‌جمهور روحانی با حکم قضایی تخریب شد. همچنین یک ویلای دیگر که در اختیار رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح - و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام- بود، با حکم دستگاه‌های ذیربط بازپس‌ گرفته شد.

در واقع، نظام اسلامی نشان داده است که در برخورد قضایی حتی با مسئولین خاطی مسندنشین هم تعارفی ندارد.

ضرورت برخورد با تمام مظاهر فساد/ تأثیر فساد اخلاقی متجاهرانه از فساد مالی کمتر نیست

و چهارم: تأثیر فساد اخلاقی متجاهرانه یا آشکار هرگز از اثر سایر مفاسد کمتر نیست و بسا که از آنها بزرگتر هم هست. البته که برخورد با فساد اخلاقی و میزان بازتاب و نحوه مواجهه رسانه‌ای با آن دو مقوله قابل تفکیک است که می‌توان همزمان موافق اولی و منتقد به نحوه مواجهه رسانه‌ای با آن بود.

فلذاست که اهتمام نظام اسلامی به برخورد با منکرات متجاهرانه از همین روست که تأثیر تجاهر در جرم‌شناسی بسیار زیاد است و نمی‌توان آنرا نادیده انگاشت.

از طرف دیگر لازم به توضیح است که اساساً گزاره «مشکل ما این نیست و بروید با فسادهای دیگر برخورد کنید»! حرفی معقول و عقلانی نیست.

بله! مثلا در ماجرای قاچاق باید اشاره کرد که معضل کشور به فعالیت چند قاچاقچی چمدانی یا تعداد محدودی کوله‌بر منوط نیست و باید گلوگاه‌های بزرگ قاچاق را از بین برد اما در عین حال باید دانست که فساد فقط یک گلوگاه ندارد و بایستی همه شعوب بزرگ آن اعم از مفاسد اخلاقی و مالی را بست و اساسا برخورد با فساد و جرم در همه ابعاد لازم است نه فقط در فاز اقتصادی و جرائم مالی.

از همین روست که نظام اسلامی تجاهر به فساد اخلاقی را در کنار مفاسد کلان مالی و دست‌اندازی به بیت‌المال، یک جرم بزرگ می‌شمارد و در هر سطحی با آن برخورد می‌کند.

(لازم به توضیح است که در قضیه تجاهر، هنگامی که افکار عمومی در جریان یک جرم هستند و پرونده صرفا منوط به دستگیری مجرم است؛ پخش مراحل دستگیری و اعترافات متهم در پیش، حین و پس از دادگاه، تحفّظات پرونده‌های غیر عمومی را ندارد اما ضرورت داشتن برآورد صحیح و سنجش افکار عمومی و لحاظ کردن مصلحت‌های جامعه همواره جاری است، کما اینکه مثلا در قضیه شخصی به نام وحید مرادی، مراحل دستگیری و مواردی از صحبت‌های وی در قبل از دادگاه نیز به سمع و نظر مردم رسید و اعتراضی هم در این زمینه وجود نداشت و اساسا جامعه نیز در پرونده‌هایی که به طور مستقیم با امنیت مردم سروکار دارد، همراهی می‌کند)

***

موارد بالا البته رافع مطالبات همیشگی مردم و رسانه‌ها از دستگاه‌های قضایی و امنیتی کشور نیست و افکار عمومی مایلند که نظیر رفتاری که در پخش اعترافات مجرمین متجاهر می‌شود؛ با جواسیس زیست محیطی، جاسوسان هسته‌ای و مخلّانی که در زمینه ارز و سکه دستگیر شده و جرم آنها اثبات می‌شود نیز تکرار شود.

مشرق پیش از این نیز بر این موضع و ضرورت «پاسخ به‌موقع به افکار عمومی» تأکید کرده بود.[2]

***

انتقاد مشاور روحانی از وزیر روحانی

«اکبر ترکان»، مشاور رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از مصاحبه اخیر خود با روزنامه آرمان امروز درباره ماجرای تخلف برخی واردکنندگان در قبال ارز دولتی، به وزارت صمت و «محمد شریعتمداری» وزیر این وزارتخانه اشاره کرده و گفته است:

«به نظر من مقصر اصلی این موضوع وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این وزارتخانه نتوانست مدیریت درستی در حوزه ارز داشته باشد تا منابع کشور به شکل بهینه هزینه شود. طی سه ماه اخیر هر که رانت و رابطه داشت، موفق به دریافت ارز و واردات شد. این سوء مدیریت چنین وضعیتی را به وجود آورده است. حال این وزارتخانه باید توضیح دهد که چرا به عده‌ای رانت‌جو و سوداگر، ارز ارزان پرداخته است.»

او تصریح می‌کند:

اگر یک فرد کالایی را وارد کرده است که سابقه تجارت این کالا را نداشته است، باید به سلامت جریان پرداخت ارز 4200تومانی شک کرد. در نتیجه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی این موضوع باشد. باید بررسی شود که چه ضوابطی بر پرداخت ارز حاکم بوده است که عده‌ای به اسم نیاز ضروری کشور چای‌ساز و لوازم تجملاتی وارد کرده‌اند. حتی نام افرادی در فهرست‌های منتشرشده مشاهده می‌شود که در طول عمرشان آن کالا را وارد نکرده‌اند. همچنین این وزارتخانه باید توضیح دهد که چگونه به شرکتی که 15 روز است از تاسیس آن می‌گذرد ارز 4200 تومانی تخصیص داده است. رانت و سوداگری اینجاهاست که سر بیرون می‌آورند.[3]

*حرف‌های ترکان صحیح به نظر می‌رسند اما نکته اینجاست که چرا شخص رئیس‌جمهور روحانی بعنوان رئیس کابینه از پذیرفتن مسئولیت در این زمینه سر باز می‌زند و شاهد رفتاری از رئیس‌جمهور محترم هستیم کأنه کس دیگری غیر از آقای روحانی رئیس‌جمهور است و شخص دیگری وزرای کابینه را منصوب کرده است. کما اینکه پیش از این نیز شاهد انتقادات رئیس‌جمهور از برخی وزرا بودیم.

در واقع این روند «انتقاد دولت از دولت» بیشتر تداعی‌کننده مغالطه و نوعی رفتار شکل گرفته بر اساس منافع سیاسی است تا تلاش برای حل مشکلات کشور...

آقای ترکان اگر واقعا قصدی برای مقابله با این قبیل تخلفات را دارد حتما راه‌های بیشتر و مؤثرتری در فرا راه او وجود دارد که می‌توان قبل از مصاحبه با یک روزنامه اصلاح‌طلب به آنها پرداخت و مفید فایده هم واقع شد.

ما قضاوت درباره انتقادات مشاور رئیس‌جمهور از وزیر رئیس‌جمهور و نیز انتقادات چندی قبل رئیس‌جمهور روحانی از برخی وزرای کابینه را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

***

1_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3768476

2_mshrgh.ir/872827

3_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/226150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 33
  • غیر قابل انتشار: 13
  • سید IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    اصلاح طلبان تهوع آور همواره حامی مفسده و مفسد بوده اند از هر نوعش!
  • محمود IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    94 4
    همچین کسانی که در این رانت و دزدی از بیت المال دست داشتن لااقل یکدستشون باید قطع بشه که مردم بدونن واقعا حکومت اسلامی داریم
  • محمد IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    45 5
    منظورت از برخود قاطع با مهدی هاشمی چیه
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    66 37
    با این نظرات بی مایع مشرق رو سیاه شد شاید در این وادی نان چربی به شما رسیده
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      30 15
      مثل اینکه روی جای حساسی دست گذاشتی مشرق
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      1 0
      هه...بی مایع...بیسوادی دیگه....
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    42 6
    اگر فلانی و فلانی گرفتن ومحاکمه کردن تاریخ مصرف انها تمام شد مشرق داشتیم
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    101 0
    مشرق هیچ کس دلش نمیخواهد مملکتش نابود شود اما بپذیریم مملکت خودرا رها کردیم الان وقت مسکن زدن نیست الان عمل جراحی لازم است تمام مفسدین در تمام سطوح حکومتی باید بصورت ضربتی جمع آوری شوند 1 ماه دیگر دیر است همین الان
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    125 2
    چطور برای مردم بدبخت و بیچاره دستگیری و اعدام لازمه ولی برای شما دزدها لازم نیست ؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    58 10
    چرا مردم تشنه تصویرهای ... هستن؟؟ مسئله این است... مشرق خودت را گول نزن . جواب سوال را بده سریع
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    56 4
    مشرق تو خربودی کورهم شدی جواب بگم بگم های احمدی نژاد بدهید
  • سلام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    60 13
    سلام قبول دارید که نیازی به رسانه ای کردن این موضوع از طریق تلویزیون با این مخاطب گسترده نبود مگر قبل از این شو رسانه ای چند نفر کلیپ های این خانم را دیده بودند ؟ امروز چند نفر دیده اند ؟ آیا این مصداق اشاعه فحشا نیست ؟؟؟ از کمپین های دشمن در باب این موضوع خبر دارید ؟
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    16 44
    رقاصی با چیزی که در اینستاگرام و دیگر شبکه ها بوده و هست، خیلی فرق داره. این موضوع رقاصی نیست چیز دیگری است که دارند به خورد جوانان و نوجوانان ایرانی میدهند/ نامه تمام
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    8 14
    مردم دیدن مبارزه با فساد رو اونم قاطع با پسر مرحوم هاشمی یا آقای رحیمی
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    23 5
    تکرار میکنم... آقای خاتمی دیگه چیزی رو تکرار نمی کنید؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    64 8
    بهمنی: سرمایه 3000 آقا زاده مقیم خارج از کشور بیش از ذخیره ارزی است ! بهمنی: دلیلی ندارد که به افرادی که می خواهند ترکیه و تایلند و جزایر قناری بروند ارز دولتی تخصیص داده شود زیرا که مستطیع هستند که می روند. لطفا همین دو مورد را حل کنید مردم مخلص همه شما هم هستند.
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      4 0
      OH OH OH
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      6 0
      ممنون. عالی گفتید
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      6 1
      تایلند و پاتایا
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      2 1
      خخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      5 1
      گل گفتی
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    13 20
    خجالت بکشید زورتون به این رسیده. رقاصی با چیزی که در اینستاگرام و دیگر شبکه ها بوده و هست، خیلی فرق داره. این موضوع رقاصی نیست چیز دیگری است که به خورد جوانان و نوجوانان ایرانی میدهند/ نامه تمام
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    34 5
    همه خوبها برای شما . همه بدها برای اصلاحات. واقعاً واقعاً کشورما کشور ما تاکید می کنم کشور ما نیاز به اصلاحات داره.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    16 41
    اخه دختر احمق بی شعور ادم میرقصه تو خوبه مرد غریبه و منتشر میکنه در گوشی همه مردم ‌؟؟؟
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    13 2
    بحث همینه که یه عده امیدشون به فراموشیهای تاریخی مردمه تا بتونن مقاصد خودشونو جلو ببرن. یادآوری تاریخ تو رسانه یه کار مهمه.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    14 9
    به حمد الله تمام مختلسین در صحت و سلامت به سر می برن. اما این را هم بگم که رقاصی با چیزی که در اینستاگرام و دیگر شبکه ها بوده و هست، خیلی فرق دارد. این چیز دیگری است که نامش رقاصی نیست
    • sara IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      0 0
      نامش چیست؟
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    17 6
    "جمهوری اسلامی نشان داده است که در برخورد با فساد متجاهرانه یا آشکار، تعارف ندارد و با هر موردی از آن اعم از اخلاقی یا مالی به قدر توان و اجازه مصلحت برخورد می‌کند." ممنون از اطلاع رسانی تون. تا الان باور نداشتم.
  • میثم IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    69 3
    باید اول یه قاضی پیدا کنی که جرات همچین حکمی رو داشته باشه که بعیده! این حکومت ضعیف کشه!رقصنده اسمش اعلام میشه آبروی مومنی ریخته نمیشه،اختلاسگر هزاران میلیارد میبره ولی اسم نمیگیم که آبروی مومن...! دین جدیدی آقایون ارائه دادند،امیدوارم در آتش دین جدیدشون بسوزند.
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      15 36
      الان اسم مه آفرید و بابک زنجانی و رحیمی و بقایی اعلام نشد؟! خودتو اینطوری زدی به خریّت؟
    • احمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      19 3
      الحق که راست گفتی شیر مادر حلالت
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    49 2
    اون آقا زاده هایی که شما فرمودید اعدام شدند اول انقلاب بود اگر الان بودن اونها هم در حال خوردن بیت المال ببخشید مال البیت بودن دوما در سته که کار این نوجوان غلط بوده ولی دستگیری و بی آبرو کردنش کار درستی نیست در حالی که مملکت غرق در انواع فساد ه بازخورد منفی این کاره بیشتر از منفعتشه سوما گزارش شما پر بود از جانب داری و یک طرفه نگری متاسفم
  • حسن IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    10 12
    هنوزم که دروغ تحویل مردم میدین. سالها خیلی دارند میرقصن در عروسی ها و همه شهرها. چه کسی بازداشت شده؟؟ چرا خودت را فریب میدهی؟ اینستاگرام در حال نابود کردن خانواده ها و طلاق و فاسد کردن جامعه مخصوصا نوجوانان و جوانان است. موضوع فقط یک رقص نیست
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    41 11
    مشرق خر است
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
      20 12
      مشرق خر نیست مشرق خودش را به خری زده است
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    11 35
    گناه گناهه رقاصی یه دختر جوان در ملا عام مفسده است فرقی با سایر گناهان نداره که حالا مظلوم نمایی از مفسده شهوت میشه اختلاس هم گناهه باید رسیدگی بشه فرقی ندارند
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    57 0
    کاش مختلیسین راهم می اوردین واشکشون رادرصداوسیما درمی اوردین.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    3 8
    رقصیدن ؟؟ سالها خیلی دارند میرقصن در عروسی ها و همه شهرها. چه کسی بازداشت شده؟؟ چرا خودت را فریب میدهی؟ اینستاگرام در حال فانود کردن خانواده ها و طلاق و فاسد کردن جامعه مخصوصا نوجوانان و جوانان است. موضوع فقط یک رقص نیست
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    10 14
    اسهال طلبان چه طوری
  • کامران IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    39 1
    مشرق .اگر خودتون از خودتون تعریف کنید .جمهوری اسلامی واقعا با کسی تعارف نداره و قاطعانه با فساد مبارزه میکنه .!؟
  • احمدی از کردستان IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    47 1
    میثم موافق شما هستم با اقازاده ودزد بیت المال کاری ندارند اختلاس ازاد شتر دزد ازاد تخم مرغ دزد اعدام این از دین اسلامی که چهل سال است به خورد ما می دهند از دین گریزان شدیم کدام دین...
  • ناشناس IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    29 1
    جمهوری اسلامی نشان داده است که با برخورد با متخلفین با کسی تعارف ندارد اینو عمو خیلی خوب امدی کدام برخورد کدام بازداشت کدام معرفی اختلاسگر چون آقا زاده هستند یک دختر بچه رو تو بوق و کرنا کردن و آبرو و اسم رسمش را بروز دادن واقعا که تعارف ندارین
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    6 5
    قابل توجه حجاریان وشخص خاتمی شمیران نشین باعث کلانی این وضعیت نابسامانی ارزی اقتصادی شخص خاتمی واصطلاحات هستند . گویا مواضع خود را در دو انتخابات فراموش کردند لیست امید و تحمل صفدر. صرافی. فراموشت شده اصلا. بنیاد باران. و صفدر و صرافی چه رابطه ای است آقایان هم رانتخواری می کنند هم مواضع. انقلابیون را می گیرند هم تو جماران توی خونه ویلای میلیاردی می زیاد. هم توده محاق را می زنند شرمت باد
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    7 0
    مشرق سیستم نظر دهی سایتت مشکل داره لطفاً زودتر رفعش کن
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    1 5
    با سلام مشرق ممنون از اطلاع رسانی خواهش می کنم در فضای مجازی این موضوع منعکس شو د اعدام فرزندان روحانیون و .... به جرم منافق بودن و .... تا شاید بشود کمی جلو هجمه تبلیغاتی دشمن را گرفت
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    26 2
    مرگ بر مشرق.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    12 2
    وقتی اصلاح طلبان دولت ومردم را می رقصانند چه نیازی به رقاصه هاست
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    20 1
    برخورد با نجومی بگیران و فریدون و مهدی جهانگیری انجام شد
  • DE ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    25 3
    خاک توسرت مشرق
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    29 3
    به دلار 15000تومان نزديك مي شويم.انفجار اقتصادي در راه است
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    24 0
    متاسفانه در این مملکت تا دزدی و رانتخواری و... به مسئله امنیتی و سیاسی تبدیل نشود کسی برخورد جدی نمی کند...
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    19 0
    کلا بساط خودتو جمع کنید . میفهمی کلا جمعش کنید .
  • مجید IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    22 0
    الان ما به ساز کدوم جناح سیاسی برقصیم تا دستگیر نشیم ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس